banner banner banner

Далі без "Нафтогазу": Чому іноземцям вигідно торгувати газом в Україні?

На ринок природного газу в Україні виходять все більше іноземних і вітчизняних трейдерів, що сприяє стрімкому скороченню частки НАК "Нафтогаз України" в сегменті поставок газу промисловим підприємствам. Вже в 2018 році держкомпанія, згідно з прогнозами експертів, може бути повністю видавлена з сегменту. Інша ситуація в сегменті поставок газу побутовим споживачам, для яких уряд штучно стримує ціну на рівні, нижчому, ніж та, за якою газ купують промислові споживачі. Втім, як з'ясував 112.ua, найближчим часом і в цьому сегменті можуть відбутися кардинальні зміни – їх готує уряд під тиском світового енергетичного співтовариства. Те, що відбувається, загострює дискусію навколо підготовлюваного анбандлінгу (передачі функції транспортування газу в руки незалежної компанії) – розвиток ринку відкриває перед українською ГТС нові можливості для заробітку, що значно збільшує її привабливість

Далі без "Нафтогазу": Чому іноземцям вигідно торгувати газом в Україні?
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

На ринок природного газу в Україні виходять все більше іноземних і вітчизняних трейдерів, що сприяє стрімкому скороченню частки НАК "Нафтогаз України" в сегменті поставок газу промисловим підприємствам. Вже в 2018 році держкомпанія, згідно з прогнозами експертів, може бути повністю видавлена з сегменту. Інша ситуація в сегменті поставок газу побутовим споживачам, для яких уряд штучно стримує ціну на рівні, нижчому, ніж та, за якою газ купують промислові споживачі. Втім, як з'ясував 112.ua, найближчим часом і в цьому сегменті можуть відбутися кардинальні зміни – їх готує уряд під тиском світового енергетичного співтовариства. Те, що відбувається, загострює дискусію навколо підготовлюваного анбандлінгу (передачі функції транспортування газу в руки незалежної компанії) – розвиток ринку відкриває перед українською ГТС нові можливості для заробітку, що значно збільшує її привабливість

Хто торгує на ринку природного газу України?

В середині минулого місяця оператор української ГТС компанія "Укртрансгаз", що входить в "Нафтогаз України", повідомила про підписання договору про транспортування газу з польською нафтогазовою компанією PGNIG. Як розповів 112.ua директор з розвитку "Укртрансгаз" Сергій Макогон, найпершу угоду з західним постачальником газу було підписано більше року тому в Парижі з компанією Engie France. На сьогоднішній день "Укртрансгаз" уклав вже більше 500 договорів з компаніями на транспортування газу (імпортерами і трейдерами, які працюють в Україні, - ред.).

Що стосується PGNiG – поки компанія не доставляє газ безпосередньо споживачам в Україні, уточнив Макогон. У минулому році компанія поставила в Україну 1 млрд куб. м газу, але не безпосередньо, а через місцевих трейдерів (зокрема, через компанію "Енергетичні ресурси України (ЕРУ). До останнього часу PGNiG постачав газ до кордону України з Польщею, а далі його транспортувала до кінцевого споживача ЕРУ. Тепер теоретично вони можуть це робити і самі.

За словами директора з розвитку "Укртрансгазу", інтерес до українського ринку газу виявляють багато західних компаній. "Якщо в першу чергу на ринок виходили компанії, відомі своєю агресивною політикою, такі як Trafigura, Engie, зараз великий інтерес виявляють і інші іноземні компанії, які в принципі з великою обережністю роблять кроки з виходу на нові ринки. Ми з багатьма ведемо переговори – я не можу називати компанії, але до нас звернулася ще одна польська компанія, я був на конференції – ми зустрічалися з двома німецькими компаніями. Багато іноземних компаній зараз перебувають на етапі того, що вони вже або отримали дозвіл менеджменту материнської компанії на відкриття офісу в Україні, для , як трейдер природного газу, або ще очікують такого дозволу. Якщо реформи ринку газу не будуть зупинені, таких компаній буде ставати все більше", - розповів Макогон.

Як відомо, на український газовий ринок також вийшли великі міжнародні трейдери газу - MET Holding і DufEnergy. В "Укртрансгазі" уточнили, що на українському кордоні зараз працюють вже 54 приватних імпортери природного газу. Всі вони мають договори на транспортування природного газу з "Укртрансгазом".

9 листопада ліцензію на поставку природного газу в Україні можуть видати дочірній компанії міжнародного енерготрейдера AOT Energy, повідомило з посиланням на проект рішення Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), видання Епкогг.

Новини за темою

Не тільки західні компанії виходять на український ринок природного газу. Переговори про підписання договору на транспортування газу в українській ГТС з "Укртрансгазом" зараз веде великий український холдинг OKKO Group. В компанії 112.ua уточнили, що планують здійснити перші поставки природного газу в Україну вже в четвертому кварталі 2017 року. Також розповіли, що планують закуповувати газ за кордоном і в Україні: "Все залежить від сезонності і пікових навантажень за споживанням". На питання, чи планує OKKO Group закуповувати природний газ на європейських газових хабах, відповіли, що "такі плани є, і компанія активно працює в цьому напрямку".

"У нас дуже велика клієнтська база по нафтопродуктах – постачаємо їх підприємствам, зокрема підприємствам агросектору. Ми бачимо, що могли б надавати послугу комплексно нашим клієнтам, поставляючи і паливо, і газ. Будемо пробувати себе в цьому бізнесі, я думаю, що все вийде. Для нас це спосіб надати клієнтам більший комплекс послуг в сегменті be to be", - розповів 112.ua віце-президент OKKO Group Юрій Кучабський, зазначивши, що пакет послуг, доповнений такою опцією, як природний газ, зокрема, буде сприяти збільшенню лояльності до OKKO Group компаній, з якими вона працює.

На початку жовтня заявку на отримання ліцензії на постачання природного газу в НКРЕКП подала і група компаній "Фактор" відомого українського підприємця Сергія Тищенка (управляє мережею регіональних АЗС), писав Епкогг.

Крім імпортерів, на ринку промислового газу також торгують приватні компанії, що видобувають газ в Україні: Burisma, ДТЕК, Смарт-енерджі, Гео-Альянс та багато інших. Вони перекривають близько 4 млрд куб. м потреби промислових підприємств у природному газі – інші 7 млрд куб. м імпортуються. "Місцеві видобувні компанії мають, безумовно, перевагу перед іноземними. Як мінімум, вони поки не платять вхідний тариф (на кордоні) 12,47 дол. за 1 тис. куб. м. На сьогоднішній день в постачаннях газу власного видобутку промисловим споживачам лідирує ДТЕК", - зазначив гендиректор ТОВ "Нафтогазбудінформатика" Леонід Уніговський.

112.ua

Чому це стало можливо?

Український ринок природного газу почав розвиватися після прийняття закону "Про ринок природного газу", який набув чинності з 1 жовтня 2015 року, зазначив у розмові з 112.ua Уніговський. "До прийняття останньої редакції законопроекту певна конкуренція в сегменті поставок газу промисловим споживачам була, але в той же час певні обмеження. Потрібно було мати дозвіл на включення в баланс. Це дозвіл давав "Нафтогаз". І новим законом це ускладнення було знято", - розповів гендиректор "Нафтогазбудінформатика".

Крім того, документ відкрив можливості для вільного доступу до газотранспортної інфраструктури приватним компаніям, створив умови для вільного ціноутворення, уточнив Сергій Макогон. Директор з розвитку "Укртрансгазу" уточнив, що розвитку ринку сприяв і розвиток інфраструктури, що дозволяє імпортувати газ в Україну. "Інфраструктурна частина була реалізована ще в 2014 році, коли був відкритий інтерконнектор зі Словаччиною, і ми змогли ввозити газ з цієї країни. До цього в Україні можна було продавати тільки газ, видобутий в країні, імпортувати його з ЄС не було можливості, з РФ могли імпортувати тільки близькі до влади компанії. Зараз у нас є три напрямки поставки газу з Європи: зі Словаччини, Польщі та Угорщини. У рік можемо транспортувати з Європи близько 23 млрд куб. м природного газу", - повідомив Макогон.

Як відомо, у разі реалізації проекту газового інтерконектора з Польщею, про який часто говорять в останні роки, можливості імпортувати газ в Україну можуть бути значно розширені. Відзначимо, що зараз також є можливість постачати природний газ з Польщі в Україну. "Є дві точки з'єднання з українською ГТС – через ГВС "Дроздовичі" і ГВС "Германовичі". ГВС "Дроздовичі" працюють для постачання газу в Польщу, "Германовичі" – з Польщі. Труба в "Германовичах" у свій час оперативно будувалася, щоб забезпечити можливості імпорту з Європи і вона досить стара, є питання, зокрема, щодо пропускної спроможності – вона не перевищує 2,1 млрд куб. м газу в рік. Інтерконнектор дозволить збільшити обсяги прокачування газу з Польщі до 5 млрд куб. м на рік", - розповів 112.ua Сергій Макогон.

В "Укртрансгазі" розповіли, що будівництво нового інтерконектора з Польщею ще не почалося. У той же час його проект вже розроблений і зрозумілі інвестиції - близько 200 млн дол. "Наступним кроком є проведення так званої процедури open season. Ми повинні запропонувати учасникам ринку потужності (інтерконектора, - ред.) на гарних умовах. Якщо буде достатньо учасників ринку, які підтвердили фінансовими зобов'язаннями, що вони його будуть використовувати, ми будемо реалізовувати цей проект", - розповів директор з розвитку "Укртрансгазу", уточнивши, що процедура open season необхідна, щоб розрахувати термін окупності проекту і передати його на затвердження регулятору.

Процедура може бути оголошена протягом найближчого місяця. Це відбудеться, якщо її погодить Нацкомісія, кажуть в "Укртрансгазі". "Якщо під час open season буде позитивний відгук від ринку, то дійсно реально реалізувати цей проект до 2020 року. Проект дійсно дуже цікавий, особливо в контексті розвитку газового коридору північ-південь, коли газ з польського LNG-терміналу буде поставлятися в Україну і далі, можливо, в Балканські країни. Також, це можливість для поставок газу в Україну з Північної Європи, Балтійських країн та у зворотному напрямку", - розповів Сергій Макогон.

Зараз для поставок в Україну компанії купують газ в основному на віртуальних торгових майданчиках в Словаччині, Польщі, але є певні можливості купувати газ і в Угорщині. Частина газу оформляється за СВОП-операціях (обмін обсягами), повідомив Уніговський.

Чому приватникам вигідно продавати газ в Україні?

Український ринок газу залучає приватних операторів великою ємністю. Весь ринок оцінюється 33-35 млрд куб. м. "Трейдерам вигідно працювати на великих ринках, так як вони мають більше можливостей продати газ", - зазначає Уніговський. "І це найбільший ринок у Східній та Південній Європі. Для порівняння, в Угорщині весь обсяг споживання 5,5 млрд куб. м, а в Болгарії - 3,4 млрд куб. м. А у нас 11 млрд куб. м – це тільки обсяг споживання газу в промисловому секторі", - погоджується директор з розвитку "Укртрансгазу".

Крім того, за словами Уніговського, в силу особливостей ситуації, яка склалася на українському ринку газу через НАК "Нафтогаз України", трейдери тепер і економічно мотивовані працювати в сегменті. "Маржа, яку вони отримують на українському ринку, при всіх супутніх ризиках, набагато вища, ніж вони отримують, працюючи в ЄС. Справа в тому, що ціна газу для промисловості в Україні досить висока", - говорить Уніговський.

У чималому ступені цьому сприяють високі ціни, які встановлює для промисловості НАК "Нафтогаз України". Держкомпанія має певні зобов'язання перед державою (зокрема, поставляти газ побутовим споживачам за фіксованою збитковою для нього ціною), крім того держкомпанія зобов'язана формувати запаси газу на випадок різкого похолодання або природного, техногенного катаклізму.

"Тому газ держкомпанія іноді купує за високими, несприятливими цінами, а також змушена продавати його за цінами вище, ніж у інших трейдерів, зокрема імпортерів і приватних видобувачів природного газу", - розповів 112.ua гендиректор ТОВ "Нафтогазбудинформатика".

ОПЗ - у минулому великий споживач газу, а зараз досить проблемна компанія Фото з відкритих джерел

Як вже повідомляв 112.ua, досвід закупівлі природного газу у приватного трейдера є вже в "Одеського припортового заводу". Голова правління підприємства Сергій Назаренко говорив, що ОПЗ буде купувати природний газ у приватного трейдера – компанії "Енергетичні ресурси України". Причому, за ціною нижче пропонованої промисловим споживачам НАК "Нафтогаз України"- 7600 грн за 1 тис. куб. м з ПДВ. Для порівняння зазначимо, що на листопад "Нафтогаз" встановив ціни для промислових споживачів, що споживають до 50 тис. куб. м газу щомісяця (9692,4 грн за 1 тис. куб м з ПДВ), а для тих, хто споживають понад 50 тис. куб м газу – 8805,6 грн за 1 тис. куб. м з ПДВ.

Приватні постачальники пропонують споживачам не тільки більш гнучку цінову політику, але і зручні умови поставок, зазначає Уніговський. Зокрема, йдеться про умови розрахунку, які можуть бути більш зручними, якщо купувати газ у приватних трейдерів. Для прикладу, ОПЗ через нестачу оборотних коштів домовився з приватним трейдером про постачання газу на давальницьких умовах. З НАКом, це зрозуміло, було б неможливо.

"У зв'язку з цим, зараз ми бачимо, що "Нафтогаз" втрачає сегмент промислових споживачів. І якщо нічого не зміниться, то компанія може остаточно втратити позиції в сегменті промислового споживання газу вже в 2018 році", - сказав 112.ua Леонід Уніговський.

Чому побутові споживачі приватникам не цікаві?

Інша ситуація у сегменті постачання газу ТКЕ і побутовим споживачам (на нього припадає понад 20 млрд куб. м об'єму). У зв'язку з тим, що ціну на газ для населення уряд утримує штучно, для приватних компаній сегмент поки не привабливий. З 1 травня 2016 року ціна на газ для населення встановлена на рівні 6 879 гривень за тисячу кубометрів і не змінюється. У зв'язку з цим, у приватних компаній немає ніякого стимулу, щоб продавати газ побутовим споживачам. "На сьогоднішній день "Нафтогаз" має практично 100%-ву частку в постачанні газу підприємствам теплокомуненерго і в оптових продажах регіональним газорозподільним компаніям", - нещодавно повідомляла прес-служба держкомпанії.

"Як "Укртрансгаз" ми не бачимо технічних перешкод, щоб в сегменті побутових споживачів газу (категорії ПСО) також були налагоджені ринкові відносини. Питання тільки в постачальників - їм має бути цікаво працювати в цьому сегменті. Інтерес у постачальників з'явиться тільки тоді, коли в сегменті побутових споживачів встановиться ринкова ціна. Ще одна умова – це наявність в сегменті "живих грошей", а не псевдогрошей, які називаються пільги та субсидії, а для цього потрібна монетизація субсидій", - сказав 112.ua Сергій Макогон.

Керуючий директор ENGIE в Україні Віллем Коппулс на міжнародній конференції "Нафта і газ 2017" також говорив про те, що Україна поки не готова до відкриття ринку в сегменті поставок газу побутовим споживачам, оскільки нинішня регульована ціна газу нижче ринкової. Крім того, за його словами, є недоробки в регуляторному середовищі, постачальники газу технічно не готові до роботи з населенням. Коппулс зазначав, що робота з побутовими споживачами вимагає наявності вимірювального обладнання у кожного споживача, достовірних баз клієнтів, обміну даними між постачальниками та операторами газорозподільних мереж.

Як неодноразово писав 112.ua, на відкритті ринку газу для побутових споживачів наполягає світове енергетичне співтовариство і, схоже, уряд таки знайшов спосіб, як йому догодити. Леонід Уніговський розповів 112.ua, що Мінфін вже розробив проект постанови, згідно з якою вже з наступного року передбачена виплата компенсацій приватним постачальникам, які будуть працювати в сегменті поставок газу побутовим споживачам. "Ті постачальники, які будуть продавати газ населенню та підприємствам ПЕК, будуть отримувати компенсацію з бюджету. Проект цієї постанови опублікований для обговорення, але він ще не прийнятий. З моєї точки зору, це прогресивний крок", - сказав гендиректор ТОВ "Нафтогазбудінформатика".

Чому анбандлінг набуває особливого значення?

Директор з розвитку "Укртрансгаз" Сергій Макогін каже, що в розвитку напрямку приватного трейдерства газу є очевидна вигода. "По суті компанія ("Укртрансгаз") – транспортна, і чим більший об'єм газу вона транспортує, тим більше заробляє. Тому чим більше компанії завозять газу в Україну, чим більший обсяг прокачується в ГТС, тим більше коштів ми можемо заробити на ремонт і реконструкцію", - розповів він.

У той же час Макогон не уточнив, як змінилися фінансові показники компанії після відкриття ринку природного газу: "Укртрансгаз" - природна монополія, її дохід регулюється НКРЕКП. У нас є певна сума, яку нам дозволяє заробити регулятор – якщо ми заробимо більше, регулятор може прийняти рішення знизити тариф. Якщо заробимо менше – відповідно, підвищити".

Макогон зазначив, що мова не про те, що "Укртрансгаз" став більше заробляти (від експлуатації ГТС), а про "диверсифікації джерел доходу". "Якщо раніше, основний дохід компанії становила транспортування газу для єдиної компанії – російського "Газпрому" і місцевого транспортування, то зараз у нас з'явилося додаткове джерело доходу, пов'язане з транспортуванням газу від Західного кордону до споживача", - зазначив директор з розвитку "Укртрансгазу".

Експерти, з якими вдалося поговорити 112.ua, відзначали, що диверсифікація джерел доходів від транспортування газу і зростання привабливості ГТС загострюють дискусію навколо анбандлінга – передачі функції транспортування газу від "Нафтогазу" незалежному операторові. Як відомо, згідно з постановою Кабміну №496, активи, які використовуються при транспортуванні природного газу, в рамках анбандлінга повинні бути передані незалежній компанії протягом 30 днів після остаточних рішень по двох справах, які розглядаються в Стокгольмському арбітражі. Винесення фінального рішення щодо транзитного договору з Газпромом очікується 30 листопада.

Новини за темою

Міністерство енергетики та вугілля наполягає на передачі ГТС в управління компанії "Магістральні газопроводи України", яка підпорядкована міністерству. У той же час "Нафтогаз України" погодив проведення внутрішньої реорганізації "Укртрансгазу" з метою створення в її структурі філії "Оператор ГТС України". Цей крок віце-прем'єр міністр України Володимир Кістіон в інтерв'ю "Економічній правді" назвав "саботажем". Раніше, як писав 112.ua заступник міністра енергетики та вугільної промисловості Ігор Прокопів заявив, що створення в структурі "Укртрансгазу" нової філії "Оператор ГТС України" може затягнути процес анбандлІнга на 2-2,5 року.

В "Укртрансгазі" 112.ua пояснили, що нова структура необхідна, щоб відпрацювати всі бізнес-процеси та гарантувати безперебійне транспортування газу замовникам після відділення напрямку транспортування. "Очевидно, що не можна просто передати активи, а потрібно передати ще й необхідний персонал, відпрацьовані бізнес-процеси та ІТ-системи, інакше новий оператор не буде працездатний. Створення внутрішнього підрозділу для тестування автономної роботи – це дуже правильний крок. За якийсь час ми ці процеси налагодимо всередині філії і коли буде прийнято остаточне рішення уряду про анбандлінг, ця філія повністю з усіма активами, співробітниками і налагодженими бізнес-процесами буде переданий в нову структуру – це буде компанія "Магістральні газопроводи України" або якась інша, відповідно до рішення уряду", - запевнив 112.ua Сергій Макогон.

А поки тривають баталії між урядом і "Нафтогазом" за важелі контролю, до української ГТС проявляють велику увагу іноземні оператори, які можуть бути залучені до управління нею.

Ще у квітні відома італійська компанія Snam S. p.A. і словацький оператор Eustream підписали з "Укртрансгазом" меморандум про взаєморозуміння щодо спільної оцінки можливостей співробітництва у використанні та розвитку газотранспортної системи (ГТС). "Крім цих компаній є ще зацікавлені, і я думаю, що скоро буде презентовано ще один меморандум. Поки йдуть переговори, але ми очікуємо підписання меморандуму найближчим часом. Остаточне ж рішення про вибір партеру з управління українською ГТС буде приймати Верховна Рада", - сказав 112.ua Макогон, уточнивши, що в рамках підписаного з Eustream і Snam меморандуму також триває спілкування – "Укртрансгаз" надав всю необхідну інформацію, а між керівництвом "Нафтогазу", "Укртрансгазу" і компаніями зараз ведуться переговори про можливий формат співпраці. Голова НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв нещодавно уточнив, що іноземна компанія або, можливо, консорціум компаній, які будуть залучені до управління українською ГТС, будуть мати керуючий пакет і контролювати всю роботу газотранспортної системи.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>