banner banner banner banner

Китай хоче "Мрію": Як "продавали" гордість українського авіабудування

Цілий день українці то продавали, то не продавали свою "Мрію". А весь переполох виник після повідомлення китайського каналу, яке півдня прес-служба "Антонова" не могла спростувати. Однак, чи так безпідставні претензії китайців на унікальну технологію українського суперлітака?

Китай хоче "Мрію": Як "продавали" гордість українського авіабудування
Телебачення Торонто

Сергій Звиглянич

Журналіст, 112.ua

Цілий день українці то продавали, то не продавали свою "Мрію". А весь переполох виник після повідомлення китайського каналу, яке півдня прес-служба "Антонова" не могла спростувати. Однак, чи так безпідставні претензії китайців на унікальну технологію українського суперлітака?

В Україні скандал і чималий переполох. Китайський державний новинний канал CCTV News заявив, що Україна продала Піднебесній національну гордість і надбання – літак Ан-225 "Мрія". Оскільки прес-служба ДП "Антонов" в кращих традиціях роботи прес-служб держкорпорацій цілий день думала, щоб їй написати, новина розійшлася по всьому світу – про продаж написали як українські, так і російські, і навіть західні ЗМІ. 112.ua розбирався, що ж продала Україна китайцям і чи продала взагалі.

Як не повинні працювати прес-служби

Отже, 31 серпня близько 12:00 китайський державний новинний канал CCTV News на своїй сторінці в Facebook написав наступне: "З посиланням на інформаційний сайт провінції Сичуань. 30 серпня китайська компанія China airspace і українське держпідприємство "Антонов" підписали договір про співпрацю. Згідно з договором, до Китаю переходить право власності на гігантський літак-транспортер АН-225, включаючи використання креслень і специфікацій літака. Переговори щодо залучення китайських інвесторів велися ще в травні 2016 року. Після підписання договору з українською компанією, Китай отримав доступ до унікальних технологій в області авіабудування. Планується, що перший китайський Ан-225 вже буде випущений в першій половині 2019 року".

112.ua

Які висновки з цього повідомлення можна зробити? Перше, Україна продала Китаю свій єдиний АН-225, який непрактичний і, по суті, нашій країні не дуже то й потрібен. Друге, Україна продала Піднебесній технології виробництва літака-гіганта. Третє, китайці настільки спритні, що за три роки (!) зроблять свій перший Ан-225. Однак. Четверте, у цієї новини щось не так, а "інформаційний сайт провінції Сичуань" - джерело не дуже авторитетне.

Світові ЗМІ примкнули до другого висновку. "Українське держпідприємство "Антонов" продало китайській компанії China Aerospace технологічну документацію на надважкий транспортний літак Ан-225 "Мрія". Переговори велися з травня 2016 року, угода була укладена 30 серпня в Пекіні. Як повідомляється, за умовами угоди, крім повного комплекту креслень і специфікацій, а також документації на двигуни, до Китаю переходять і всі права на літак", - написала російська "Стрічка.Ру".

Новини за темою

"Зрада!" - завирували українські соцмережі. "Як можна продавати курку, яка несе золоті яйця? Україна зараз єдиний лідер в авіаперевезенні надважких вантажів, цей літак і ця технологія - гордість і надбання нашої країни", - такого роду коментарів у соцмережах валом. А що ж "Антонов", який володіє правами на "Мрію"? Правильно, нічого. Жодного повідомлення, жодного прес-релізу. В держкомпанію пішли запитання від українських ЗМІ. Ось як описує ситуацію журналіст "BBC Україна": "З 14:00 ми завалили "Антонов" запитами "що відбувається?". Першу годину в прес-службі говорили, що хтось на обіді. Другу - що потрібний чоловік вийшов. Всі директори, в прийомні яких додзвонилися, були або у відрядженні, або на нараді. Десь з 16 години в прес-службі "почали готувати прес-реліз" і "узгоджувати з керівниками". Це тривало до 18:00, коли в Росії всі написали, що "Мрію" продали, а на них послалася половина укрнету. Коли з точки зору PR все було програно, увечері після завершення робочого дня таки пішли коментарі, щоб виправити ситуацію, але всі вже начиталися про продану "Мрію".

Дійсно, судячи з публікацій у ЗМІ, за станом на 18:00 в київському офісі "Антонова" всі ще були не в курсі, що сталося в Китаї, куди поїхала на переговори українська делегація. "Державне підприємство "Антонов" не підтвердило інформацію про продаж китайській компанії China airspace всіх прав на найбільший у світі транспортний авіалайнер Ан-225 "Мрія". Разом з тим представники ДП "Антонов" підтвердили факт переговорів, проте попросили почекати. Додаткову інформацію про підсумки поїздки в Китай представники держпідприємства зобов'язалися надати найближчим часом", - таке повідомлення опублікував "Уніан" після спілкування з прес-службою ЦК.

Після 18:00 в прес-службі вже визначилися з позицією. "Інформація про продаж китайській компанії China airspace прав власності на Ан-225 не відповідає дійсності. Ми Батьківщину не продаємо. Більш докладний коментар буде пізніше", - заявили в прес-службі для "УП".

В районі 20:00 держкомпанія у своєму Facebook опублікувала повідомлення, де прояснила ситуацію.

"30 серпня 2016 року ДП "Антонов" і китайська компанія Aerospace Industry Corporation of China (AICC) підписали угоду про співпрацю за програмою Ан-225. Таким чином, сторони висловили наміри в довгостроковому співробітництві. Перший етап співпраці передбачає побудову другого модернізованого екземпляра літака Ан-225 "Мрія" на заводах ДП "Антонов" і його поставку компанії AICC. Другий етап - організація спільного серійного виробництва Ан-225 в Китаї за ліцензією ДП "Антонов". Обидва етапи будуть реалізовані за умовами окремих контрактів", - говорилося в повідомленні.

112.ua

При цьому в прес-службі, судячи з усього, працюють веселі люди. В коментарях вони ставлять смайли, дорікають користувачам, що ті "не вміють читати", і взагалі листування на сторінці ДП вельми специфічне. При цьому той факт, що "Антонов" спромігся роз'яснити ситуацію лише через 8 (!) годин після публікації китайської новини, прес-службу, мабуть, не бентежить.

112.ua

112.ua

Що виходить з повідомлення "Антонова"? Єдиний побудований Ан-225 ніхто нікуди не продав. Продали другу "Мрію", яку "Антонов" почав будувати, але своїми силами не побудував би ніколи. Компанія навіть опублікувала фото фюзеляжу другого екземпляра Ан-225 в цеху ДП. Складно судити про стадію готовності літака, який почали будувати ще в 1980-і. За різними даними, вона становить від 60 до 80%. Будувати літак будуть на потужностях "Антонова", тому що перевезти в Китай зібраний фюзеляж просто нереально. Очевидно, що саме цей екземпляр Китай і має намір отримати в першій половині 2019 року. Це цілком реально. Інше питання, що невідомі умови операції. За яку суму була продана ця "Мрія", ми не знаємо.

Президент ДП "Антонов" Олександр Коцюба в коментарі для "ЛІГА.net" повідомив, що контракт насправді ще не підписаний. "Ми підтверджуємо наміри добудувати другу "Мрію", модернізуємо її і продамо Китаю. Мова йде про планер, який у нас стоїть на заводі "мертвим вантажем". Китайці інвестують свої гроші. Ми добудовуємо сучасний літак на базі Мрії", - сказав Коцюба, не уточнивши терміни підписання контракту.

Обмовились за Фрейдом?

Другий контракт – це "спільне серійне виробництво Ан-225 в Китаї за ліцензією ДП "Антонов". Що це означає? У майбутньому (якщо контракти все ж таки підпишуть) у Китаї на місцевих підприємствах місцеві робітники будуть виробляти Ан-225. Планується серійне виробництво (що вельми умовно, адже попит на такі великі літаки поки невеликий). Судячи з усього, Україна в цьому СП буде володіти ліцензією, а Китай виділить гроші і потужності.

Подібні угоди про виробництво літаків за ліцензіями у "Антонова" вже діють з Іраном і Саудівською Аравією. Це дозволяє компанії хоч якось виживати за рахунок коштів, які ці країни платять за ліцензію. "Мови про якусь передачу прав власності або технологій в Китай не йде", - заявив Коцюба.

Новини за темою

Проте Китай – найбільший у світі промисловий шпигун. Китайські корпорації "крадуть" технології, а деякі експерти називають це однією з причин "китайського економічного дива". Як це працює? Показовим прикладом може бути історія, що відбулася з купівлею китайцями французьких швидкісних поїздів на магнітній подушці "Маглів". Коли Китай заявив про бажання їх придбати, французи запросили китайських інженерів до себе на 6-місячну практику. Відповіді французи не дочекалися, а ось китайці менш ніж через рік явили світові власний поїзд на магнітній подушці, який лише дрібними деталями відрізнявся від французького. Україна теж має подібний досвід. У 90-ті ми продали Піднебесній непрацюючий авіаносний крейсер "Варяг", нібито під музей. Насправді китайці отримали дорогоцінні технології виробництва авіаносців (яких у них досі не було), модернізували "Варяг" до "Ляоніна" і на базі цієї технології, згідно повідомлень різних ЗМІ, вже побудували і випробовують два повністю своїх авіаносці. Найбільшого ж успіху (принаймні, видимого) Китай домігся в промисловому шпигунстві в галузі ВПК і в сфері автомобільної промисловості. Маса автомобілів і навіть винищувачів останніх поколінь скопійовані зі західних аналогів. І цей процес триває. Так може, китайський канал не збрехав, а лише проговорився про справжні наміри Піднебесної, за Фрейдом?

Плюс до всього, після того, як Китай побудує багато "китайських "Мрій", конкуренція в цій сфері перевезень просто видавить Україну.

Фото з відкритих джерел

І третій напрямок, про який українська делегація говорила з китайцями. За словами Коцюби, з представниками AICC обговорювалося розширення співпраці за проектом Ан-178. "Вони паралельно з проектом Ан-225 зобов'язалися авансувати виробництво літаків Ан-178. Це буде йти паралельним проектом. Це велика транспортна корпорація, і їм потрібні такі літаки для використання в своїх транспортних хабах", - зазначив президент "Антонова". За його словами, йдеться про підписаний в минулому році меморандум на виробництво 25 літаків Ан-178.

На думку українських авіаційних фахівців, ринок збуту літака Ан-178 може скласти близько 800 літаків протягом 10-12 років. Його приблизна вартість буде 40-70 млн доларів. Станом на серпень 2016 року сукупний портфель твердих замовлень компанії "Антонов" на Ан-178 складався з 11 літаків. У літаку зацікавлені Азербайджан, Саудівська Аравія, Китай і країни Перської затоки. Повідомлялося, що Китай купить дві машини. Напевно, зрозуміло, з якою метою. Адже це дуже перспективний літак, чому б не отримати і цю технологію.

Український рекордсмен

Ан-225 "Мрія" - надважка транспортна машина, найбільший літак у світі. Злітна маса шестимоторного літака 640 тонн, маса корисного навантаження до 250 тонн. Машина була спроектована в 1980-і роки в КБ "Антонова", вперше злетіла в грудні 1988 року. Єдиний льотний екземпляр машини належить "Антонову" і експлуатується його компанією "Авіалінії Антонова".

Фото з відкритих джерел

Спочатку "Мрію" створювали для транспортування "Бурана", радянського космічного корабля. "Мрія" повинна була перевозити компоненти "Бурана" від місця виробництва до місця запуску. На рахунку "Мрії" 14 польотів з "Бураном" в зв'язці загальною тривалістю 28 годин 27 хвилин. Після розпаду СРСР "Мрія" переживала не кращі часи. Єдиний літаючий екземпляр літака в 1994 році припинив польоти, з нього були зняті двигуни та інше обладнання для використання в "Русланах". Однак у 2000-х рр. потреба в "Мрії" стала очевидною, і літак відновили силами українських підприємств. Також авіалайнер зазнав доопрацювання, щоб відповідати стандартам літаків для цивільної авіації.

Ан-225 - це турбореактивний літак, обладнаний шістьма авіадвигунами Д-18Т виробництва запорізького підприємства "Мотор Січ", також розробки запорізького конструкторського бюро "Прогрес". Він має унікальні розміри вантажної кабіни, яка має довжину 43 м, ширину - 6,4 м, висоту - 4,4 м. Вантажна кабіна літака герметична, що значно розширює його транспортні можливості, передбачена кабіна для шести членів екіпажу і 88 супроводжуючих вантаж. Літак може везти, наприклад, поїзд.

Розмах крил "Мрії" - 88 метрів, довжина - 84 метри. Висота літака 18,2 метра, тобто як 6-поверховий будинок. Маса порожнього літака 250 тонн. При таких вражаючих розмірах крейсерська швидкість така ж, як і у "Боїнга" - 850 км/год. Для того, щоб Ан-225 міг злетіти, довжина злітної смуги повинна бути не менше 3 км.

Ан-225 встановив кілька світових рекордів злітної ваги і вантажопідйомності. Так, 22 березня 1989 року "Мрія" здійснила політ з вантажем 156,3 тонни - рекорд. У серпні 2004 року літак зробив ще одне досягнення. "Мрія" перевезла 250 тонн спецтехніки на замовлення компанії Zeromax GmbH з Праги в Ташкент з посадкою в Самарі. Також, українській "Мрії" належить абсолютний рекорд вантажопідйомності - 253,8 тонни. В цілому "Мрія" - володар близько двохсот п'ятдесяти світових рекордів.

"Мрія" - це гордість українського авіабудування, літак представляє країну на різних виставках. Нещодавно здійснив посадку в Англії, відео якої опублікували багато світових ЗМІ. Але крім суто рекламних акцій "Мрія" доставляє ексклюзивні вантажі, які непосильні іншим літакам. У травні цього року судно привезло в австралійський Перт 130-тонний генератор. За посадкою Ан-225 в аеропорту спостерігали близько 20 тисяч осіб.

Сергій Звиглянич

P. S. Як написав один український ресурс, в будь-якому випадку, закликаємо всіх причетних, - не продавайте нашу мрію, продайте краще нашу сувору реальність!

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>