banner banner banner banner

Гасіть світло, кіна не буде: Як карантин вихідного дня вбиває кіноіндустрію

Карантин вихідного дня став черговим випробуванням для розважальної сфери. Але найбільше від рішення Кабміну страждають саме кінотеатри, адже вихідні для такого бізнесу - єдина можливість триматися на плаву.  112.ua поспілкувався з одними з найбільших мереж кінотеатрів столиці і готовий розповісти, як індустрія виживає в умовах нових обмежень, і наскільки вистачить ресурсів у разі, якщо обмеження продовжаться.

Гасіть світло, кіна не буде: Як карантин вихідного дня вбиває кіноіндустрію
112.ua

Ірина Шостак

Журналістка

Карантин вихідного дня став черговим випробуванням для розважальної сфери. Але найбільше від рішення Кабміну страждають саме кінотеатри, адже вихідні для такого бізнесу - єдина можливість триматися на плаву.  112.ua поспілкувався з одними з найбільших мереж кінотеатрів столиці і готовий розповісти, як індустрія виживає в умовах нових обмежень, і наскільки вистачить ресурсів у разі, якщо обмеження продовжаться.

Борги, борги і ще раз борги - саме так представники мереж кінотеатрів говорять про реальність, в якій їм доводиться жити. Адже мало того, що повний локдаун беззаперечно похитнув стабільність бізнесу, спровокувавши не лише фінансові, а й людські втрати, так ще й нещодавно впроваджені обмеження суттєво ускладнили його становище.

Карантин "вихідного дня" вичавлює останні соки з кінотеатрів

В Multiplex кажуть: навіть не зважаючи на те, що десь приблизно з середини вересня знову почалася негативна динаміка (у вересні мережа наближалася до цифри в -50% від такого ж періоду 2019 року), вихідний день для кінотеатрів є визначальним на тижні.

"Залежно від того, який демонструється контент, вага вихідного дня в порівнянні із загальним тижнем становить 60-75%,- каже генеральний директор мережі Роман Романчук.

Він додає, що перші "карантинні вихідні" радикально вдарили по кінотеатрах. За його словами, мережа перебуває в глибоких збитках.

"Коли ми виходили з першого локдауну, перші два тижні працювали на рівні -90, -95% від того ж періоду 2019 року. Тобто на 5% від можливостей", - пояснює генеральний директор Multiplex.

Положення сфери ілюструють і показники відвідуваності кінотеатру "Оскар", - чи не єдиного, якому, незважаючи на мільйонні збитки, вдалося зберегти команду, не звільнивши жодного співробітника. Середня наповнюваність тут досягала 10%.

"У післякарантинний період кінотеатри показували зниження відвідуваності на 75%, при цьому вихідні - це 70% заробітку за тиждень", - говорить керуючий партнер кіномережі "Оскар" Ірина Зоря.

Мережа кінотеатрів "Сінема Сіті" так само не змогла відновити середні показники - не повернули навіть 50% відвідуваності. Менеджер з реклами київського кінотеатру зазначає, що за 2 вихідних кінотеатр заробляє більше ніж за 5 робочих.

За перший місяць після суворого карантину збори так само були мізерними.

"Ми сподівалися, що глядач скучив за великим екраном, тому що під час карантину глядачі запитували про дату відкриття, писали, що дуже чекають на можливість походів в кіно, вболівали за нас. Але збори за перший місяць, за липень (відкрилися кінотеатри 2-го липня) становили приблизно 10% від нашої середньостатистичної норми відвідуваності", - каже менеджер з реклами київського кінотеатру Тетяна Ушакова.

Через нові обмеження мережа не розраховує і на ті 30-40% (відвідуваності і заробітку), до яких дійшла в жовтні.

Повнометражні екрани - чи не єдиний сегмент розважального ринку, в який навіть в післякарантинний період глядач повертався дуже повільно. Може - через звичку (3,5 місяці кінотеатри не функціонували), може - через певні побоювання у дотриманні карантинних норм.

Як кінотеатри повертали свого глядача

Аби нагадати відвідувачам, що галузь культури, зокрема - кінотеатри, поступово виходить з карантину, повертаючись до нормального життя, ряд мереж пропонували свої "плюшки". Йдеться, звичайно, про нормальне життя в розрізі 2020 року: з постійною дезінфекцією, масочним режимом і санітайзерами. 

uamultiplex

Так, наприклад, мережа "Оскар" влаштовувала різноманітні акції з попкорном, оголошувала знижки на квитки, і навіть відкрила автокінотеатр.

Автокінотеатр
Автокінотеатр "Оскар" oskar.kiev.ua
oskar.kiev.ua

Стратегія "Сінема Сіті" почалася з комунікацій. За допомогою телебачення та інтернет-ресурсів мережа розповідала про розмітки для дистанціювання, забезпечення антисептиками, розсадження в залах в шаховому порядку (щоб під час перегляду люди перебували на безпечній відстані) та інше. Також - запускала рекламні кампанії на радіо і зверталася в інтернет-видання і Telegram-канали про кіно і дозвілля.

cinemaciti.ua

"Незважаючи не те, що багато ТБ-каналів, радіостанції, друкованих та інтернет-видань в новинах і статтях розповідали про відкриття кінотеатрів (про заходи безпеки, лояльність ціни, про аромат свіжоприготованого попкорну у фойє) - глядачів було дуже мало",- каже менеджер з реклами київського кінотеатру "Сінема Сіті".

Наступним етапом стало зниження цін.

"Далі, ми представили глядачам різноманітний репертуар і дуже привабливі ціни на квитки (перший тиждень - від 40 грн. до 100 грн). Навіть кіно у форматі 4DX на вечірньому сеансі можна було подивитися за 100 грн",- додала Тетяна Ушакова.

Також мережа не забула і про снек-бар, додавши в меню нові коктейлі, чаї та хот-доги. До речі, саме снек-бари зіграли не останню роль в життєдіяльності кінотеатрів в післякарантинний період. Прибутки від продажів закусок, на відміну від прибутку з квитків, яку потрібно ділити з дистриб'ютором, кінотеатр повністю лишає собі.

Більш того, "Сінема Сіті" найближчим часом продаватиме продукцію зі снек-барів за допомогою кур'єрських доставок: представники мережі говорять про те, що вже знаходяться на стадії укладення договору з такими службами. Проте, вони все одно не беруться прогнозувати ефект від таких договорів.

Але так чи інакше, якщо дивитися буде нічого, глядачі не будуть відвідувати кінотеатри, а значить-і бари будуть простоювати.

Чи є, що подивитися

Через карантинні обмеження студії оголосили про перенесення прем'єрних показів своїх стрічок на наступний рік. Це, фактично, вибило фундамент з-під ніг кінотеатрів. Сьогодні у них немає права на помилку: продукція, яку вони демонструють, повинна не просто зацікавити глядача, а й вартувати того, щоб подивитися її саме в кіно. Так само, як і зі стратегіями повернення глядача в кінотеатри, мережі мають власне бачення того, чим вони будуть дивувати і залучати до перегляду.

Так, в Multiplex відзначають, що насправді гідними перегляду є ряд українських стрічок, які, на відміну від голлівудського продукту, досі виходять на широкі екрани.

"Так, немає масштабних голлівудських прем'єр, фільмів, про які всі знають, адже вони супроводжуються великими маркетинговими бюджетами. Але зараз щотижня виходять прем'єри незалежних студій, а також - українське кіно. Глядач не буде розчарований", - говорить генеральний директор Multiplex.

Новини за темою

Для того щоб здивувати свого глядача, мережа пішла на екстравагантний крок - з наступного тижня на екранах має з'явитися український серіал "Козаки", прем'єра якого нещодавно відбулася на ICTV.

oskar.kiev.ua

"Це безпрецедентний кейс, адже, по-перше, ми вперше майже одночасно з ТВ будемо щось транслювати. А по-друге,"Козаки"- взагалі перший серіал, який буде показаний в кіномережі", - пояснює Роман Романчук.

Деякі кінотеатри вдаються і до показу старих блокбастерів в звичному форматі, що за словами керуючого партнера кіномережі "Оскар" Ірини Зарі, є насправді не виправданим.

"За все, що є у вільному доступі в інтернеті, український глядач не готовий платити", - пояснює експерт.

Керуючий партнер також наголошує на важливості дистриб'юторів, які працюють з незалежним кіно. Адже за її словами, воно склало більшість репертуару кінотеатрів. Крім того, жінка виділяє і "рятувальну шлюпку" - фільм Крістофера Нолана "Тенет", який все ж вийшов на екрани, тим самим повернувши кінотеатрам певну кількість глядачів (зібрав в прокаті за 12 тижнів майже 54 мільйони грн, в Україні. Це, за словами експертів, в кращому випадку - 10% від того, що він би зібрав в "докоронавірусні" часи).

Що чекає на кінотеатри далі

Представники галузі говорять про недоречність карантинних обмежень в контексті кінотеатрів. Ряд міжнародних досліджень показуює, що серед громадських місць кінотеатри - одне з найменш загрозливих для здоров'я місць (безпечніше, ніж ТЦ, продуктові або супермаркети).

"Конфігурація приміщення кінотеатру є специфічною. По-перше, у нас потужна вентиляція. По-друге, це місце, в якому можна досить чітко контролювати стандарти виконання безпеки - людей не можна примусити на 100% стояти на відстані в 1,5 метра один від одного в черзі, але в кінотеатрі ми садимо їх через одного. По-третє, кількість кубічних метрів на людину в приміщенні велика (високі стелі, велика кількість квадратних метрів) ", - пояснює генеральний директор Multiplex Роман Романчук.

Новини за темою

Якщо чиновники цього не зрозуміють, і нові обмеження триватимуть, мережі змушені будуть розглядати закриття на невизначений період. Торгівельно-розважальні центри, в яких розміщуються майже всі кінотеатри країни, будуть змушені перепрофільовувати відповідні приміщення. А це буде означати неможливість відновити кінотеатри в поточних локаціях в найближчому майбутньому.

"З червня закривається певна кількість кінотеатрів, на їх місцях з'являються супермаркети. У нас немає інших варіантів, будемо закриватися самі, оскільки не можемо витримувати збитки. Ми працюємо в технічному дефолті, виживаємо виключно за рахунок передоговорів з партнерами. Якщо хтось із них скаже, що перестає давати товар під "чесне слово", так би мовити, "на майбутнє", то в цій точці ми банкрути. Передбачаю, що нас це чекає протягом 1-2 тижнів ", - говорить Роман Романчук.

Якщо ж чиновники не переглянуть своє рішення, заплатити за це доведеться не тільки кількістю розважальної інфраструктури, яку міста можуть запропонувати своїм жителям. Йдеться про більш глобальні проблеми - під удар потрапляє національний продукт.

Адже "загибель" кінотеатрів спричинить закриття дистриб'юторів, і можна буде поставити хрест не тільки на всій галузі кінопрокату, а й на національному кіновиробництві, на яке Україна вже витратила сотні мільйонів гривень.

Романчук передбачає, що проекти будуть створюватися і переформатувати для виробництва контенту для міжнародних платформ онлайн.

Генеральний директор мережі кінотеатрів "Сінема Сіті" Любов Лісовська звертає увагу і на іншу проблему - тисячі співробітників кінотеатрів по всій країні поповнюють армію тих, хто втратив роботу через пандемію.

"Кінотеатри, які роками справно платили податки, залишилися практично без державної підтримки. Десятки тисяч співробітників кінотеатрів по всій країні, які залишаються без роботи, не знають навіть, в якому статусі вони зустрінуть Новий рік - поповнять армію безробітних чи будуть знаходитися в режимі простою? ", - говорить Любов Лісовська.

За словами генерального директора Multiplex Романа Романчука, через великі збитків компанії вже довелося знизити зарплати співробітникам. Коефіцієнт до стандартної ставки зменшили (на 0.8, 0.5, 0.3, в залежності від посади).

Прокат кіно - це бізнес з дуже великими капіталовкладеннями і залежностями: від релізів, від глядачів, від погоди, а зараз вже - і від вірусу і рішень уряду. Тому, якщо кінотеатри залишаться і далі без підтримки, вся індустрія значно просяде. А для того, щоб поставити її на ноги, потрібні будуть багато років і десятки мільйони доларів. Навряд чи "ковідно-дорожній" фонд настільки нескінченний.

Ірина Шостак

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>