Боротьба зі спамом чи з прозорістю? У Раді хочуть зменшити кількість поправок

У Верховній Раді взялися за спрощення ухвалення законопроектів. Наприкінці травня депутати від пропрезидентської фракції БПП запропонували колегам не включати до порівняльної таблиці законопроекту до другого читання поправки, які не підтримав профільний комітет. Таким чином, у разі якщо депутати підтримають відповідну законодавчу ініціативу, ми більше не побачимо багатоденних обговорень законопроектів, а окремі народні обранці втратять одну з можливостей для піару і торгів. З іншого боку, це посилить роль комітетів, а значить, депутатам доведеться домовлятися з їхніми членами, щоб поправки до проектів законів взагалі дійшли до сесійної зали

Боротьба зі спамом чи з прозорістю? У Раді хочуть зменшити кількість поправок

Ярослав Конощук

Парламентський кореспондент

У Верховній Раді взялися за спрощення ухвалення законопроектів. Наприкінці травня депутати від пропрезидентської фракції БПП запропонували колегам не включати до порівняльної таблиці законопроекту до другого читання поправки, які не підтримав профільний комітет. Таким чином, у разі якщо депутати підтримають відповідну законодавчу ініціативу, ми більше не побачимо багатоденних обговорень законопроектів, а окремі народні обранці втратять одну з можливостей для піару і торгів. З іншого боку, це посилить роль комітетів, а значить, депутатам доведеться домовлятися з їхніми членами, щоб поправки до проектів законів взагалі дійшли до сесійної зали

Про боротьбу з поправочним спамом заговорили ще в 2017 році. Перший заступник голови фракції "Блоку Петра Порошенка" Ігор Кононенко восени минулого року заявив про необхідність відповідних змін до регламенту у зв'язку з тривалим розглядом деяких законопроектів у другому читанні.

На думку депутата, парламент спочатку має голосувати за підготовлений профільним комітетом проект закону до другого читання.

"Тільки у випадку якщо редакція комітету не набере 226 голосів, далі вже йти по поправках", - пояснив Кононенко. Наприкінці травня цього року ідея, озвучена першим заступником голови фракції БПП, втілилася в законопроект, який було зареєстровано депутатами від пропрезидентської фракції Олександром Герегою та Андрієм Шиньковичем.

Новини за темою

Варто відзначити, що на сьогодні, згідно з регламентом, депутати голосують за поправки, якщо їх відхилено комітетом, але автори цих поправок наполягають на голосуванні за них. Також депутати мають право ставити на підтвердження поправки, які було ухвалено комітетом. У такому випадку, якщо правка не набирає 226 голосів, її вважають відхиленою і виключають з остаточної редакції законопроекту. Після розгляду всіх поправок проект закону ставиться на голосування в другому читанні і в цілому з урахуванням проголосованих поправок. Прихильники змін до регламенту вважають, що розгляд на пленарних засіданнях відхилених поправок до законопроектів служить виключно для затягування процесу та піару для авторів поправок.

До прикладу, піл час розгляду президентського законопроекту 6232, що стосується зміни правил судочинства, який охрестили судовою реформою, відхилені комітетом поправки було повернуто в тіло законопроекту. Нерідко автори поправок не наполягають на їх розгляді. Часто розгляд відхилених поправок нагадує шоу, де всі учасники щосили прагнуть показати турботу про виборців. Та й тривалий розгляд того чи іншого законопроекту, як правило, використовується для досягнення кулуарних домовленостей. Простіше кажучи, розгляд поправок використовують як ширму для закулісних торгів щодо важливих рішень, а подібні торги нерідко тривають до останнього. Особливо гостро стоїть ця проблема, коли в залі голосують за проект держбюджету.

Водночас завдяки праву депутатів на відхилення поправок, із законопроектів іноді виключають неоднозначні норми. Так, під час розгляду змін до державного бюджету з нього було виключено поправку про відшкодування компаніям частини боргу з податку на додану вартість облігаціями. Як подейкують у кулуарах парламенту, цю норму було прописано в інтересах однієї компанії. Також під час розгляду поправок до бюджету депутати не погодилися додатково збільшити витрати на силовиків.

Новини за темою

Тепер же депутатам, як вже зазначалося вище, пропонується відмовитися від розгляду відхилених профільним комітетом поправок до тієї чи іншої законодавчої ініціативи у сесійній залі парламенту. Як наголошується в пояснювальній записці, законопроект передбачає перенесення процедури обговорення поданих народними депутатами змін до тексту, ухваленому в першому читанні, до профільного комітету, "де ініціатору буде забезпечено детальне і професійне обговорення його поправок і пропозицій".

Як це виглядає на практиці? Законопроект після першого читання розглядають на засіданні відповідного профільного комітету. Якщо за підсумками розгляду більшість членів комітету провалять ту чи іншу поправку, то вона стане надбанням історії. Відповідно, відхилених поправок не буде і в порівняльній таблиці до законопроекту в рамках процедури другого читання. Наприклад, до другого читання Кабмін пропише в проекті держбюджету на закупівлю умовних пожежних машин якийсь мільярд гривень. Якщо хтось із депутатів не згоден і вирішить внести поправку, мовляв, треба зменшити суму, він має відстояти свою поправку в комітеті. Якщо в комітеті будуть зацікавлені особи і поправка не пройде, у сесійній залі депутати мають або проголосувати за законопроект в початковій версії, або ж провалити його. Змінити що-небудь у сесійній залі вже буде неможливо. Як і пересічному українцеві почути аргументи сторін під час дискусії. Все ж, засідання комітетів у нас у країні мало хто дивиться.

Небезпеки, пов'язані з такою ініціативою, насамперед торкнуться "великих" законопроектів, в яких буде безліч норм і нюансів.

З іншого боку, ті депутати, які вносять правки з метою піару або цілеспрямованого спаму, втратять цей інструмент.

Автори законопроекту натякають нам, що дебати довкола спірних норм у сесійній залі широку громадськість не дуже цікавлять. А значить, вони не принесуть авторам поправок електоральних балів, і взагалі нема чого гаяти час на розмови.

"За результатами моніторингу телевізійних трансляцій пленарних засідань українського парламенту кількість глядачів під час проведення другого читання практично всіх без винятку законопроектів падає в рази", - констатують у пояснювальній записці до законопроекту.

За часів попередньої влади в парламенті були ініціативи скоротити пленарний тиждень до двох робочих днів. Мовляв, депутатам вистачить і двох днів, щоб натиснути потрібні кнопки. Тоді опозиція говорила про перетворення парламенту на бутафорський орган, який нічого не вирішує, а лише натискає кнопки. Зараз тодішня опозиція перебуває у владі, але ініціатива дуже схожа на ту, стару – менше розмов у залі, більше натискань кнопок.

Так, майбутнє законопроекту поки є неясним. Депутати отримали документ для ознайомлення. Враховуючи, що спочатку ініціатива виходила від керівництва БПП, не виключено, що її будуть активно просувати серед депутатського корпусу під виглядом збільшення ефективності роботи парламенту. Щоправда, незрозуміло, як на ухвалення законопроекту відреагують ключові політичні гравці. Адже в разі ухвалення ініціативи на лобіювання норм доведеться витрачати більше енергії і, можливо, грошей: спочатку в комітеті, а потім у сесійній залі. Та й навряд чи він викличе захват у депутатів від опозиції. Не слід забувати і про безкоштовну парламентську піар-трибуну. Що б там не говорили в коаліції, але поговорити про турботу про виборців з трибуни Ради полюбляють не тільки опозиціонери.

Ярослав Конощук

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...