banner banner banner banner

Міцність системи: Реформа Одеської митниці опинилася під загрозою зриву

Експедитори запевняють, що ключових змін з приходом на Одеську митницю команди реформаторів поки немає, Марушевська ж киває на вплив глави ДФС і його кадрові призначення

Міцність системи: Реформа Одеської митниці опинилася під загрозою зриву
Фото з відкритих джерел

Олена Зигульська

Журналіст

Експедитори запевняють, що ключових змін з приходом на Одеську митницю команди реформаторів поки немає, Марушевська ж киває на вплив глави ДФС і його кадрові призначення

Однією з основних обіцянок голови Одеської ОДА Міхеїла Саакашвілі відразу після свого призначення стала організація роботи митниці за світовими стандартами. Екс-президент Грузії запропонував власний проект реформування митниці і пролобіював на посаду керівника відомства свого заступника Юлію Марушевську. З моменту призначення грузинського реформатора минуло півроку, відома активістка Майдану на посаді керівника митниці близько двох місяців. Що ж змінилося за цей час?

Хто винен і що робити?

Ще влітку Кабмін відгукнувся на ініціативу Саакашвілі і пообіцяв: 50% прибутку від перевиконання плану митниці підуть на ремонт траси міжнародного значення Одеса – Рені. У пілотному проекті реформи митниці беруть участь ще частина регіонів України. Це Львівська, Волинська, Чернівецька області. Але гроші на ремонт дороги так і не надійшли, а в Україні розгорівся черговий скандал. Так, Саакашвілі звинуватив прем'єр-міністра Арсенія Яценюка і фактично главу ДФС Романа Насірова в тому, що вантажі за вказівкою згори йдуть з Одеської митниці до інших регіонів країни, а митниця навіть план виконати не може.

Новини за темою

"Щойно вони оголосили це рішення, загадковим чином протягом наступних кількох днів забрали енергетичну митницю з Одеси, що означає, що 30% перевели до Києва. Потім в ручному режимі почали телефонувати на Одеську митницю і казати: "не розмитнювати вантажі", "зробіть найвищий тариф", "вантажі йдуть до Києва, вантажі йдуть до Закарпаття, вантажі йдуть до Дніпропетровська, там ми і розмитнимо". Тобто абсолютно відкрито чиновники з Києва - не якісь місцеві корупціонери! - сказали: "Так, ми будемо саботувати своє ж рішення, рішення центрального уряду", - заявив Саакашвілі.

Його заступник Володимир Жмак пояснив схему, як вантажі йдуть розмитнюватися з Одеси: за словами чиновника, співробітники центрального департаменту тарифів митниці перекрили Одеській митниці повний доступ до бази тарифів, унаслідок чого потоки вантажів і грошей виявилися перенаправленими до інших регіонів, насамперед до Києва.

"Щоб отримати надприбуток з митних надходжень, потрібно змінювати митні процедури. Основна проблема Одеської митниці в тому, що для неї був закритий доступ до бази митних тарифів, що не дозволяло компаніям розмитнюватися в Одесі на прийнятних умовах. Тому імпортери шукали інші можливості, йшли в інші регіони", - підкреслив Володимир Жмак, назвавши такі дії саботажем.

Це ж підтверджує заступник генерального директора Всеукраїнської асоціації експедиторів України Віктор Берестенко. Так, зокрема, він повідомив, що вантажі, як і раніше, продовжують йти з Одеської митниці, а вартість оформлення в Одесі вище, ніж загалом в Україні.

Новини за темою

"У мене тут різні цифри: починаючи від 10% і закінчуючи різницею в 2-3 рази. При колишньому заступнику пані Ареф'євій [як повідомив Саакашвілі, її було затримано під час отримання хабара в 50 тис. дол., але сховалася від слідства, а радник міністра МВС Антон Геращенко інформацію не підтвердив, - ред.] відбувалося оформлення вантажів з підміною номенклатури, вагових характеристик, тобто замість взуття декларувалися устілки або шнурки. Зараз на Одеській митниці ні з ким домовитися не можна, та й немає ще жодного заступника, керівника структурних підрозділів, всі ці вантажопотоки з підміною номенклатури йдуть, за моєю інформацією, до київського регіону. Я не бачу адекватної реакції", - говорить Берестенко.

Новий начальник, старі правила

Юлія Марушевська змінила одинадцятого за ліком керівника Одеської митниці, починаючи з часів перемоги Революції гідності. Деяким її попередникам висунуто підозру в корупції, ряд начальників пішли за власним бажанням, неодноразово Україну стрясали новини про великі затримання на Одеській митниці. Про призначення молодого спеціаліста, у якого немає досвіду роботи та профільної освіти, з неперевірених джерел стало відомо давно. Представив Юлію Марушевську сам президент України під час робочого візиту до Одеси, пообіцявши значні зміни та реформи у відомстві. Спочатку Марушевська зіткнулася з валом критики: основна претензія - відсутність спеціальних знань і молодість керівника. Сам же Саакашвілі заявив, що це насправді є головним плюсом у роботі, оскільки Марушевська просто не знає всіх корупційних схем.

Фото з відкритих джерел

"Я ніколи раніше не працювала з такими людьми. Тут вони дуже вписані в систему. Вони бояться змін. Є скепсис і внутрішня інертність людей. Але ми долаємо, набираємо нових людей. Є проблеми бюрократичного характеру, недосконале законодавство. Я прописала вже два законопроекти, працюю на центральному рівні з народними депутатами. Я сподіваюся, що нам вдасться втілити їх у життя, щоб зміни були не тільки на той час, коли ми тут працюємо", - зазначила Марушевська.

Але, як повідомляє Віктор Берестенко, ключових змін з приходом на Одеську митницю команди реформаторів поки немає. Одним із гальмівних факторів виступає те, що хоча Юлія Марушевська і очолює митницю, але ряд провідних посад закріплений за людьми керівника фіскальної служби Романа Насірова. Таким чином, поки кадрової ротації в митниці не сталося.

"Нова зона митного оформлення передбачає спрощення процедури оформлення вантажів, мінімізація людського фактора, комп'ютеризація, автоматизація. Але як це втілити у рамках окремої Одеської митниці, я собі не уявляю. При тому, що реалізація цього проекту передбачає необхідність узгодження багатьох моментів з різними Міністерствами і відомствами. За моєю інформацією, вони роблять все, щоб ці узгодження максимально відтягнути або закласти якусь норму, яка буде перешкоджати реалізації цього проекту", - поділився своїми думками громадський діяч.

Новини за темою

Також, за словами Берестенка, на більшість працівників митниці є компромат у співробітників правоохоронних органів, який використовують для лобіювання певних бізнес-інтересів.

Нещодавно стало відомо, що деякі представники Одеської митниці в терміновому порядку переводяться в інші місця. Так, наприклад, з Іллічівського порту разом зі співробітниками перевівся керівник одного з митних постів Олександр Гаврилюк, який перейшов на Київську обласну митницю. Слід зазначити, що посаду свою Гаврилюк отримав ще за президентства Януковича в 2010 р. Він обійшов закон про люстрацію, і те, чому його досі не звільнено, залишається під питанням.

Перші зрушення

Відразу ж після свого призначення Марушевська, зустрівшись з перевізниками, підписала два Меморандуми про співпрацю, які, за її словами, докорінно можуть змінити ситуацію на Одеській митниці. Йдеться про спрощення роботи з 30 країнами, серед яких Європейські держави, США і Канада, а також про невтручання в роботу митниці з боку правоохоронців як для імпортерів, так і для експортерів.

"Є список з 30 країн, товари яких ми розмитнюємо за тими мінімальними документами, які є в імпортера. Раніше імпортера піднімали до рекомендованої середньої ціни, незалежно від того, скільки коштує його продукція. Я вже бачу збільшення товаропотоку саме з цих країн. Наступним кроком стало те, що ми фактично підписали Меморандум із силовими структурами про ненапад. Це дуже важливий момент. Раніше за місяць було в середньому близько двох тисяч необґрунтованих перевірок з боку силовиків. З них тільки 20-26 були результативними, всі інші призводили до зупинки вантажу, затримки для бізнесу, а часом і вимагання хабарів. Цей процес зараз призупинено. Тепер тільки за рішенням суду і за повним обґрунтуванням можна буде зупиняти вантаж", - хвалиться Марушевська, відзначаючи, що йде робота над підписанням окремого документа про співпрацю з Туреччиною та Китаєм.

Ще одним ноу-хау Одеської митниці стало значне скорочення часу оформлення вантажів. Як пояснює Марушевська, зараз процедура оформлення починається в тому місці, куди він прибув, триває всього кілька годин, а не днів, як це бувало раніше. Також впроваджується ряд системних змін всередині Одеської митниці: так, запущено технологію "Прозоро", за допомогою якої через інтернет кожна компанія може відстежити рух грошей, що виділяються державою на митницю, запропонувати свої послуги або товар.

Новини за темою

Віктор Берестенко підкреслює, що зараз одеські митники працюють за Митним кодексом, не чекаючи вказівок від начальника. Більш того, суворо контролюється час оформлення вантажів.

Крім цього, повідомляє Адміністрація морських портів України, на Чорному морі найближчим часом планується побудувати новий порт. Схема роботи нового порту буде такою: вантажі малими партіями малотоннажним флотом спускаються в море, а на рейді нового порту перевалюються на великий морській тоннаж, що, на думку першого заступника міністра інфраструктури Володимира Шульмейстера, заощадить власникові вантажів і час, і гроші, адже вантаж буде надходити з річки відразу на рейдову перевалку, минаючи звичайний морський порт. З бюджету на порт буде виділено 33 млн грн, а почне працювати вже з літа 2016 р. Але проект поки перебуває на узгодженні в міністерстві.

Фото з відкритих джерел

Юлія Марушевська запевняє, що зміни нової митниці стануть очевидними для всіх вже навесні 2016 р., і в Одесі таки буде новий митний простір. За її словами, реформована митниця буде комп'ютеризованою, швидкою, прозорою у своїй роботі, з мінімальним втручанням силовиків і митників. Найближчим часом стартує конкурс на посади у нову митницю.

"Я думаю, всі оцінять новий митний простір на Морвокзалі, там, де всі працюватимуть по-новому, з новим програмним забезпеченням, новими людьми. Ми виберемо 130 нових митників, які будуть новим обличчям", - запевняє голова митниці.

Однак це все поки в планах, а зараз обсяг вантажів на митниці зменшується, старі схеми не викорінено повністю, а програма побудови міжнародної траси за рахунок грошей митниці опинилася на межі зриву. Поки ж Марушевську вивели з-під публічної критики, проте час іде, і незабаром у Києві вимагатимуть конкретних результатів.

Олена Зигульська, спеціально для 112.ua

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>