banner banner banner banner

Фальстарт: Чому запуск системи автофіксації порушень ПДР може закінчитися судами

Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі — по-простому, система фото- та відеофіксації порушень ПДР — на столичних дорогах вже понад місяць працює у тестовому режимі. До 1 травня в МВС обіцяють запустити її вже в штатному режимі, доповнивши камерами в Київській області, і порушники швидкісного режиму почнуть отримувати перші "листи щастя". Проте експерти прогнозують, що подібна витівка може вкотре накритися мідницею: подібні інформаційно-телекомунікаційні мережі повинні мати комплекс захисту інформації, який підтверджено сертифікатом відповідності Держспецзв'язку, а ця система таку спеціальну перевірку не проходила.

Фальстарт: Чому запуск системи автофіксації порушень ПДР може закінчитися судами
112.ua

Ксенія Цивірко

Журналіст

Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі — по-простому, система фото- та відеофіксації порушень ПДР — на столичних дорогах вже понад місяць працює у тестовому режимі. До 1 травня в МВС обіцяють запустити її вже в штатному режимі, доповнивши камерами в Київській області, і порушники швидкісного режиму почнуть отримувати перші "листи щастя". Проте експерти прогнозують, що подібна витівка може вкотре накритися мідницею: подібні інформаційно-телекомунікаційні мережі повинні мати комплекс захисту інформації, який підтверджено сертифікатом відповідності Держспецзв'язку, а ця система таку спеціальну перевірку не проходила.

У середині березня перші особи МВС провели презентацію запуску в тестовому режимі Системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі. На зустрічі був присутній навіть Володимир Зеленський: президенту демонстрували, яким чином формуються адміністративні постанови про порушення ПДР, які з 1 травня поліцейські вже почнуть розсилати поштою любителям швидкісної їзди, і чому так важливо якомога швидше запустити систему, покликану знизити смертність на дорогах (щорічно в ДТП гине близько 3,5 тис. осіб і вдесятеро більше калічаться). За час презентації в офісі Центру опрацювання даних зафіксували шокуючу цифру: о 10:50 ранку 20 встановлених у столиці камер "назбирали" 32 541 порушення ПДР. Президент також сказав: на дорогах у ДТП гине більше людей, ніж на війні, тому на "внутрішньому" фронті боротьба за правопорядок є не менш важкою. І дав добро на старт системи.

МВС України

Новини за темою

Однак юристи кажуть, що бій може закінчитися, так і не встигнувши розпочатися: відповідно до закону "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", інформація має оброблятися в системі із застосуванням комплексної системи захисту інформації (КСЗІ) з підтвердженням відповідності; тим часом, як відповідають у прес-службі профільної Держспецслужби, Система фіксації адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху в автоматичному режимі атестацію КСЗІ не проходила. А це означає, що водії підуть оскаржувати штрафи в суд, і будуть мати рацію.

"Безсумнівно, потрібна система. Однак проекти загальнодержавного масштабу не терплять поспіху: після запуску відразу підуть оскарження постанов у судах. Окрім сертифікації, постає ще одне питання про законність самого залучення власників транспортних засобів до відповідальності. Незважаючи на те, що законодавець значно попрацював над нормативною базою і виписав процедуру притягнення до відповідальності порушників на "євробляхах", належного користувача авто, передбачив звернення в поліцію зі сплатою штрафу фактичного порушника, а не самого власника ТЗ, у Конституційний суд також підуть звернення щодо норми про індивідуальну відповідальність за адмінпорушення та презумпції невинуватості", - вважає адвокат АО Credence Сергій Бурлаков.

МВС України

Ланки одного ланцюга

Система фото- та відеофіксації порушень ПДР в автоматичному режимі складається з декількох складових, кожна з яких повинна мати сертифікований комплекс захисту інформації, а також пройти експертизу в цілому. Самі "камери" - технічні засоби фіксації - такий сертифікат від Держспецзв'язку отримали 2 квітня (вже вдруге). Йдеться про програмно-апаратні комплекси КАСКАД (комплексна автоматизована система контролю автомобільних доріг), які за допомогою вбудованого 3D-радара, машинного зору і системи відеоаналітики формують метадані та інформаційні файли про зафіксовані порушення на дорогах. У зашифрованому вигляді, з накладеним кваліфікованим електронним підписом пакет даних передається захищеними каналами зв'язку (інтернет-провайдер, з яким укладають договір про відповідні послуги, теж повинен мати сертифікований комплекс захисту інформації) на сервери МВС.

У вітчизняного виробника ТОВ "Українські системні інновації" держава закупила поки що 50 КАСКАДів: 20 вже встановлено на вулицях столиці, а ще 30 обіцяють до 1 травня розмістити вздовж доріг загальнодержавного значення в Київській області. Варто зазначити, що успішне "екзаменування" КСЗІ перед експертами Держспецзв'язку є обов'язковою вимогою до учасників тендеру на держзакупівлю.

МВС України

За інформацією профільної служби, друга "ланка" системи — Центр опрацювання даних — такий сертифікат не отримала, проте закупівля успішно відбулася восени минулого року: Державне агентство інфраструктурних проектів придбало "машини для опрацювання даних" у ТОВ "Інформаційні технології й інформаційна безпека" на 203,18 млн грн. Водночас з технічної сторони питання тендерна документація передбачила максимальний захист інформації на проектному рівні: Центр опрацювання даних має включати в себе два відмовостійких програмно-апаратних комплекси захисту інформаційних ресурсів, у тому числі файрвол (міжмережевий екран), систему запобігання вторгнень і можливість централізованого управління політикою безпеки.

Новини за темою

До серверів Центру опрацювання даних підключено "робочі станції" - ПК, на які поліцейські безпосередньо отримують сформовану КАСКАДами інформацію, та звіряють її з іншими базами даних МВС. Якщо зафіксовані камерами держномери, марка, модель і серія авто збігаються з "оригіналом", а фотографій і відео достатньо для доказу порушення ПДР, то уповноважений поліцейський накладає на сформовану автоматично адмінпостанову свій електронний підпис і відправляє її на друк. Цей рівень Системи теж повинен мати сертифікований комплекс захисту інформації, однак про наявність сертифікатів у МВС на наш запит так і не відповіли.

Цікаво, що дотримання всіх бюрократичних процесів, пов'язаних із захистом інформації, передбачено не лише профільними вузькоспеціалізованими законами, але і в постанові "Про функціонування системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі", яку Кабмін видав у листопаді 2017 року. Вступна частина документа наказує: "Міністерству внутрішніх справ у двомісячний термін затвердити за погодженням з Адміністрацією Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації Технічні вимоги до системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі".

Через більш ніж два роки в Держспецзв'язку констатують: "Нині (відповідь на запит від 06.04.2020) технічне завдання на створення комплексної системи захисту інформації (далі - КСЗІ) "Системи фіксації адміністративних порушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі" (далі - Система фіксації) Адміністрацією Держспецзв'язку не узгоджувалося".

Останнє слово суду

Незважаючи на те, що Система ще не почала працювати у штатному режимі, адвокати вже потирають руки в очікуванні масових оскаржень адмінпостанов про порушення Правил дорожнього руху, зафіксованих в автоматичному режимі, в українських судах. Згадують навіть практику часів ДАІ, коли в 2010 році КСУ визнав неконституційним притягнення до відповідальності власників транспортних засобів.

Щоправда, кажуть експерти, з тих пір законодавство зазнало значних змін — в основному після поправок у сфері паркування. У нинішньому вигляді закон передбачає можливість звернення із заявою в поліцію фактичного порушника Правил дорожнього руху, а також передбачає, що власник ТЗ може вказати дані "належного користувача" зареєстрованого на нього авто, щоб штрафи потрапляли за адресою. При цьому десятиліття тому юридична відповідальність була прописана лише для тих громадян, на чиє ім'я зареєстровано автомобіль.

"Але ось цікавий момент: відповідно до закону в нинішньому його вигляді, власник транспортного засобу може вказати лише одного фактичного користувача. А що, якщо за кермом авто бувають й інші люди, відразу кілька водіїв? Про це зовсім не йдеться, тому, на мій погляд, відповіді на всі ці питання дасть тільки судова практика, якої не уникнути: оскарження, безумовно, будуть", - заявляє Сергій Бурлаков.

Однак для того, щоб суд визнав виписаний штраф незаконним, не обов'язково дійсно бути "білим і пухнастим": навіть правильні дані несертифікованого приладу вважаються недійсними. Таке було в 2008-2009 роках з радарами російського виробництва "Візирами", які здатні фіксувати швидкість автомобіля в русі. Прилади закуповувалися без сертифіката, і в один прекрасний момент стали "барахлити". У ЗМІ у той час часто згадувалася ситуація, коли "Візир" зафіксував перевищення швидкості не автомобіля, який рухається, а автозаправної станції. Анекдотичний випадок експерти пояснювали тим, що радар має досить великий радіус вимірювання, тому під його приціл ненароком можуть потрапити сторонні об'єкти. Втім, після технічної експертизи "Візири" визнали непридатними для експлуатації, проте з тих пір, у тому числі через відсутність початкової сертифікації КСЗІ, суди почали масово ставати на бік обвинувачених "швидкісних" порушників.

Такий же результат юристи пророкують і новій "даішній" ідеї, за яку відповідає заступник міністра Антон Геращенко.

"Якщо зазначена експертиза в цілому всієї системи або хоч одного її структурного елемента не проводилася, ми можемо стверджувати, що відповідна фіксація адміністративного правопорушення, вироблена системою, не є допустимим доказом. Оскільки фіксація буде єдиним доказом у справі, і вона не може бути взята до розгляду судом – вину порушника не доведено, а постанова про порушення підлягає скасуванню", - каже адвокат АТ Kachura Lawyers Денис Євтющенков.

За його словами, таке оскарження в судах першої та апеляційної інстанції може тривати рік. Стільки ж потрібно і для суддів Конституційного суду, якщо до нього дійде справа, щоб визнати функціонування всієї системи в цілому на державному рівні незаконною.

Втім, як кажуть правозахисники, переважно автомобілісти-порушники сумлінно сплачують штрафи, визнаючи свою провину і прагнучи "навести лад" на дорогах, а судовою тяганиною займаються найчастіше самі автоюристи — суто "з принципу": мовляв, вони побачили багато "всякого лайна", неправомірні дії щодо водіїв і старих даішників, і нових патрульних, тому бажання помістити правоохоронців у рамки закону в адвокатів у крові.

Ксенія Цивірко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>