Крихітка на трильйон. За рахунок чого Apple стала найдорожчою компанією світу

Поки експерти на всі голоси критикують Apple за надто дорогі iPhone, ненадійні MacBook і баги в iOS, компанія день у день дорожчає. На початку серпня ринкова капіталізація Apple досягла 1 трлн дол., що стало рекордом для американського бізнесу. 112.ua аналізує, чому так відбувається

Крихітка на трильйон. За рахунок чого Apple стала найдорожчою компанією світу
Фото з відкритих джерел

Ніна Глущенко

Журналістка

Поки експерти на всі голоси критикують Apple за надто дорогі iPhone, ненадійні MacBook і баги в iOS, компанія день у день дорожчає. На початку серпня ринкова капіталізація Apple досягла 1 трлн дол., що стало рекордом для американського бізнесу. 112.ua аналізує, чому так відбувається

Днями Apple випустила черговий фінансовий звіт про підсумки третього фіскального кварталу 2018. Компанія заробила рекордні 53,3 млрд дол. (на 17% більше, ніж роком раніше), а чистий прибуток зріс на 32% - до 11,52 млрд дол.).

При цьому Apple продає все менше "айфонів" (зростання з року в рік склало 1%), компанія поступилася часткою ринку смартфонів китайському гігантові Huawei, а експерти критикують купертинівців за відсутність власних ідей, адже технології, які вони реалізують останнім часом, запозичені на ринку, в продуктах дедалі більше глюків і недоліків, Apple не винаходить нові велосипеди і безсоромно гребе гроші лопатою, невиправдано завищуючи ціни на нові iPhone і викручуючи руки партнерам.

Тим не менш, інвестори ставляться до бізнесу Apple з натхненням, а Forbes наводить компанію у приклад… усім великим мережам, пояснюючи її успіхи геніальною стратегією в цій області, мовляв, ті можуть сміливо брати на озброєння.

Для початку варто нагадати, що ринкова капіталізація – це не така вже стабільно-дерев'яна константа або щось, що можна взяти і покласти в кишеню, а вартість компанії, розрахована на основі поточної ринкової ціни. Ціна акцій – явище теж нестабільне, кожна новина про компанію може підняти їх до небес або опустити нижче плінтуса. У тієї ж Tesla мало не після кожного допису Маска в Twitter акції скачуть, як кардіограма. Facebook, після нещодавнього скандалу з витоком даних, за добу втратив 123 млрд дол. капіталізації.

На початку серпня Apple опублікувала новий фінансовий звіт із величезним прибутком, що перевершує прогнози. Це вселило в інвесторів упевненість в бізнесі купертинівців, вартість акцій підскочила. У листопаді 2017 капіталізація Apple вже досягала позначки 900 млрд дол. – це було пов'язано насамперед з виходом на ринок iPhone X.

Капіталізація Apple  Фото з відкритих джерел

Ви все одно купите цей чортів iPhone

Поточний звіт цікавий тим, що він відображає більш довгострокові успіхи Apple в русі в нових напрямках. І схоже, що стратегія компанії виправдовує себе.

Так, торік Apple зазнала критики за те, що вартість поточного флагмана перевалила за 1000 дол. iPhone X вийшов найдорожчим, не позбавленим багів (і в роботі FaceID, і в iOS), "не революційним", потворним (через виріз на екрані). Та ще й компанія не забула покататися на улюбленому конику – всі плюшки за окремі гроші. Якщо конкуренти на зразок Samsung і Huawei люблять щедро обдаровувати покупців флагманів, то Apple запропонувала купувати швидку і бездротову зарядку за окремі гроші. Мовляв, найкращий ваш подаруночок – наш iPhone.

Проте доходи від продажу iPhone все одно показали зростання багато в чому завдяки iPhone X. Хоча компанія продала менше пристроїв, але виручила з продажу на 20% більше, ніж роком раніше (29,9 млрд дол.). Середня ціна iPhone зросла з 606 до 724 дол. за рік.

Відсутність зростання продажів у штуках можна пояснити різними причинами – і конкуренцією з більш доступними китайцями, і збільшенням циклу життя смартфона, і скороченням ринку смартфонів в принципі. Однак головне тут інше. Покупці пристроїв топового сегмента найбільш лояльні до бренду і найменш чутливі до ціни. Це і дозволяє компаніям на кшталт Apple і Samsung ставити більш високі цінники на свої новинки. Тому, хто був ладен придбати пристрій за 800-900 дол., і 1000+ "зелених" буде до снаги. Наявність/відсутність подарунків від виробника не сильно змінить погоду.

iPhone X Фото з відкритих джерел

Постачальники, струнко!

Apple відома своєю жорсткою позицією щодо партнерів. Але, схоже, що в останні кілька років компанія перевершила себе. Вона домоглася мільярдних штрафів з Qualcomm – виробника чіпів, які багато років використовували в смартфонах компанії.

Окрім Qualcomm Apple вдалося прогнути та інших партнерів. Поки компанія "дружить" з Intel в питаннях виробництва LTE-модемів, але, з чуток, 5G-модеми буде розробляти лоукостер Mediatek, а в настільних рішеннях компанія відмовиться від процесорів Intel на користь власних розробок.

Також Apple в наступному поколінні iPhone планує відмовитися від низки давніх партнерів на користь нових, готових забезпечити "достатню" якість.

Така політика дозволяє компанії не тільки заробляти більше за рахунок дорожчих iPhone, але й економити на виробництві, підвищуючи рентабельність. Відповідно до чуток, в цьому році на осінній презентації компанія представить три моделі iPhone, і в найбільш бюджетній розійдеться на повну в боротьбі за низьку вартість компонентів.

Сервіси й електроніка, яку носять, – нова грошова корова

Згідно з поточним звітом, у структурі доходів сервіси принесли 18% (або 9,5 млрд дол. у грошах). На iPhone припало 56%, менше, ніж було раніше, незважаючи на зростання в абсолютних цифрах. Доходи від макбуків і айпадів теж скоротилися. Але зате зріс сегмент "інші" (тут годинник і навушники, ну і колонки, які поки що далекі від успішного продукту і продаються сотнями тисяч) – на 37%, але тільки на 1 млрд дол. в абсолютних числах.

Apple не потрібно створювати нові сегменти – ті, де компанія присутня, вже ростуть. Більше того, про те, що сервіси і електроніка, яку носять, стануть новим джерелом прибутку для компанії, було зрозуміло ще за підсумками минулого року. Категорії ростуть у Apple, але й у світі аналогічний тренд.

Як пише Forbes, рітейлерам варто взяти за приклад успіх Apple в платежах. Apple Pay приносить дохід на комісії. І масова аудиторія охоче переходить на безконтактні мобільні платежі: зростання за минулий рік у середньому у світі склало 4 рази (а в Україні – геть рекордні 14 разів). Компанія постійно опановує нові ринки зі своїм платіжним сервісом. З урахуванням того, що технічно вихід у нові країни забезпечують в основному партнери (платіжні системи і банки будують інфраструктуру, витрачають бюджети на маркетинг і залучення клієнтів), від Apple в цій справі потрібно не так вже багато.

Фото з відкритих джерел

Між тим, компанія активно займається розвитком й інших сервісів. Музика, медіа: Apple не довелося заново винаходити "айфон" – компанія увійшла в сегменти, які й так розвивалися, і пропонує популярні сервіси своїй аудиторії, яку завоювала завдяки iPhone, і це сотні мільйонів людей. Зараз у Apple 300 млн платних користувачів, дохід від платних підписок виріс на 60%. Компанія майже догнала Spotify за кількістю платних користувачів – 21,5 млн проти 22,5 млн.

Крім цього, Apple зробила ще один заділ на майбутнє на останній конференції WWDC 2018 – до свого інтелектуального асистента Siri компанія додала Shortcuts, тобто тепер сторонні сервіси зможуть "віддавати" Siri певні функції. В теорії – це також невичерпне джерело монетизації.

А що далі?

У "Теорії ігор" йдеться про те, що щоби бути успішним у бізнесі, необов'язково першим винаходити певні ідеї, технології – можна йти по п'ятах за лідером.

У випадку з Apple, яка вже кілька років не є драйвером інновацій на ринку, але зате відмінно "прилаштовує" нові технології у себе і показує ринкові, якими вони мають бути, щоб бути крутими, це працює. Але це не означає, що з поточною звітністю виробник захищений від будь-якого ризику.

За останні роки Apple перетворилася на компанію одного продукту. Це iPhone, який приносить більше половини прибутку. Але ціни до нескінченності підвищувати не можна, ринок смартфонів не зростає, а частку Apple приносять бюджетні моделі, які ризикують впасти під натиском китайських конкурентів.

HomePod Фото з відкритих джерел

Найближча дійна корова – сервіси – більше ніж в три рази відстають від смартфонів щодо прибутку. І якщо ринкова частка Apple в сегменті буде знижуватися, потенційно це буде загрозою і для сервісів. У минулі роки на тлі стабільних продажів в інших сегментах Apple представляла ринку нові продукти, створювала нові класи пристроїв, які підхоплювали прапор у сегментів, що падали.

В теорії такими зараз могли б стати розумні колонки. Amazon показала, що це непоганий спосіб заробляти на сервісах. Однак HomePod від Apple не тільки не є предметом гордості компанії, він розчинився в категорії "інші". Судячи з цифр зі звіту (пересувна електроніка зросла на 60%, а весь сегмент – лише на 37%), поки це не бізнес, а пошуки себе.

Зараз у компанії рекордно сильні ринкові позиції і великий запас міцності. Тож саме час знайти наступника для iPhone.

Ніна Глущенко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів