Фото з відкритих джерел

Міністерство юстиції змінює процедуру реєстрації шлюба. За словами міністра Павла Петренка, право укладати союзи отримають місцеві ради та нотаріуси. Вони ж зможуть видавати документи про смерть і народження дитини. Таким чином, РАЦСи втратять монополію на надання цих послуг. "Менше регулювання від держави приватного життя наших громадян – це найбільш швидкий шлях України від Радянського Союзу", – написав на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook Петренко.

Перші пілотні офіси реєстрації з'являться вже в найближчі тижні в декількох населених пункти - Одесі, Львові, Києві, а також у Донецькій і Луганській областях з урахуванням інтересів військовослужбовців, що беруть участь в антитерористичній операції, і в Херсоні з урахуванням інтересів жителів анексованого Росією Криму. Міністр повідомив, що отримати свідоцтво про укладення шлюбу можна буде протягом дня, а у разі необхідності – за годину. У найпопулярніших туристичних центрах країни такі пункти працюватимуть і вночі. З 2017 року Мін'юст прогнозує поширення даної послуги на всі регіони.

Складна процедура

Зараз зареєструвати шлюб – непростий процес. У весільному агентстві Тһе Опе журналісту 112.uа розповіли, що заяву потрібно подавати, як мінімум, за місяць до одруження. Але на практиці, для тих, хто хоче розписатися урочисто, доводиться записувати не менше ніж за 90 днів. Виняток діє для вагітних жінок, тяжко хворих людей або тих, хто планує виїхати на роботу за кордон на тривалий період часу. Чи варто говорити, що якщо майбутні молодята хочуть розписатися у визначений день, то їм доводиться "умовляти" співробітників.

Новини за темою: Зміна реєстрації місця проживання тепер забирає не більше доби, – КМДА

Подати заяву – квест. Як правило, РАЦСи приймають їх всього кілька разів на тиждень і в деяких установах черга вибудовується на кілька годин. Вартість процедури становить близько 24 грн, але в РАЦСі, як правило, пропонують безліч додаткових опцій – від "живої" музики на церемонії до урочистої подачі шампанського. Все це призводить до зростання цін до декількох сотень гривень. Але молодята часто погоджуються - на весіллі в Україні не прийнято економити. Найчастіше прямо в РАЦСі тим, хто подав заяву, пропонують послуги тамади, фотографа і відеооператора, підбір ресторану, автомобіля та кілька варіантів музичних груп. "Всі дані заносяться в єдину базу, доступ до якої можуть отримати міські ради або нотаріуси", – розповідає приватний юрист із сімейних питань Вікторія Осикіна.

Проблем з видачею свідоцтва про народження або смерті немає, їх можна отримати за півгодини без особливих складнощів, розповідає Осикіна. Для цього необхідно надати мінімальний пакет документів: паспорти батьків дитини і довідку з пологового будинку (для реєстрації народження) або довідку про смерть та паспорт покійного (реєстрація смерті). "Навіщо спрощувати цю процедуру – незрозуміло", – говорить юрист.

Підводне каміння

"Нашій компанії займатися такою діяльністю нецікаво, але це, напевно, приверне невеликі компанії і нотаріусів", - говорить старший партнер юридичної компанії "Ілляшев і партнери" Роман Марченко. "Це хороший крок, оскільки клієнти зможуть отримувати послуги якісно, швидко і без черг", – вважає він. Експерт зазначає, що високих ризиків для споживачів при цьому не бачить.

Новини за темою: Реєстрація місця проживання перейшла у відання місцевої влади

Протягом кількох останніх років Міністерство юстиції проводить активну реформу децентралізації всіх наданих послуг. Наприклад, всім містам передають функції Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ), право реєструвати громадські організації та право власності на нерухомість. У деяких з цих напрямків зафіксували проблеми. Наприклад, відразу кілька нотаріусів заявили про несанкціоноване проникнення до Державного реєстру майнових прав у неробочий день або ввечері. Проблема полягає в тому, що з 1 січня цього року правовстановлюючі документи на бланку з печаткою скасовано. Замість них покупцеві квартири, будинку або земельної ділянки видається папір без печатки і підпису з номером запису в реєстрі. Цей факт і призводить до непорозуміння з боку власників нерухомості. Але заступник міністра юстиції з питань державної реєстрації Павло Мороз раніше пояснював, що нотаріуси можуть втратити або передати ключ доступу до Реєстру сторонній особі. Це і призводить до проблем. "Зламати реєстри неможливо", – заявляв він.

Не виключено, що подібні випадки можуть відбуватися з метою шахрайства і при реєстрації шлюбів, свідоцтв про народження або смерті. Занадто багато людей можуть брати участь у такому процесі.

Новини за темою: У МОЗ вже почали опрацьовувати нормативні документи для спрощення реєстрації ліків з ЄС і США

Міністерство юстиції поки не планує спрощувати процедуру розлучення. Вікторія Осикіна розповідає, що при найпростішому випадку – бездітної пари, у якої немає претензій до майна партнера, цей процес займає не менше 30 днів. У більш складних випадках – за незгоди на розлучення чоловіка або дружини, наявності дитини або спільно нажитого майна, процедура займає не менше двох-трьох місяців. "Розлучення неможливе, якщо дружина вагітна або дитина не досягла одного року", – пояснює юрист. За оцінками представників весільних агентств, зараз на розлучення подає кожна друга пара. Після введення нових правил Міністерством юстиції очікують, що таких випадків стане ще більше, оскільки кількість бажаючих одружитися в п'яному угарі, як це часто відбувається в американському Лас-Вегасі, напевно зросте.

Андрій Корнєєв