Електронні петиції: Чому варто повчитися у європейців і американців

Всього за два місяці після того, як на сайті президента України почав працювати новий механізм електронної демократії в підтримку тих чи інших ініціатив, було зареєстровано понад 16,5 тисяч петицій

Електронні петиції: Чому варто повчитися у європейців і американців
Заступник глави АП Дмитро Шимків Фото з відкритих джерел

Всього за два місяці після того, як на сайті президента України почав працювати новий механізм електронної демократії в підтримку тих чи інших ініціатив, було зареєстровано понад 16,5 тисяч петицій

28 серпня 2015 року на сайті президента України був запущений розділ з можливістю проголосувати і запропонувати петицію. Заступник глави Адміністрації президента України Дмитро Шимків назвав цей запуск "новою формою ведення діалогу між державою і громадянином, інструментом виявлення суспільного резонансу". Запуск став можливим після внесення змін до Закону "Про звернення громадян". Крім президентського сайту надати можливість подавати петиції також повинні Верховна Рада, Кабінет міністрів та органи місцевого самоврядування. Для отримання офіційної відповіді від центральних органів влади необхідно зібрати 25 тисяч голосів підтримки протягом трьох місяців, кількість на місцях визначає сама місцева рада.

Електронні петиції на Заході: Від Шотландії до Зірки смерті

При запуску інструменту петицій Україна скористалася закордонним досвідом. В тих або інших формах електронні звертання існують у понад 70 країнах світу. Піонером у запуску електронних форм петицій стала Шотландія, яка в 1999 році запустила систему електронних петицій на сайті парламенту. Протягом наступних півтора десятиліття можливість подавати петиції в електронному форматі з'явилася у більшості країн Європи, а також в інституціях Європейського Союзу (в Європарламенті система почала функціонувати в кінці 2014 року). Електронні петиції стали важливим елементом електронної демократії, а також інструментом донесення позиції громадян до влади.

Новини за темою

У США петиційна система We the People (Ми - народ) на сайті президента була запущена 22 вересня 2011 року. З початку запуску у вересні 2011 року і до січня 2013 року для того, щоб президентська адміністрація дала відповідь, потрібно було зібрати 25 тисяч голосів за 30 днів. З січня 2013 року для отримання відповіді від президента США потрібно зібрати 100 тисяч підписів за 30 днів. Крім того, для того, щоб петицію можна було знайти на сайті президента, потрібно, щоб вона на протязі 30 днів зібрала хоча б 150 голосів. За більше ніж чотири роки існування цього інструменту потрібну кількість голосів набрали 285 петицій.

Серед найбільш незвичайних в американських петиціях— це петиція про можливість створення Зірки смерті (з х/ф "Зоряні війни") для стимулювання економіки і створення робочих місць. Нагадаємо, Зірка смерті - бойова космічна станція-астроспоруда, яка оснащена енергетичною зброєю надзвичайної руйнівної сили, здатною знищувати цілі планети. У відповідь на цю петицію адміністрація Обами вказала, що вона не підтримує політику "підриву планет" і надала розрахунки на створення такого озброєння — 852 квадрильйонів доларів, а при поточних рівнях виробництва сталі знадобиться 833 000 років на створення такого спорудження. Цікаво, що саме після петиції про Зірку смерті кількість голосів для отримання відповіді від адміністрації американського президента було збільшено з 25 до 100 тисяч за 30 днів.

Але якщо не враховувати жартівливі петиції, то найбільш ефективна компанія пов'язана з законом про вільний вибір розблокування мобільних телефонів в США, який набрав чинності у серпні 2014 року. До 2014 року можливості змінити мобільного оператора на заблокованому під нього телефоні в США абоненти не мали. Але після того, як в лютому 2013 року було зібрано достатню кількість голосів для такої ініціативи на сайті петицій, Президент Обама підтримав ініціативу. А вже через рік Конгрес прийняв відповідний закон.

Український досвід: Петиції про петиції

Всього за два місяці після того, як на сайті президента України почав працювати новий механізм електронної демократії в підтримку тих чи інших ініціатив, було зареєстровано понад 16,5 тисяч петицій. Майже 30 з них вже змогли зібрати 25 тисяч голосів. На більшість з них президент вже формально відповів. Першою петицією, яка набрала достатню кількість голосів всього за два тижні, стала ініціатива про вільне володіння громадянами зброї. Дмитро Шимків відреагував своєрідно — назвавши петицію спробою потролити адміністрацію, звинувативши тих, хто підтримали в накрутці і голосуванні ботами. Але також колишній керівник Microsoft визнав необхідність поліпшення інтерфейсу розділу президентського сайту з петиціями.

Фото з відкритих джерел

Якщо порівняти правила, процедури подачі петицій, а також інтерфейс роботи з петиціями в інших країнах з Україною, то по простоті і інтуїтивності українська версія виглядає не найкращою.

Хаотичність

По-перше, в очі відразу потрапляє хаотичність і несистиматичность розділу петицій. В Україні за два місяці було подано 16,5 тисяч петицій, з них трохи більше 2 100 отримали більше ніж 150 голосів, 600 петицій отримали більше ніж 500 голосів, 300 петицій - понад 1000 голосів. Трохи більше 100 петицій підтримали 5 тисяч осіб, і всього лише 54 петиції удостоїлися підтримки понад 10 тисяч громадян.

На одній сторінці відображається 20 петицій, відповідно на сайті більше ніж 700 сторінок для відображення. Рядок пошуку шукає тільки за словами з заголовку, а не з тексту. Це істотно ускладнює знаходження потрібної петиції. При пошуку за ключовими словами з заголовку некоректно відображається дата до кінця голосування за петицію. Також відсутня каталогізація зі сфер, тем і авторів петиції, що істотно ускладнює пошук петицій.

Самі користувачі розділу петицій зареєстрували принаймні 20 петицій з пропозиціями змінити інтерфейс петицій і ввести каталогізацію і фільтрацію.

Проблема хаотичності також є однією з причин дублювання петицій з одними і тими ж ініціативами. З пропозиціями змінити ситуацію зареєстрували принаймні 10 петицій на сайті, які в свою чергу себе продублювали.

Новини за темою

На сайті Білого дому проблему великої кількості малопопулярних петицій вирішили дуже просто. Петиція відображається у загальному доступі тільки після того, як вона зібрала 150 голосів. Це відсікає зловживання інструментом петиції (жарти, тролінг, флуд тощо), а також фактично є критерієм масової підтримки ініціатив. У випадку з Україною з 16,5 тисяч зареєстрованих петицій залишилися б після такої новації для публічного відображення лише трохи більше 2 тисяч.

Каталогізація і більш детальна фільтрація пошуку петицій присутня у всіх без винятку прикладах електронних петицій інших країн. Цілком логічно, щоб люди за професійним, соціальним, ідеологічним, релігійним та іншим категоріям могли знаходити цікаві для себе петиції. Але за два місяці роботи Адміністрація Порошенка так і не пішла на зустріч побажанням користувачів.

Порушення персональних даних

По-друге, в розділі сайту петицій присутні ознаки порушення персональних даних підписантів. Після кожної петиції подається перелік осіб, які проголосували за петицію. І хоча Дмитро Шимків заявляв, що законом передбачається обов'язкова публікація ПІБ підписантів, на це не зовсім так. Або Дмитро Шимків читав інший закон, або його неправильно інформували.

Згідно з Законом "Про звернення громадян" (стаття 23-1) "На веб-сайті відповідного органу або громадського об'єднання, яке здійснює збір підписів, обов'язково зазначається дата початку збору підписів, а також інформація про загальну кількість та перелік осіб, які підписали електронну петицію". Тобто в Законі не передбачено обов'язкове надання всіх даних про тих, хто підписалися для загального ознайомлення (інформація про перелік, а не сам перелік). Також при реєстрації на сайті петицій повідомленні про таке оприлюднення відсутнє. Таким чином Адміністрація президента порушує права громадян на конфіденційність і захист персональних даних. Уявіть ситуацію, що громадянин хоче підтримати якусь дуже чутливу тему, але його затятий противник її не підтримує і легко може впізнати його ПІБ в списку тих, хто підтримали петицію. Це може призвести до небажаних наслідків ідентифікації, аж до загрози життю або здоров'ю підписанта.

Новини за темою

У західних аналогах вказуються тільки ініціали та місце реєстрації (як наприклад на сайті Білого дому в США) під петицією або дається право вибору, що користувач хоче відображати у своїх даних, - своє повне ім'я і прізвище, або ініціали (як наприклад на сайті петицій Європейського парламенту). Чому складно перейняти і реалізувати цей досвід колишньому керівнику представництва однієї з найбільших IT-компаній світу в Україні, залишається загадкою.

Реєстрація і голосування

По-третє, це складності в реєстрації і проблеми з голосуванням. При реєстрації на сайті петицій стоїть складна каптча (захист від роботів), яку практично неможливо пройти на планшетах або смартфонах. Також не існує жодного інформування про правила роботи сайту, умови використання персональних даних Адміністрацією президента та іншої базової інформації для роз'яснення прав і обов'язків підписантів. Короткий розділ про петиції на три абзаци фактично є лише описом самої процедури без будь-якої деталізації для користувача сайту. Не зазначається інформація про можливості реєстрації з власним або вигаданим (псевдонім) ПІБ чи іншими обмеженнями при голосуванні або реєстрації петиції.

Фото з відкритих джерел

При підтримці петицій в західних аналогах (США і більшість країн ЄС) існує двоступеневе голосування: ти залишаєш запит на голосування на сайті, тобі на електронну пошту приходить повідомлення, і ти вже зі своєї пошти йдеш по лінку голосування, щоб твій голос було зараховано. Таким чином адміністратори сайту обмежують користувачів від випадкових натискань і збільшують безпеку процедури голосувань. В Україні ж додаткова верифікація голосування через електронну пошту відсутня.

Громадські, комерційні та індивідуальні інтереси

По-четверте, в українській версії петицій немає чіткого розмежування і розуміння, де є суспільний, комерційний і індивідуальний інтереси. Наприклад, у США в правилах користування петицій чітко виписана заборона на петиції з ознаками комерційної складової (реклама). Тобто заборона на ті петиції, які явно рекламують окремі продукти, бренди або торговельні марки.

Новини за темою

У той же час в Україні, наприклад, в топи підтримки вийшла петиція з проханням попросити власників Burger King відкрити в Україні ресторан, яка набрала майже 9 тисяч голосів. Проблема використання петицій для комерційних цілей або ж в цілях просування того чи іншого політика (петиції про відставки посадових осіб, відправки послами у різні екзотичні країни або ж про призначення на посади) також може бути проблемою для втілення механізмів електронної демократії. Так що регулювання петицій для уникнення зловживань, маніпуляцій та реклами повинні бути природною складовою механізму. Особливо зважаючи на наші реалії.

Петиції по-українськи: Що далі?

У рекомендаціях Європейського Союзу з приводу електронних петицій критеріями ефективності інструмента виступають індикатори участі та зворотного зв'язку, рівності і включеності, інформованості та підзвітності, дебатів і впливу, а також прозорості і справедливості. Розділ президентського сайту з петиціями через свою хаотичності і поганий функціонал пошуку, реєстрації і голосування, відсутність чітких правил і обмежень тільки підриває ідею електронної демократії.

Новини за темою

Після двох місяців роботи кількість має перейти в якість, а президентська адміністрація і Дмитро Шимків повинні показати, що готові прислухатися до позиції народу, навіть якщо вона не подобається президенту. І для початку треба поліпшити інтерфейс розділу петицій, зробивши його більш зрозумілим і простим у користуванні. Або ж визнати, що реалізували проект петицій для галочки перед європейцями і американцями. А після того, як кілька незручних для влади петицій набрало достатню для офіційної відповіді кількість голосів, будуть раді залишити все як є, — громіздко і незручно. Нехай працює так, як і вся українська державна система, або ж з чогось треба навчитися у тих же американців і європейців?

Віктор Ружинський

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>