Дорогу ОСББ: Навіщо держава ліквідує монополію ЖЕКів

Завдяки прийнятим депутатами змінам до законодавства з 1 липня українці зможуть управляти своїми будинками по-новому. Влада запевняє, що нововведення допоможуть усунути монополію ЖЕКів, проте експерти побоюються, що закон спровокує нову хвилю шахрайства, корупцію і підвищення тарифів

Дорогу ОСББ: Навіщо держава ліквідує монополію ЖЕКів
Вести. Репортер

Завдяки прийнятим депутатами змінам до законодавства з 1 липня українці зможуть управляти своїми будинками по-новому. Влада запевняє, що нововведення допоможуть усунути монополію ЖЕКів, проте експерти побоюються, що закон спровокує нову хвилю шахрайства, корупцію і підвищення тарифів

Закон "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" був прийнятий депутатами ще в травні поточного року. Тоді голова Верховної Ради Володимир Гройсман заявив, що завдяки цим законом жителі багатоквартирних будинків зможуть ефективно керувати загальним майном.

"Мешканці багатоквартирних будинків зможуть самостійно управляти власним будинком, вибирати постачальників послуг і відмовлятися від них у разі неякісного обслуговування", - зазначив Гройсман.

Втім, слід зазначити, що схвалення цього закону головою парламенту не дивно. Адже цей закон розробляло Міністерство регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ, яке Гройсман очолював до зміни міністерського крісла на парламентське. Однак опитані 112.ua експерти ставляться до прийнятих депутатами нововведень набагато більш критично.

За словами юриста юридично-консалтингової компанії "Де-юре" Андрія Павлишина, новим законом чітко прописаний порядок створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), обрання його правління, повноваження, фінансування і т. д. Все це, на думку юриста, має виключити в майбутньому можливість оскарження рішень загальних зборів на підставі невизначеності процедури їх скликання та проведення.

У той же час, одним з ключових нововведень закону є те, що протягом одного року власники багатоквартирного будинку повинні визначити — чи будуть вони самостійно обслуговувати будинок, створивши ОСББ, або передадуть його на обслуговування керуючій організації. При цьому слід зазначити, що в тому випадку, якщо протягом одного року з моменту вступу нового закону в силу (1 липня 2015 року), рішення про створення ОСББ або передачі будинку керуючій організації не буде прийнято, місцева влада самостійно визначить таку організацію для конкретного будинку.

Новини за темою

Саме з цією нормою, за словами експертів, пов'язані основні ризики цього закону. Зокрема, як стверджує директор аналітичного центру "Інститут міста" Олександр Сергієнко, ймовірність того, що з прийняттям закону українці масово кинуться створювати ОСББ наближається до нуля. На його думку, ставлення українців до створення таких об'єднань, як не можна краще ілюструють результати загальнодержавної програми реформування і розвитку ЖКГ на 2009-2014 роки, яка передбачала створення ефективного власника житла. Очікувалося, що в результаті реалізації даної програми до 2015 року в Україні буде створено понад 45,5 тис. ОСББ. Однак за даними Мінрегіону, станом на 1 січня 2015 року в Україні налічується всього 16,5 тис. об'єднань.

"В цілому ця програма провалилася. На сьогоднішній день в Україні лише 10% житлового фонду ОСББ. Тут же закон дає строк в 1 рік на створення ОСББ. Але виникає питання: з якого дива за 6 років дії програми ОСББ не створювалися, а зараз за рік створяться?" - дивується експерт.

Корупційні ризики

Високу ймовірність того, що активізації створення ОСББ в Україні так і не відбудеться, зазначає і Павлишин. При цьому юрист стверджує, що через рік після вступу закону в силу, поряд з автоматичною передачею багатоквартирних будинків керуючим компаніям можлива поява і корупційних схем, які в кінцевому підсумку можуть призвести до підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги.

"Є великий ризик того, що співвласники багатоквартирного будинку так і не створять ОСББ, і не передадуть його керуючій компанії, а потім місцева влада призначать "кишенькову" керуючу організацію, яка не буде мати власного штату співробітників, а всі роботи буде здійснювати за договором субпідряду з колишнім ЖЕКом, але додаючи до рахунків свої 20-30% відсотків "за управління", - говорить Павлишин.

За його словами, в силу інертності нашого населення і проживання в багатоквартирних будинках великої кількості пенсіонерів, які крім ЖЕКу не визнають нікого, історія з керуючими компаніями піде саме за таким сценарієм. При цьому якість послуг залишиться на такому ж низькому рівні, як і сьогодні, а їх вартість зросте.

Згоден з юристом і Сергієнко, відзначаючи, що нові "управлінці" багатоповерхівок зможуть одноосібно нав'язувати мешканцям завищені тарифи.

"Через місцеві органи влади вони зможуть лобіювати і встановлювати свої тарифи, а можуть укладати прямі договори з мешканцями, яким нав'язувати свої тарифи як це сьогодні роблять монополісти. Загалом, ризик підняття тарифів дуже високий. І ніякого механізму захисту від цього для мешканців не передбачено", - говорить експерт.

На його думку, поряд з підвищенням тарифів також може статися і зниження якості самих послуг, що буде пов'язано з припиненням контролю з боку влади. Адже зараз, коли більшість багатоповерхівок обслуговується комунальними ЖЕКами, влада здійснює хоч якийсь контроль за їх діяльністю.

"Можна поскаржитися по гарячій лінії, написати Кличку, його заступникам, піти посваритися, в кінці кінців. Тобто існує хоч якийсь механізм контролю і тиску. Але цього механізму скоро не буде, тому що влада просто хоче скинути з себе цей тягар у вигляді застарілого житлового фонду і вмити руки. Але це свідомо програшна ситуація, тому що згодом всі апеляції все одно знову будуть до влади", - запевняє Сергієнко.

Вести. Репортер

Окрім вищезазначених ризиків, експерти сходяться на думці, що цей закон в цілому містить багато неточно виписаних норм, що в подальшому може призвести до певних махінацій. Зокрема, за словами глави господарської організації ЖБК та ОСББ Києва Сергія Дєдова, в законі нечітко прописаний механізм прийняття рішень і збору підписів у будинках, що в кінцевому підсумку може вести до підтасовок голосування та зловживань зі зміною правління ОСББ.

"Подібна практика існує вже сьогодні. У нас є приклад з одним з ОСББ, на рахунку якого ще півроку тому було 200 тис. грн. Проте в результаті неправомірних дій певної групи, правління ОСББ поміняли, підтасувавши результати голосування. І зараз у них вже борги перед "Київводоканалом" та "Київенерго", а де поділися гроші – невідомо", - наводить приклад Дєдов, додаючи, що в прийнятому законі зовсім відсутні будь-які механізми захисту від подібних махінацій.

Вершителі своєї долі

У кінцевому рахунку, за словами Павлишина, держава фактично знімає з себе будь-які зобов'язання з утримання комунальних будинків, переклавши їх на власників приміщень у таких будинках.

"Якщо хочете робити капітальний ремонт — робіть його своїми силами, або замовляйте його за свої гроші у керуючої компанії, до держави тепер претензій бути не може", - говорить юрист.

Також ОСББ або керуючим компаніям передадуть прибудинкову територію з дитячими майданчиками, міжквартальними проїздами і т. д., і тепер латати ями у дворі мешканці теж будуть за свій рахунок.

Новини за темою

"І скандал в кабінеті начальника ЖЕКу вже не допоможе", - додає Павлишин.

У той же час, на його думку, незважаючи на відсутність у законодавстві дієвого механізму контролю за керуючими компаніями, при правильному підході, вищевказаних ризиків можна буде уникнути, залучаючи керуючі компанії до відповідальності за незаконні операції з майном мешканців.

"Так, всі керуючі компанії беруть в управління майно співвласників багатоквартирних будинків, їх грошові кошти на ремонт, можливо в накопичувальний фонд. І будь-які незаконні операції з таким майном або грошовими коштами будуть кваліфікуватися за статтею 191 Кримінального кодексу України. Диспозиція цієї статті досить обширна, і скажімо, управитель, який в калькуляцію послуг заклав прибирання прибудинкової території, але не здійснює такої і навіть не має двірника в штаті, може понести кримінальну відповідальність за привласнення або розтрату ввірених коштів мешканців багатоквартирного будинку", - пояснює Павлишин.

Крім цього, він зазначає, що будинки, які управляються власниками будинку, в переважній більшості випадків є більш доглянутими, ніж комунальні, тому разом з передачею будинків в управління власників є хоч якийсь шанс на поліпшення стану житлового фонду в Україні. У той же час юрист визнає, що організувати ОСББ, займатися підписанням договорів з постачальниками послуг, вести бухгалтерію та збирати платежі з мешканців зовсім непросто. Тому якщо в домі не знайдеться лідера з числа його жителів, або ж мешканцям не вдасться знайти хорошого управлінця, дане ОСББ навряд чи зможе бути більш ефективним комунального будинку.

Олександр Самойлов, спеціально для 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>