Майно України в Мексиці, на яке претендувала Росія, врятувало українське підприємство "Укратоменерго"

Наприкінці жовтня в Мексиці за 1,5 млн доларів з молотка ледь не пішло унікальне краново-монтажне судно "Титан-2", що належить державному "Чорноморнафтогазу". Держкомпанія витратила на юристів два десятки мільйонів гривень, однак замість рідкісного за світовими мірками судна отримала головний біль і судові позови з урядом Мексики. Більш ефективно спрацювала українська компанія "Укратомэнерго", яка завадила відбутися незаконній оборудці. Ця історія залишилася непоміченою в Україні, однак мексиканські ЗМІ присвятили їй не один матеріал. 112.ua з'ясовував, як Україна ледь не втратила за безцінь унікальний, а головне – прибутковий актив

Майно України в Мексиці, на яке претендувала Росія, врятувало українське підприємство "Укратоменерго"
112.ua

Павло Горін

керівник IMEE-analytics

Наприкінці жовтня в Мексиці за 1,5 млн доларів з молотка ледь не пішло унікальне краново-монтажне судно "Титан-2", що належить державному "Чорноморнафтогазу". Держкомпанія витратила на юристів два десятки мільйонів гривень, однак замість рідкісного за світовими мірками судна отримала головний біль і судові позови з урядом Мексики. Більш ефективно спрацювала українська компанія "Укратомэнерго", яка завадила відбутися незаконній оборудці. Ця історія залишилася непоміченою в Україні, однак мексиканські ЗМІ присвятили їй не один матеріал. 112.ua з'ясовував, як Україна ледь не втратила за безцінь унікальний, а головне – прибутковий актив

Історія з проблемним українським судном "Титан-2" згадується в українських і мексиканських ЗМІ вже не перший рік. Своїм корінням вона сягає ще в довоєнний час, коли Крим не було анексовано Росією, а "Чорноморнафтогаз", якому і належить це судно, дислокувався в Сімферополі. Тоді у введенні "Чорноморнафтогазу" був великий флот, а на шельфі Чорного й Азовського морів компанією велася розробка 2 газоконденсатних, 7 газових та одного нафтового родовища.

Новини за темою

У березні 2014 року сталася анексія Криму, самопроголошена влада створила свій "Чорноморнафтогаз", захопила активи українського підприємства. Українська влада відновила роботу легітимного "Чорноморнафтогазу" у Києві. У штаті залишився 41 співробітник. Підприємство втратило майже всю матеріально-технічну базу, але прийняв на себе всі боргові зобов'язання.

Так, усі рахунки "Чорноморнафтогазу" арештовано, тому на папері він не може вести активну діяльність, хоча, як свідчать дані Prozorro, все ж веде. Загальна сума заборгованості компанії становить близько 12 млрд грн. Зокрема "Чорноморнафтогаз" не розплатився з підрядниками, з якими працював ще до війни, через що програв низку судів, але платити відмовляється досі.

Унікальне судно за безцінь з молотка

Серед цікавих активів, які залишилися в розпорядженні "Чорноморнафтогазу", слід виділити два судна – краново-монтажне судно "Титан-2" і допоміжне "Атрек". Вони не дісталися росіянам з простої причини – на момент анексії перебували далеко за кордоном. Пізніше самопроголошена влада Криму спробує захопити і ці два судна, але їй це не вдасться.

"Титан-2" призначено для монтажу і демонтажу плавучих бурових платформ та їхнього обслуговування. Це дуже рідкісне судно, таких у світі всього чотири. Воно було побудовано ще у 1985 році у Фінляндії.

112.ua

"Титан-2" практично не бував у рідних краях. Після розвалу СРСР його відразу орендували зарубіжні фрахтувальники. У 1994 році "Титан-2" допомагав будувати морську платформу в Мексиканській затоці. У 1995 році маршали США наклали на нього штраф, який ледь було сплачено. Тоді на ньому ще був український екіпаж. У 2007 році "Титан-2" було модернізовано компанією Global Industries (США) для роботи на більш великих проектах на шельфі. На ньому встановили додаткове обладнання компанії Gulf Investments (ОАЕ) вартістю 14,7 млн дол., в яке входять унікальна система динамічного позиціонування, система пожежогасіння, житлові бокси, кранові установки.

З 2003 року корабель перебував у бербоут-чартері (у торговому мореплаванні договір фрахтування судна без екіпажу) у шведської компанії Baltic Offshore Marine Contractors (визнана банкрутом у 2015 році), яка своєю чергою в 2011 році передала судно за погодженням з "Чорноморнафтогазом" у субфрахт мексиканській компанії Oceanografia SA de CV (останній оператор судна) на термін до квітня 2016 року. Остання використовувала зазначене судно для виконання замовлень мексиканською державною нафтовою компанією Pemex. За нашими даними, щорічно "Чорноморнафтогазу" як власнику перераховували за оренду 3,65 млн доларів. Утім, як повідомив на умовах анонімності один із колишніх топ-менеджерів держкомпанії, жоден прибуток від оренди судна через бухгалтерію не проходив. Це питання, а також низку інших, пов'язаних з історією "Титана-2", ми попросили прокоментувати прес-службу "Чорноморнафтогазу", проте в держкомпанії послалися на проблеми з електронною поштою і кілька разів запевняли, що не можуть отримати наш запит. Від пропозиції привезти і зареєструвати запит у роздрукованому вигляді там теж відмовилися.

У 2013 році Oceanografia збанкрутувала, а влада Мексики заарештувала 400 суден компанії з різних країн, у тому числі і "Титан-2". Судно було передано на баланс Службі відчуження майна (SAE) Мексики. Воно стояло на якорі на рейді порту Сьюдад-дель-Кармен (Ciudad del Carmen). Але 4 або 5 лютого 2016 року під час шторму судно було пошкоджено і викинуто на мілину біля узбережжя острова Кармен у Мексиканській затоці.

18 лютого 2016 року НАК "Нафтогаз" заявив, що звільнив з-під арешту "Титан-2". Влада Мексики визнала, що судно належить перереєстрованому в Києві "Чорноморнафтогазу", а не його самопроголошеному клону. За домовленістю сторін, SAE нібито повинна була зняти судно з мілини і передати власнику в травні 2016 року. Вартість рятувальної операції оцінюється в 30 млн дол. Але українська сторона погодилася його прийняти тільки в належному технічному стані і вимагала від SAE відшкодування збитків. SAE зі свого боку повідомила, що не має ресурсів для рятувальної операції, і двічі намагалася передати судно "Чорноморнафтогазу" на мілині. Українська компанія подала проти неї скаргу в суд. Суд першої інстанції Мексики відмовив "Чорноморнафтогазу" у задоволенні позову. Тому, незважаючи на успішність заходів української сторони щодо зняття арешту з "Титана-2", українській стороні так і не вдалося встановити контроль над судном.

112.ua

Окрім цього, залишаючи судно в управлінні SAE, існував ризик його повної втрати. Юристи попереджали, що в разі зняття з "Титана-2" команди мексиканський суд може визнати плавзасіб кинутим і виставити на аукціон в інтересах запобігання загрозам екології. В такому випадку історія з "Титаном-2" повторила б долю допоміжного судна "Атрек", яке аналогічним шляхом було продано на аукціоні в Бразилії. Однак якщо "Атрек" викупила українська компанія в інтересах держави, то куди би пішов "Титан-2", залишається тільки здогадуватися.

22 вересня 2018 року компанія Oceanwide International (O. W. I.) Cyprus Limited у рамках судового розгляду проти збанкрутілої Baltic Offshore Marine Contractord AD ініціювала в окружному суді мексиканського штату Кампече продаж належного Україні "Титана-2" на аукціоні. O. W. I. з 2014 року судиться з Baltic Offshore Marine Contractors AB, вимагаючи близько 3 млн дол. заборгованості по зарплаті екіпажу корабля. Проведення аукціону було призначено судом на 24 жовтня 2018 року. Унікальне українське судно планували продати всього за 1,5 млн дол. США.

Слід зауважити, що "Чорноморнафтогаз", незважаючи на фінансові проблеми, грошей на юристів не шкодує. Для супроводу справи "Титана-2" держкомпанія уклала контракт з адвокатським об'єднанням "Гесторс" (паралельно було укладено договір з юридичною фірмою "Антіка" для допомоги в справі судна "Атрек"). Надалі цей контракт неодноразово продовжувався. За відкритими даними, з 2015 по 2018 рік "Чорноморнафтогаз" заплатив "Гесторс" 18,6 млн грн. За новою угодою, ця компанія продовжить представляти інтереси замовника до кінця 2019 року. Послуги юристів коштують 5760 грн за годину.  

До справи також були залучені англійська юридична фірма Morgan Has Solicitors Ltd, шведська Setterwalls і мексиканська Garza Tello & Asociados SC. Окрім цього, "Чорноморнафтогаз" попросив НАК "Нафтогаз України" оплатити послуги мексиканського юридичного консультанта Garza Tello & Asociados SC (1,9 млн грн). Також в арсеналі "Чорноморнафтогазу" послуги МЗС, Генпрокуратури та інших держструктур.

Раптовий порятунок

Незважаючи на жахливі витрати на юристів, судно зберегти "Чорноморнафтогаз" не зміг би, якби не раптова поява в цій історії української компанії "Укратоменерго", чиї юристи змогли заблокувати проведення аукціону і залишили "Титан-2" Україні.

"Укратоменерго" ще до анексії Криму виграло тендер на надання послуг "Чорноморнафтогазу". Втім, незважаючи на своєчасно виконані роботи, оплати компанія так і не отримала. У спробах повернути свої законні 29 млн грн (на той момент 3,5 млн доларів) "Укратоменерго" виграла низку судів і добилася арешту флоту "Чорноморнафтогазу". Однак держкомпанія гроші так і не виплатила.

112.ua

112.ua

"Чорноморнафтогаз" у судах постійно просив відстрочку платежу, суд йшов їм на зустріч. Хоча при бажанні вони могли б розрахуватися з боргами – увесь їхній борг перед приватними компаніями й одним держбанком становить 500 млн грн, при цьому держава винна "Чорноморнафтогазу" 600 млн з повернення ПДВ. Але, мабуть, такого бажання у них немає. Ми зрозуміли, що своїх грошей не отримаємо. Заарештували їхні рахунки та майно. Проте практично все воно було в окупованому Криму. Ми знайшли два незахоплених судна – одне в Бразилії, інше в Мексиці. У 2016 році я літав до Мексики, найняв там адвокатів, разом ми оцінили справу і саме судно. Тоді воно ще не було на мілині. І росіяни активно намагалися забрати його під свою юрисдикцію. Мої адвокати тоді допомагали відстояти судно. Я ж зайнявся легалізацією документів, необхідних мексиканській стороні для визнання за мною права стягнення з "Чорноморнафтогазу" боргу. За законом, якщо боржник не погасив борг, протягом шести місяців ми маємо право претендувати на будь-яке майно, як на території України, так і на території інших країн", - розповідає 112.ua гендиректор "Укратоменерго" Валерій Токар.

22 жовтня 2018 року Валерій Токар і юрист Карлос Едуардо Сото оскаржили раніше ухвалене мексиканським судом рішення про проведення аукціону щодо "Титана-2". Компанія зібрала необхідні документи, довела мексиканському суду, що "Титан-2" є арештованим в Україні майном і продавати його протизаконно.

"Аукціон був досить дивним. Його призначили за позовом кіпрської компанії, яка надавала екіпаж на "Титан-2", до шведського фрахтувальника, який на той момент був офіційно оголошений банкрутом. Судно виставили за 1,5 млн доларів, хоча виробництво нового такого судна обійдеться в 150 млн доларів. Звідки взялася оцінка півтора мільйона – незрозуміло. Якщо б судно порізали на металобрухт, то отримали би більше. Адже там скільки обладнання, крани тощо. Що важливо – в документах з проведення аукціону ніде не було вказано, що "Титан-2" є власністю "Чорноморнафтогазу". Нам довелося це доводити. І ми це зробили", - каже Валерій Токар.

112.ua

Суттєво, що озброєний до зубів юристами "Чорноморнафтогаз" надіслав своїх представників у Мексику тільки наступного дня після запланованої дати проведення аукціону, окрім того, надіслані раніше "Чорноморнафтогазом" документи про право власності на судно "Титан-2" мексиканський суд проігнорував через неправильність їх оформлення. Як таке взагалі можливо, враховуючи всі юридичні та дипломатичні можливості держкомпанії, досі залишається загадкою. У держкомпанії відмовилися коментувати цю інформацію.

Ба більше, як запевняє Валерій Токар, посольство України в Мексиці відмовилося допомагати відстоювати державне майно. "Ми не були впевнені, що зможемо встигнути за 10 днів зібрати всі необхідні документи і легалізувати їх у Мексиці. Адвокати звернулися до посольства в Мексиці, особисто до посла Руслана Спіріна. Просили, щоб посольство опротестувало продаж з аукціону державного майна України, ініційованого якоюсь незрозумілою компанією. Посол їх не прийняв. А консул Ганна Пророк заявила, щоб адвокати не втручалися в цей процес, і відмовила в подаванні протесту", - каже Валерій Токар.

Гендиректор "Укратомэнерго" Валерій Токар під час поїздки в Мексику. 112.ua

Він каже, що вже витратив на юридичні витрати понад 250 тисяч доларів власних коштів. Однак судно досі стоїть у Мексиці пошкоджене. Мексиканська держкомпанія не хоче його відновлювати, українська не хоче забирати в несправному стані. Питання зависло в повітрі, й існує ризик, що Мексика знову виставить "Титан-2" на аукціон – кіпрська Oceanwide International підготувала новий пакет документів і  вимагатиме його продажу.

У той же час "Чорноморнафтогаз" звернувся до Господарського суду Київської області з проханням визнати недійсним договір між держкомпанією і "Укратоменерго" від 2013 року (той самий тендер, через який у ЧНГ виник борг перед "Укратоменерго"). Якщо суд прийме таке рішення, приватна компанія не зможе більше претендувати на судно "Титан-2" і тоді його "успішно" продадуть з молотка.

112.ua

"Якщо Україні судно не треба, хоча це дивно, адже воно може працювати не тільки в Карибському морі, але і в Чорному, то можна було б його продати на легітимному аукціоні, де "Чорноморнафтогаз" було б зазначено власником, за нормальну ціну, а не за смішні 1,5 млн доларів. До речі, балансова вартість "Титана-2" у документах "Чорноморнафтогазу" становить близько 80 млн доларів", - каже Токар.

"Атрек" кинули напризволяще

Утім, про "ефективність" роботи "Чорноморнафтогазу" зі збереження таких важливих держактивів можна судити за історією іншого судна – "Атрек". У 2014 році через борги фрахтувальника його заарештувала влада Бразилії. Судно було залишено екіпажем і, на думку суду, забруднювало довкілля порту Масейо. Суд постановив продати "Атрек" на аукціоні в жовтні 2014 року.

"Чорноморнафтогаз" домовився з українською приватною компанією "Укргазбуд", що та допоможе повернути судно під контроль держави Україна.

112.ua

Юристи "Укргазбуду" й "Антики" вирішили, що вигідніше буде викупити "Атрек" на аукціоні (приблизно за 1,4 млн дол.) на користь держкомпанії, щоб вже чисте від боргів судно повернулося під контроль держави. "Укргазбуд" викупив судно, перегнав його в сухий док, відремонтував. До цього часу "Чорноморнафтогаз" не зміг належним чином оформити необхідні документи, через що операція ледь не зірвалася. Окрім того, держкомпанія не надала кошти на викуп судна, унаслідок чого "Укргазбуд" залучав їх у третіх осіб. Буксирування судна в інший порт і ремонт "Атрека" також здійснили за гроші третіх осіб. Прохання "Укргазбуду" взяти судно на баланс "Чорноморнафтогазу" і компенсувати витрати (близько 2,6 млн дол.) у держкомпанії ігнорують досі.

"Завдяки діям ПРАТ "Укргазбуд" і всупереч халатності та бездіяльності посадових осіб ДАТ "Чорноморнафтогаз" останній ніколи досі не втрачав статус власника судна "Атрек", про що свідчить реєстрація судна, прапор плавання - Україна, порт приписки – Одеса", - говорять в компанії "Укргазбуд".

Щоб уникнути повторного арешту судна, треба постійно платити портові збори і мінімально утримувати судно (екіпаж, заправлення ПММ, водою та ін). Хто це зараз фінансує і чи фінансує взагалі, ні в "Чорноморнафтогазі", ні в "Нафтогазі" нам не побажали відповісти. При цьому НАК послався на те, що не володіє інформацією.

112.ua

Це досить дивно, враховуючи, що керівництво "Чорноморнафтогазу" не раз доповідало в материнську компанію про ситуацію з "Атреком". Нам відомо щонайменше про два таких листи Андрію Коболєву.

112.ua

112.ua

"Коли вже склалася зовсім критична ситуація… більше не було можливості утримувати судно і сплачувати заборгованість за фактично виконані ремонтні роботи, ПРАТ "Укргазбуд" всіма методами намагався звернути увагу ДАТ "Чорноморнафтогаз" на державне майно, проте всі зусилля виявилися марними. Складалося враження, що бездіяльністю та службовою недбалістю посадових осіб державного підприємства судно фактично кинуто напризволяще. Майже 2 роки судно "Атрек" є забутим. Слід зазначити, що всю відповідальність за кинуте судно, в тому числі можливе нанесення шкоди довкіллю, несе зареєстрований власник судна, тобто ДАТ "Чорноморнафтогаз", - повідомили 112.ua в "Укргазбуді". Компанія готує судовий позов до держкомпанії.

* * *

Адже при бажанні Україна могла би заробляти на цих двох суднах, здаючи їх в бербоут або тайм-чартер. Зрештою, можна було би продати кораблі за більш високу ціну, ніж це намагалася зробити влада Мексики. Окупаційна влада Криму оцінює обидва судна в 575 млн рублів (8,8 млн доларів). При цьому, як згадувалося вище, тільки на одному "Титані-2" новітнього обладнання на 15 млн доларів.

Однак фактичні дії "Чорноморнафтогазу" і НАК "Нафтогаз України" більше скидаються на спробу позбутися суден під вигідним приводом, паралельно вливаючи мільйони гривень на неефективну юридичну підтримку. І небажання обох держкомпаній надавати яку-небудь інформацію про стан справ з цими суднами тільки підсилює подібні підозри. Подальшу долю "Титана-2" й "Атрека", напевно, вирішать Мексика і Бразилія, коли знову заарештують та продадуть судна на аукціоні за копійки.

Насправді це досить парадоксальна ситуація, коли дві приватні компанії, "Укратоменерго" й "Укргазбуд", яким "Чорноморнафтогаз" заборгував грошей, рятують державне майно України на території інших країн, тим часом як у "Нафтогазі", якому і належить ЧНГ, "не володіють інформацією".

Павло Горін

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів