banner banner banner

Майя Плісецька. Біографія

На 90-му році життя померла знаменита балерина Майя Плісецька

Майя Плісецька. Біографія
Фото з відкритих джерел

112.ua

Редакційний блог

На 90-му році життя померла знаменита балерина Майя Плісецька

Майя Михайлівна Плісецька - російська балерина, балетмейстер. Народна артистка СРСР (1959). Герой Соціалістичної Праці (1985). Премія Анни Павлової (1962, Париж), Ленінська премія (1964). Нагороджена французьким орденом Командора (1984) і Почесного легіону (1986). Доктор Сорбонни (1985).

2 травня на 90-му році життя балерина Майя Плісецька померла від серцевого нападу.

Майя Плісецька народилася 20 листопада 1925 року в Москві (Росія) у знаменитій родині артистів. Її мати була відомою актрисою німого кіно, а дядько і тітка – відомою балетної парою, улюбленцями самого І. В. Сталіна. Батько Майї не належав до артистів балету, а займався господарською діяльністю, потім став генеральним консулом СРСР на Шпіцбергені, а в 1938 році був заарештований і розстріляний. Мати Майї заслали до Казахстану, а дівчинку довелося удочерити тітці, щоб Майя не потрапила в дитячий будинок.

Молода Майя Плісецька незабаром вибрала для себе кар'єру артистки балету. У неї була вроджена артистичність, грація і витонченість, досягти яких мало кому дано завзятими заняттями.

Саме на Шпіцбергені відбувся дебют Майї Плісецької як балерини: вона виконала партію в опері Даргомижського "Русалка". Дебют був блискучим і дав Майї впевненість у своїх силах. Після цього вона постійно тренувалася, танцювала скрізь, де тільки можна. Саме тоді родичі прийняли рішення, що Майї просто судилося стати балериною.

www.dietplan.ru

Вже в 1938 році Майя Плісецька закінчила Московське хореографічне училище. Але невдовзі почалася війна, і якийсь час Майї Плісецької довелося провести без станка, тому що родина евакуювалася до Свердловську (Росія), але Майя не могла без балету, тому вона зробила відчайдушний вчинок – повернулася в Москву, минаючи заборони родичів.

В 1943 році талановита балерина була зарахована в трупу Великого театру. Для того щоб підтримувати себе у формі, Майя танцювала практично у всіх постановках Великого театру в цей час, а в 1948 році молода артистка вже перейшла на сольні партії. Балерина крок за кроком підходила до головних партій. Наприклад, в балеті "Спляча красуня" вона спочатку була феєю Бузку, потім феєю Віолант і, нарешті, стала Авророю. В "Дон Кіхоті" вона танцювала всі жіночі партії, але, виконавши партію Кітрі, Майя стала справжнім відкриттям.

www.liveinternet.ru

Найвідоміші партії великої балерини: Одетта – Оділлія в балеті "Лебедине озеро", Аврора в "Сплячій красуні" (1961), Господиня Мідної гори в "Кам'яній квітці", Раймонда в однойменному балеті Олександра Глазунова.

Майя Плісецька співпрацювала зі знаменитими балетмейстерами і хореографами, які ставили для неї балети. Спеціально для прими знаменитий кубинський балетмейстер Альберто Алонсо поставив балет Кармен-сюїта. Крім цього, Плісецька співпрацювала і з іншими відомими хореографами: Юрієм Григоровичем, Роланом Петі і Морісом Бежаром.

В художнє кіно балерина потрапила з фільмом Віри Стройової "Великий концерт" (1951). Потім артистка знімалася у фільмах-балетах "Лебедине озеро", "Казка про Коника-горбоконика", "Анна Кареніна". "Болеро", "Айседора". В екранізації роману Льва Толстого "Анна Кареніна" (1968) Майя Плісецька зіграла роль Бетсі.

У 1953 році на кіностудії Ленфільм був знятий фільм "Майстри російського балету". Майя Плісецька виконала у цьому фільмі одну з головних партій.

У 1976 році балерина зіграла у фільмі "Фантазія" за романом Тургенєва. Крім цього, прима Большого театру знялася у безлічі документальних кінострічок.

У 1980-х роках Плісецька проводила багато часу за кордоном, де вона працювала художнім керівником Римського театру опери та балету (1983 – 1984), а також Іспанського національного балету в Мадриді (1988 – 1990).

www.dietplan.ru

Залишила сцену у віці 65 років, після тривалий час брала участь у концертах, вела майстер-класи.

На день свого 70-річчя дебютувала у спеціально написаному для не номері Бежара Аве Майя. З 1994 року Плісецька була головою щорічного міжнародного балетного конкурсу, що носить ім'я Майї (Санкт-Петербург, Росія).

Балерина написала дві книги: "Я, Майя Плісецька" (1993), "Тринадцять років потому: сердиті замітки в тринадцяти главах" (2007).

www.dietplan.ru

Майя Плісецька - універсальна балерина, володіє рідкісною індивідуальністю і неабияким сценічним темпераментом. Їй були підвладні будь-які партії: від витончених ліричних героїнь (Одетта, Аврора, Лебідь) до гострохарактерних, бентежних героїнь (Мехменэ Бану, Кармен, Зарема). Незважаючи на свої виняткові дані - великий крок, сильний і високий стрибок, віртуозне обертання, надзвичайно гнучкі, пластичні руки, красиву довгу шию - перед нею в першу чергу завжди вставало завдання проникнення у внутрішній образ героїні, і це їй майже завжди вдавалося. У ній дивовижно поєднується яскравість емоційних контрастів з чистотою ліній і досконалістю форм.

www.dietplan.ru

Плісецька одружена з композитором Родіоном Щедріним з жовтня 1958 року. У жовтні 2008 року подружжя відзначили 50-річчя спільного життя. Плісецька згадувала, що майбутнє подружжя колись познайомили літератор Ліля Брік і літературознавець Василь Катанян (балерина "наспівала Брикам майже всю "Попелюшку" для домашньої фонотеки" - Щедріна, за словами Плісецької її спів просто "потрясло"). Зазначалося, що свою творчість композитор присвячував дружині, і вона, в свою чергу, підкреслювала: "Все моя життя в ньому і заради нього". ЗМІ підкреслювали, що в радянський період Щедрін не тільки допомагав Плісецької в її творчості, але і виступав на її захист, відстоюючи балерину перед радянським урядом, і саме він, зрештою, зумів домогтися того, що вона стала виїжджати за кордон. У 1991 році Плісецька і Щедрін перебралися до Німеччини, у Мюнхен. Згодом у пресі писали, що вони "живуть на три будинки - здебільшого в Мюнхені, в Москві і на своїй дачі в Литві".

www.dietplan.ru

З документальних фільмів, телевізійних передач, репортажів, фотоальбомів Майя Плісецька незмінно постає в ореолі постійного успіху, з переможною посмішкою на вустах, з торжеством у сяючих очах, що потопає в морі квітів. Однак на її долю випало чимало випробувань: в дитинстві - арешт батьків, вимушене сирітство; пізніше - постійний контроль за її життям, довга заборону на виїзд за кордон, безперервна боротьба за право бути самою собою з "владою" (будь то пильне око КДБ, чиновники міністерства культури, керівництво Великого театру).

www.dietplan.ru

Плисецкую завжди відрізняло безстрашність - творча та поведінкова. У найскладніших творчих і життєвих ситуаціях Майя Михайлівна відчайдушно йшла на ризик, кидаючи виклик звичним уявленням про виконавських і вікових можливостей, про інтерпретації тих чи інших класичних партій, про самі теми, доступних балету. Мужньо йдучи "проти течії", вона зберегла власну незалежність. Будучи володаркою найпрестижніших регалій, співпрацюючи з видатними хореографами світу, балетними трупами Римської опери та мадридського "Театро лірико насіональ", "Марсельським балетом" Ролана Петі і "Балет XX століття" Моріса Бежара, Плісецька змушена була піти у 1988 році з рідного Большого театру, якому балерина віддала майже півстоліття життя. Вона не завжди вписувалася в ситуацію "однодумності", що панувала у Великому театрі.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>