Гра без правил: Чому залякують ЗМІ Казахстану

В редакціях двох великих ЗМІ — Forbes Kazakhstan і аналітичного порталу розслідувань Ratel.kz - пройшли обшуки. В редакції Forbes Kazakhstan вилучили частину техніки, у Ratel.kz — всі комп'ютери, а також мобільні телефони деяких співробітників і навіть банківські карти. Ймовірно, обшуки були зроблені з метою залякати медійне поле

Гра без правил: Чому залякують ЗМІ Казахстану
На фото по центру: Головний редактор Ratel.kz Марат Асіпов Facebook Вадима Борейко

Новая газета

російське видання

В редакціях двох великих ЗМІ — Forbes Kazakhstan і аналітичного порталу розслідувань Ratel.kz - пройшли обшуки. В редакції Forbes Kazakhstan вилучили частину техніки, у Ratel.kz — всі комп'ютери, а також мобільні телефони деяких співробітників і навіть банківські карти. Ймовірно, обшуки були зроблені з метою залякати медійне поле

Оригінал на сайті «Нової Газети»

2 квітня в Алмати в редакції двох великих ЗМІ — Forbes Kazakhstan і аналітичного порталу розслідувань Ratel.kz — прийшли з обшуками. Слідчі дії проводилися за заявою якогось «громадянина К.», який звинуватив обидва ресурси в «поширенні завідомо неправдивих відомостей». При цьому постанови про обшук керівникам Forbes і Ratel не дали навіть прочитати, а побачити їх змогли тільки юристи — і то тільки з рук співробітників поліції.

В редакції Forbes Kazakhstan вилучили частину техніки, Ratel.kz — всі комп'ютери, а також мобільні телефони деяких співробітників і навіть банківські карти (у вівторок, 3 квітня, міністр внутрішніх справ Калмуханбет Касимов заявить, що вилучили все, через що поширювалася «недостовірна» інформація — карти, до речі, журналістам так і не повернули). У поліцію забрали заступника головного редактора Forbes Олександра Воротілова, главреда Ratel.kz Марата Асіпова, його заступника Сапу Мекебаєва, оглядача порталу Ганну Калашникову. Обшуки пройшли у них вдома, а також вдома у співзасновника Ratel.kz, журналіста-розслідувача Геннадія Бендицького.

Новини за темою

Поліцейських не збентежив навіть той факт, що Бендицький помер чотири місяці тому: був вилучений комп'ютер, а також комп'ютери його вдови, сина і дочки.

До кінця дня 2 квітня всіх затриманих відпустили, хоча всі вони отримали статус свідків з правом захисту (в Казахстані так, по суті, називаються підозрювані) і дали підписку про нерозголошення — тобто не можуть коментувати хід слідства навіть у соцмережах. Тоді ж стало остаточно зрозуміло, що «громадянин К.» — це колишній міністр держдоходів, а зараз відомий в країні винороб Зейнулла Какимжанов. Весь минулий рік Какимжанов судився і з Ratel.kz і з Forbes.kz: ЗМІ опублікували серію статей, в яких екс-міністр, по суті, звинувачувався в корупції. Какимжанов порахував, що це замовні матеріали, подав до суду, виграв у всіх інстанціях: ЗМІ було зазначено видалити матеріали з сайту і заплатити колишньому міністру 50 мільйонів тенге (близько 10 мільйонів рублів — немаленькі для Казахстану гроші). Журналісти намагалися оскаржити рішення, посилаючись, зокрема, і на те, що в їх текстах фігурували документи з прокуратури і суду — тобто треба було спростовувати засвідчені державою факти, — але нічого не добилися, довелося виплачувати збиток.

Зейнулла Какімжанов Facebook Zeinulla Kakimzhanov

Однак Какимжанов вважає, що рішення суду не виконується. «Зважаючи на рішення судів, окремі ЗМІ та їх автори не виконують рішення судів і продовжують публікації того ж роду, — пише Какимжанов у своєму Facebook (стилістика автора збережена, — В. П.). — Є достатні підстави для подачі з мого боку … заяв про проведення кримінального розслідування щодо низки осіб за поширення неправдивої інформації. … Я не давав згоди на такі дії, розраховуючи на розсудливість сторони, що програла. Але цього не сталося. В даний час, не бачачи інших форм зупинити подібне беззаконня, ми такі заяви подали».

Какимжанов пише також, що розуміє всі репутаційні «витрати», однак не може інакше «зупинити таку зухвалу і цинічну поведінку деяких представників ЗМІ». При цьому екс-міністр вважає, що за обома ресурсами стоять «ментори» і групи впливу, але не називає жодного імені.

Постійний автор сайту Ratel.kz Вадим Борейко в бесіді з «Новою» вважає, що Какимжанова в приблизну річницю судового рішення за його позовом могла розсердити публікація на сайті Ratel.kz торішньої статті Воротілова з Forbes Kazakhstan про бізнес колишнього міністра, яка була перекладена на англійську мову. А форма тиску у вигляді обшуків і кримінального переслідування — це не що інше, як акція залякування. «Це бажання просто всіх залякати, — говорить Борейко. — Якщо вже з елітою казахстанської журналістики, до якої, безумовно, відносяться Марат Асіпов і Сапа Мекебаєв, так можна, то, значить, можна і з усіма іншими».

Новини за темою

Громадська реакція на обшуки була різною. Велика частина журналістів відкрито або заочно підтримала колег: інформагентства дали головними новинами інформацію про обшуки, в підтримку журналістів висловилися організації, що захищають свободу слова, історію помітили в російських ЗМІ (сильний подразник для казахстанської влади). Щоправда, менша частина журналістів і публіцистів все ж підтримала Какимжанова, але не тому, що він правий, а тому що не правий Ratel.kz — у їх числі, наприклад, журналіст Гульжан Єргалієва, чиї ЗМІ протягом останніх п'яти-шести років також були закриті владою.

Але навіть критики сайту визнають: «наїзд» на ЗМІ був дуже демонстративний. А нейтральні спостерігачі констатують: відбулося переформатування суспільного договору. «Політична система переходить на новий, більш небезпечний етап, — говорить директор Групи оцінки ризиків Досим Сатпаєв. - Раніше існували правила гри, які підтримувалися, в тому числі, і представниками олігархічних груп, але тепер вони розмиті. В країні не залишилося недоторканних: тепер удари наносяться і по тих представниках медійного поля, які до опозиційних традиційно не відносяться. У випадку з цими обшуками є відчуття, що напад Какимжанова на Forbes Ratel.kz було схвалено на самому верху».

Сатпаєв вважає, що цей процес був фактично неминучим, так як в результаті в битві за вплив на режим перемогли «яструби».

«За прикладом далеко ходити не треба: у Росії відбувається те ж саме», — каже політичний експерт. Але, незважаючи на схожість, є й відмінність: у Казахстані влада не змінюється протягом майже 30 років, і нинішні гоніння на ЗМІ — наслідок роздратування і втоми від будь-яких критичних публікацій у свою адресу, навіть з боку тих, хто в боротьбі з режимом раніше не був помічений. Мрія будь-якого старіючого режиму — контролювати все через «зонтичні структури» і мати можливість закрити все при першій же можливості. «Всі знають, у кого знаходиться рубильник в Казахстані, — підсумовує Сатпаєв. — Так що навіть соцмережі в країні знаходяться на пташиних правах, не тільки традиційні ЗМІ. Побачать загрозу — закриють».

Новини за темою

Власне, якщо Ratel.kz відноситься до казахстанської влади як мінімум критично і з іронією, то Forbes — виключно ділове видання, яке з владою не конфликтувало взагалі ніколи. Більш того, власник Forbes Арманжан Байтасов, за відомостями «Нової», знаходиться в хороших відносинах з міністром інформації та комунікацій Дауреном Абаєвим, однак той, м'яко кажучи, не заступився за тих, чиї інтереси йому належить захищати за посадою. 2 квітня Абаєв спочатку заявив, що «не в курсі» і дізнався про все «по телевізору», а 3 квітня додав, що втручатися в хід слідства не може. І взагалі, в Казахстані все гаразд зі свободою слова, не треба нагнітати.

«Показником того, що наша преса вільна, я вважаю те, що ви задаєте питання, незважаючи на те, що мені зараз треба йти. Це один з показників вашої волі, тобто вас же ніхто по руках не б'є. Я спокійно стою перед вами, відповідаю на ваше запитання».

«Ще раз кажу: внутрішнє моє сприйняття індексу свободи слова — 7-8 балів за 10-бальною шкалою. Я впевнений, що нам є до чого прагнути», — заявив Абаєв журналістам.

Поширення завідомо неправдивих відомостей, в якому підозрюють авторів Forbes і Ratel.kz, — це 274-а стаття КК РК: до 5 років в'язниці, якщо «поширення» йшло через ЗМІ (і до 10 років, якщо це робила ОЗУ). Журналістів у Казахстані за цією статтею ще не саджали, але оптимістичного настрою ні в кого немає. Більше того, 5 квітня в Алмати відбудеться суд щодо редактора Ratel.kz Марата Асіпова за позовом прокурора Медеуського району — при цьому Асіпов навіть не знає, що конкретно йому пред'являють. Але відомо, що суддею буде жінка, яка шість років тому закрила опозиційний портал «Республіка», а всі доменні імена Ratel.kz у Казахстані заблоковані за рішенням, зміст якого також не опубліковано.

UPDATE: Марат Асіпов, головний редактор Ratel.kz, отримав статус підозрюваного.

В'ячеслав Половинко

відео по темі

Новини партнерів

Загрузка...