Газова атака: Влада готує нове підвищення тарифів, яке торкнеться і промисловості, і населення

Всупереч передвиборчим обіцянкам про зниження комунальних тарифів, влада готує нове підвищення цін на газ. Це призведе до значного зростання тарифів на гарячу воду й опалення для населення. Крім того, боляче вдарить по промисловості: найбільш чутливі до підвищення цін на газ підприємства будуть змушені зупинити свою роботу, а десятки тисяч їх працівників опиняться перед вибором: поповнення лав безробітних або пошук кращої долі на заробітках за кордоном

Газова атака: Влада готує нове підвищення тарифів, яке торкнеться і промисловості, і населення
112.ua

Ігор Смолов

журналіст, економіст

Всупереч передвиборчим обіцянкам про зниження комунальних тарифів, влада готує нове підвищення цін на газ. Це призведе до значного зростання тарифів на гарячу воду й опалення для населення. Крім того, боляче вдарить по промисловості: найбільш чутливі до підвищення цін на газ підприємства будуть змушені зупинити свою роботу, а десятки тисяч їх працівників опиняться перед вибором: поповнення лав безробітних або пошук кращої долі на заробітках за кордоном

Тарифи на тепло й гарячу воду зростуть

"Оператор ГТС" (компанія, виділена в процесі анбандлінга із структури "Нафтогазу" - наділена функцією транспортування природного газу) з 1 січня 2020 року підвищує тарифи. Зокрема, для внутрішніх точок входу до ГТС тариф збільшиться в 3,5 рази (з 91,87 до 320,77 грн/1000 м3), для внутрішніх точок виходу – в 4,7 рази (з 157,19 до 735,36 грн/1000 м3). При цьому місяцем раніше підвищення тарифів на транспортування розподільними мережами (ГРС) в 1,6-2,2 рази ініціювали газорозподільні мережі України. Якщо ці ініціативи буде затверджено НКРЕКП, сумарно газ для населення і промисловості подорожчає на 1270 грн/1 тис. м3. "Додаткові витрати українських споживачів газу становитимуть близько 36 млрд грн, майже 18 млрд грн з цієї суми ляже на плечі населення. Це величезне навантаження для підприємств теплоенергетичного комплексу і чутливих до підвищення газу (орієнтованих на експорт) промислових підприємств", - заявив директор Федерації роботодавців (об'єднує 8,5 тис. підприємств з 46 галузей) Руслан Іллічов під часі круглого столу "Нова тарифна політика у галузі транспортування газу: виклики для України".

Якщо НКРЕКП затвердить підвищення тарифів на транспортування газу вчетверо, ціна на паливо зросте щонайменше на 25%, а з урахуванням того, що біржові ціни на газ пішли вгору, кінцева ціна для населення збільшиться щонайменше в 1,5 раза що призведе до значного зростання в платіжках побутових споживачів на тепло і гарячу воду, заявив 112.ua перший заступник голови комітету з питань енергетики і житлово-комунальних послуг Олексій Кучеренко. Він зазначив, що транспорт є однією з важливих складових ціни газу. "Я підтримую обурення представників промисловості та Федерації роботодавців рішенням "Оператора ГТС" втричі підвищити тарифи на транспортування газу, що призведе до зростання його вартості. Побутові споживачі відчують це значним збільшенням у платіжках", - сказав Кучеренко.

Новини за темою

Унаслідок застосування нових тарифів на транспортування (з урахуванням підвищення тарифу операторами ГРС) ціна гарячої води може зрости на 20-30%, значно подорожчає газ. Це призведе до зростання заборгованості за послуги ЖКГ і несанкціонованого відбирання газу, зазначила екс-глава Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна. Вже нині борги населення становлять близько 26 млрд грн, а після підвищення цін вони зростуть ще більше.

Особливо гостро проблема стоїть у регіонах, де доходи населення набагато скромніші, ніж у жителів великих міст. За словами першого заступника голови Запорізької ОДА Івана Федорова, борги за постачання природного газу населенню на кінець вересня становили 983 млн грн. За опалення та гарячу воду вони досягли 515 млн грн. Загальна заборгованість за послуги ЖКГ в області становить близько 3 млрд грн, і ця сума продовжує зростати. Унаслідок застосування нових тарифів "Оператора ГТС" додаткове фінансове навантаження на концерн "Міські теплові мережі Запоріжжя" становитиме 180 млн грн. "Ми вже відреагували на плани Нацкомісії затвердити підвищення тарифу: на рівні облради зареєстровано проект рішення звернутися до НКРЕКП, до президента, Кабміну з проханням не допустити підвищення тарифу. Аналогічно відреагували місцеві органи управління: Дніпровська районна рада, депутати Дніпрорудненської ради Запорізької області. Ми просимо Федерацію роботодавців і всі промислові підприємства включитися, щоб не допустити цього підвищення", - сказав Федоров.

"Доходи наших людей дуже низькі. Ми бачимо, що неплатежі за газ ростуть, і в разі подальшого підвищення тарифів можемо отримати вибух обурення з боку населення, - зазначив глава Нікольської районної ради (район розташований неподалік від Маріуполя) Василь Мітько. - Підвищення тарифів на транспортування газу, що призведе до збільшення його вартості, це до того ж додаткове навантаження на районний бюджет. На балансі Миколаївського району перебуває 16 шкіл та 12 дитячих садків, що опалюються газовими котельнями. Замість того щоб підвищувати зарплату вчителям, ми будемо змушені спрямувати гроші на оплату тарифу".

Учасники круглого столу у Федерації роботодавців окремо наголосили, що підвищення тарифів відбувається на тлі передвиборчих обіцянок нинішньої влади знизити вартість комунальних платежів. Натомість відбувається різке збільшення тарифів.

Особливе занепокоєння викликає те, що, найпевніше, запропоноване підвищення буде найближчим часом схвалено. Проведення громадських слухань (на яких було представлено новий тариф "Оператора ГТС") - це, як правило, перший крок до утвердження тарифу, сказав Руслан Іллічов. За інформацією першого заступника голови комітету з питань енергетики і житлово-комунальних послуг Олексія Кучеренка, НКРЕКП може затвердити підвищення тарифів вже на засіданні 26 грудня. Також на фінальній стадії затвердження рішення щодо підвищення тарифів для операторів ГРМ.

Промисловість прогнозує закриття підприємств

Підвищення тарифів на транспортування газу матиме катастрофічні наслідки для української промисловості, нарікає бізнес. Як наслідок, зупиниться ряд підприємств, особливо в галузях, чутливих до газової кон'юнктури: на хімічних і металургійних підприємствах скоротяться робочі місця, зменшиться обсяг експорту і, відповідно, надходження валютної виручки до країни. Особливо чутливо підвищення торкнеться виробників мінеральних добрив, у собівартості продукції яких газ займає 60-80%.

Підприємства "Черкасиазот", "Рівнеазот", "Дніпроазот", Одеський припортовий завод можуть зупинитися, а це на руку ковінька основному конкуренту України – Росії, заявив президент Союзу хіміків України Олексій Голубов. У цьому випадку поповнять лави безробітних щонайменше 20 тис. співробітників підприємств. З урахуванням підвищення тарифів, витрати для підприємств галузі, які нині балансують на межі виживання (середня рентабельність не перевищує 1,3%), зростуть майже на 270%. За його словами, газ в Україні й так дорожче, ніж у сусідів у Східній Європі. Нішу, і без того невелику, на зовнішніх ринках займуть наші конкуренти: Росія, Білорусь, Польща, при цьому надходження валютної виручки до України скоротяться.

"Якщо у 2012 році мінеральних добрив з України експортувалося на 5,9 млрд дол., то нині – лише на 1,3 млрд дол. Із зростанням цін на газ, з огляду на підвищення тарифів на транспортування, ситуація лише погіршиться. Росія тільки радітиме із зупинки українських виробників добрив, вона все для цього робить. І те, що ми опираємося і якось живемо, то це не завдяки, а всупереч тим умовам, які нам створюють. Донедавна за рівних з російськими підприємствами технологій для наших підприємств газ був у 3,5 рази дорожче. Напевно, ми навіть менше споживаємо газу на одиницю продукції, але різниця в рази, що нівелює всі наші зусилля", - сказав президент Союзу хіміків.

Витіснення української продукції з ринку і заміна її російською не означатиме зниження ціни на добрива для аграріїв: навпаки, ціни зростуть. Українські підприємства вже зупинялися через різке зростання ціни на газ у 2017 році, зазначив Голубов: "Одразу ж після їх зупинки ціна на газ зросла близько на 30%. Якщо угробити наші підприємства, ціна може підскочити щонайменше вдвічі. Росіяни дають лише тимчасове послаблення українським аграріям за рахунок великого люфту й очевидної переваги у вигляді низької ціни на газ".

Представники хімічної галузі зазначають, що запуск підприємств навіть після тимчасової зупинки – процес доволі непростий і витратний: підприємствам – виробникам мінеральних добрив він може коштувати від 30 до 40 млн грн. Деякі виробництва можуть так і не повернутися до роботи.

Новини за темою

"Дніпроазот" відчув усі принади нерозумної тарифної політики торік. Унаслідок ігор з ціною на газ і підвищення до 15 тис. грн за 1 тис. куб. м підприємство було змушене зупинитися і простояло з травня по грудень 2018 року. На момент зупинки колектив підприємства налічував 4,5 тис. співробітників. До моменту відновлення виробництва на роботу вдалося повернути лише 3,5 тис. осіб. Решту було втрачено безповоротно. Багато хто виїхав з України. Пішли люди з найактивнішою життєвою позицією, віком 28-45 років, високопрофесійні, досвідчені фахівці. Повірте, професія апаратника синтезу аміаку, для того щоб її зайняти, люди проходять стажування до трьох років", - розповів комерційний директор підприємства Андрій Пустовойт.

Він зазначив, що простій підприємства позначився на всіх аспектах життя міста, на добробуті городян і рівні податкових відрахувань. У разі підвищення тарифу на транспортування плата "Дніпроазоту" за послуги операторів ГРМ зросте з нинішніх 40 млн грн до 80 млн грн. Рішення магістральників підвищити плату за транспортування газу зі 157 грн до 750 грн за 1 тис. куб. м призведе до зростання цієї суми до 483 млн грн. Таких грошей підприємство не має, сказав Пустовойт.

Підвищення тарифів на транспортування газу загрожує катастрофічним зниженням рентабельності та втратою зовнішніх ринків українським скляним підприємствам, заявив виконавчий директор Асоціації підприємств скляної промисловості "Скло України" Володимир Цвєтов. Глава профільної Асоціації зазначив, що в разі підвищення ціни газу навіть на 1 тис. грн за 1 тис. куб. м підприємства опиняться на межі зупинки. За його словами, в Україні сьогодні працює 13 виробників скла, в галузі зайнято близько 30 тис. співробітників.

"Донедавна підприємства скляної галузі працювали стабільно: ми нарощуємо обсяги виробництва та експортну складову, на неї загалом по галузі вже припадає близько 40%. Деякі підприємства відправляють на експорт і до 60% своєї продукції. Підвищення плати за транспортування газу призведе до того, що ми втратимо в межах від 80-100 млн грн, це тільки прямі витрати. Собівартість товарів у середньому збільшиться на 5-6%, і ми вийдемо на рівень рентабельності хіміків, які працюють практично з нульовою рентабельністю. Ми також будемо змушені підвищити ціни, при тому що у споживачів і без того кишені порожні. Як наслідок, скоротяться обсяги виробництва і робочі місця", - сказав голова Асоціації підприємств скляної промисловості "Скло України". Він зазначив, що контракти з великими транснаціональними підприємствами, зокрема Coca-Cola, Carlsberg, укладено на тривалі терміни. Перегляд їх умов з огляду на збільшенням собівартості загрожуватиме серйозними іміджевими ризиками українським виробникам скляної тари.

Ситуацією можуть скористатися російські конкуренти українських підприємств, які купують газ за нижчими цінами, сказав Цієтов: "На сьогодні у них перевиробництво скляної продукції, зокрема тари, у зв'язку із санкціями. А з урахуванням цін на газ вони мають запас міцності, щоб транспортувати до Атлантичного океану і Південної Кореї. Якщо експортні ринки відмовляться від нас, це місце легко замістить потік продукції з Росії".

Стурбовані підвищенням цін на газ унаслідок зростання тарифу на транспортування в "Укрметалургпромі". "Світова криза, про яку говорили і попереджали, яку просили брати до уваги, ухвалюючи ті чи інші державні рішення, вона вже фактично настала. Другий місяць поспіль, вересень-жовтень, обсяги виробництва сталі падають на 10%. Всі металургійні підприємства від початку року вже працюють у збиток. Всі вже почали скорочувати обсяги виробництва. Деякі підприємства, зокрема Дніпровський металургійний завод, змушені припиняти свою роботу. Галузь експортує порядку 85% виробленої продукції, і ми дуже залежні від кон'юнктури на світових ринках. Ціни падають, і ми практично стоїмо на межі прірви. Від держави залежить, чи зможемо ми подолати цю кризу, і в цьому світлі кон'юнктурні рішення є дуже важливими", – зазначає президент об'єднання Олександр Каленков. Він також зазначив, що в Україні вже нині ставки на точки входу в українській ГТС вище, ніж в європейських країнах: удвічі вище, ніж у Словаччині, Італії та Угорщини: вдесятеро вище, ніж в Австрії. Це впливає на собівартість вироблених товарів та їхні позиції на експортних ринках.

Загалом у галузях економіки, на яких серйозно позначиться підвищення цін на газ, унаслідок зростання тарифів на його транспортування зайнято близько 500 тис. осіб. Це фахівці, які без проблем знайдуть роботу за кордоном, і повернути їх звідти в Україну буде вкрай складно. За останніми даними, тільки в Польщі вже знайшли постійну роботу 2 млн осіб, сказав Іллічов. Утримати тих, хто ще залишається в країні, можна тільки хорошими зарплатами: підприємства, які балансують на межі рентабельності або змушені зовсім простоювати, платити її, звісно, не зможуть.

Тариф підвищують в атмосфері секретності й без пояснення підстав

Рішення щодо підвищення тарифів "Оператором ГТС" відбувається вкрай непрозоро, наголошували учасники круглого столу у Федерації роботодавців. "На громадські слухання, під час яких було представлено план щодо підвищення тарифів на транспортування газу, не могли потрапити багато представників бізнесу та громадськості. Не пустили на них і представників ЗМІ. Зал, розрахований на 150 осіб, не був заповнений і на чверть. Пояснювали це тим, що підприємство є режимним. На презентації не було перших осіб, яким можна було би поставити запитання. Була дівчина з відділу стратегічного планування", - розповів Цвєтов.

Учасники ринку та експерти серйозно стурбовані тим, що підстави для підвищення тарифів є абсолютно незрозумілими і їх досі ніхто їм не пояснив.

"Я був на слуханні щодо затвердження тарифу на транспортування, яке проводив новостворений "Оператор ГТС". Вони обіцяли опублікувати презентацію, яку показували в закритому режимі, але так цього й не зробили. Чим вони мотивували необхідність підвищувати тариф? Їм необхідно отримати дохід у 2020 році 34 млрд грн. З цієї суми 17%, 5,8 млрд, це компенсація недоотриманого доходу за попередні періоди. На питання, що це за компенсація, нам сказали дуже просто: це недоотримані "Укртрансгазом" кошти, і їх просто внесли", - розповів президент Асоціації енергетиків України Олександр Трохимець. Він зазначив, що необхідність підвищувати тарифи пояснюється також амортизацією бази активів, необхідністю підвищувати оплату праці й витратами на газ для виробничо-технічних потреб за умови відсутності доходів ГТС, у разі якщо не вдасться домовитися з Росією про продовження або підписання нового контракту на транзит з 1 січня 2020 року. Трохимець зазначив, що при цьому "Оператор ГТС" не розглядає варіантів оптимізації: адже якщо транзит буде нуль, то частину обладнання задіяно не буде, також не знадобляться настільки великі обсяги газу на виробничо-технічні потреби. Чому все це перекладається на плечі споживачів? – ламає голову глава профільної Асоціації.

"Ми просили, подайте до НКРЕКП кілька варіантів розрахунків: не тільки з урахуванням сценарію транзиту "нуль", але й варіанти того, яким буде тариф, якщо вдасться домовитися про 30, 60 або 90 млрд кубометрів прокачування російського газу на рік. Відповіді ми не отримали досі. Я не виключаю, що якщо ця історія не знайде конструктивного відгуку з боку комісії, вона перейде в судову площину", - сказав Трохимець. "Те, що ми бачимо зараз, це не економічний розрахунок, це бажання нового оператора, його бізнес-план. Ба більше, суб'єкт ще не має ніяких прав, але вже вимагає авансових платежів від споживачів. Необхідний розрахунок альтернатив, а також чітке моделювання наслідків для всіх галузей економіки", - погоджується Ксенія Ляпіна.

Це рішення є наслідком неефективного керівництва "Нафтогазом" його нинішнього керівника Андрія Коболєва і його команди, оскільки необхідність підвищити тариф пояснюється відсутністю з 1 січня транзиту газу з Росії, про який Коболєв і команда не змогли домовитися, упевнений Олексій Кучеренко: "Коболєв і його команда вже провалили все, що тільки можна провалити. Вони завели переговори щодо транзиту в глухий кут і вже розуміють, що з 1 січня буде базовий сценарій "нуль". Вони провалили вітчизняний видобуток газу, не провели своєчасний анбандлінг, "Оператор ГТС" - кишенькова організація "Нафтогазу", ні про яке повноцінне відділення газотранспортної системи не йдеться, загнали в борги "Укртрансгаз". За всі ці помилки повинен буде заплатити український споживач".

Варто зазначити, що нинішнє підвищення цін на газ видається особливо цинічним з урахуванням намірів уряду зрівняти ціни на електрику для населення й промисловості, яке вже анонсували власті. За словами експертів, у цьому випадку ціни на електроенергію зростуть щонайменше в 1,5-2 рази. Не слід забувати, що після останнього підвищення ціна й так зросла на 9,1%. Крім того, підвищилися залізничні тарифи всередині України на 14,2%, а також з огляду на запровадження мит на імпортні постачання ДП по одному з ключових маршрутів постачання (трубопровід з РФ) зросли ціни на паливо. Подібні ініціативи влада реалізує саме в розпал опалювального сезону, коли українці не мають альтернативи, окрім як змиритися з тим, що передвиборчі обіцянки виявилися черговою брехнею.

Ігор Смолов  

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>