banner banner banner

Київ — "розумне місто". Чи справді це так?

Кілька днів тому були опубліковані результати дослідження найтехнологічніших міст світу від Обсерваторії Smart City Центру світової конкурентоспроможності IMD і Сінгапурського університету технологій та дизайну. Українській столиці вдалося увійти до топ-100, але поки в останню десятку. Чому такий результат у нашої столиці, можна зрозуміти, розібравшись, за якими критеріями відбувався розподіл місць рейтингу, хто займає провідні позиції та наскільки Київ є "розумним містом" насправді.

Київ — "розумне місто". Чи справді це так?
112.ua

Ірина Шостак

Журналістка

Кілька днів тому були опубліковані результати дослідження найтехнологічніших міст світу від Обсерваторії Smart City Центру світової конкурентоспроможності IMD і Сінгапурського університету технологій та дизайну. Українській столиці вдалося увійти до топ-100, але поки в останню десятку. Чому такий результат у нашої столиці, можна зрозуміти, розібравшись, за якими критеріями відбувався розподіл місць рейтингу, хто займає провідні позиції та наскільки Київ є "розумним містом" насправді.

Що таке Smart City Index

Обсерваторія Smart City Центру світової конкурентоспроможності IMD спільно із Сінгапурським університетом технологій та дизайну у 2019 році провели дослідження, під час якого виокремили топ-100 (фактично 102) найбільш "розумних міст" світу (враховувалися рівень охорони здоров’я і безпеки, мобільність та громадська активність).

За цим рейтингом найбільш "розумним містом" світу є Сінгапур (Сінгапур), за ним йдуть: Цюрих (Швейцарія), Осло (Норвегія), Женева (Швейцарія), Копенгаген (Данія), Окленд (Нова Зеландія), Тайбей (Тайвань), Гельсінкі (Фінляндія), Більбао (Іспанія), і закриває топ-10 Дюссельдорф (Німеччина). Київ перебуває на 92-й позиції.

Рейтинг найбільш технологічних міст світу IMD

Унікальність дослідження полягає у тому, що воно фокусується не лише на кількості технологій, які були запроваджені в тому чи іншому місті, а й на тому, як громадяни сприймають свої міста, якими, на їхню думку, є масштаби впливу зі становлення міст "розумними" і чи насправді життя у цих містах стало кращим, комфортнішим (опитування серед громадян 102 міст, якісний показник). Такий підхід до створення рейтингу пояснюється тим, що не всі міста починали з однакового рівня розвитку, коштів й набору переваг, тому, лише опитавши міських жителів, можна скласти реалістичне уявлення про здобутки кожного з міст.

"Розумні міста" не просто застосовують нові технології, вони змушують їх працювати для людей", — зазначає директор Всесвітнього центру конкурентоспроможності IMD, професор Артуро Бріс.

До прикладу, саме через такий підхід оцінювання міста Китаю, які отримували велику кількість інвестицій для впровадження технологій, опинились далеко не у першій десятці (Нанкін — 55-те місце, Гуанчжоу — 57-ме місце та Шанхай — 59-те місце). Так само Токіо (Японія) — 62-га позиція, Нью-Йорк (США) — 38-ма позиція та Тель-Авів (Ізраїль) — 46-те місце.

Новини за темою

Цікава ситуація і зі столицею Франції — Париж посів лише 51-е місце у рейтингу, хоча місто має кілька інноваційних цікавих ініціатив. Зокрема, це проект перероблення міського ландшафту, коли громадяни висловлювали свої пропозиції щодо використання та відновлення застарілих та непридатних будівель, а також ініціатива про спільне використання велосипедів з метою зменшення заторів і пробок (14 000 велосипедів). До речі, на рахунок останнього, опитані респонденти дали місту 22 бали зі 100, відповідаючи на запитання щодо стадії розв'язання проблеми із забрудненням (де 100 — найвищий показник якісних змін стосовно тієї чи іншої проблеми). На відміну від громадян Цюриха (Швейцарія), які старання свого міста стосовно цієї проблеми оцінили у 60 балів. Артуро Бріс пояснює цей феномен тим, що впроваджена ініціатива має справді розв'язати проблему, а не створити купу інших, адже, за його словами, знайшовши такий вихід (велосипеди), інфраструктура міста має полегшувати пересування на них: "Повірте мені, лише сміливі наважились би перетнути площу Шарля де Голля на велосипеді в Парижі опівдні".

Дослідження має на меті допомогти й іншим, менш розвиненим містам, показуючи, яким шляхом слід рухатись. Адже, за словами Артуро Бріса, кількість "розумних міст" зростає по всьому світу, але ігнорувати економічні реалії не можна: міста в бідніших країнах стикаються з недоліками, які потребують конкретних дій для становлення на шлях інтелектуального розвитку.

За підсумками дослідження можна виокремити кілька цікавих фактів:

  • місця у прикінцевій частині рейтингу посіли міста, які належать до країн, що розвиваються (Богота, Каїр, Найробі, Рабат та Лагос).
  • Більшість міст на вершині рейтингу — міста середнього розміру.

За словами професора Артуро Бріса, так трапляється через те, що великим містам та мегаполісам важко розширювати переваги запроваджених технологій. Для ілюстрації: легше це зробити у Сан-Франциско (12-те місце, населення — 884 000) та Більбао (9-те місце у рейтингу, населення — 350 000), але набагато складніше в Лос-Анджелесі (35-те місце, населення — 4 млн) та Барселоні (48-ме місце, населення — 5,5 млн).

Чи справді Київ — smart city?

За даними ВООЗ, до 30-х років XXI століття міськими жителями стануть понад 60% населення Землі. Такий стрімкий рівень урбанізації вимагає якісних злагоджених змін в обслуговуванні міста, його жителів, транспортному забезпеченні та підтримці усіх служб, які діють на благо міській громаді. Таких змін можна досягти, лише об’єднавши всі складові в одному просторі, де їх легко буде знайти та проконтролювати, — інформаційному. Саме так і народилась ідея "переобладнання" міст у "розумні міста", міста інновацій.

Простими словами, наскільки "розумним" є місто, можна визначити за рівнем комфортності життя у ньому — визначається низкою взаємопов’язаних між собою факторів, які:

  • підвищують загальний рівень безпеки у місті;
  • зменшують вартість та споживання ресурсів;
  • поліпшують комунікацію;
  • створюють прозоре поле відносин між владою та громадянами.

Тому не можна сказати, що, наприклад, обладнавши громадський транспорт валідаторами та GPS-трекерами або встановивши на зупинках розумні табло, влада міста зробила його технологічним. Насправді це лише кілька кроків на шляху до становлення "розумної" інфраструктури.

Новини за темою

Столична історія "розумного міста" розпочалась із запровадження міської ініціативи у 2015 році, на основі якої було створено Концепцію Kyiv Smart City, пріоритетами розвитку якої є: е-урядування, безпека, медицина, ЖКГ та транспорт.

"Я вважаю, що це відповідає дійсності, адже місто Київ і взагалі всі українські міста почали цей рух лише кілька років тому", — коментує місце столиці у рейтингу експерт центру розвитку інновацій, директор компанії FDI Микола Козлов. За його словами, декілька років тому українську столицю взагалі не можна було назвати "розумною", на відміну від того, що ми маємо сьогодні.

"За чотири роки Київ з нуля створив необхідну ІТ-інфраструктуру та першим в Україні запустив низку електронних сервісів для містян. Ми проклали понад 1200 кілометрів оптоволоконної мережі, комп’ютеризували соціальні об’єкти та встановили понад 7000 камер відеоспостереження. З допомогою сучасних технологій ми вдосконалюємо  безпеку, транспорт та послуги в місті. Інновації допомагають робити діяльність влади ефективнішою та прозорою і дають інструмент впливу жителям Києва на його розвиток", – говорить про результати дослідження топ-100 найбільш "розумних міст" світу співкоординатор ініціативи Kyiv Smart City Юрій Назаров.

У межах цієї Концепції вже вдалося досягти деяких зрушень у таких smart-напрямах:

  1. Технологізація та міські сервіси:
  • картка киянина (носій особових даних утримувача картки і підтримує застосунки, пов'язані з наданням і обліком заходів соціальної підтримки та інших інформаційних сервісів і послуг у місті Києві);
  • смарт-вулиця (обладнана інноваційними пристроями та системою моніторингу якості повітря, в межах вул. Салютна);
  • онлайн-петиції, запис на прийом до лікаря, запис дитини до закладів дошкільної освіти (дитячих садків);
  • єдиний обліковий запис киянина, створення реєстру домашніх тварин, портал "Відкриті дані";
  • додаток Kyiv Smart City (за його допомогою можна поповнити Kyiv Smart Card, оплатити паркування, внести свого улюбленця до Реєстру домашніх тварин або записатися на прийом до лікаря).
  1. Транспортна інфраструктура:
  • процес впровадження е-квитка, разового QR-квитка у громадському транспорті, диспетчерський центр моніторингу роботи транспорту.
  • встановлення інтерактивних табло і можливість спостерігати за рухом транспорту (через зовнішній сервіс КП "Київпастранс", можна використовувати мобільний додаток EasyWay).
  1. Екологія:
  • дослідження якості води та повітря в Києві, екомоніторинг у столичних школах;
  • геопросторовий план Києва для прогнозування росту забудови — Міський атлас (дозволяє спрогнозувати рівень росту забудови міста та його озеленення, а також створити температурну карту).

Міський атлас проекту Kyiv Urban Atlas Kyiv Smart City

  1. Освіта:
  • освітні курси з IT та міських технологій для дітей та киян літнього віку, школа програмування для дітей, IT-курс з академією кодування для дітей, Kyiv Smart City School;
  • створення збірки порад, рекомендацій та сервісів, зокрема й електронних, що стосуються всіх аспектів міського життя — "Путівник розумного киянина".

Витяг з "Путівника розумного киянина" Kyiv Smart City

  • Запуск соціальної кампанії "Не купуй — забери з притулку" (прихистили майже 500 бездомних собак та котів).
  1. Безпека міста:
  • комплексна міська система відеоспостереження (контроль комунальних служб та управління трафіком); функціонує система розпізнавання облич та номерів автомобілів; система сповіщення про надзвичайні ситуації.

У рамках загальноміської системи відеоспостереження в Києві працює близько 6 000 камер Kyiv Smart City

  1. Пошук та підтримка нових інноваційних ідей:
  • проведення хакатонів (Uber Smart Mobility, STEM, Coreteka automotive), створення акселератору міських проектів та підписання Меморандуму про співпрацю "Тель-Авів — Київ Смарт Сіті Акселератор", форуми Kyiv Smart City.

Тож, говорячи про столицю у контексті становлення її як "розумного міста", варто зазначити, що Київ справді робить кроки у цьому напрямку, за і що і був відзначений міжнародними експертами. Серед таких рішень виділяються доступність до всіх муніципальних послуг за допомогою однієї програми та запровадження відкритого Громадського бюджету (бюджет участі). Останній передбачає, що частина коштів міського бюджету витрачається на ті проекти, які самостійно обирають мешканці міста шляхом голосування, результати якого мають пряму дію, незалежно від волі чиновників та депутатів. За словами співкоординатора ініціативи Kyiv Smart City Ярослави Бойко, створення й функціонування цього механізму у місті-мільйоннику приємно вразило навіть європейських колег. Цього року на реалізацію проектів Громадського бюджету з міського бюджету було виділено 150 млн грн.

Але ці досягнення виглядають скромно у порівнянні зі світовими досягненнями у сфері запровадження смарт-технологій. Адже поки у Києві йшли до запровадження міської ініціативи про "розумне місто" майбутнього, велика кількість інших розвинених міст вже тоді демонстрували майбутнє.

До прикладу, Лондон, де у 2013 році було ухвалено програму розвитку під назвою Smart London Board, і вже у 2014 році у місті працювали "розумні парковки". В Україні ж така система поки не запрацювала (влітку 2019 року в рамках реалізації проекту Vodafone Smart City з’явилася перша "розумна парковка" Smart Parking, яка працює у тестовому режимі).

Новини за темою

У 2009 році в Амстердамі розпочалось масове впровадження смарт-технологій (енергоефективне вуличне смарт-освітлення, інтелектуальні парковки тощо). У 2012 році в Барселоні з’явилась інформаційна платформа Setilo, яка збирала дані з усіх сенсорів міста і допомагала відстежувати температуру повітря, води, рівень шуму, вологість повітря, наявність місць для паркування, завантаженість транспортних магістралей та багато чого іншого. У Китаї того ж року "розумні технології" з’явились у місті Карамай. Зокрема, було встановлено екрани на автобусних зупинках, у будинках для людей похилого віку інстальовано спеціальні кнопки, які давали сигнал швидкій допомозі та родичам у разі необхідності.

2017 рік — у Копенгагені реалізовано проект з оснащення велосипедів датчиками, які сповіщають про завантаженість доріг і контролюють рівень забруднення повітря. Того ж року в Нью-Йорку вже працювала інновація BigBelly — інтелектуальні сміттєві контейнери на сонячних батареях обладнані спеціальними датчиками (коли бак наповниться, за допомогою Wi-Fi можуть викликати комунальні служби). Такі ж технології мають сміттєві контейнери Барселони.

Інтелектуальні сміттєві контейнери BigBelly в Нью-Йорку Broadway Green Alliance

Входячи у 2020 рік, українська столиця досі не може похизуватися великою кількістю вищеперерахованих можливостей.

"На мою думку, Київ перебуває на початковій стадії руху до справді "розумних міст". Тому що "розумне місто" — не лише певні окремі рішення для мешканців чи керівництва міста, це великий комплекс. Він починається зі збору даних. Київ цей етап уже пройшов. Зараз ми перебуваємо на стадії нарощування (додавання) нових джерел таких даних. До прикладу, збір даних із зовнішніх джерел, з вулиць, підрахунок трафіку від операторів тощо. Поєднуючи ці дані, статистичні, демографічні та дані про майно, Київ може стати дійсно "розумним"", — зазначає про перспективи розвитку столиці у сфері смарт-технологій експерт центру розвитку інновацій Микола Козлов. За його словами, місто лише працює над тим, щоб об’єднати усі комунікаційні мережі на одній платформі, тобто побачити, що у цій точці вони перетинаються.

Що в інших містах?

Усі міста, які входять до рейтингу, мають багато цікавих інноваційних проектів, але, як зазначив директор Всесвітнього центру конкурентоспроможності IMD Артуро Бріс, важлива не кількість проектів, а якість їх запровадження. Отже, професор відзначає досягнення щодо системи розумних камер в Сінгапурі, які обмежують рух залежно від кількості транспорту, та автоматичне зняття коштів з банківського рахунку водіїв під час паркування автомобіля у Каунасі (Литва). Також важливим є забезпечення громадян безкоштовним Wi-Fi по всій території міста, чим можуть похизуватися Буенос-Айрес (Аргентина) та Рамала (Палестина).

За даними опитування, Сінгапур є безсумнівним лідером у розвитку "розумних програм", які полегшують життя громадян. Зокрема, це й програма "Розумне освітлення", яка за допомогою датчиків та програмних забезпечень зменшує або збільшує кількість освітлення залежно від кількості і розташування людей у приміщенні. Або програма "Пневматична система транспортування відходів", яка використовує підземні трубопроводи вакуумного типу для збору побутових відходів. Ці інновації насправді якісно змінюють життя у місті, адже за допомогою першої зменшується споживання енергії, друга ж, своєю чергою, допомагає уникнути неприємних запахів та сприяє підтримці більш гігієнічного та чистого середовища.

Інший приклад, Чикаго (США, 53-тє місце) — ініціатива про простори для вирощування зеленої інфраструктури. Такими просторами, наприклад, є дитячі ігрові майданчики, фундаментом яких є асфальт. Також велика кількість будинків міста мають свої сади і практично потопають у зелені. Окрім естетики й екологічності (зменшення рівня вуглекислого газу в місті), в цьому є й економічна вигода: райони з великою кількістю зелені мають більший попит, будинки, які мають такі сади, продаються швидше і коштують на 5-15% дорожче, це ж стосується й оренди офісних приміщень. Ще однією цікавою новацією міста є система гідролокаційних пристроїв, які дозволяють контролювати справність водопровідних та газових труб, тунелів метрополітену, теле- та електрокомунікацій.

Сад на даху будинку в Чикаго, США Фото з відкритих джерел

Лондон (Великобританія, 20-те місце рейтингу) може похизуватись "розумними парковками", додатком-навігатором та налагодженою системою комунікацій, коли кожен з громадян долучається до життя міста, обговорює проблеми та може отримати усю необхідну інформацію в будь-якій сфері послуг міста.

Новини за темою

Найбільше місто США Нью-Йорк посіло 38-ме місце у рейтингу, маючи інноваційні проекти щодо поліпшення рівня безпечності життя у місті: камери спостереження та звукові сенсори (ловлячи звуки пострілу, скеровують сигнал до поліції). А інше місто США, що має чи не найрозвиненішу мережу заправок електромобілів (Сан-Франциско), посіло 12-те місце з такою технологією, як обладнання дахів автобусів і зупинок фотоелектричними панелями для виробництва енергії.

З огляду на приклади у кроках щодо запровадження концепцій "розумних міст" в інших містах світу можна зробити висновки, що українській столиці справді є куди рости й розвиватись, запозичуючи досвід інших країн та створюючи власні інноваційні ідеї.

Наступними етапами розвитку, за словами директора компанії FDI Миколи Козлова, мають стати: оптимізація трафіку, громадських маршрутів, відкриття бізнесу або інших сервісів там, де їх найбільше потребують. Також паралельно можуть відбуватися кроки щодо енергоекономії (зменшення витрат на опалювання та освітлення):"Київ рухається у правильному напрямку, але цей шлях буде активним, швидше за все, 2-3 роки. Є дуже багато роботи. Тому кияни зможуть істотніше побачити такі зміни наприкінці цього або в наступному році".

"У 2020 році столиця продовжить розвивати напрямок smart city. Київ використовує можливості Big data, штучного інтелекту і Blockhain-технології для створення комфортного міського середовища", — зазначає Юрій Назаров. Також було проанонсовано, що цього року слід очікувати нових розділів та сервісів у додатку Kyiv Smart City: е-демократія, медицина, 1551, дитячий садочок, домашні улюбленці та інші.

Плани щодо функціоналу додатку Kyiv Smart City у 2020 році Kyiv Smart City

Окрім здобуття досвіду та нових знань, не менш важливо ділитись ними з іншими містами України, для того щоб розвивалася не лише столиця, а й регіони.

Ірина Шостак

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>