112.ua

Лоукост-авіакомпанія – це бюджетний варіант перельоту. Маючи невеликий багаж та не претендуючи на ВІП-обслуговування, подорожувати може чи не кожен. Лоукости пропонують мінімальну ціну в обмін на мінімальний комфорт, розміщуючи в салоні максимально можливу кількість крісел та переводячи усі супутні послуги в категорію платних (харчування - платне, місце біля ілюмінатора – платне, щось більше за ручну поклажу – платне). Для пасажирів, яким важливо швидко переміститися з точки А в точку Б, – це цілком прийнятний варіант.

112.ua

112.ua

Вперше лоукост авіакомпанія Ryanair заявила про своє бажання вийти на український ринок ще 5 років тому, до початку "Євро-2012". Друга спроба відбулася восени 2015-го. Екс-заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер знайшов у своїй пошті тодішнє листування з представниками Ryanair, у якому йшлося про алгоритм заходу компанії в Україну. Планувалося, що спочатку компанія зробить запит напрямів на маршрути у Державіаслужбі, далі узгодять умови співпраці з аеропортами і вже насамкінець обговорять співпрацю у міністерстві. Та два роки по тому, вже за міністра Омеляна, цю послідовність вирішили підкоригувати. І для початку перевізник підписав меморандум із міністерством.  

Новини за темою: Ryanair зможе тимчасово користуватися послугами аеропортів "Бориспіль" і "Київ", - Гройсман

"Міністерству хотілося дуже, щоб Ryanair зайшов, і це правда. Ryanair пішов на поводу у цього швидкого заходу, і це дещо змінило послідовність цих дій", – прокоментував Володимир Шульмейстер.

112.ua

112.ua

Після підписаного меморандуму Ryanair мусила обрати аеропорти. Перший варіант – міжнародний аеропорт "Бориспіль": пропускає понад 40 000 пасажирів на день. Основне навантаження припадає на термінал D. Останні роки аеропорт розвивається за так званою хаб-стратегією, а саме створює сервіс для трансферних пасажирів. У рамках цієї стратегії планується збільшити діючий термінал на 450 метрів, додати 6 аеромостів,  підготувати спеціальний перон тощо. Після закінчення цих робіт бориспільський термінал зможе обслуговувати на 5 000 000 пасажирів на рік більше. Такий сервіс для авіаперевізників, звісно ж, не буде і не є безкоштовним. Якщо Ryanair мав зайти до терміналу D, тоді його пасажири мали би привілеї звичайних компаній, за які ті сплачують аеропортові. Але ж стратегія лоукоста – це максимальне здешевлення квитків, з вартості яких виключено всі додаткові послуги. В тому числі й послуги за користування терміналом. І ця стратегія йде врозріз з політикою аеропорту: якщо користуєшся терміналом на загальних умовах, маєш платити на загальних умовах.

Новини за темою: Ryanair має намір знизити тарифи на перельоти

Але ж Ryanair хотів ексклюзивного підходу. Зокрема, і щодо регламенту висадки та посадки пасажирів. Для лоукосту цей час може бути скорочено до 25 хвилин. Сів – і поїхав. Та, за словами директора аеропорту Павла Рябікіна, "сів і поїхав" у "Борисполі" не "прокатить". Бо ж абсолютний мінімум, виділений на висадку та посадку, – 40 хвилин.  

112.ua

Ще одна вимога Ryanair - щодо єдиного збору для авіаперевізників, який становив 17 доларів з пасажира. Ryanair хотіла 7,5 доларів. Міністерство пішло на поступки і знизило  пасажирській збір до 13 доларів для всіх. До того ж діяла система знижок. Хочеш платити ще менше – привозь більше пасажирів. Тож недоотриманий прибуток повинен мав окупитися за рахунок збільшення кількості рейсів. Але й тут щось пішло не так. І меморандум перевізника з міністерством швидко перетворився на декларацію про нездійсненні наміри.    

"У випадку, якщо лоукост влітає в хабовий аеропорт, лоукост і платить відповідну ціну, тому що він отримує ті ж послуги, які отримують звичайні авіалінії. Тому лоукост-авіалінії навмисне намагаються вибрати або інший аеропорт, той, де менше набір послуг і нижча ціна за обслуговування, що дозволяє їм знизити вартість квитка, або вибирати термінали, які в хабових аеропортах спеціально для цього призначені для лоукост-авіаліній", - пояснив Шульмейстер.

В аеропорті "Бориспіль" термінал B є резервним, а термінал F наразі законсервований. Відкривають їх лише іноді. Наприклад, для обслуговування хасидської програми паломників, які прибувають з різних країн на святкування Рош Гашана, або для зйомок кінострічок. Відчинити двері терміналу на постійній основі, за словами Павла Рябікіна, можна, якщо є щонайменше 20 рейсів на день. Інакше працюватиме збитково. 

Новини за темою: Втрати аеропорту "Бориспіль" від непідписання угоди з Ryanair можуть сягнути 50 млн дол., - дослідження

"Цей термінал можна в разі необхідності розконсервувати, але туди будуть потрібні досить суттєві інвестиції, і великий проміжок часу. Це десь 3-4 місяці", - заявив генеральний директор МА "Бориспіль" Павло Рябікін.

Тоді ж постає питання: чому чотири бюджетні компанії можуть літати до Риги, Шарджа, Керкіру, Салонік, Тель-Авіва з терміналу D, а для Ryanair це непосильне завдання?

Оскільки перелік авіакомпаній, яким надають знижки, та їхній розмір у кожному конкретному випадку відсутні у відкритому доступі, можна лише припустити, що Ryanair погодився працювати в Україні лише за мізерних 7,5 доларів пасажирського збору. "Скинути" майже 60% від нормативних 13-ти доларів – означає залишити з носом інші авіакомпанії. До того ж таке "скидання", за оцінкою Українського інституту майбутнього, обійшлося б аеропортові у 50 млн гривень недоотриманих коштів. Чи ж варто було йти на такі витрати заради гіпотетичної "великої мети" - заходу найпотужнішого лоукосту як символа відкритості та інвестиційної привабливості української економіки?! 

"Наказ 337 передбачає, що збір для обслуговування пасажирів складається з 2-х частин: 1- обслуговування пасажирів в терміналах, 2 - зліту/посадки. І перша частина - це фіксована сума, друга - диференційована сума. Вона залежить від того, скільки важить повітряне судно. А зі свого боку в протоколі була закріплена фіксована сума 7,5. Це якраз та сума, яку ми не можемо гарантувати зафіксовано. У цьому теж є протиріччя нормативно-правової бази з якимись гарантіями одного і того ж органу", - каже Рябікін.

Іншим стримуючим фактором, за його словами, є сплата податку в бюджет 75% від прибутку. Після відрахувань грошей на розвиток хабу лишається обмаль. Що вже й казати про нові стратегії. За наявних умов Павло Рябікін пропонує альтернативний варіант: запустити роботу Ryanair… у Гостомелі. В аеропорті, який наразі виконує завдання державного підприємства "Антонов".

Екс-заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава стверджує, що відправляти компанію в Гостомель дорожче для бюджету, аніж впустити її в Бориспіль. Каже, що для створення там необхідної інфраструктури потрібно два з половиною роки.

Інший варіант для Ryanair – аеропорт "Жуляни". Однак і цей аеропорт свого часу не домовився з лоукост-компанією.

Новини за темою: Ryanair не планує відновлювати переговори щодо України

"У нас ціна є, 25 доларів за пасажира. Вони приходять і кажуть - давай за 7. Ну ми за 7 не готові, вони кажуть, ну ми вам багато пасажирів наведемо, ну тоді багато за 7 не готові", - прокоментував керівник аеропорту "Київ" Денис Костржевський.

Жару у вогонь піддає і Львівський аеропорт. Адже де-факто вимога Ryanair – або в Бориспіль і Львів, або нікуди. Таку політику ведення переговорів Рябікін називає шантажем. Ryanair після заяви про скасування рейсів коментувати ситуацію відмовляється.

112.ua

Міністр інфраструктури Володимир Омпелян впевнений, що всі аргументи Павла Рябікіна – це замилення очей громадськості. Основна причина незаходу лоукост-компанії – МАУ.

"Ви знаєте, дивна ситуація, коли один державний аеропорт Львів успішно підписав контракт з Ryanair, без жодних проблем у нормальному переговорному процесі. Без прес-конференцій і пояснень, чому це неможливо. Взяли і підписали. А інший аеропорт вигадує тисячу причин, щоб цього не відбулося. Причина є одна. "Міжнародні авіалінії України", які не хочуть конкуренції, які створюють всі можливі умови, щоб Ryanair не зайшов на український авіаринок. І українські пасажири надалі переплачували за авіаційні квитки", - заявив міністр.

МАУ, базовий перевізник аеропорту Бориспіль, становить 60% від усіх пасажирів. Він обслуговує майже всіх трансферних туристів. За рахунок великих обсягів перевезень МАУ одержує 20% знижки на аеропортовий збір. За інформацією Володимира Шульмейстера, замість 13 доларів збору компанія сплачує близько 10. На спеціальні групи клієнтів, наприклад, нових пасажирів, знижка сягає 80%.  

112.ua

Пасажири кажуть, що на деяких напрямках альтернатив обмаль. Антимонопольний комітет теж долучився до розслідування. Зараз його працівники розглядають справу щодо порушення Борисполем законодавства про захист економічної конкуренції. Отже, розбираємося в причинах. Акціонер МАУ – олігарх Ігор Коломойський. Близько 50% від вартості квитка – ціна пального. У прес-службі МАУ нам озвучили дві назви компаній-постачальників пального:

"Я знаю, що заправлялися у TNKavia, вони працюють, принаймні працювали, в Борисполі, компанія "Кребо", була така, яка не володіє певною інфраструктурою в аеропорту Бориспіль".

А ось як коментує ситуацію Шульмейстер:

"Компанія "Кребо" обслуговує МАУ паливом. Це був майже монополіст свого часу, сьогодні це компанія, яка, якщо я правильно пам'ятаю, це єдиний виробник палива в Україні, авіаційного. Компанія "Кребо" розташована на Кременчуцькому переробному заводі, але до Коломойського стосунку не має. Однак ця компанія, якщо далі йти, це паливо робиться з нафтопродуктів, які потрапляють в "Кребо" з нафтопереробного заводу, відповідно, опосередковано ці нафтопродукти мають відношення до компанії Коломойського".

Новини за темою: МАУ звинувачує Мініфраструктури в безпідставних преференціях для Ryanair

Тож одна з гіпотез така: МАУ – це інструмент для реалізації нафтопродуктів. Єдине, що може врятувати українців, – здорова конкуренція між авіакомпаніями в аеропорті.

У випадку з Ryanair йшлося про напрямки з Києва в Ейндговен, Лондон, Манчестер та Стокгольм, інші – зі Львова. МАУ зараз літає з Києва в Лондон та Стокгольм. Міністр інфраструктури розповів, що тільки-но оголосили про захід Ryanair, МАУ підвищило кількість акційних квитків з одного до одинадцяти відсотків. Після повідомлення про скасування рейсів дешевших квитків знову поменшало. 

"- Якщо, наприклад, якась певна компанія заходить на ті самі напрямки, по яких вже працюєте Ви, це для Вас невигідно? – Дивіться, з точки зору такого прямого запитання в лоб – звісно, я маю сказати, це для нас невигідно. Але насправді це для нас вигідно. Бо перш за все ми дуже любимо кооперуватися, дуже любимо укладати угоди кошерінгу, співпраці, інтерлайну з нашими колегами і партнерами по цеху", - прокоментував президент МАУ Юрій Мірошников.

112.ua

Ми поспілкувалися з представниками міжнародних авіаперевізників. Представник однієї з компаній нам розповіла, як її завуальовано не пустили на український авіаринок.

"Наприклад, обслуговування одного пасажира. В МАУ платили збір за обслуговування 405 гривень, а решта компаній 800 з чимось. І при цьому при всьому у МАУ найдорожчі квитки, МАУ літає - пасажирів не годує, купа у них на рейсах своїх приколів, платна вода і все інше, при таких знижках. А інші компанії виявилися в неконкурентній ситуації, за якої знижки не дають, а конкурувати треба. Тому що монополіст - це Коломойський, а Коломойський, між нами кажучи, він має засоби масової інформації, на нас почав такий бруд литися, що нам від нього відмитися... Ми зрозуміли, що туди краще не влазити", - розповіла представниця.

За свідченнями НАБУ, протягом 2014 і 2015 років МАУ збирала з пасажирів 2 долари і 0,5 долари за міжнародні і внутрішні перевезення відповідно. Таким чином, протягом двох років МАУ назбирала понад 147 млн гривень. НАБУ вважає збір незаконним: вказані кошти, відповідно до постанови Кабміну № 819, повинні були перераховуватися до спеціального фонду, однак замість цього ними заволоділа авіакомпанія за сприяння керівника і бухгалтера компанії та екс-керівника Державіаслужби.

Новини за темою: Гройсман просить НАБУ і АМКУ дати оцінку переговорному процесу з Ryanair

Президент МАУ дотримується позиції, що після того, як почали діяти деякі положення податкового кодексу, втратили силу інші положення, через що збір перестав бути законним. Для того, аби відновити його законність, збір має бути врегульований законодавчим актом. Тож чекають роз’яснення суду.

У квітні минулого року Державна авіаційна служба прийняла наказ №222: перевізник, який претендує на повітряну лінію, тепер не повинен мати заборгованість перед державним спецфондом; скасовано вимогу щодо обов'язкового виконання внутрішніх рейсів, якщо компанія претендує на міжнародні рейси. Також, якщо керівництво авіакомпанії не є громадянами України, тепер воно має право на експлуатацію повітряної лінії.

Враховуючи сотні мільйонів на балансі та панівне становище в Борисполі, МАУ оскаржує в суді наказ. Тоді суддя Вищого адміністративного суду Євген Аблов своєю постановою дозволяє авіакомпаніям не повертати кошти державі та користуватись повітряними лініями. Позиція Вищого адміністративного суду суперечить позиції НАБУ. Доки триває судовий процес, кошти можна не повертати ані на державний баланс, ані пасажирам. 

112.ua

112.ua

26 липня Володимир Омелян публікує на своїй сторінці у Фейсбук ще низку позовних заяв від МАУ. Компанія просить визнати незаконними дії Мінінфраструктури щодо укладання договору Ryanair з Борисполем, не надавати пільги лоукостеру, визнати недійсним укладання угоди Ryanair зі львівським аеропортом та стягнути з держави збитки, заподіяні МАУ, у розмірі понад 20 млн гривень.

Анастасія Левченко, журналіст програми "Народна Прокуратура"