Космічний апарат "Юнона" досяг Юпітера: Що треба знати про це досягнення науки

На борту "Юнони" знаходиться пам'ятна табличка, присвячена Галілео Галілею. Також на апараті присутні три фігурки LEGO: самого Галілея, римського бога Юпітера і його дружини Юнони. LEGO-фігурка Юнони тримає в руках збільшувальне скло як символ пошуку істини, а іграшковий Юпітер — блискавку

Космічний апарат "Юнона" досяг Юпітера: Що треба знати про це досягнення науки

112.ua

Редакційний блог

Космічний апарат "Юнона" (англ. Juno, Jupiter Polar Orbiter) досяг орбіти Юпітера. О 6:18 за Києвом зонд включив головний двигун, який пропрацював приблизно 35 хвилин, після чого міжпланетна станція сповільнила свій хід і вийшла на траєкторію зближення з Юпітером. За словами представників НАСА у ЦУП Лабораторії реактивного руху, час роботи двигуна всього на секунду відрізнявся від розрахункового.

30 червня "Юнона" отримала із Землі останню перед прибуттям команду, відому як ji4040. Ця програма запускає послідовність дій, які повинні перевести космічний апарат з міжпланетної траєкторії на орбіту навколо газового гіганта. Найважливіший етап цих дій — це 35-хвилинне включення основних двигунів. Апарат, подолавши 2,8 млрд км, нарешті вийшов на орбіту навколо Юпітера. Найменша помилка могла б дорого коштувати: "Юнона" могла би просто пролетіти повз планету.

Завершивши гальмування, "Юнона" пролетіла за "спиною" Юпітера, залетівши за планету з боку північного полюса і вилетівши з боку південного полюса. Зараз зонд знаходиться на тимчасовій стабільній орбіті навколо Юпітера.

П'ять років "Юнона" подорожувала до найбільшої планети Сонячної системи, і вранці 5 липня її подорож завершилася. Тепер космічний зонд буде вивчати Юпітер протягом найближчих 18 місяців.

NASA

Незважаючи на те, що Юпітер вивчають за допомогою міжпланетних станцій вже більше 40 років, він не поспішає відкривати дослідникам всі свої секрети. Однією з основних цілей проекту Juno стане вивчення внутрішньої структури газового гіганта. Прилад Gravity Science Experiment (GCE) шляхом вимірювання гравітаційного поля планети дасть інформацію про розподіл мас усередині Юпітера, що, в свою чергу, допоможе відповісти на питання про наявність у планети твердого масивного ядра.

Ще одне завдання місії — вивчення атмосфери. На борту знаходиться мікрохвильовий радіометр Microwave Radiometer (MWR), який буде вивчати хмари Юпітера на глибині до 550 км.

За його допомогою космічний апарат "побачить" структуру атмосфери нижче видимого шару хмар, виміряє кількість аміаку і води.

Також за його даними вчені сподіваються зрозуміти, як глибоко заходять атмосферні циркуляції, які раніше виявив зонд "Галілео".

NASA

І нарешті, "Юнона" буде досліджувати магнітосферу газового гіганта. На апараті встановлено кілька приладів для вивчення полярних сяйв, розподілу іонів речовини на полюсах і магнітного поля планети. Вважається, що глибоко в атмосфері Юпітера під тиском у кілька мільйонів атмосфер водень стиснений настільки сильно, що переходить у металевий стан. Тобто протони й електрони в ньому існують роздільно. Отриманий металевий водень буде хорошим провідником електрики. За рахунок потужних струмів, що виникають у рідкому шарі металевого водню, породжується гігантське магнітне поле планети. А воно, взаємодіючи з іонами атомів, викликає найсильніші полярні сяйва в Сонячній системі. Вивчення заряджених частинок і магнітних полів біля полюсів та одночасне спостереження полярних сяйв в ультрафіолетовому діапазоні дозволять краще зрозуміти явища, що відбуваються в надрах газового гіганта.

Космічний апарат оснащений тільки однією камерою для зйомки в оптичному діапазоні. JunoCam (JCM) — триколірна нерухома відеокамера, проведена за тією ж технологією, що і камера MARDI марсохода Curiosity.

Юпітер і його супутники: Іо, Європа, Каллісто, Ганімед з відстані 11 мільйонів кілометрів. NASA

Юпітер і його супутники: Іо, Європа, Каллісто, Ганімед з відстані 5,3 мільйона кілометрів. NASA

Спеціальної наукової задачі у неї немає, установка була проведена лише з метою отримання "красивих фото".

А ще на борту "Юнони" знаходиться пам'ятна табличка, надана Італійським космічним агентством і присвячена Галілео Галілею. Також на апараті присутні три фігурки LEGO: самого Галілея, римського бога Юпітера і його дружини Юнони. LEGO-фігурка Юнони тримає в руках збільшувальне скло як символ пошуку істини, а іграшковий Юпітер — блискавку. Зазвичай фігурки LEGO роблять з пластмаси, але призначені спеціально для космічної місії зробили з алюмінію, щоб вони змогли витримати екстремальні умови польоту.

НАСА очікує, що 27 серпня "Юнона" вийде на позицію, яка дозволить передачу перших великих планів Юпітера. Сигнал від Юпітера йде до Землі 48 хвилин.

Всього космічна станція повинна буде зробити 37 витків навколо планети, кожен з періодом у 14 діб. Юпітер дуже небезпечний, його гравітація смертельна. Один із керівників програми Скотт Болтон сказав в інтерв'ю "Бі-бі-сі", що Юпітер має сильний радіаційний фон, найбільший серед планет Сонячної системи, і потужне магнітне поле. "Нам доведеться зіткнутися з такими умовами, і наш апарат - це фактично броньований танк", - говорить Болтон.

NASA

Як зазначає співробітник місії Фран Багенал, імітувати умови Юпітера при випробуваннях зонда на землі було практично неможливо. "Атмосферний тиск на Землі становить один бар, а в центрі Юпітера він досягає 80 млн бар. Це все одно, що тисяча слонів, які стоять один на іншому, причому нижній з них стоїть на шпильці", - пояснює Багенал.

Планується, що кожного разу при проходженні перицентра своєї орбіти "Юнона" буде включати маневрові двигуни, тим самим виробляючи коригування. Особливість цієї орбіти в тому, що вона проходить над полюсами газового гіганта, щоб мінімізувати час, який він проведе в межах радіаційних поясів Юпітера, і при цьому залишатися близько до планети. У такому ракурсі найбільшу планету Сонячної системи ще не бачили. Після виконання наукової програми автоматична станція буде спрямована в атмосферу, де згорить. Такими діями вчені сподіваються уникнути забруднення галілеєвих супутників Юпітера (де допускається можливість існування життя) земними біологічними матеріалами. Передбачається, що місія завершиться в лютому 2018 року.

Чому місія "Юнона" унікальна? Вже був космічний апарат "Галілео", який перебував на орбіті планети з 1995 по 2003 рік, і передав дуже багато фотографій Юпітера та його численних місяців. Але "Юнона" - це самогубна місія ціною в 1,1 млрд дол. Під час роботи на орбіті Юпітера "Юнона" буде піддаватися серйозній небезпеці. Газовий гігант володіє потужними радіаційними поясами. Кожен раз при проходженні поясів автоматична станція відчуває вплив потоку заряджених частинок, що становить небезпеку для бортової електроніки. Відомо, що при зближенні з Юпітером космічний апарат "Галілео" отримав дозу радіації, яка у 25 разів перевищує смертельну дозу для людини. Цим і пояснюється порівняно недовга за сучасними мірками тривалість місії.

NASA

Ще одна особливість нової місії полягає в тому, що космічний апарат використовує сонячні панелі замість радіоізотопних термоелектричних генераторів (РІТЕГ). Вони виробляють електроенергію за рахунок виділення тепла при розпаді радіоактивних ізотопів і використовуються для місій до зовнішніх планет Сонячної системи, де випромінювання Сонця вже недостатньо для підтримки працездатності міжпланетних станцій. Проте унаслідок високої вартості плутонію-238 на "Юноні" від такого генератора було вирішено відмовитися.

Електроенергією апарат забезпечують три сонячні батареї загальною площею 60 кв. м. На орбіті Юпітера "Юнона" буде отримувати лише 4% сонячного світла, яке апарат міг би отримувати на Землі. Але завдяки використанню більш сучасних та ефективних сонячних панелей "Юнона" буде нормально функціонувати і на відстані 5 астрономічних одиниць від Сонця.

Юпітер — найбільша планета в Сонячній системі. Її маса в 2,5 рази перевищує сумарну масу всіх інших планет, разом узятих, і в 318 разів — масу Землі. При таких габаритах Юпітер володіє потужним гравітаційним полем і тому нерідко використовується вченими для прискорення пролітаючих космічних апаратів за допомогою гравітаційного маневру. Всього повз планету-гігант пролітали шість американських апаратів (Pioneer 10 і 11, Voyager 1 і 2, Cassini і New Horizons) та один європейський (Ulysses). А ось на орбіті Юпітера працювала всього одна автоматична станція — АМС Galileo.

Запущена 5 серпня 2011 року міжпланетна станція "Юнона" стала другим штучним супутником Юпітера. Це другий проект у рамках програми "Нові рубежі" — космічної програми NASA для дослідження найменш вивчених районів Сонячної системи.

"Нові рубежі" — це найдорожчий клас міжпланетних місій, обраних NASA на конкурсній основі. І місія "Юнони" була відібрана у списку з чотирьох претендентів на фінансування (вартість місії "Юнони" становить близько 1,1 млрд дол.), обігнавши проект доставки зразків з ядра комети і місію з дослідження атмосфери та поверхні Венери. У липні минулого року все людство спостерігало, як космічний апарат New Horizons наблизився до Плутона.

За матеріалами NASA, BBC, "Газета.РУ"