banner banner banner banner

Литва відкрила реєстр: В Україні мають намір серйозно зайнятися любителями "євроблях"

Державна фіскальна служба (ДФС) повідомила, що з митними органами Литви почала спільне розслідування щодо законності перебування в Україні автомобілів з литовською реєстрацією, відомих у народі як "євробляхи". Крім того, як стало відомо 112.ua, ДФС вже отримала доступ до системи даних Regitra, що дозволить їй у режимі онлайн отримувати інформацію про автомобілі, зняті з реєстрації в Литві. Теоретично, це може сильно ускладнити життя українським власникам таких автомобілів: машина опиняється в одному статусі з викраденою, з усіма витікаючими наслідками, відзначають експерти. Хоча вони впевнені, що на діяльності фірм, які роблять "все красиво", все це ніяк не відіб'ється і повністю схема ліквідована, звичайно, не буде

Литва відкрила реєстр: В Україні мають намір серйозно зайнятися любителями "євроблях"
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Державна фіскальна служба (ДФС) повідомила, що з митними органами Литви почала спільне розслідування щодо законності перебування в Україні автомобілів з литовською реєстрацією, відомих у народі як "євробляхи". Крім того, як стало відомо 112.ua, ДФС вже отримала доступ до системи даних Regitra, що дозволить їй у режимі онлайн отримувати інформацію про автомобілі, зняті з реєстрації в Литві. Теоретично, це може сильно ускладнити життя українським власникам таких автомобілів: машина опиняється в одному статусі з викраденою, з усіма витікаючими наслідками, відзначають експерти. Хоча вони впевнені, що на діяльності фірм, які роблять "все красиво", все це ніяк не відіб'ється і повністю схема ліквідована, звичайно, не буде

Державна фіскальна служба (ДФС) спільно з митними органами Литви почала розслідування щодо законності перебування в Україні автомобілів з литовською реєстрацією. Також ДФС веде переговори про такі заходи з митними органами Польщі, з якої в Україну ввозиться навіть більше автомобілів на "євробляхах", ніж з Литви.

"Ще у вересні, коли делегація митного департаменту Литви прибула з офіційним візитом, ДФС повідомила про проблему. Зараз ми бачимо практичну реалізацію допомоги литовських колег", - повідомили 112.ua у прес-службі ДФС.

У ДФС підкреслюють, що "ситуація з ввезенням транспортних засобів з країн ЄС має системний характер і відбувається за заздалегідь розробленими схемами, в тому числі незаконними". "ДФС встановила 239 компаній-власників транспортних засобів, які видають довіреності на право використання автомобілів в інтересах компанії. Окремими литовськими компаніями видані довіреності на право використання нерезидентами понад 200 автомобілів. При цьому керівниками таких компаній, у більшості випадків, є громадяни України", - уточнили в прес-службі ДФС.

пресс-служба ГФС

Мова йде про схеми ввезення в Україну вживаних автомобілів, які оформляються без процедури розмитнення в Україні і відповідно сплати всіх платежів, які в нашій країні набагато вищі, ніж у ряду європейських країн.

Добре налагоджений бізнес

В Україні пригон "євроблях" - добре налагоджений бізнес, який "кришують" люди у владних кабінетах: поодинці пересічному українцеві пригнати авто на іноземних номерах не під силу, і він платить за послуги компаніям, які спеціалізуються на цій діяльності, пише на сторінці в Facebook гендиректор Всеукраїнської Асоціації автомобільних дилерів та імпортерів Олег Назаренко. "Майже всі тимчасово ввезені в Україну бляхи ввозять "бізнесмени", які спеціально відкрили в Литві та інших країнах фірмочки, на які вішають реєстрацію авто, взявши на роботу "зицпредседателей" Фунтів. Це величезний "бізнес", простому українцеві його не подужати, тому українці звертаються на фірми – посередники (вартість послуг 950-1400 євро) або купують уже пригнані авто на бляхах. У "бізнесменів" налагоджений конвеєр: є і контингент іноземців (вони їх називають "верблюди" або "аватари"), які ввезуть авто, і "свої люди" на митниці", - пише Назаренко.

Він зазначає, що саме люди з високих кабінетів, які покривають цей бізнес, роблять все, що перешкодити зниженню ставок на розмитнення автомобілів. "Вигідно власникам цього "бізнесу" зниження ставок на розмитнення авто? Якщо розмитнення буде 1000-1400 євро, то чи понесуть українці такі гроші "бізнесменам" за пригон авто на бляхах або чесно за цю суму розмитнять своє авто, ставши його господарем? Думаю, що розмитнять! І думаю, що тоді цей "бізнес" на бляхах закриється! А чи вигідно їм і їх владним кришувальникам скасування або зниження податків на автоімпорт, закриття їх "бізнесу", чи їм вигідно і далі отримувати з українців по 950-1400 євро за пригон блях?" - запитує Назаренко.

Зазначимо, що на сьогоднішній день найбільш поширені дві схеми ввезення автомобілів, розмитнених в країні ЄС (Литві чи Польщі). У першому випадку використовується лазівка у законодавстві, що дозволяє ввезти автомобіль з іноземною реєстрацією іноземцю – нерезиденту. Закон дозволяє йому ввезти такий автомобіль на один рік. При цьому, після закінчення цього терміну нерезидент знову повинен вивезти автомобіль з України, після чого він може повернутися, і ще рік на ньому можна без проблем пересуватися. "Фірми, які роблять все красиво, у них є цілий штат людей-нерезидентів, які за певну плату, близько 100 доларів, можуть приїхати і провести вивезення автомобіля з України і повторне ввезення. Але є чимало людей, які навіть цього не роблять", - говорить Назаренко.

Новини за темою

У ДФС 112.ua повідомили, що перевищення строку тимчасового ввезення більш ніж на три доби карається штрафом в розмірі 850 грн, на більш ніж три доби, але не більше ніж на 10 діб у разі повторного порушення – 5100 грн, перевищення більше ніж на 10 діб – 17 тис. грн. За даними ДФС, в 2015 році за такими порушеннями було складено 1167 протоколів, у 2016 році – 1190 протоколів, за 8 місяців 2017 року – 2540 протоколів. У зв'язку з правопорушеннями, митницями в 2015 році було накладено 16,5 млн грн штрафів, у 2016 році – 16,8 млн грн, за 8 місяців 2017 року – 29,02 млн грн.

пресс-служба ГФС

За словами заступника начальника управління організації митного контролю Департаменту організації митного контролю ДФС Олени Мошинської, з випадку з тимчасовим ввезенням автомобілів з іноземною реєстрацією законодавство порушується і в тому випадку, якщо нерезидент, який ввіз автомобіль без сплати податків, передає його в користування іншим особам або автомобіль використовується для підприємницької діяльності.

У той же час, перевірити це практично неможливо. Поліція в Україні не може зупиняти і перевіряти водіїв на іноземних номерах тільки тому, що вони на них їздять. Це може статися лише у випадку, якщо автомобіль заявлено в угон, значиться як такий, що втік з місця ДТП, або проходить у кримінальній справі. Виходить, порушення є, механізм покарання за нього не працює.

"Якщо нерезидент (який ввіз автомобіль) бажає його продати, то повинен оформити транспортний засіб у режимі вільного обігу, тобто подати декларацію, сплатити податки і збори. Тільки після цього розмитнений автомобіль з дозвільними документами може бути проданий. Коли резидент України купує нерозмитнений автомобіль, він порушує законодавство", - підкреслила Мошинська, підкресливши, що резиденти, які використовують автомобілі, ввезені за такою схемою, не мають на них права власності.

Насправді відсутність права власності на такий автомобіль значно ускладнює життя правоохоронним органам. У разі, коли автомобілі з іноземною реєстрацією фігурують у різного роду злочинах, встановити їх реального власника завдання непідйомної складності. Аналогічна складність відбувається у разі, якщо такий автомобіль потрапляє в ДТП, погоджуються в прес-службі ДФС. "Оскільки такого водія автомобіля і користувача встановити проблематично, такі транспортні засоби використовуються для незаконного переміщення товарів", - підкреслили в прес-службі.

Зазначимо, що друга поширена схема ввезення авто на "євробляхах" - це оформлення резидентами України ввезення авто з іноземною реєстрацією в режимі транзиту. Цей режим передбачає ввезення транспортного засобу на строк до 5 діб у межах однієї митниці і на 10 діб – в межах декількох митниць. У той же час, як показує практика, громадяни такі автомобілі використовують не для транзиту, а для власного користування, повідомляє ДФС.

У разі перевищення встановленого строку транзитного переміщення транспортних засобів на строк не більше доби, передбачений штраф в розмірі 170 грн, перевищення більш ніж на добу, але не більше ніж на 10 діб – штраф 3400 грн, перевищення більше ніж на 10 діб – штраф 8,5 тис. грн. Як повідомляє ДФС, в рамках цього порушення в 2015 році було складено 4456 протоколів, у 2016 році – 10597 протоколів, за 8 місяців 2017 року – 11076 протоколів. Сума сплачених штрафів у 2015 році за порушення – 21,5 млн грн, у 2016 році – 60,6 млн грн, за 8 місяців 2017 року – 62,1 млн грн.

У той же час, як бачимо, протоколи і штрафи практично нікого не зупиняють, і явище, як і раніше, масштабне. За даними ДФС, станом на 1 листопада 2017 року, на території України перебувають 59,2 тис. транспортних засобів (і це тільки з литовською реєстрацією). З цього числа 44,6 тис. ввезені в режимі тимчасового ввезення (нерезидентами на рік), ще 14,5% - в режимі "транзит". Всього, за даними ДФС, на 1 листопада в Україні знаходяться 383 тис. транспортних засобів з іноземною реєстрацією (тимчасове ввезення і транзит). Понад 67 тис. автомобілів, ввезених в режимі "транзит", і 169,5 тис. ввезених в режимі "тимчасового ввезення", перебувають в Україні з порушенням термінів перебування (не перетинали кордон, як того вимагає законодавство).

Новини за темою

пресс-служба ГФС

Олег Назаренко пише в Facebook, що всього автомобілів на євробляхах в Україні налічується близько 2,5 млн штук, а при середній вартості послуги посередників в 1 тис. євро виходить, що українці заплатили їм близько 2,5 млрд євро.

Якщо взяти дані ДФС (383 тис. транспортних засобів), то в цьому разі обсяг ринку послуг по пригону таких машин в Україну складе близько 400 млн євро.

Як ДФС буде псувати життя "євробляхам"

У ДФС уточнили 112.ua, що мета нинішніх дій служби, що вживаються спільно з Литвою, створити перешкоди для подальшого поширення діючої схеми. І схоже, що певні важелі служба для цього таки отримала.

"Переважна більшість автомобілів, які нібито перебувають в Україні з литовською реєстрацією, її не мають. Якщо закінчився термін дії страхового поліса і він не був продовжений (це можна зробити тільки в Литві) або якщо автомобіль не пройшов техогляд протягом року (знову ж у Литві), то такий транспортний засіб автоматично знімається з реєстрації. ДФС отримала від литовської сторони офіційний лист, щодо можливості використання інформації системи Regitra (дозволяє у режимі онлайн отримувати інформацію про статус транспортного засобу, проходження ним техогляду та наявність чинного страхового поліса) під час судових розглядів. Дана інформація дає підстави митним органам проводити поглиблену перевірку на наявність ознак правопорушення і в результаті відмовити у ввезенні незареєстрованого автомобіля", - повідомили 112.ua у прес-службі ДФС.

Фото з відкритих джерел

"Дійсно, згідно литовському закону "Про безпеку дорожнього руху", якщо протягом півроку на автомобіль не переоформлене страхування "Зелена картка", то через 180 днів після простроченого терміну він злітає з реєстрації. Також автомобіль може злетіти з реєстрації, якщо вчасно не проходив техогляд. Проблема в тому, що до останнього часу це могли бачити тільки в Литві, а українська поліція цього не бачила", - говорить Олег Назаренко.

За його словами, обмін базами між Україною і європейськими країнами, звідки ввозяться автомобілі, дійсно може ускладнити життя автомобілістам на іноземних номерах. "Справа в тому, що згідно законодавства, мова про автомобілі з іноземною реєстрацією, а якщо він з реєстрації знятий, то їздити на ньому це все одно, що їздити на краденому автомобілі – в українських власників таких машин можуть виникнути серйозні проблеми з правоохоронними органами", - підкреслив Назаренко.

У ДФС також розповіли 112.ua, що українська сторона звернула увагу литовських колег на законність і правомірність діяльності підприємств, на балансі яких перебуває велика кількість автомобілів. Порушувалося питання про фіктивність їх діяльності. "Важливе питання – походження коштів, за які купуються автомобілі", - підкреслили в прес-службі ДФС.

"Я не знаю всіх нюансів законодавства конкретних європейських країн, але з того, що лежить на поверхні, можу припустити, що фірми можуть бути перевірені на предмет сплати податків, також, дотримання норм законодавства в тій частині, що автомобілі оформляються як такі, які експлуатують співробітники цих фірм. Знову ж таки, можуть перевірити, чи мають люди, оформлені як співробітники, дозвіл на роботу в країні, чи сплачені на них усі податки. Теоретично, якщо такі порушення будуть виявлені, керівництво фірм може бути оштрафовано", - сказав 112.ua адвокат Вадим Володарський.

Новини за темою

За його словами, якщо влада європейських країн буде серйозно налаштована на ліквідацію схеми, за результатами перевірок може бути змінено податкове законодавство в них, правила прийому співробітників на роботу.

Схему потрібно ламати з України

Всі співрозмовники 112.ua підкреслювали, що корені існування схеми з ввезення авто на іноземних номерах перебувають в Україні, і якщо в нашій країні не будуть усунені всі обставини, завдяки якій вона існує, проблему вирішити не вдасться, скільки б не намагалися нам допомогти європейці.

пресс-служба ГФС

Серед основних проблем це і бідність, через яку люди охочіше купують дешеві автомобілі на іноземній реєстрації, ніж дорогі нові в українських салонах. І безумовно, страхітливих масштабів корупція, в тому числі і в митних органах. Неофіційно співрозмовники, добре знайомі з ввезенням авто на іноземних номерах, розповіли 112.ua, що проблема відмітки про обов'язкове вивезення автомобіля з України на кордоні "вирішується лише за 50 доларів".

Великою мірою, схема ввезення авто на іноземних номерах існує завдяки високій вартості розмитнення вживаних автомобілів в Україні, через що воно стало економічно недоцільним.

"Але навіть не це головне. Основне це те, що люди не мають можливості їздити на тому, на чому вони мріють. В силу тих заборон, які існують – заборона на автомобілі, які не відповідають стандарту ЄВРО 5, сертифікація вживаних автомобілів, яка фактично "зарубає" всі автомобілі американського ринку, заборона правого керма, яка у нас існує з 1994 року, і який "зарубає" автомобілі японського ринку і частково британського", - каже Володарський.

До тих пір, поки всі ці обмеження існують, буде і грунт для існування схеми, підкреслив експерт.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>