З відкритих джерел

Пенсійна реформа крокує

У середу набув чинності ухвалений парламентом 5 жовтня урядовий варіант пенсійної реформи. Він, крім підвищення страхового стажу, необхідного для одержання права на пенсію, вводить також накопичувальну пенсійну систему. Таким чином, кожен українець, у разі якщо він легально відпрацював від 25 до 35 років, зможе розраховувати на дві пенсії: одну традиційну державну (за рахунок внесків до пенсійного фонду та бюджетних дотацій) і накопичувальну. Правда, на другу пенсію, у відповідності з логікою законодавця, вони повинні будуть відкладати собі самі. Урядова версія пенсійної реформи передбачає, що "усі застраховані особи" повинні будуть платити внески до Накопичувального фонду. Почати роботу другий рівень пенсійної системи, згідно з планами уряду, повинен з 1 січня 2019 року. Хоча ще влітку міністр соціальної політики Андрій Рева припускав, що накопичувальний рівень пенсійної системи запрацює з 2021 року.

Новини за темою: Гройсман: Сьогодні розпочнеться виплата підвищених пенсій

Варто зауважити, що це вже не перша спроба уряду запровадити накопичувальну пенсійну систему. Ще на початку 2000-х вітчизняні законодавці заявили про необхідність введення накопичувальної пенсійної системи, однак на практиці все обмежилося появою недержавних пенсійних фондів. У 2015 році, згідно з планами уряду Арсенія Яценюка, вона повинна була стартувати з 1 січня 2017 року. Передбачалося, що сума внеску до накопичувального фонду буде складати 1-2% і досягне 7% від заробітної плати у 2022 році.

Додамо, що, незважаючи на офіційну відсутність накопичувальної пенсійної системи, українці мають можливість відкладати собі на другу пенсію, вкладаючи власні кошти в недержавні пенсійні фонди (НПФ). Однак, вкладати на свій страх і ризик через відсутність гарантій повернення коштів для вкладників таких фондів. За даними Української асоціації інвестиційного бізнесу, українці станом на 2016 рік можуть збирати собі на другу пенсію в 52 недержавних пенсійних фондах. Ще 8 фондів - корпоративні. Зокрема для своїх працівників пенсійні фонди створено в Національному банку України, "Укрексімбанку", концерні "Стирол", "Укрпошті". Ще низку фондів створено профспілками. Згідно з даними асоціації, на пенсію собі відкладають трохи більше 800 тисяч осіб, а активи всіх фондів становлять трохи менше 2 мільярдів гривень, зокрема через слабку фактичну захищеність вкладників НПФ. При цьому близько половини активів недержавних пенсійних фондів припадає на НПФ Національного банку України.

Новини за темою: Бойко радить пенсіонерам, яким не підняли пенсії, звертатися до Пенсійного фонду і до своїх депутатів

Новий податок або друга пенсія?

Щоправда, поки в уряді навіть не мають уявлення про те, як буде виглядати накопичувальна пенсійна система. І, незважаючи на те, що в прийнятому парламентом законопроекті передбачається запуск державного накопичувального фонду, не виключають, що вже на цьому рівні буде працювати приватна структура або структури.

Як зазначив міністр соціальної політики Андрій Рева, відповідаючи на питання про механізм роботи накопичувального пенсійного фонду: "Про питання, про які ви говорите, треба дискутувати". При цьому він вважає, що збирати собі на другу пенсію працівник повинен самостійно.

"Згідно із законопроектом, внески повинні потрапляти в державний фонд. Я вважаю, що ці внески повинні потрапляти у недержавні фонди. Платити повинен сам працівник - це повинні бути його гроші. Ставка (платежу до накопичувального фонду, - 112.ua) - це теж дискусійне питання", - заявив міністр, додавши, що слід враховувати весь міжнародний досвід у цій сфері" та знизити ризики краху пенсійних фондів.

Новини за темою: Закон про пенсійну реформу набув чинності

За даними джерел 112.ua, у Кабінеті міністрів на рівні ідеї обговорюється створення накопичувального фонду. Передбачається, що у нього будуть робити внески всі працюючі українці, а розмір внеску з плином часу досягне 7% від заробітної плати. Правда, поки остаточно не визначено ні форму власності, ні організаційну структуру. Як відзначають наші співрозмовники, існує ризик, що за рахунок накопичувального фонду буде фінансуватися дефіцит Пенсійного фонду, тобто, по суті, це буде додатковий податок.

Поки ж уряд тільки розробив план з впровадження в Україні другого рівня пенсійної реформи - накопичувальної пенсійної системи і затвердив його, як ми зауважували вище, на своєму засіданні 11 жовтня.

Передбачається, що до 2018 року повинно бути підготовлено і направлено до Ради законопроекти про критерії відбору недержавних пенсійних фондів - суб'єктів другого рівня системи пенсійного забезпечення; про створення умов для вільного руху капіталу; запровадження нових фінансових інструментів для інвестування; про забезпечення прозорості діяльності та звітності суб'єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення; про вдосконалення вимог до керуючих пенсійними активами; про визначення правил відбору та заміни недержавного пенсійного фонду, в якому враховуються страхові внески, в систему накопичувального пенсійного забезпечення. Також передбачається посилити нагляд за недержавними пенсійними фондами.

Новини за темою: Пенсійна реформа-2 стартувала. Чого очікувати?

Експерти, у свою чергу, хоча і підтримують ідею впровадження пенсійних накопичень, однак критикують ідею створення державного пенсійного фонду з обов'язковими внесками.

Так, на думку експерта Реанімаційного пакету реформ Олександра Ткача, у держфонді у громадян менше шансів зберегти власні кошти, серед іншого, через корупційні ризики. Він також зазначає, що, незважаючи на зниження навантаження на пенсійний фонд у результаті ухвалення урядового законопроекту, зберігається ризик того, що в середньостроковій перспективі відбудеться пенсійна зрівнялівка (пенсіонери будуть отримувати однакову пенсію від держави, - ред.). Говорячи ж про те, яким повинен бути накопичувальний рівень пенсійної системи, Олександр Ткач зазначив, що слід надати право українцям відкладати собі на пенсію у недержавних пенсійних фондах, "посилити відповідальність за маніпулювання коштами вкладників НПФ" і дозволити їм вкладати кошти в західні структури.

У свою чергу, провідний науковий співробітник Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Олександра Бельдій зазначає, що в Україні на сьогоднішній день немає умов для створення накопичувального рівня, і створити їх до 1 січня 2019 року держава навряд чи встигне. Вона вважає, що люди на сьогоднішній день "не довіряють владі та не мають упевненості в майбутньому" і, відповідно, не будуть вкладати гроші. На її думку, і самим фондам сьогодні нікуди інвестувати кошти в українській економіці.

За словами міністра соціальної політики Андрія Реви, поки в Кабміні готують концепцію завершення пенсійної реформи. І через кілька місяців обіцяють представити її на суд громадськості та обговорити.

Ярослав Конощук