Фото з відкритих джерел

Українці поставили "незадовільно" роботі київських таксистів. Дослідження компанії Active Group свідчать, що 14,4% респондентів оцінили роботу столичних служб на одиницю, 16,3% – на два бали, а ще 37,6% – на трійку. Лише одиниці серед опитаних, а саме 5,9% респондентів, поставили столичним таксистам п'ятірку.

Погані відгуки про роботу столичних служб не є дивними: кожен четвертий споживач регулярно стикається з проблемами при користуванні послугами. Соціальні мережі рясніють негативними відгуками клієнтів про те, що водій вимагав заплатити більше, відмовився під'їхати ближче до дому, конфліктував з клієнтом через політичні погляди та ін. "Враховуючи невисоку оцінку послуг київського таксі, не дивно, що лише 22,3% опитаних не стикалося з проблемами під час користування сервісом київського таксі, а 36,2% респондентів рідко, але все ж стикалося з різного роду дискомфортом у таксі", – сказано в офіційному повідомленні Active Group.

Всесвітня мережа

Споживачі готові користуватися новою послугою на ринку таксі. Близько 41% респондентів позитивно оцінює міжнародного сервісу таксі Uber, а 25,5% – нейтрально ставляться до цієї програми, сказано в дослідженні Active Group. Лише 3,9% респондентів ставляться до новачка негативно.

Новини за темою: Таксисти Копенгагена перекрили рух у центрі міста, протестуючи проти сервісу Uber

Uber – сервіс для швидкого пошуку таксі, який успішно працює близько п'яти років в більш ніж 400 містах світу. Щоб стати користувачем, потенційному клієнту необхідно завантажити спеціальну програму на свій смартфон і прив'язати до свого аккаунту банківську карту. Uber допомагає оперативно знайти автомобіль, а також провести взаєморозрахунок між водієм і пасажиром. Крім цього, кожному таксисту і клієнту присвоюється свій рейтинг, що дозволяє мінімізувати число конфліктних ситуацій. А жорстка конкуренція призводить до зниження цін на послуги. Сервіс за замовленням таксі Uber щороку заробляє близько 1 млрд дол. у 30 найбільших містах світу, заявляв раніше генеральний директор і співзасновник Uber Тревіс Каланик. Зараз вартість компанії оцінюють у 65 млрд дол., і вона змогла залучити 10 млрд дол. інвестицій.

Точна дата, коли сервіс почне працювати в Україні, представники Uber не озвучують. Відомо лише, що Uber-Україна очолив бізнесмен Аркадій Вершебенюк, а свою роботу сервіс почне зі столиці. Експерти розраховують, що це відбудеться протягом найближчих декількох тижнів. "Uber після Києва вирішили запускатися у Львові. Скоро приїде команда з європейського офісу, щоб самостійно переконатися, що тут і як. Якщо НБУ не зволікатиме, то в Києві хлопці запустяться наприкінці березня - початку квітня. Потім відразу Львів", – написав на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook радник мера Львова Ілля Кенигштейн. Втім, вже майже середина квітня, але довгоочікуваного запуску все немає.

З лютого цього року компанія Uberlin – авторизований партнер сервісу пошуку таксі Uber, активно формує базу водіїв для їх підключення до сервісу. Заявки від водіїв приймаються для роботи в п'яти українських містах, таких як Київ, Львів, Одеса, Харків і Дніпропетровськ. Для підключення до системи майбутнім працівникам служби необхідно відповідати цілому ряду критеріїв. Водій, який повинен мати український паспорт, повинен бути не молодше 21 року, мати відносно новий автомобіль (не старше 2008 року), а також водити автомобіль не менше трьох років.

Новини за темою: Міжнародний сервіс замовлення таксі Uber почав запрошувати киян на роботу

Щоб підключитися до сервісу, необхідно надати свої паспортні дані, водійське посвідчення, техпаспорт на автомобіль, фото автомобіля і придбати страховку. Існує кілька пакетів співробітництва. Це "Щоденний безготівковий" (комісія складає 15%, а зароблені кошти надходять на картку водія щодня), "Щотижневий" (необхідно виконати не менше 40 замовлень, комісія – 11%, а виплата – один раз на тиждень).

Зручний сервіс

У чому особливість Uber? Наприклад, у деяких містах країн Східної Європи, де сервіс з'явився на початку листопада минулого року, всі водії зобов'язані носити світлу сорочку та штани, а всіх перевізників перевіряють на наявність судимості. Система постійно влаштовує різні акції – розсилає своїм клієнтам промокоди з різними знижками. Наприклад, перша поїздка з Uber безкоштовно.

Фото з відкритих джерел

Замовити автомобіль просто. Одним кліком необхідно відкрити додаток, ще одним – підтверджуєте своє місце розташування. Торгуватися з водієм і шукати дрібні не потрібно: клієнт виходить з автомобіля, а необхідна сума автоматично списується з банківської картки замовника. Якою буде вартість поїздки? Поки невідомо. Але, наприклад, в Мінську ціни на проїзд у звичайному таксі і бізнес-класу (Uber працює в цьому сегменті) фактично не відрізняються.

Українські служби таксі не раді приходу конкурента. Голова громадської організації "Всеукраїнська таксомоторна асоціація" Андрій Антонюк повідомив, що вони готові заплатити 10 тис. грн кожному, хто надасть офіційну інформацію про роботу сервісу в Україні. Профільне об'єднання цікавило, чи зареєстрував сервіс юридичну особу в країні і яку систему оподаткування обрав. Наприкінці лютого місцева профспілка навіть провела акцію протесту під станами Київської адміністрації. Вони вимагали від столичного градоначальника підтвердити документально інформацію про наповнення бюджету та про "прекрасну іноземну компанію". Профспілки побоюються, що багато таксистів, які не відповідають вимогам Uber, втратять роботу.

Новини за темою: Паризький суд зобов'язав Uber заплатити французьким таксистам 1,2 млн євро

"Ми підтримуємо конкуренцію. Ми вважаємо, що вона йде на користь споживачеві. Uber надає доступний, надійний і безпечний спосіб переміщення містом і стає доповненням до місцевої транспортної інфраструктури. У нас немає завдання зруйнувати ринок перевезень. Навпаки, Uber значно розширює ринок, створюючи додатковий попит на поїздки з боку користувачів", – сказано в офіційному повідомленні Uber. Щоб знайти клієнтів, багато хто змушений буде демпінгувати. Наприклад, це вже відбувається в Лондоні. Восени минулого року багато перевізників надали знижки до 30%, але тільки на поїздки на дистанцію понад 10 км. У "години пік" водії, які отримали право користуватися виділеними смугами для громадського транспорту, більше не підвищуватимуть ціни.

Протест проти Uber в Портленді, штат Орегон, США
Фото з відкритих джерел

Але в Україні ринок таксі працює по-іншому. Диспетчерські служби надають водіям "консультаційні послуги", не платять податків і фактично не відповідають за безпеку пасажирів. У разі виникнення позаштатної ситуації фахівець служби відмовляється вирішувати проблему і стверджує, що споживач не користувався їхніми послугами. За оцінками Андрія Антонюка, зараз у Києві працює близько 20 тис. таксистів, а обіг тіньового ринку досягає 3 млрд грн на рік. Загалом у країні такі послуги надає близько 200 тис. осіб, а обсяг нелегального ринку становить 30 млрд грн на рік. Не більше 10% від загальної кількості автомобілістів надають своїм клієнтам чеки про надані послуги і готові приймати оплату карткою.

Андрій Корнєєв