banner banner banner banner

Коломойський не втратив: Чому влада закриває борги "Укрнафти" коштами бюджету

В історії з багатомільярдним боргом "Укрнафти", який виник унаслідок непростих взаємин напівдержавної компанії і підприємця Ігоря Коломойського, вчора було досягнуто важливої віхи. Парламент проголосував у другому читанні і в цілому за законопроекти, які містять алгоритм і модель врегулювання ситуації: вони спрямовані на підпис президенту. Цьому передувала дискусія, яка розтягнулася трохи не на кілька років, під час якої найбільший нафтовидобувач у країні залишався наполовину паралізованим, не міг нормально працювати і наповнювати держбюджет. Відповідь на головне питання: хто виграв від цієї угоди - Коломойський або прості українці в особі держави - залежатиме від того, чи зважиться влада на подальші радикальні зміни, вважають опитані 112.ua експерти. Зроблено перший крок, але говорити про "перемогу" держави можна буде тільки в разі, якщо вона не зупиниться на досягнутому і зробить ще низку важливих дій, унаслідок яких гроші від продажу "чорного золота" з українських надр потечуть до державного бюджету, а не до кишень олігарха.

Коломойський не втратив: Чому влада закриває борги "Укрнафти" коштами бюджету
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

В історії з багатомільярдним боргом "Укрнафти", який виник унаслідок непростих взаємин напівдержавної компанії і підприємця Ігоря Коломойського, вчора було досягнуто важливої віхи. Парламент проголосував у другому читанні і в цілому за законопроекти, які містять алгоритм і модель врегулювання ситуації: вони спрямовані на підпис президенту. Цьому передувала дискусія, яка розтягнулася трохи не на кілька років, під час якої найбільший нафтовидобувач у країні залишався наполовину паралізованим, не міг нормально працювати і наповнювати держбюджет. Відповідь на головне питання: хто виграв від цієї угоди - Коломойський або прості українці в особі держави - залежатиме від того, чи зважиться влада на подальші радикальні зміни, вважають опитані 112.ua експерти. Зроблено перший крок, але говорити про "перемогу" держави можна буде тільки в разі, якщо вона не зупиниться на досягнутому і зробить ще низку важливих дій, унаслідок яких гроші від продажу "чорного золота" з українських надр потечуть до державного бюджету, а не до кишень олігарха.

Як гаситимуть борг "Укрнафти"

Вчора Верховна Рада у другому читанні і в цілому підтримала законопроекти № 4119 і № 4120, які містять модель врегулювання податкового боргу "Укрнафти", який зі штрафами і пенями досяг вже 30,5 млрд грн. "Питання врегулювання взаємних претензій між "Укрнафтою", "Нафтогазом" і держбюджетом висить вже понад десять років. Попередні спроби вирішити це питання нічим не увінчалися. У врегулюванні цього питання давно були зацікавлені всі. Держава зацікавлена у вирішенні цього питання не тільки як акціонер, а насамперед як одержувач вигоди від наповнення держбюджету", - нагадав директор ExPro Consulting Геннадій Кобаль.

Затверджені парламентом законопроекти передбачають наступну схему погашення боргу. "Укрнафта" сплачує до бюджету 30,5 млрд грн податкового боргу та штрафів, а також 7 млрд грн нових податків. Держава платить "Нафтогазу" 32,2 млрд грн компенсації за газ, який постачався населенню на умовах PSO (різниця між ціною імпортного газу, який закуповувався держкомпанією і фіксованою ціною, нижче ринкової, за якою він постачався населенню). Своєю чергою "Нафтогаз" платить до держбюджету 5,8 млрд грн ПДВ і податку на прибуток. Також НАК платить "Укрнафті" 36,7 млрд грн за спірний газ і газ майбутнього видобутку. У 2014 році "Укрнафта" виграла суд, який підтвердив, що 2,06 млрд куб. м газу держава у неї взяла, щоб постачити населенню, але не сплатила.

112.ua

Внаслідок транзакції бюджет отримає позитивне сальдо 10,3 млрд грн, з яких 8,9 млрд грн буде спрямовано до Фонду Covid, а решту – на виплату зарплат шахтарям.

"Затверджена законопроектом модель - це фактично перепровадження, яке дозволяє в кілька ходів закрити купу накопичених боргових зобов'язань. За підсумком "Укрнафта" очищається від боргів і зможе нормально працювати", - резюмує Кобаль.

Що змінюється для "Укрнафти"

Погашення податкового боргу відкриває перед "Укрнафтою" і "Нафтогазом" можливості збільшити доходи і, відповідно, відрахування до держбюджету, але це буде можливо тільки за умови, якщо держава не зупиниться на досягнутому і зробить ще низку серйозних кроків, спрямованих на збільшення прозорості каламутної води, в якій міноритарні акціонери "Укрнафти" досі ловили непогану рибу, відзначають експерти.

"За допомогою вирішення проблеми боргу усуваються перешкоди для того, щоб компанія могла будувати довгострокову стратегію розвитку. Боргові зобов'язання не дозволяли їй повноцінно займатися інвестиційною діяльністю. "Укрнафта" не могла накопичувати гроші на своїх рахунках, тому що вони тут же заморожувалися і потрапляли під арешт – зрозуміло, що за таких умов нічого зробити не можна було. У менеджменту компанії були зв'язані руки, про що вони самі неодноразово заявляли", - розповів 112.ua Кобаль.

Новини за темою

"Через наявність боргу і відповідно загрози того, що гроші на рахунках "Укрнафти" можуть у будь-який момент бути заарештовані і списані податківцями, компанія реалізує нафту через складні толінгові схеми, в яких беруть участь кілька фірм групи "Приват". Як тільки небезпеку списання коштів буде усунуто, наглядова рада "Укрнафти" може вимагати зрозумілих і прозорих контрактів", - сказав 112.ua  директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. 

Нині компанія реалізує нафту за допомогою надзвичайно складних і заплутаних схем. Одна з них, зокрема, схема зі зворотнім викупом. Наприклад, "Укрнафта" продає нафту одній з компаній "Привату", найчастіше "Нафтохімік Прикарпаття", він повертає її назад "Укрнафті", яка на давальницьких умовах переробляє цю нафту на Кременчуцькому НПЗ, а потім через ще більш складеу і заплутану схему реалізує її через свої заправні станції. Все це закручується таким чином, щоб частину грошей "Укрнафти" (за видобуту і продану нафту) можна було вберегти від списання. 

Після врегулювання проблеми боргу є всі підстави вимагати, аби ця діяльність була зрозумілою і такою, щоб її було легко відслідковувати, зазначають експерти. Це дозволить зробити напрямок видобутку і переробки нафти "Укрнафти" не тільки зрозумілим, але й прозорим і прибутковим. 

Як відомо, всі останні роки єдиним покупцем нафти (близько 100-120 тис. т на місяць) "Укрнафти" залишається Кременчуцький НПЗ, який географічно близько розташовано до родовищ, на яких "Укрнафта" веде основний видобуток.

"Позитивний кейс щодо "Укрнафти" допоможе розморозити діалог щодо "Укртатнафти" (Кременчуцький НПЗ), де "Нафтогазу" належить 43% акцій, але він усунутий від управління підприємством, упевнений Куюн. Якщо в "Укрнафті" контрольний пакет належить державі, то в "Укрнафті" (Кременчуцький НПЗ) першу скрипку грає Коломойський, якому належить 56%. 

"Тепер у держкомпанії є всі підстави поновити розмову про спільне управління активом. НАК забезпечив створення цивилізованої наглядової ради "Укрнафти", в якому міноритарний акціонер не позбавлений прав, активно бере участь в його роботі, чому не перенести цю модель на завод", - каже Куюн. За його словами, сьогодні НАК не пускають і на поріг підприємства, збори акціонерів не проводяться, наглядова рада була сформована ще в 2010 році. 

Участь "Нафтогазу" в управлінні "Укртатнафтою" дасть можливість значно збільшити переробку на Кременчуцькому заводі - він зможе приности НАКу доходи за рахунок операційної діяльності. Окрім того, "Нафтогаз" може заробляти на постачанні нафти на Кременчуцький НПЗ, вважає експерт. "У підсумку завод може вийти в прибуток і генерувати кошти на інвестиції або дивіденди (як вирішать акціонери). У будь-якому разі в результаті значно збільшиться цінність підприємства як активу і в зв'язку з цим капіталізація самого НАКу, що дуже актуально, зважаючи на майбутнє IPO", - говорить Куюн. 

Це дозволить налагодити цивілізоване корпоративне управління і в системі продажів "Укрнафти" та "Укртатнафти". Не може бути так, що в держави 43% акцій і немає ніяких прав і навіть можливостей зрозуміти, як працює підприємством, яким вона співволодіє. Не варто забувати, що коли ми говоримо "держава", маємо на увазі не менеджерів держкомпаній, а всіх нас - простих українців, інтереси яких вони мають забезпечувати, наповнюючи бюджет, за рахунок ефективної діяльності доручених їм активів. 

Держава не повинна зупинятися на досягнутому

Це далеко не всі кроки, які повинен зробити від імені держави "Нафтогаз", щоб використовувати з повною вигодою для бюджету ситуацію з врегулюванням багаторічної історії з боргом. "Важливо не забувати, що це тільки перший крок. Той факт, що механізм вирішення проблеми з боргом "Укрнафти" нарешті знайдено – безумовно, позитивний момент. Інша справа, чи вдасться "Нафтогазу", уряду та "Укрнафті" повною мірою скористатися можливостями, які відкриваються, таким чином, щоб від цього виграв бюджет - як одержувач податків і дивідендів і, відповідно, всі українці", - підкреслив Кобаль.

За словами експерта, те, що зараз вирішиться боргове питання "Укрнафти", ще не означає, що завтра нафта поллється рікою. "Слід розуміти, очистившись від боргів, компанія не зможе одномоментно наростити видобуток. За правильного підходу це можливо не раніше ніж через 4-5 років. Видобуток - за своєю природою інертний бізнес, для результатів потрібні роки та інвестиції, а це мільярди гривень. Подивіться, скільки "Укргазвидобування" б'ється над тим, щоб наростити обсяги видобутку, і то їй це не вдається", - зазначив Кобаль.

Для того, щоб "Укрнафта" стала ефективною компанією, влада повинна законодавчо врегулювати питання з можливістю експорту її продукції і системою продажів, сказали 112.ua експерти. "Великою перешкодою для ефективної діяльності компанії, власне, є нинішня система продажів через аукціони. Фактично компанії встановлюють певну ціну, і робиться це зі зрозумілою метою, щоб не допустити демпінгу, з урахуванням того, що акціонерами в "Укрнафті" і на єдиному переробному нафту в Україні заводі є група Коломойського "Приват". Але той порядок проведення аукціонів, який існує на сьогоднішній день, він не є ефективним. Ціни на нафту дуже волатильні, швидко змінюються, а процедура визначення ціни для аукціону настільки громіздка і заплутана, що в день проведення аукціону вона може значно відрізнятися від ринкової і часто в бік підвищення. В результаті, наприклад, всього першого півріччя не вдалося провести жодного аукціону. В "Укрнафти" нафтосховища забито нафтою, а компанія сидить без копійки грошей", - сказав Кобаль.

Новини за темою

Якщо буде політична воля знайти вирішення цього питання, то було б логічно, посадити за стіл "Нафтогаз" як мажоритарного акціонера "Укрнафти", АМКУ, саму "Укрнафту", Міненерго і шукати нові форми, які б дозволили компанії бути більш гнучкою в політиці продажів як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, але при цьому не допускаючи можливості для демпінгу і "цінових домовленостей", додав експерт.

А що ж Коломойський?

Після вирішення проблеми з боргом влада повинна всі зусилля спрямувати на те, щоб діяльність "Укрнафти" приносила гроші бюджету, а не збагачувала кишені олігарха, резюмують експерти.

Неабиякою мірою цьому сприятиме чесне розслідування і висновок про роль міноритарних акціонерів у виникненні боргу "Укрнафти", який сформувався в 2014-2015 роках і тепер гаситься фактично за рахунок держави.

Цей процес, варто відзначити, рухається дуже мляво. Влада радше робить видимість, що хоче вирішити цю частину проблеми, ніж її реально вирішує. Вже кілька років обговорюється можливість залагодити проблеми з міноритарним акціонером шляхом поділу активів "Укрнафти". "Мені не вдалося знайти людину, яка б щось виразне розповіла щодо поділу "Укрнафти", про що говорить Коболєв. Це просто ідея, не більше. Найближчі роки компанія продовжить працювати в чинній конфігурації", - написав у Facebook Сергій Куюн.

Фактично врегулювання проблеми боргу відкриває можливість і для поділу активів між державою і міноритаріями, яке обговорюється як один із варіантів врегулювання взаємних боргів, зазначає Кобаль. "Звичайно ж, для" Нафтогазу "розділити "Укрнафту" й отримати в пряме управління газовий бізнес, це дуже вигідно і цікаво. Але вже давно всі розуміють, що перепоною до такого поділу можуть стати технічні питання – по-перше, бізнес "Укрнафти" розкиданий по регіонах – компанія веде видобуток у Сумській області, Чернігівській, Полтавській, Івано-Франківській, Львівській, і до того ж як ділити цей бізнес, якщо нафта і газ, і коденсат часто видобуваються з одних і тих же свердловин, а "Нафтогаз", як неодноразово заявляв, зацікавлений тільки в газовому дивізіоні "Укрнафти", - сказав 112.ua експерт.

Втім, ділити Коломойському, можливо нічого і не доведеться. Поки держава заливає пожежу в "Укрнафті" бюджетними вливаннями і займає невиразну позицію щодо ролі олігарха у формуванні боргу "Укрнафти", він перебуває у фіналі арбітражного процесу в Стокгольмі, де вимагає компенсацію 5,5 млрд дол. за відібраний для потреб населення і неоплачений газ.

У цьому процесі рішення, найпевніше, буде на користь міноритаріїв, питання тільки в сумі, сказав 112.ua Сергій Куюн (він брав участь у Стокгольмскому процесі як експерт на боці держави): "Факт відбору в "Укрнафти" 8 млрд куб. м газу ніхто не заперечує. Питання лише в сумі, як оцінити цей газ, але в будь-якому разі ця цифра буде значною". 

Остаточне рішення в справі має бути винесено до кінця 2020 року.

Олена Голубєва


Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>