На морозі: Чому в Києві досі не у всіх будинках є тепло

Проблеми з опаленням стали топ-новиною минулого тижня. У ряді міст люди змушені були виходити на вулиці, щоб змусити чиновників вирішувати проблему. А щодо ситуації в Смілі сам президент наказав відкрутити вентиль і дати людям тепло. І це не лише проблема регіонів. Майже через місяць після початку опалювального сезону частину столиці досі сидить без тепла. Більше 200 будинків – через аварії на тепломережі і ще невизначена кількість – через недбалу роботу співробітників ЖЕКів. Кияни скаржаться, що комунальні служби переводять стрілки один на одного, і знайти відповідальних за відсутність теплих батарей неможливо. При цьому більшість з тих, хто потрапили в таку підвішену ситуацію, все одно отримують комунальні платіжки

На морозі: Чому в Києві досі не у всіх будинках є тепло
Фото з відкритих джерел

Ксенія Цивірко

Журналіст

Проблеми з опаленням стали топ-новиною минулого тижня. У ряді міст люди змушені були виходити на вулиці, щоб змусити чиновників вирішувати проблему. А щодо ситуації в Смілі сам президент наказав відкрутити вентиль і дати людям тепло. І це не лише проблема регіонів. Майже через місяць після початку опалювального сезону частину столиці досі сидить без тепла. Більше 200 будинків – через аварії на тепломережі і ще невизначена кількість – через недбалу роботу співробітників ЖЕКів. Кияни скаржаться, що комунальні служби переводять стрілки один на одного, і знайти відповідальних за відсутність теплих батарей неможливо. При цьому більшість з тих, хто потрапили в таку підвішену ситуацію, все одно отримують комунальні платіжки

"Можна навіть курточку з вулиці не знімати"

Минув майже місяць після початку опалювального сезону, по вулицях вже пройшовся перший сніг і з'явилась ожеледь, а в сотнях київських квартир все ще холодні батареї. "Можна навіть курточку з вулиці не знімати", - іронізують користувачі соцмереж на сторінках комунальних служб. КП "Київтеплоенерго", яке постачає тепло у дві третини столичних будинків, пояснює, що тепломережі виявилися не готові до навантаження: після старту опалювального сезону довелося ліквідувати близько 900 аварійних пошкоджень, а саме полотно трубопроводів зношене майже на 80%.

Новини за темою

""Нафтогаз" почав поставляти газ в "Київтеплоенерго" тільки 12 жовтня, тому до цього часу не було можливості провести пробний запуск опалення та вчасно провести ремонтні роботи. Через те, що труби довго залишалися порожніми, там почалася корозія. Після подачі теплоносія з'явилася маса проривів, і ремонтна кампанія почалася зовсім напередодні опалювального сезону, залишивши багато житлових будинків без опалення", - пояснює ситуацію експерт з питань житлово-комунального господарства Сергій Дяченко.

В КП "Київтеплоенерго" повідомляють, що станом на 13 листопада через аварійні роботи перекрито 61 ділянку тепломережі, внаслідок чого довелося відключити опалення 95 споживачам, у тому числі лікарням і школам. Але, незважаючи на звіти про проведені роботи, в деяких будинках тепло так і не з'явилося. Через "непояснені причини" холоду в квартирах кияни починають виходити з протестами на вулицю.

Так, наприклад, сьогодні на вул. Зоологічній пара десятків місцевих жителів перекрили пішохідний перехід, заблокувавши автомобільний рух. "Ми вдалися до такої акції через те, що протягом місяця у нас немає тепла. Неодноразово зверталися на всі урядові та гарячі лінії. Чули різні версії: прорив на Повітрофлотському проспекті, прорив у танковому училищі. Ми об'їхали все, ми все обходили, - ніяких проривів не було", - описує ситуацію одна з протестувальниць. Втім, не всі кияни мають час і бажання виходити на мітинги і тихо терплять холод у квартирі, сподіваючись, що ситуація якось вирішиться сама по собі.

"У нашому будинку, по вул. Героїв Сталінграда, 39, 128 квартир – і всі сидять без опалення. Я залишала заявки на сайті спеціалізованої диспетчерської з питань ЖКГ 1557, їх закрили і повідомили, що з 14 листопада опалення буде, але його досі немає. Така ж ситуація приблизно ще в 10 будинках в окрузі. У диспетчерській кажуть, що виникла аварія на трубопроводі, і до нас спеціально везуть нові труби аж зі Львова. В квартирі 10 градусів, жити при такій температурі неможливо. Все в будинку топлять електрообігрівачами, я включала кондиціонер, але проводка такого навантаження не витримала, і у мене перегорів щиток. Я 4 дні намагалася додзвонитися в ЖЕК і викликати аварійку, але вони приїхали тільки після того, як я налякала диспетчера тим, що веду запис нашої телефонної розмови. Сьогодні ввечері їду за тепловими вентиляторами, тому що кондиціонером при мінусовій температурі користуватися вже не можна. Зворотного зв'язку з комунальними службами немає взагалі ніякого, ніхто з сусідів не знає, коли дадуть опалення і в чому проблема. А консьєрж взагалі каже, що тепла не варто чекати до наступного місяця", - скаржиться мешканка масиву Оболонь Олена Теплякова. Крім близько двох сотень будинків, які ніяк не опалюються в морозну погоду через непридатне полотно тепломережі, залишається ще велика і невизначена безліч будинків, які не отримують тепла через проблеми з трубопроводом всередині будівлі.

Прорив труби на вулиці Шота Руставелі показав стан київських теплотрас Фото з відкритих джерел

"Нам опалення дали тільки 9 листопада, але в одній кімнаті батареї зовсім холодні. В ЖЕК безпосередньо звернутися зараз не можна. Працює загальна диспетчерська по району, там відповідають, що сантехнік приходив і що робив, але ми його так і не бачили. У ЖЕКу нам прямо відповідають: сантехнік один на 20 або 30 будинків, і, якщо ми його зараз звільнимо, обслуговувати житлові будинки взагалі не буде кому. Ми навіть самостійно з сусідами пробували стравлювати повітря, але нічого не вийшло. Холод у квартирі посилюється ще моторошним грибком і цвіллю: на північній стіні будинку нам намалювали мурал, але стіну перед цим не утеплили", - розповідає мешканка 16-типоверхівки по вул. Академіка Вернадського, 87 Оксана Вовкодав.

Новини за темою

Окрема ситуація – коли опалення в квартирі немає, але ні ЖЕК, ні "Київтеплоенерго" не реагують на скарги мешканців і нараховують суми в платіжках за "фантомні" послуги. Кияни обурюються. "Перед сусіднім будинком все розрито вже два тижні, але я ні разу не бачила аварійних бригад. В моєму будинку, по вул. Муромська 17/20, з початку опалювального сезону батареї ще жодного разу не були теплими. При цьому, за свідченнями "Київтеплоенерго", тепло в наш будинок поставляється і все добре. А коли звертаюся в диспетчерську службу нашого району, там мені відповідають, що на ділянці прориви тепломережі. Я залишала там свої заявки про те, що послуга опалення не надається, їх реєстрували. Але найнеприємніше, що, незважаючи на це, мені прийшов рахунок за півмісяця більше ніж на 500 гривень. У "Центрі комунального сервісу" мені відмовили робити перерахунок, тому що залишені в диспетчерській заявки не є достатньою для цього підставою. Така ж ситуація була і в минулому році. Тоді я теж отримала платіжки ні за що, але робити перерахунок відмовилися, тому що диспетчерська надає лише інформаційно-консультативні послуги, та зареєстровані там заявки до постачальника послуг, тобто "Київтеплоенерго" не дійшли", - скаржиться киянка Ольга Белозовська.

Для того, щоб спростувати несправедливо нараховані платіжки, споживачам доведеться побігати у свій робочий час по різних інстанціях. Згідно з установленим порядком, для початку потрібно в двох примірниках скласти акт-претензію на якість комунальної послуги, запросивши представника "Київтеплоенерго". Якщо він не прийшов, документ повинні підписати не менше двох сусідів, зареєструвати його в спеціальному журналі, який теж знаходиться у постачальника послуг, і дочекатися розгляду акта-претензії. Якщо ніякої відповіді не послідує протягом 3 днів, вважається, що компанія-постачальник визнає викладені в ньому факти. Після цього йде ще одне "випробування" - скласти заяву на перерахунок у місцевому "Центрі комунальних послуг".  Крім паспорта, документів на квартиру та акта-претензії (який ще не завжди визнають), потрібно при собі мати копії оплачених оскаржуваних рахунків.

Хто винен і що робити?

У Києві працюють три компанії, які займаються виробництвом та постачанням тепла та гарячої води – КП "Київтеплоенерго", однойменна приватна компанія ТОВ "Київтеплоенерго" та ТОВ "Євро-Реконструкція". Вони стоять на верхівці ланцюжка по забезпеченню населення цими комунальними послугами, і тому, як правило, всі шишки летять на них. Однак потрібно зазначити, що за наявність опалення і гарячої води відповідають три сторони.

Зона відповідальності КП "Київтеплоенерго" - виробництво і постачання послуг до будинку, тобто контроль температури теплоносія; утримання в належному стані теплових пунктів; ремонт тепломереж; зняття показань та повірка лічильників тепла; формування рахунків за послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання. Зона відповідальності балансоутримувача (КП ЖЕК, ЖБК, ОСББ тощо) стосується "домашніх" проблем: підготовка будинку до опалювального сезону; забезпечення збереження будинкового теплолічильника; видалення повітря з труб; усунення пошкоджень внутрішньобудинкових мереж; забезпечення коректної роботи знаходяться на балансі теплопунктів. Сам споживач також має зобов'язання, крім своєчасної оплати платіжок: утримувати в справному стані власні змішувачі, радіатори і квартирні мережі; не допускати втрати тепла через щілини у вікнах, дверях і т. д.

У КомфортТауні затопило весь комплекс - знову не витримала труба, хоча ЖК новий Фото з відкритих джерел

"Коли виникає ситуація, що в квартирі немає опалення, треба звертатися і до керуючої компанії, що управляє житловим будинком, і до компанії-постачальника комунальних послуг. Диспетчерська служба району відмовляє в крайніх ситуаціях, тому причиною невизначеності відповідального за відсутність опалення є недостатня наполегливість тих, хто скаржиться", - вважає директор аналітично-дослідницького центру "Інститут міста" Олександр Сергієнко.

За його словами, нагальні проблеми мешканців, пов'язані з житлово-комунальним господарством, дуже слабо врегульовані чинним законодавством.

"Ви повинні викликати комісію з ЖЕКу, викликати двох сусідів, скласти акт-претензію про відсутність або неякісну поставку комунальної послуги, і з цим актом йти далі - в організацію, яка поставляє тепло. А там напишуть відписку, що теплоносій подає нормальну температуру і працює в робочому режимі. Насправді, проблеми можуть бути різні: повітряна кірка, хтось міняв батареї і не включив опалення по стояку. Немає чіткого механізму, який би описував процедуру перерахунку і визначав би відповідальних. Найпростіший спосіб це вирішити - встановити лічильники на кожну батарею. Такі лічильники-розподільники визначають, скільки гігакалорій використовувала окремо ваша квартира. Проте сенс у цих розподільниках є тільки тоді, коли вони встановлені у всьому будинку, і ці показники передаються на загальнобудинковий комп'ютер. Однак, по-перше, це дорого і вимагає згоди всіх мешканців і, по-друге, цьому також перешкоджає законодавча невизначеність: ВР прийняла закон, згідно з яким встановлення лічильників і обладнання повинно відбуватися за рахунок мешканців будинку, а Кабінет міністрів ще не видав постанову, що описує цю процедуру", - пояснює Олександр Сергієнко.

За даними "Київтеплоенерго", майже 20% столичних житлових будинків не забезпечені навіть загальнобудинковим тепловим лічильником. Опинившись заручниками букви закону і не маючи можливості встановити тепловий лічильник, споживачі змушені переплачувати, за словами експертів, майже 70% від розміру звичайного тарифу. Слід зазначити, що якраз для таких ситуацій діють два тарифи: при наявності лічильника - 1354,78 грн за 1 Гкал з ПДВ; в будинках без лічильника - 31,52 грн за один квадратний метр в місяць.

"У нашому будинку немає лічильника, приходять колосальні суми за опалення. У минулому році було близько 3000 гривень за трикімнатну квартиру. Добре, коли це опалення взагалі є. Зараз будуть приходити платіжки в повному обсязі, хоча в одній кімнаті батареї зовсім холодні. У мене хворіє дитина, сама кутаюся в кілька халатів", - скаржиться Оксана Волколдав.

Ксенія Цивирко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів