Корупція в зоні АТО: За скільки можна "вирішити питання" з перетином "кордону"

Приміром, на КППВ "Мар'їнка" серед перевізників ходять розмови про існування маршруту "повз" всіх українських блокпостів, коли до "кордону" з "ДНР" в обхід мінних полів можуть провезти за 300 гривень. При цьому на "тій стороні вже будуть чекати "військовослужбовці ДНР", які проведуть вже повз своїх мінних полів і "митниці" теж за 300 гривень

Корупція в зоні АТО: За скільки можна "вирішити питання" з перетином "кордону"

Никита Синіцин

Журналіст

Приміром, на КППВ "Мар'їнка" серед перевізників ходять розмови про існування маршруту "повз" всіх українських блокпостів, коли до "кордону" з "ДНР" в обхід мінних полів можуть провезти за 300 гривень. При цьому на "тій стороні вже будуть чекати "військовослужбовці ДНР", які проведуть вже повз своїх мінних полів і "митниці" теж за 300 гривень

Про пункти перетину "кордону", що встановився між підконтрольними і непідконтрольними Україні районами Донбасу, сказано чимало, починаючи з величезних черг і закінчуючи побутовими умовами.

Осібно завжди стояла проблема хабарів на блокпостах, що сягали десятків тисяч гривень за пропуск 1 фури. Апофеозом цього стало затримання силовиками чергової зміни на контрольному пункті в'їзду-виїзду (КПВВ) "Майорськ" і вилучення у них сотень тисяч готівкою.

Наявність "сірих зон" в районі населених пунктів Новолуганське і Верхньоторецьке давало ще більше можливостей для провезення контрабанди в обхід офіційних КПВВ.

Але поступово гострота питань, пов'язаних з контрабандою та хабарництвом, зменшувалася – після зайняття батальйоном "Донбас" селища Новолуганське, контрабанда в ньому зійшла нанівець, періодичні затримання і ротації особового складу на КПВВ дещо знизили обсяги незаконних вантажів, але, зрозуміло, повністю проблему не вирішили.

Блокада непідконтрольних Україні районів Донецької області, що почалася 26 грудня 2016 року, внесла серйозні корективи в налагоджений на "кордоні" бізнес. Оскільки товарообіг виявився фактично перекритий, заробляти тепер стало можливо тільки на людях.

Постійним клієнтам - бонус

Серед послуг, що є сьогодні на КПВВ "Майорськ", "Новотроїцьке" і "Мар'їнка" "послуг", найбільш популярні дві – проїзд через чергу пільговиків, а також проходження перевірки документів без особливого особистого огляду, і взагалі, в "щадному" режимі.

Найбільш популярною і, відповідно, дорогою послугою, є саме потрапляння в пільгову чергу, що дозволяє пройти лінію перетину в день виїзду, а не через добу, як це часто буває при напливі транспорту. 

В цілому, вартість даної послуги коливається в залежності від місця. Скажімо на КПВВ "Новотроїцьке" і "Мар'їнка" це обійдеться приблизно близько 300 гривень, на КПВВ "Майорськ" звичайна такса становить 50 гривень з людини або 200 гривень з авто, якщо вважати повне завантаження авто в 4 пасажири, не рахуючи водія. Така система народилася багато в чому тому, що постійними клієнтами є різного роду перевізники, таксисти, які заробляють регулярними пасажирськими перевезеннями через лінію перетину. Зазвичай їм простіше заплатити за швидкий проїзд, ніж вистоювати у загальній черзі добу, адже клієнт в першу чергу платить за швидкість і комфорт доставки.

Контрольний пункт в'їзду-виїзду З відкритих джерел

Щодо другої послуги – перевірки без зайвих проблем, тут вже кожен вибирає сам – потрібно йому це чи ні.

Як показує практика, перевірка документів на КПВВ зазвичай проходить спокійно і без зайвого фанатизму, хіба що був нещодавно черговий наказ "про посилення пильності" на блокпостах або просто не пощастило натрапити на прискіпливого перевіряючого. У цих випадках перевірка може затягнутися і принести серйозний дискомфорт, але якщо людина не везе з собою нічого забороненого, неприємності йому не загрожують. Тому дана послуга зазвичай затребувана у меншого числа людей, яким або є чого побоюватися, або вони просто хочуть перестрахуватися, так як дуже поспішають.

Втім, для постійних клієнтів в особі тих же перевізників часто перевірка без проблем входить у вартість послуги на купівлю пільгової черги, адже це теж комфорт для клієнта, будучи таким собі "бонусом".

"Митниця" ДНР "доїть" по-дорослому

У порівнянні з порядками на українських КПВВ, інформації про життя на блокпостах і "митниці" самопроголошеної "ДНР" набагато менше, і це зрозуміло, адже зазвичай "сміття з хати" не виносять назовні, щоб не псувати імідж "захисників молодої республіки".

Така політика закритості призвела до вседозволеності, отже, і до в середньому більш високої вартості "послуг". Причому на митниці "ДНР" платити за безпроблемну перевірку доводиться інший раз навіть частіше, ніж на КПВВ України, адже у багатьох при собі можуть виявитися якісь українські продукти або товари, що може послужити приводом для більш пильного огляду і доведеться перенести неприємні хвилини. Втім, і в даному випадку ця "послуга" не є обов'язковою і, як правило, залежить від ступеня "шкідливості" митників самопроголошеної "ДНР", так і обходяться в такому випадку зазвичай "сувенірами" у вигляді кількох пачок сигарет, чаю або кави.

Зате не так дешево обходиться послуга з купівлі місця в пільговій черзі для авто. Особливо розцінки зросли після появи вимог щодо ідентифікації осіб, які отримують пенсію як внутрішньо переміщені особи в "Ощадбанку".

Уявіть чергу авто та автобусів, які розтягнулися на кілька кілометрів і під'їжджають до "нульової" стрічки на блокпосту самопроголошеної "ДНР". За "нулем" їх чекає заповітне віконце, в якому будуть перевірені документи, після чого можна буде виїхати на нейтральну смугу і попрямувати до КПВВ вже українського.

Один раз в годину на проїзд прикордонник "ДНР" махає рукою і 10 авто проїжджають до віконця, щоб бути перевіреними.

Черга до контрольного пропускного пункту, архівне фото Фото з відкритих джерел

У черзі стоять сотні авто, так що з перевіркою 10 авто за годину час проходження митниці тільки з боку самопроголошеної "ДНР" може зайняти більше доби. Ті ж, хто не хоче чекати стільки, може скористатися "бонусом" - купити проїзд без черги.

Також, як і на українських КПВВ, вартість даної послуги на різних "митних пунктах" відрізняється і залежить, як правило, від загального транспортного потоку. Мабуть, дешевше всього, 300 гривень або 600 російських рублів і пара пачок сигарет, обійдеться покупка пільгової черги на "митниці ДНР" під Єленовкою, поруч з КПВВ "Новотроїцьке".

Близько 400-500 гривень (800-1000 рублів) буде коштувати така послуга на митниці "ДНР", що стоїть на шляху до КПВВ "Мар'їнка".

Не менше 500 гривень або 1000 російських рублів обійдеться купівля місця у пільговій черзі на митниці самопроголошеної "ДНР" під Горлівкою. Якщо врахувати, що в черзі на митниці на вихідних можуть стояти до 700 авто, ця сума не здається для багатьох водіїв такою вже великою.

Як і на українських КПВВ, постійні клієнти в особі професійних перевізників користуються "бонусними" послабленням при перевірці документів – часто огляд авто навіть не проводиться.

Взагалі ж послуги на КПВВ і "митниці ДНР" давно придбали ринковий принцип. Наприклад, після появи розпорядження про ідентифікацію одержувачів пенсій у відділеннях "Ощадбанку" та зростання кількості охочих потрапити на контрольовану Україною територію, виросли черги на лінії перетину, а з ними і ціни на пільговий проїзд без черги.

Дивацтва КПВВ – хвилі "клієнтів", проїзд повз блокпостів у супроводі ЗСУ і бійців "ДНР"

Але поряд із закономірностями начебто зростання тарифів на специфічні послуги при перетині блокпостів був помічений і ряд дивацтв.

Так, місяць зазвичай поділяється на 3 періоди, протягом яких розцінки на "послуги" можуть змінюватися.

Скажімо, з 5 по 15 число місяця тарифи на проїзд через КПВВ і блокпости ЗСУ можуть зрости чи не до 500 гривень за авто, потім з 15 по 25 число календарного місяця в середньому дорожче обійдеться проїзд через "митницю" самопроголошеної "ДНР". Нарешті період з 26 по 4 число календарного місяця на КПВВ і "митниці" вважається "мертвим" сезоном – черги як правило невеликі, а з ними і доходи, адже при відсутності черг стимул платити за пільговий проїзд пропадає.

Наявність таких хвиль підтвердило і джерело в силових структурах в зоні проведення АТО.

"Дійсно, подібна циклічність помічається останнім часом, це пов'язано з особливостями пасажиропотоку осіб, бажаючих перетнути лінію дотику, чи можливістю існування певних домовленостей – достеменно невідомо", - каже наш співрозмовник.

КПВВ "Маріїнка", фото з архіву пресс-служба

На КППВ "Мар'їнка" серед перевізників ходять розмови про існування маршруту "повз" всіх українських блокпостів, коли до "кордону" з "ДНР" в обхід мінних полів можуть провезти за 300 гривень. При цьому на "тій" стороні вже будуть чекати "військовослужбовці ДНР", які проведуть вже повз своїх мінних полів і "митниці" теж за 300 гривень.

Блокада території, яка контролюється самопроголошеною "ДНР", дозволила худо-бідно знизити, а місцями і зовсім перекрити потік контрабанди, але корупція і необхідність платити для пересічних українців, які перетинають "кордон", нікуди не зникла, а в чомусь навіть зросла.

Микита Сініцин

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...