Made in Ukraine: Які автотехнології розробляються в Україні

Made in Ukraine: Які автотехнології розробляються в Україні
Фото з відкритих джерел

Ніна Глущенко

Журналістка

Останні два роки видалися особливо насиченими для автомобільної індустрії. Анонси і перші випробування летючих таксі, безпілотна електрична вантажівка, автономні фургончики, розвиток технологій для безпілотного управління, проникнення доповненої реальності, штучного інтелекту і машинного навчання в автомобілі, платформи для самокерованих автомобілів і, нарешті, старт для 5G-мереж, які необхідні для розвитку підключених пристроїв, у тому числі розвитку безпілотного транспорту, – схоже, що галузь давно не переживала такого прориву.

З 2014 по 2017 рік, за даними Statista, інвестиції у штучний інтелект в автомобільній галузі склали 27,3 млрд дол. У дослідженні Market Reports Center сказано, що до 2021 року інвестиції в роботу з великими даними в автомобільній галузі досягнуто 5 млрд дол.

Фото з відкритих джерел

Нові технології і матеріали дозволяють перетворити салон автомобіля на центр розваг і зробити цей вид транспорту ще більш безпечним. Штучний інтелект здатний зробити транспорт ще більш персональним, таким, що розуміє водія або пасажирів з півслова. Автоподорожі найближчого майбутнього стануть корисним або веселим дозвіллям завдяки інтерактивним мультимедійним системам. Доповнена реальність дозволяє прив'язувати навігаційні підказки до місцевості.

Всі ці дивовижні можливості створюються не тільки "десь там", де трава зеленіша і життя зовсім інше. Над розробками зі світовим ім'ям працюють і українські IT-фахівці, причому не у форматі "продаж людино-годин", в Україні є R&D-центри, які розвивають експертизу в галузі automotive, і їхні напрацювання лягають в основу продуктів світових автомобільних гігантів. 112.ua зібрав кілька ключових проектів, в розробленні яких беруть участь українські команди.

* * *

У торішньому дослідженні PwC зазначається, що розвиток технологій і необхідність використовувати нові, більш дорогі й "розумні" компоненти призвели до подорожчання виробництва для OEM-виробників на 20%. У тому ж дослідженні вказується, що найближчим часом вартість електроніки становитиме до 20% від ціни автомобіля, тоді як у 2015 році вона становила 13%.

Виклики, які кидає індустрія автовиробникам, стимулюють їх до об'єднання зусиль у розробленні нових рішень для економії ресурсів. Йдеться, найпевніше, про використання готових платформ для автомобілів, йдеться в документі. Покупець навряд чи вибиратиме транспорт виходячи з того, яка платформа в ньому використовується, а для виробника розроблення такого рішення самостійно – витрати, які можна оптимізувати і натомість зосередитися на дизайні, якості та надійності моделі. Як приклад експерти наводять партнерство Daimler і Nissan – в Infiniti QX30 використовується та ж платформа, що і в моделях Mercedes CLA і GLA. Подібним чином співпрацюють GM і Ford. При цьому самі виробники прагнуть передати розроблення рішень саме IT-компаніям, які мають велику експертизу в технологіях.

Так, сервісна IT-компанія Luxoft у партнерстві з Daimler AG розробляє платформу для інформаційно-розважальної системи автомобілів Mercedes A-класу. Систему Mercedes-Benz User Experience (MBUX) встановлено в усіх нових авто виробника в цьому класі.

Як пояснили в компанії, Diamler має багато постачальників у рамках цього проекту, але рівень співпраці з Luxoft можна охарактеризувати як партнерський. З боку Luxoft велося розроблення деяких частин системи. Одна з основних – це так званий інтерфейс human-to-machine, тобто все, що пов'язане із взаємодією розважальної системи з водієм і пасажиром.

Платформа забезпечує інтеграцію штучного інтелекту і доповненої реальності (AR) в системі автомобіля. Система підлаштовується під свого користувача, адаптується до його регулярних дій за кермом. Наприклад, якщо він регулярно телефонує одній і тій же людині, рухаючись одним і тим же маршрутом, система сама може підказувати або щось робити, щоб цей дзвінок здійснився. Якщо користувач ставить питання голосовій системі не у вигляді стандартних фраз, а якось більш емоційно, вона вчиться під нього підлаштовуватися і розуміє, що саме ця фраза в цьому випадку має призвести до таких дій. У такий спосіб формується емоційна взаємодія з користувачем.

Фото з відкритих джерел

Diamler невипадково вибрала Luxoft партнером для цього проекту. Компанія розробляє рішення майже для всіх ключових OEM-виробників автомобільного обладнання, х використовують у понад 30 моделей машин, переважно в преміум-сегменті.

Розроблення HMI є однією з ключових технологічних практик, в цій же галузі ведеться дослідницька діяльність. Крім того, Luxoft має великий досвід у UX, компанія веде розробленняу галузі user experience, реалізує прототипи й рішення, які дозволяють продемонструвати, як цей user experience працюватиме наживо і як його може бути застосовано в автомобільних розробках. Цим займається близько 1000 фахівців в Україні.

Фото з відкритих джерел

Нещодавно Luxoft відкрив R&D-центр у Берліні, для якого було виділено понад 100 фахівців. Це було продиктовано потребою Daimler AG в більш щільній роботі команд над інтерфейсної частини.

Нині фокус Luxoft іде на розроблення платформних рішень і концепцій. Нещодавно було придбано німецьку компанію Objective Software, яка спеціалізується на автономному водінні. Покупка дозволяє використовувати її напрацювання в інтересах Luxoft.

З кінця 2016 року EPAM розробляє хмарну платформу для автомобілів, яка дозволяє розробникам отримувати доступ до авто, але не дає їм втручатися у критичні для безпеки процеси.

Справа в тому, що автомобільні виробники не займаються самостійно розробленням цифрових сервісів. Це роблять сторонні компанії. При цьому розроблення софта для автотранспорту, на відміну від тих же смартфонів, наприклад, не терпить найменших помилок і несправностей (у цьому випадку йдеться про життя людей). Тому цикл розроблення в цій галузі за всіма стандартами становить 1,5-3 роки. Для сучасного світу – це немислимі терміни. Платформа, яку розробляють у київському офісі EPAM, дозволить обійти таку специфіку без ризику для безпеки транспорту та оточення.

Фото з відкритих джерел

На ринку сьогодні є величезна кількість хмарних платформ для автомобілів. Але зазвичай вони запитують у автомобіля дані з датчиків і обробляють їх вже у хмарі. Проте в цьому підході є свої мінуси: це залежність від інтернет-з'єднання (немає інтернету – все вийшло з ладу) і навантаження на канал зв'язку (автомобіль передає все дані поспіль, хоча канал має свій ліміт).

Платформа EPAM являє собою сполучну ланку між сервісом і автовиробником і дозволяє виконувати частину завдань у комп'ютері автомобіля. При цьому виконання коду не може порушити критично важливого для безпеки авто софта, а розробникам сервісу не потрібно замислюватися над тим, для автомобіля вони пишуть або ще для чогось.

Фото з відкритих джерел

Проект з'явився з ініціативи компанії. Партнером з автогалузі виступає японська компанія Renesas Electronics – виробник і розробник процесорів для автомобілів. У компанії говорять, що партнерство дозволило вирішити проблему з інтеграцією на ранніх етапах, позаяк найчастіше цей процес забирає багато часу.

Проектом займається кілька людей, в комерційних рішеннях платформа має з'явитися в перспективі 4-5 років. Однак цьогоріч на виставці споживчої електроніки CES 2018 в Лас-Вегасі вже відбулася її презентація.

Українська IT-сервісна компанія Intellias займається розробками в галузі автомобілебудування з 2015 року. Зараз в її портфоліо близько 20 проектів, на яких працюють понад 400 експертів.

Зокрема, компанія співпрацює з німецькою HERE, відомою своїми геолокаційними і навігаційними сервісами (людина, далека від автомобілів і сервісів, певно, згадає навігацію HERE у смартфонах Nokia). Intellias бере участь у розробленні системи навігації для автомобілів преміум-сегмента, хмарних сервісів для навігаційних і геолокаційні рішень, платформи для агрегації та аналізу великих масивів даних, які далі використовуються серед іншого для навігації безпілотного транспорту.

Фото з відкритих джерел

Так, інженери компанії займаються розробленням системи навігації, яка враховує дані про розташування парковок, ресторанів, заправок, погоди тощо. Цими даними автомобілі обмінюються через хмару HERE і попереджають один одного про аварії, слизьку дорогу тощо. Крім того, навігаційна система самостійно сканує знаки швидкісних обмежень й оновлює цю інформацію у хмарі.

Також в Intellias розробляється інтегрована навігаційна система для автомобілів преміум-класу, однією з фішок якої стало планування маршрутів для гібридного та електротранспорту з урахуванням використання заряду акумулятора і розташування зарядних станцій. 

Фото з відкритих джерел

У ще однієї з найбільших українських сервісних IT-компаній – GlobalLogic – є чотири напрями роботи в галузі, пов'язаної з автомобілями. Над ними працює близько 200 інженерів.

Перше – інфотеймент-платформа Nautilus, ідея якої народилася в підрозділі embedded і на розробку якої пішло близько двох років. За задумом творців, платформа дасть користувачеві досвід, до якого він звик, взаємодіючи з гаджетами на зразок смартфонів. Як ми вже писали вище, розроблення цифрових сервісів для автомобіля – процес нешвидкий, і щоб гарантувати належний рівень безпеки та інтегрувати нове рішення, можуть минути роки. За цей час технології можуть значно ступнути вперед, а автомобіль – знову опинитися в "кам'яному столітті".

Nautilus віртуалізує в автомобілі дві операційні системи: його власну для керування автомобілем й адаптовану під автомобілі версію Android – для розваг, програм, навігації тощо. Це робить транспорт, з одного боку, "стильним, модним, молодіжним", з іншого – зберігає в безпеці ключові елементи системи управління. Інженери компанії змогли не тільки розділити операційні системи, але й зробити так, щоб вони разом використовували апаратні ресурси автомобіля (камеру заднього виду, наприклад), не втрачаючи продуктивності.

Фото з відкритих джерел

Платформу було представлено на міжнародних профільних виставках, зокрема на CES 2017 було показано підтримку Android N. Те, що починалося як невеликий експериментальний проект, тепер створюється на різних апаратних платформах для різних компаній з автомобільної індустрії. У числі клієнтів, що використовують інфотеймент-платформу, такі компанії, як Delphi Technologies і Aptiv, Renesas Electronics, Mitsubishi Electric Automotive America, Inc. Розробки українських інженерів потрапляють до моделей провідних автовиробників.

Також інженерів GlobalLogic залучено до Automotive Projects. Цце лабораторія розроблення і тестування компонентів інфотеймент-систем, які використовуються в топових моделях німецького автопрому. Йдеться про різні рівні роботи – від драйверів до користувальницького інтерфейсу і тестування безпосередньо в машині під час їзди.

Фото з відкритих джерел

Під дахом GlobalLogic розвивається проект, пов'язаний з автономним водінням. Його замовник – клієнт рівня Tier 1 у США і Європі, а розробка, в якій беруть участь українські інженери, з'явиться в автомобілях для цих регіонів найближчим часом.

Також у компанії є внутрішній проект – Smart City, в рамках якого відбувається моделювання "розумної" міської інфраструктури, де всі учасники руху взаємодіють між собою.

Таким чином, незважаючи на те що Україну заведено вважати країною на узбіччі технологій, з маленьким внутрішнім ринком IT-послуг, програм і сервісів, українські інженери відіграють важливу роль у розвитку автомобілів у глобальних масштабах.

Ніна Глущенко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...