Клієнт завжди неправий: "Укрзалізниця" готує бізнесу підвищення тарифів

Клієнт завжди неправий: "Укрзалізниця" готує бізнесу підвищення тарифів
З відкритих джерел

Ігор Воронцов

Журналіст видання "Мінпром"

ПАТ "Укрзалізниця" анонсувала плани чергового багатоетапного підвищення своїх тарифів на вантажоперевезення в 2019 р. У разі підтримки цієї ініціативи урядом ситуація в промисловості серйозно погіршиться і сама компанія в підсумку лише втратить обсяги перевезень. Але монополіст у своїх рішеннях не звик керуватися ні ринковою логікою, ні державними інтересами, ні просто здоровим глуздом.

За старими рецептами

Не можна сказати, що когось із клієнтів УЗ – великих вантажовідправників, здивувала або шокувала нова ініціатива щодо підвищення вантажних тарифів у 2019 р., озвучена в. о. голови правління УЗ Євгеном Кравцовим 27 листопада в ході Інфраструктурного дня в Європейській бізнес асоціації.

За його словами, пропонується з 1 лютого 2019 р. підняти тарифи на 16,6% і далі з 1 травня, з 1 серпня і з 1 листопада – кожен раз на 2,5%. Само собою зрозуміло, що в представленій презентації УЗ не містилося оцінок впливу від такого підвищення на собівартість продукції у тих же металургійних або цементних підприємств, гірничодобувної промисловості і зернотрейдерів. А вона в такому випадку відчутно погіршиться.

Що в свою чергу позначиться на показниках експорту і внутрішніх продажах – а отже, у підсумку і на обсягах вантажоперевезень. Крім того, це тягне за собою зниження валютних надходжень у країну від експорту, скорочення податкових платежів і робочих місць всередині країни – якщо українські виробники погіршать конкурентні позиції на зовнішніх ринках.

Але, як вже зазначалося, в УЗ не турбуються про загальнодержавні інтереси. Хоча, здавалося б, там повинні розуміти значимість впливу залізничного транспорту на стан в українській економіці і той "ефект доміно", який викличе запропонована так звана "індексація". Не випадково прем'єр Володимир Гройсман 31 серпня заявив, що "Укрзалізниця" повинна враховувати стан економіки країни при плануванні тарифів на вантажні залізничні перевезення і разом з бізнесом шукати збалансоване рішення.

Замість цього всі керівники "Укрзалізниці" принаймні за останні 12 років чомусь саме підвищення тарифів ставлять у главу кута в своїй діяльності. Такі питання, як оновлення вагонного парку та локомотивного господарства, поліпшення виробничих показників і передусім оборотності вагонів як мірила операційної ефективності, зниження витрат при закупівлях шляхом приведення цін від "космічних" до ринкових - чомусь завжди відсуваються навіть не на третій план, а кудись ще далі. 

Як результат – ступінь зносу рухомого і тягового складу досягла масштабів, загрозливих транспортним колапсом. Який загалом вже і відбувається. Тим не менш, нинішня команда "реформаторів" в УЗ на чолі з Кравцовим бачить своє завдання насамперед у тому, щоб зробити зростання тарифів автоматичним – тобто впровадити механізм їх щоквартального підвищення на величину інфляції цін виробників. І таким чином уникнути необхідності підкріплювати свої пропозиції по зростанню тарифів хоч якимись економічними розрахунками.

"Це дозволяє приватним операторам, приватним клієнтам розуміти якою буде тарифна політика "Укрзалізниці" не у наступні три місяці або півроку, а на багато років вперед у відповідності з макроекономічними показниками", - пояснив глава УЗ, тобто начебто все в інтересах бізнесу.

Хоч на секундочку: навіщо для виконання фінплану покращувати диспетчеризацію, сервісне обслуговування, скорочувати простої вагонів і час ремонтів локомотивного парку, зменшувати закупівельні ціни – одним словом, домагатися зниження своїх витрат, якщо можна просто дочекатися виходу чергового зведення Держстату та підняти свої тарифи на вказану там цифру?

До речі, а чому так не роблять ті ж металургійні підприємства або агрохолдинги – не індексують ціни на сталевий прокат і зерно на величину інфляції промвиробників? Правильно, бо тоді їх клієнти воліють купити продукцію у конкурентів, в яких розцінки залишилися на колишньому рівні. 

Ну а оскільки ті ж гірничо-збагачувальні та металургійні комбінати не зможуть возити залізну руду і сталевий прокат на вантажних автомобілях – то нікуди вони не дінуться, вважають в УЗ. Знову-таки ігноруючи ту обставину, що їхні клієнти не завжди можуть перенести зростання транспортних витрат на ціну продукції для своїх споживачів.

Всім спасибі, всі вільні?

Ініціатива УЗ стосовно щоквартального автоматичного підвищення тарифів свідчить про небажання її керівництва вести діалог з бізнесом – оскільки зараз будь-яке підвищення тарифів потребує обговорення, врахування зауважень та пропозицій великих відправників і одержувачів. 

А вони весь час наполягають на цільовому використанні додаткових доходів УЗ, отриманих від підвищення тарифів. Мова йде про те, щоб ці "зайві" мільярди гривень не розчинялися в бюджеті залізничників, немов у бездонній бочці, а використовувалися під конкретні проекти. 

Приміром, зараз особливу актуальність отримало питання модернізації залізничного перегону "Камиш-Зоря - Волноваха", через який йде постачання сировиною маріупольських металургійних комбінатів ім. Ілліча і "Азовсталь". 

Через події в Керченській протоці велика ймовірність того, що логістика по Азовському морю буде заблокована або ускладнена – і тоді металургам необхідно перенаправляти відвантаження готової продукції на чорноморські порти. Зробити це неможливо без розширення пропускної здатності ділянки "Камиш-Зоря - Волноваха", інакше Україна втрачає 1,5% ВВП через зниження завантаження потужностей маріупольських комбінатів. 

А залізничники, наприклад, можуть замість цього проекту витратити додаткові мільярди від автоматичної "індексації" на підвищення зарплати і премії керівництву. Зробити це набагато важче, якщо в ході консультацій з бізнесом доводиться брати на себе певні зобов'язання перед клієнтами. Очевидно, що монополісту було б набагато приємніше витрачати кошти на власний розсуд – але так не повинно бути в принципі.

Ігор Воронцов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів