Море йде у відпустку: Підсумки туристичного сезону в Одесі

Після небаченого напливу туристів в Одесі задумалися, як збільшити сезон, розтягнувши його на півроку, щоб туристи приїздили не тільки влітку, а навесні і восени

Море йде у відпустку: Підсумки туристичного сезону в Одесі
Фото з відкритих джерел

Олена Зигульська

Журналіст

Після небаченого напливу туристів в Одесі задумалися, як збільшити сезон, розтягнувши його на півроку, щоб туристи приїздили не тільки влітку, а навесні і восени

Одеса закрила туристичний сезон 2015. Рекордна кількість гостей у регіоні, забиті пляжі і готелі, безліч фестивалів та концертів - після провального сезону у минулому році, нинішній рік став справжнім проривом. Підсумки підводив спецкор 112.ua.

Море туристів і нерозвинена інфраструктура

Поки що конкретних даних, скільки туристів відвідали одеський регіон, немає. Але ряд експертів визнають: літо 2015 виявилося більш успішним не тільки в порівнянні з минулим, відверто провальним сезоном, але і позаминулим роком. Після трагічних травневих подій 2014 року, активної стадії війни на Донбасі, різкого погіршення рівня життя українців, потужної російської пропаганди проти України і, зокрема, Одеси, "де живцем спалюють людей і регулярно вибухають бомби", курортний сезон минулого року не задався. Як повідомляють туроператори, після 2 травня півтора місяці не було жодного дзвінка, російський турист, який займав значний відсоток у сегменті ринку, практично повністю пішов, білоруси після публікацій свого МЗС про те, що небезпечно відвідувати Україну через ці події, боялися сюди їхати на відпочинок. Крім того, довгий час Одеса була внесена в так зване "червоне поле", що значно знижувало потік іноземних туристів. У цьому році ситуація докорінно змінилася - туристичний ринок регіону зміг переорієнтуватися на внутрішнього туриста, який раніше традиційно відпочивав у Криму, в Одеській області з'явилися гості з Білорусі та Молдови, поновилися заходження іноземних лайнерів, а популярність України в світі зробила непогану рекламу і для Одеси.

Згідно з даними Агентства з питань інвестицій та розвитку Одеської ОДА, станом на вересень 2015 року в Одесі нараховується 276 готелів з номерним фондом 7 тисяч номерів на 16,5 тисяч місць. В області - 489 готелів з номерним фондом понад 12 тисяч номерів на більше, ніж 28 тисяч місць. Всього туристична інфраструктура області налічує 1292 закладів, з яких 803 оздоровчо-рекреаційного призначення - санаторії, бази відпочинку, пансіонати, дитячі табори. У минулому році в Одеській області було введено в експлуатацію 22 готелів, розрахованих на 1400 місць, з них в Одесі 3 готелі, в Овідіопольському районі - 9, у Білгород-Дністровському - 8, у Кодимі - 1, у Біляївському районі - 1. І всі вони в цьому році були забиті практично під 100%.

Новини за темою

Так, директор Центру туризму "Південна ліга" Фазіль Аскеров підкреслив, що готелі Одеси були переповнені, у туристів виникали складності з купівлею квитків на поїзди, які викуповували за місяць вперед, а перед пам'ятками міста вишиковувалися довжелезні черги. За його оцінками, тільки Одесу у цьому році відвідали понад 1,5 мільйонів чоловік, стільки ж, скільки в докризовому 2013-му. Головним чином, за рахунок внутрішнього туризму.

"Зараз Одеса стала столицею туризму в Україні. Високий курс долара, тренд патріотичного туризму і відсутність Криму - все це спрямовує туристів в Одесу. З'явилися і туристи з Росії. Українці витрачали в 2010-2013 роках за кордоном 6 мільярдів доларів щороку. Зараз ці люди їдуть відпочивати в Одесу", - повідомив Фазіль Аскеров, підкресливши, що бізнес відреагував на наплив туристів, і вартість номерів у готелях різко зросла.

Готелі у місті були заброньовані і у вересні, і в жовтні. Активно орендуються приватні апартаменти - у місті їх близько 8 тисяч. Крім цього через велику кількість відпочиваючих було збільшено залізничне сполучення і кількість автобусних маршрутів у місто. Додаткові потяги пустили зі Львова, Києва, Сум.

Разом з тим туристична галузь в Одеській області залишається нерозвиненою. Істотними проблемами туристичної інфраструктури регіону є недостатня кількість готелів в доступному ціновому сегменті, орієнтованих на масовий туризм. Також найважливішим моментом, що гальмує розвиток туризму в області, є відсутність доріг і транспортної мережі, особливо в Татарбунарському районі (курорт Лебедівка), Тарутинському районі (Центр зеленого туризму "Фрумушика-Нова").

Голова Одеської області Михайло Саакашвілі пообіцяв, що наступний сезон в регіоні стане ще більш успішним, а в Одеси блискуче туристичне майбутнє. Справді призначення екс-президента Грузії, який зумів реалізувати ряд найважливіших реформ у своїй державі, на пост голови Одеської ОДА, зіграло роль потужного інформаційного приводу та реклами Перлини біля моря, а сам Саакашвілі став місцевою визначною пам'яткою, з яким всі перехожі хочуть зробити селфі і перекинутися парою-трійкою слів.

Про необхідність розвивати туризм в Одеській області та залучати гостей, в тому числі, і з Росії, Саакашвілі заявив відразу ж після свого призначення: "Нам потрібні не танки, а туристи нам тут потрібні", ставши своєрідним брендом регіону.

Новини за темою

До речі, в кінці серпня, коли в Одесі презентували нову патрульну службу, голова Одеської ОДА спрогнозував, що в 2016-му році туристів буде більше. Саакашвілі також запланував довгострокову перспективу розвитку туристичної галузі - це будівництво траси міжнародного значення Одеса-Рені, яка допоможе розвивати унікальні куточки туризму і залучати безліч гостей. Поки з реалізацією проблеми.

"Биток" і провал круїзного туризму

Директор туристичного інформаційного центру Віктор Аксанюк, підводячи попередні підсумки, повідомив, що туристичний ринок Одеси орієнтований зараз в основному на внутрішнього туриста і гостей з Молдови. Раніше туристи з Росії становили близько 60-70%, займаючи преміум-сектор у готелях. Зараз цей сегмент зайнятий гостями з Києва та Дніпропетровська. Причому поки зберігалася гарна погода, всі готелі в туристичних місцях регіону були забиті.

Аксанюк відзначив необхідність розширювати туристичні ареали, задіюючи і поступово розвиваючи всі 300 кілометрів одеських пляжів. На думку фахівця, в регіоні потрібно пропонувати туристам нові маршрути, створювати тури одного дня, відкривати турцентри.

"В Одесі "биток" - місць у готелях немає. В Одесі 280 готелів на 16,5 тисяч людей. В області вздовж моря 700 готелів на 200 тисяч людей. І більшість з них заповнені на 80-100%. Поселити кілька людей або неможливо, або дуже дорого. Торік готелі на високий сезон так і не вийшли. В цьому році сезон не просто високий, а високий "плюс": ціни на номери піднялися, і все одно вони зайняті. В минулому році був провал", - поділився Віктор Аксанюк.

Вторить йому і директор туристичної компанії "Фагот-тревел плюс" Олена Остапишина:

"У нас в "скарбничці" 40 екскурсій тільки по Одесі. В цьому році дійсно приїхало багато туристів".

Разом з тим Віктор Аксанюк підкреслює, що круїзний туризм в Одесі "прогнувся", не взявши навіть заявлених 25 лайнерів. 8 жовтня в Одеський порт зайшов останній в поточному році круїзний лайнер з пасажирами з Німеччини на борту. Всього в поточному сезоні Одеський порт відвідали 13 круїзних лайнерів. Для порівняння, минулого року в регіон зайшли 28 лайнерів і 4 судна типу "річка-море", а в 2013-му - 106 лайнерів. Адміністрація порту отримала 33 заявки на заходи пасажирських суден на наступний рік. Але скільки буде реальних заходів, поки прогнозувати складно. У будь-якому випадку Одесу виключили з "червоного поля", що вказує для іноземних туристів на безпеку відвідування регіону.

Новини за темою

Разом з тим Аксанюк називає дану ситуацію з круїзним туризмом повністю провальною. З іншого боку, круїзні туристи не справляють істотний вплив на бізнес.

"До Одеси їдуть по різним чинникам: для когось це місто-міф зі своїм колоритом, для інших - нічні клуби, фестивалі, шопінг, ресторани. Одеса зараз - літня столиця України, куди приїжджає і бізнес, і влада, і прості українці. Це кольорове, веселе, танцювальне місто. А з Заходу туристи повернуться сюди тоді, коли в новинах перестануть говорити про війну. Хоча в Одесі є ще проблема з сервісом для туристів. Треба їх обслуговувати так, щоб вони захотіли до нас повернутися. Треба їх любити, не розчаровувати, закохати в Одесу. Це завдання для всіх нас: міліції, продавців, таксистів, офіціантів, просто перехожих на вулицях міста", - поділився Фазіль Аскеров.

На думку Аксанюка, кількість туристів в цьому році для Одеського регіону далеко не межа. Але для того, щоб гості їздили відпочивати, потрібно покращувати якість обслуговування та розвивати інфраструктуру. Важливим моментом також є рекламно-інформаційна кампанія з залучення відпочиваючих як з різних куточків України, так і з-за кордону. Завдання зараз - збільшити сезон, розтягнувши його на півроку, щоб туристи приїздили не тільки влітку, а навесні і восени.

Олена Зигульская, спеціально для 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>