Київ хоче спекатися маршруток? Найближчим часом чекати цього не варто

Депутати Київради днями проголосували за скасування маршруток у столиці до 2024 року. Міські чиновники неодноразово заявляли про наміри впорядкувати ситуацію з перевезеннями в столиці, але при цьому на ділі нічого не відбувається. Не станеться і після цієї ініціативи Київради, упевнені експерти.

Київ хоче спекатися маршруток? Найближчим часом чекати цього не варто
Сьогодні

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Депутати Київради днями проголосували за скасування маршруток у столиці до 2024 року. Міські чиновники неодноразово заявляли про наміри впорядкувати ситуацію з перевезеннями в столиці, але при цьому на ділі нічого не відбувається. Не станеться і після цієї ініціативи Київради, упевнені експерти.

Київрада 2 жовтня ухвалила рішення про розроблення Міської комплексної цільової програми розвитку транспортного обслуговування населення та забезпечення безпеки дорожнього руху на 2019-2024 рр. "Необхідною є кардинальна реформа системи громадського транспорту в Києві. Зокрема, пропонується прибрати маршрутки та оновити парк автобусів, тролейбусів і трамваїв", - йшлося в повідомленні на сайті міськради. 

Зазначимо, що питання про відмову від маршруток у місті обговорюють не вперше. Ще в березні 2016 року представник британської компанії ITP Девід Бренінг-Джонс представив стратегію розвитку громадського транспорту в Києві, яку розробили іноземні фахівці під егідою Світового банку. На першому етапі стратегією було передбачено створення 19 нових автобусних маршрутів та корекцію 46 наявних. Процес мав супроводжуватися закриттям 100 маршрутів, на яких функціонують маршрутки. На практиці жоден із приватних маршрутів не закрили, а міська влада, як пишуть ЗМІ, терміново переуклала з більшістю з них договори до 2021-2022 рр.

Питання про необхідність відмовитися від маршруток на користь муніципального транспорту (автобусів, трамваїв і тролейбусів) неодноразово порушували на засіданнях комісій Київради. "Маршрутки – це африканська модель міських перевезень. Якщо говорити про європейську модель, то маршруток там немає і близько. Європейська модель базується на якісній моделі сполучення: міський транспорт має бути комфортабельним, швидким, безпечним і передбачуваним для пасажирів. Маршрутки нічого з цього не забезпечують", - пояснює колишній заступник міністра транспорту та інфраструктури Олександр Кава. Він додає, що "заяв протягом останніх років тільки від представників київської влади ми чули десятки, але насправді нічого не було зроблено, аби змінити ситуацію".

Крім іміджу європейського міста, є низка серйозних проблемних питань, пов'язаних із засиллям маршруток. Вони (особливо маршрутки, які дублюють маршрути міського транспорту) часто стають причинами заторів. "Кількість пасажирів, яких може перевезти автобус-"гармошка" чи тролейбус-"гармошка", перевозять 5-6 маршруток. До того ж на відміну від міського транспорту маршрутки потребують набагато більше місця на дорозі, вони зупиняються хаотично в різних місцях, нерідко створюючи аварійні ситуації", - зазначає Кава.

Новини за темою

Повідомлення про участь маршруток у ДТП регулярно з’являються у ЗМІ. Наприкінці серпня в Києві маршрутка збила мотоцикліста, у ніч проти 23 серпня в Києві на Харківському шосе маршрутне таксі зіткнулося з машиною охорони поліції. Таких повідомлень десятки.

"Частими є випадки, коли за кермом були п'яні водії або в стані наркотичного сп'яніння, також водії, які перебувають за кермом по 12 годин і більше, наражаючи на небезпеку пасажирів", - говорить Кава. 

Голова Нацполіції Сергій Князєв повідомляв, що за час дії поліцейської операції "Перевізник" правоохоронці виявили 50 водіїв за кермом автобусів та маршруток у стані алкогольного сп'яніння. Станом на 10 серпня поліція оглянула понад 64 тис. транспортних засобів і виявила майже півтори тисячі технічно несправних транспортних засобів, що використовуються для перевезення пасажирів. Тільки протягом 20 днів таких превентивних заходів поліцейські встановили 12 800 фактів порушень законодавства, які допустили водії-перевізники пасажирів.

Новини за темою

У Київраді визнають, що не менше 40% маршрутних таксі в Києві курсують незаконно і "дієвого контролю за роботою таких перевізників не спостерігається". Йдеться про "сірі" маршрути, строки договорів на які минули, але місто так і не організувало новий конкурс. Також про маршрути, закриті наказом транспортної інспекції: незважаючи на це, маршрутки продовжують на них курсувати. 

"Сфера транспорту в нашому місті є доволі проблематичною. Індикатором цього може стати те, що в КМДА протягом цього часу тричі змінився керівник департаменту транспорту. Кілька разів змінювали керівника комунального підприємства, яке відає питаннями паркування. Це відбувалося головним чином через вакханалію, яка спостерігається в транспортній галузі Києва загалом і в ситуації з маршрутками, зокрема", - сказав 112.ua депутат Київради (автор ініціативи з розроблення затвердженої Київрадою цільової програми розвитку транспортного обслуговування населення) Олександр Пабат. 

Водночас у бесіді з 112.ua навіть Янукович не підтвердив намір міста відмовитися від маршруток: "Про повну заборону від маршруток не йдеться! Я також категорично проти дострокового припинення дії договорів з приватними перевізниками (після ухвалення програми). Багато договорів уклали в 2018 році на п'ять років, а отже, дія договорів закінчиться в 2023 році. Тому програма і розробляється до 2024 року".

Новини за темою

Депутат уточнив, що в пілотному варіанті програми (який, ймовірно, буде винесено на обговорення Київради в листопаді), зокрема, йтиметься про відмову від маршрутних перевезень на тих напрямках, де їх можна замінити. "Маршрутки мають залишитися там, де в силу особливостей, зокрема рельєфу, інші види транспорту не можна було б використати", - пояснив Азаров. Також вивчають можливість відмовитися від них на тих напрямках, де вони дублюють маршрути громадського транспорту. 

Також, за словами Пабата, програма має сприяти "упорядкуванню роботи систем відеоспостереження, світлофорів, також створенню нових маршрутів". "Проблемою столиці є те, що на сьогодні більшість маршрутів у місті пролягають через центр. Нині, щоб доїхати від Борщагівки до Біличів, треба обов'язково проїжджати центром міста. Цю ситуацію необхідно змінювати. Дорожній рух у Києві треба організувати належним чином, щоб не було так, що ми купуємо новий рухомий склад, а потім усі ці новенькі тролейбуси та автобуси стоять у заторах. Пунктами програми це також буде передбачено", - пояснив депутат Київради. 

За оцінками експертів, для того щоб замінити маршрутки в Києві на тих маршрутах, де вони дублюють рейси міського транспорту, необхідно закупити близько 1 тис. одиниць нового транспорту. На думку Олександра Кави, це цілком доступне завдання для Києва, адже для поповнення в міському парку 1 тис. одиниць транспорту (трамваїв і автобусів великої місткості) необхідно близько 7 млрд грн, підрахував експерт: "Це цілком посильна сума. Бюджет Києва в поточному році порівняно з минулим було збільшено на 11 млрд грн - до 49 млрд грн. Якщо б частину цих грошей виділили на придбання рухомого складу, то протягом року проблему було б вирішено. Навіть немає необхідності в подальшому підвищенні вартості проїзду".

Отримати коментар у прес-службі заступника голови КМДА Дмитра Давтяна (курирує питання транспорту в Києві) 112.ua не вдалося.

Київська влада так "хоче" позбутися маршруток, що, незважаючи на заяви, прямо зовсім нічого не робить, зазначає Кава. Грошовий обіг маршруток на близько 90% є тіньовим. Загалом по Україні його оцінюють у не менше 100 млрд грн на рік. Тільки в Києві це не менше 1 млрд грн на рік. "Не можна виключати, що частина цих сум осідає в кишенях непорядних чиновників", - вважає експерт.

Зазначимо, що крім Києва про наміри суттєво скоротити кількість маршруток або зовсім відмовитися від них заявляла влада Львова і Тернополя. На практиці зменшити кількість маршруток, збільшивши кількість одиниць міського транспорту, поки вдалося лише у Вінниці, сказав Кава.

Олена Голубєва 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів