Черги, сервер висить, техніки не вистачає: Як відбувається укладення договору із сімейним лікарем

В Україні стартувала медична реформа. Українцям потрібно підписувати договори із сімейними лікарями. У МОЗ рапортують – за добу підписують папери близько 13 тисяч осіб. Щоб побачити, як нововведення впроваджуються на практиці, журналіст 112.ua уклав договір із сімейним лікарем в одній із київських поліклінік. Ділимося досвідом

Черги, сервер висить, техніки не вистачає: Як відбувається укладення договору із сімейним лікарем

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

В Україні стартувала медична реформа. Українцям потрібно підписувати договори із сімейними лікарями. У МОЗ рапортують – за добу підписують папери близько 13 тисяч осіб. Щоб побачити, як нововведення впроваджуються на практиці, журналіст 112.ua уклав договір із сімейним лікарем в одній із київських поліклінік. Ділимося досвідом

Щоб заощадити час, на прийом до лікаря, з якою збиралася укласти договір, я записалася через систему HELSI.me. На прийом приїжджаю без запізнень – біля дверей кабінету вже три людини.

- Я за записом, - кажу їм.

- Ідіть, я поступлюся, - покірно погоджується дівчина, яка стоїть ближче всіх до дверей кабінету, - але там пацієнт.

- Я почекаю.

- А ви знаєте лікаря, до якої йдете? Чи хороша вона?

- Мабуть, так. Знаю її вже дуже давно. Чому ви питаєте? – цікавлюся у своєї співрозмовниці.

- Я сьогодні в окуліста була, відстояла чергу, а він каже: без направлення сімейного лікаря прийняти мене не може. І ось тепер мені потрібно з кимось укласти договір, - пояснює вона.

Думаю, багато українців будуть підписувати договори не після усвідомленого вибору, а просто тому, що треба з кимось підписати.

Новини за темою

Входжу до кабінету.

- Прийшла укласти договір.

- Це до медсестри, - відповідає мій лікар.

- Будете за чоловіком, якщо там нікого немає більше в черзі на укладення договору, - каже медсестра.

- Як? Я ж записувалася, - намагаюся протестувати. - А що у вас різні черги?

- Так. Але попереджаю відразу: система «висить». Не факт, що ми зможемо вас зареєструвати сьогодні.

- Висить ноутбук чи система МОЗ? - уточнюю, дивлячись на значних розмірів ноутбук Hewlett Packard, перед яким сидить медик.  

- Система висить! Вчора ледве чотирьох ввели і то тільки після 18:00. Тому дивіться, якщо у вас є час чекати – чекайте, але швидко це не буде!

Я погоджуюся. Редакційне завдання потрібно виконати.

До речі, у цій поліклініці ще невеликі черги. Знайома, укладаючи договір в іншій установі, просиділа весь день.

Дівчина, що була переді мною, укладати договір з лікарем передумала. Тільки запитала, чи не випише вона їй направлення «просто так». Лікар відмовилася і порадила звернутися в поліклініку, закріплену за адресою проживання.

Стоп! А як же роз'яснення МОЗ про те, що згідно із законом вибрати фахівця можна незалежно від місця реєстрації пацієнта, проживання або сплати обслуговування?

До речі, на сайті HELSI.me сказано, що якщо людина бажає вперше звернутися в медичний заклад, але зареєстрована в іншому районі міста або в іншому населеному пункті, вона повинна завчасно (приблизно за 30 хвилин) звернутися в реєстратуру медичного закладу для написання заяви на ім'я головного лікаря про взяття на медичний облік. Для подачі заяви потрібно мати при собі документ, що підтверджує особу. 

Закінчення реєстрації чоловіка і своєї черги на укладення договору чекаю близько 30 хвилин. За мною зайняли чергу дві пенсіонерки. Ось хто точно нікуди не поспішає і може чекати своєї черги укласти договір скільки завгодно. 

- У вас мобільний із собою? – уточнює в однієї із жінок лікар, вийшовши з кабінету.

- У мене немає мобільного, - розгублено відповідає жінка.

- Ми ж не можемо без мобільного. Ви повинні отримати SMS із кодом і нам його сказати. А чоловік з вами? У нього є мобільний?

- Так! – радіє вона, запитуючи у літнього чоловіка. – Ти можеш приймати цю… (згадує слово).

- SMS. Так, так, можу, - заспокоює він дружину.

Входжу в кабінет. Медсестра у цей час говорить лікарю:

- Ну подивися, висить нещадно!

- Все висить чи тільки підпис не можеш ввести?

Мова про електронний підпис, яким сімейний лікар завіряє договір, розумію я.

- Підпис. Ой, ось ввела!

- І багато ви вже уклали договорів? - питаю сідаючи навпроти медсестри на кушетку. 

- Ну як, - відповідає вона з докором у голосі – тільки пару днів як почали реєстрацію. І до того ж, я говорила, система постійно висить! Це ж не від нас залежить. Ось так ще вранці і після шести вечора більш-менш, але вдень – взагалі без шансів! Давайте мені копію паспорта та ідентифікаційного коду.

- Дивіться, а якщо б я привезла документи мами, ви б могли дистанційно укласти договір?

- Ні, мені потрібно, щоб людина ось тут сиділа перед моїми очима, як ви зараз, - відповідає медпрацівниця.

- А як же укласти договори людям з обмеженими здібностями, лежачим хворим? – питаю.

- Послухайте, це ж все тільки почалося, ми самі ще добре нічого не знаємо, - урезонює мене лікар.

- Добре, а на обслуговування дітей теж з вами потрібно підписувати договір? – не вгаваю.

- Ми не беремо дітей! – протестує лікар. – Ні, уявіть, що буде, якщо тут і діти, і дорослі – це ж божевільня! У вас діти до дитячої поліклініки прикріплені? Так? Все, значить туди і з ними укладайте. Але дивіться, кажуть, що може укласти дорослий, який вже зареєстрований у системі.

Як варіант подумала про те, що такий договір на дитину можна підписати і з приватною клінікою. Зателефонувавши у кілька клінік, з'ясувалося, що укладення договорів із лікарями сімейної медицини вони не практикують. Хоча опція сімейна медицина в переліку послуг у багатьох приватних клінік вказана. Причин неучасті у програмі МОЗ мені не пояснили. Втім, вони очевидні: якщо разова консультація експерта з направленням для дітей у приватному закладі коштує 500-1500 грн (діагностика та аналізи при цьому оплачуються окремо), а Служба охорони здоров'я збирається платити лікарю сімейної медицини всього 370 грн за обслуговування пацієнта протягом року, то жодного сенсу приватній клініці брати на себе таке щастя немає.

У чому ж тоді ідея сімейного лікаря? Чи все-таки ми маємо справу із ситуацією, коли від зміни назви суть не змінюється?

- Скажіть мені прізвище, ім'я і телефон людини, якій ви довіряєте, я повинна вписати її у форму, - звертається до мене медсестра.

Називаю. Потім номер, який прийшов у SMS. Суттєво, що в декларацію вноситься назва вулиці, на якій я проживаю, в тому варіанті, в якому вона була до декомунізації. Вказую на це медсестрі. Та безпорадно розводить руками.

- Все, залишилося тільки ввести електронний підпис, але система знову висить!

- Та не переймайся, залишай так, потім введемо підписи їм усім, як вчора, - пропонує лікар.

Я розумію, що вільна.

- Можу запитати, що тепер зміниться в системі виклику лікаря додому, в лікуванні? – уточнюю у них.

- У реєстратуру. Там теж потрібно зареєструватися, і вам все розкажуть. Вони у нас на такі питання відповідають. 

Виходжу з кабінету. На стіні плакат з інструкціями, як вибрати сімейного лікаря. Читаю. Крок 5: Після перевірки даних у декларації підписуються два роздруковані примірники разом із обраним лікарем. Один примірник може забрати пацієнт.

Я повертаюся до кабінету.

- Як мені отримати роздруковану декларацію?

- Принтера немає. У нас його немає, розумієте? – відповідає мені лікар.

- Ну послухайте, ви ж бачили, як ця система висить! Вам просто пощастило, що ми змогли внести в неї. А ви ще принтер хочете відразу. Коли він у нас буде, тоді ми вам все роздрукуємо! – нервує медсестра. 

Я йду.

До речі, на плакаті в коридорі написано, що якщо пацієнт укладає декларацію із новим лікарем, декларація, укладена раніше, автоматично анулюється. Їхати нікуди не треба, зміни автоматично зафіксуються самі – відразу після підписання нової декларації.

Прямую до реєстратури.

Новини за темою

- Мені сказали зареєструватися у вас.

- А у нас зараз немає бланків, приходьте, коли вони будуть. 

- А що за бланк, покажіть, - прошу я.

Виявляється, йдеться про угоду на збір та обробку персональних даних.

- Так я ж заповнювала такий бланк!

- Так? Зараз подивлюся. Прізвище, - медик бере в руки товстий зошит. Так, так, зошит. Не планшет або консоль комп'ютера.

- Ну от, ви ж є. Тоді не потрібно.

- Я сфотографую цей приклад заповнення, можна?

- На здоров'я. Якщо б ви ще нам могли зробити їх ксерокопії або роздрукувати. Немає у вас такої можливості? – якось жалібно навіть запитує медпрацівник.

- Ні, на жаль, - зітхаю я.

Я помилково подумала, що процедура в реєстратурі - це частина процедури укладання декларації з сімейним лікарем. А насправді це реєстрація на сайті HELSI.me.  

На візитці, яку видають після реєстрації, зазначено, що HELSI.me – це сервіс запису до лікаря, зберігання медичних даних і медкабінет пацієнта. На ньому можна зберігати електронну медичну картку, пов'язану медичну картку дитини, плани лікування та діагностики.  

- З опцій поки працює тільки електронний запис до лікаря, - опускає мене з небес на землю працівниця реєстратури.

- Може, ви мені скажете, що для мене зміниться після того, як сьогодні я підписала декларацію із сімейним лікарем? – питаю у неї.

- Нічого не зміниться. Все як було, так і буде, - вона знизує плечима.

- Дивіться, а якщо до вузького спеціаліста мені потрібно буде потрапити?

- Ну от до вузького будете брати направлення у свого лікаря. У всіх лікарів на кабінетах вже написано, що до них можна звертатися без направлення. Але вони можуть і піти назустріч вам. Прийняти без направлення.

- А якщо людині потрібно буде викликати лікаря додому, а договору у нього з лікарем немає, лікар прийде?

- Звичайно, прийде! Але ви ж знаєте, як у нас все… Сьогодні прийде, а завтра скажуть - і все, не буде ходити до тих, з ким немає договору. Тому краще укласти цей договір. 

Дякую їй і йду до виходу з надією, що це лише початок реформи і насправді щось та зміниться. Але, здається, співробітники поліклініки в це не дуже вірять.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини партнерів

Загрузка...