Геть з кабелю. Політика Нацради по телебаченню веде до масового скорочення телеканалів

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення анулювала рішення минулого складу регулятора 2012 року про затвердження нових правил формування універсальної програмної послуги (УПП). Це обов'язковий для трансляції в кабельних мережах соціальний пакет телеканалів. Рішення набуло чинності з 1 січня 2015 року

Геть з кабелю. Політика Нацради по телебаченню веде до масового скорочення телеканалів
Фото з відкритих джерел

Максим Яцков

Журналіст

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення анулювала рішення минулого складу регулятора 2012 року про затвердження нових правил формування універсальної програмної послуги (УПП). Це обов'язковий для трансляції в кабельних мережах соціальний пакет телеканалів. Рішення набуло чинності з 1 січня 2015 року

Минулий склад Нацради два роки тому додав до УПУ телеканали, які отримали ліцензії на цифрове ефірне мовлення, помітно розширивши його. Кабельні оператори повинні були поширювати без підписання комерційних договорів усі 28 загальнонаціональних каналів і ще до 4 регіональних (в залежності від області). А тепер кількість програм обов'язкового для поширення в кабельних мережах соціального ТВ-пакетів знову скоротиться вдвічі — з 32 до 16.

Канали в мінусі

Скасування старого рішення більше зацікавлені кабельні провайдери. Оскільки вони отримали право самі вибирати телеканали для своїх телевізійних пакетів. Власне це і невигідно мовникам. Так, проти реформи виступили медіагрупи "Інтер" і "Медіа Група Україна" (МГУ). Це можна пояснити тим, що у МДУ є два цифрових новачка — "НЛО-ТБ" та "Кіноточка", а у Inter Media Group, крім флагмана "Інтер", "в цифрі" є ще 7 каналів, доступ до кабелю для яких зараз гарантований. "Після скасування чинної редакції УПУ ми будемо з подібними телеканалами працювати тільки на комерційній основі", — говорить директор київського провайдера "Тріолан" Вадим Сидоренко.

Новини за темою

  • 04.03.2015

Новини за темою

Як наслідок, телеканали, так само, як і їхні інвестори, потрапили в несприятливу ситуацію для розвитку бізнесу. Адже з "відходом" з кабельних мереж, розраховувати на повернення своїх інвестицій не доводиться. Ні для кого не секрет, що ринок реклами скоротився, телеканали шукають альтернативні джерела доходів. При цьому більшість мовників не заробляють на рекламі. І є тільки один вихід: закривати телеканали. Таким чином, в цій ситуації Національна рада, яка позиціонує себе регулятором телевізійної галузі, виступила якоюсь "вбивцею" того ж телебачення.

Телеканалів стало менше

Нагадаємо, з нового року в Україні припинив мовлення цифровий спортивний телеканал "Тотвельд" (Xsport). Важливу роль у закритті телеканалу, на думку генерального директора музичного телеканалу М1 Валентина Коваля, могло зіграти і штучне зменшення кількості мовників, які автоматично потрапляють в соціальний пакет. "Він (канал) з січня вилітає з цього списку, а в "цифрі" поки зовсім мало глядачів", — говорить менеджер. Таким чином, каналу складніше буде потрапити в кабельні мережі. Адже їх вже ніхто не зобов'яже мовити "Тотвельд".

Новини за темою

Варто також відзначити, що з 1 грудня припинили трансляцію два нішевих супутникових телеканалу "Гумор ТБ" та "Бабай ТБ" (обидва вели мовлення на одній частоті). Телеканали були змушені припинити своє мовлення у зв'язку зі складним фінансовим становищем. "Події на півдні і сході України і, як наслідок, складна фінансова ситуація в країні призвели до суттєвого зменшення надходжень від реклами і падіння доходів від інших видів діяльності телеканалу", - повідомили в компанії.

Справді, український телевізійний рекламний ринок зараз переживає не кращі часи. За словами комерційного директора "1+1 медіа" Валерія Варениці, у зв'язку з втратою південно-східних територій він скоротився на 25 %. У гривневому еквіваленті ринок вдалося утримати на торішньому рівні, тоді як у валютному він просів на 20-30 %.

Новини за темою

В зону ризику "вилетіти" з кабельних мереж потрапив і популярний телеканал "112 Україна". У мовника немає загальнонаціональної цифрової ліцензії, але телеканал доступний всій країні завдяки п'яти його регіональним ліцензіями. І якщо той чи інший провайдер вирішить вилучити телеканал зі своєї мережі в регіоні, вплинути на його рішення не зможе ніхто. Нагадаємо, що "112 Україна" кілька тижнів тому отримав попередження від Нацради за трансляцію програми Савіка Шустера в прямому ефірі. Додамо, що це вже друге попередження за супутникової ліцензії телеканалу "112 Україна". Перше мовник отримав в листопаді через невідповідність програмної концепції умовами ліцензії. Крім того, по одному попередженню в кінці серпня минулого року отримали п'ять цифрових ліцензій телеканалу. Таким чином, "112 Україна" в будь-який момент може зникнути з телеекранів країни.

Новини за темою

Тим часом Нацраду ці проблеми не цікавлять, а навіть навпаки. За словами глави регулятора Юрія Артеменка, в Україні 16 загальнонаціональних ефірних телеканалів аналогових і ще з'явилися 16 цифрових. В цілому 32 загальнонаціональних телеканали. "Це нонсенс. Таку кількість телеканалів можуть дозволити собі тільки країни з великим рекламним ринком", - каже голова Національної ради з питань телебачення. "Але вже зараз ринок скоротився, грошей стало менше. Олігархи перестають фінансувати ці компанії. Зараз у всіх загальнонаціональних телеканалів, у яких бізнес не стояв на чолі кута, виникли фінансові проблеми. Можу навіть припустити, що скоро частина телеканалів може піти з ринку. Ринок сам себе відрегулює", - заявив він в одному з своїх недавніх інтерв'ю.

Однак таке "саморегулювання" дуже вибіркове та інструменти впливу все ж у Нацради залишаються. Якщо окремі телеканали не пропадуть з загальнонаціонального мовлення через фінансові проблем, залишається ще механізм "інформаційної зачистки" шляхом винесення попереджень, навіть за самим абсурдних причин, з подальшим позбавленням ліцензії.

Максим Яцков для 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів