Білорусь припинила поставки нафтопродуктів в Україну: Наскільки зростуть ціни на АЗС

Не встиг ринок автомобільного палива переварити заяву Росії, яка підвісила дамоклів меч над значною частиною імпорту в Україну дизпалива і автогазу, як в минулий понеділок реально зупинилися відвантаження палива з Білорусі. Ринки моментально відреагували зростанням цін, який, за прогнозами експертів, буде спостерігатися в найближчі 9-10 днів. Найгостріше реагують ціни на дизпаливо у зв'язку з підвищеним попитом через посівну.

Білорусь припинила поставки нафтопродуктів в Україну: Наскільки зростуть ціни на АЗС
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Не встиг ринок автомобільного палива переварити заяву Росії, яка підвісила дамоклів меч над значною частиною імпорту в Україну дизпалива і автогазу, як в минулий понеділок реально зупинилися відвантаження палива з Білорусі. Ринки моментально відреагували зростанням цін, який, за прогнозами експертів, буде спостерігатися в найближчі 9-10 днів. Найгостріше реагують ціни на дизпаливо у зв'язку з підвищеним попитом через посівну.

Що сталося в Білорусі?

На початку нинішнього тижня в Україну припинилися поставки автопалива з Білорусі, країни, яка є другим за величиною постачальником дизпалива, найбільшим постачальником бензину в Україну, а також поставляє значні обсяги автогазу. "На поточний момент експортні поставки з Білорусі повністю зупинені, деякі великі трейдери 22 квітня 2019 року офіційно повідомила своїх контрагентів про обнулення травневих номінацій по білоруських ресурсах", - повідомили 112.ua у прес-службі Нафтогазової Асоціації України. 19 квітня о 18:00 "Білоруська нафтова компанія" (найбільший імпортер в Україну автопалива з білоруських заводів, зокрема найбільших "Мозирського НПЗ" і "Нафтан") повідомила своїх клієнтів про настання обставин непереборної сили, що перешкоджають виконанню зобов'язань по поставці нафтопродуктів. Компанія призупинила експорт автобензинів всіх марок, дизельного і рективного палива, йдеться в повідомленні для контрагентів, копію якого опублікував профільний сайт enkorr.

Новини за темою

Обмеження на постачання автопалива з країни були введені, щоб не спровокувати його дефіцит на внутрішньому ринку, у зв'язку зі зниженням до мінімуму обсягів переробки на найбільших білоруських НПЗ. Причиною стало різке погіршення якості російської експортної нафтової суміші Urals, що надходить транзитом в ділянку магістрального нафтопроводу ВАТ "Гомельтранснафта Дружба". Це стало причиною пошкодження дорогого обладнання на Мозирському НПЗ, про що підприємство офіційно повідомило на своєму сайті. Спостерігалося перевищення допустимих показників частки органічних хлоридів у сирій нафті, що надходить з Росії по нафтопроводу "Дружба", в 10–25 разів. Зокрема, про це заявили в концерні "Белнефтехим". В ефірі телеканалу СТВ голова концерну "Белнефтехим" Андрій Рибаков повідомив, що "окремі проби показували перевищення в 100 разів".

22 квітня неякісна російська сировина досягла і європейських НПЗ, повідомив Enkorr з посиланням на представника міжнародного трейдера. Нафта з підвищеним вмістом хлоридів досягла НПЗ в Німеччині, що знаходиться на північній гілці нафтопроводу "Дружба". Українська "Укртранснафта", що здійснює транзит, прийняла рішення не накопичувати неякісну російську нафту в своїх резервуари, побоюючись корозійних процесів. При цьому Міненерго РФ заявило, що проблеми мають "технічний характер". Вчора, 23 квітня, в Росію виїхала делегація "Белнефтехима", до складу якої включені керівники нафтопереробних підприємств, для переговорів з представниками "Транснафти". 

Як відреагував ринок в Україні?

У прес-службі "Нафтогазової асоціації" прогнозують, що відвантаження автопалива з Білорусі не відновляться ще мінімум 8-10 днів. 23 квітня БНК повідомила, що "поки говорити, що є якісь поліпшення потоку нафти, передчасно": "Українському паливному ринку вже необхідно шукати додаткові обсяги поставок на травень, щоб замістити обсяги білоруських НПЗ, що випали".

На події вже гостро відреагував ринок дизеля, кажуть 112.ua експерти. Ситуація ускладнюється високим попитом на цей вид палива у зв'язку з проведенням весняно-польових робіт, які в цьому році зрушилася на кінець квітня через погані погодні умови. У 2019 році Україна в середньому щомісяця імпортувала 160 тис. т білоруського ДТ, його частка за підсумками I кварталу 2019 року склала 34,5% ринку. За оптимістичним сценарієм, нам належить знайти 80–100 тис. т палива, за песимістичним — 150–180 тис. т, заявив директор А-95 Сергій Куюн.

На тлі невизначеності з постачаннями палива з Білорусі і стрибка світових цін на нафту кількість пропозицій дизельного палива в дрібно- і великооптовому сегменті скоротилася, повідомили в А-95. За останні два дні середня ціна бензовозних партій ДП зросла на 2,25 грн/л, на залізничній станції "Коростень" білоруське паливо і зовсім відсутнє. Вчора протягом дня оператори по кілька разів переглядали заявлені ціни. "Анвитрейд" виставляв ціну 23,60 грн/л (+60 коп./л до 19 квітня), "Альянс Енерго Трейд" — 23,60 грн/л (+60 коп./л), "Мартін Трейд" — 23,45 грн/л (+40 коп./л). Сьогодні ціни перевалили за 25,50 грн/л.

На 2250 грн/т вже підвищила ціни в своєму прейскуранті вітчизняна "Укртатнафта": ціна на кременчуцьке ДП зросла з 27 500 до 29 750 грн/т. За даними системи PsycheaFUEL, слідом за оптом на ситуацію реагує і роздріб: індикативна ціна дизпалива євро ДСТУ 7688:2015 на АЗС України з 16 квітня по 23 квітня 2019 р. зросла на 0,6%, або 16,6 коп/л – до 28,76 грн/л.

За словами експертів, слідом за дизелем вгору підтяглися і ціни на бензин і автогаз. Зростання цін на АЗС за тиждень для різних видів палива склало 12-22 коп./л. В опті ситуація значно гірша: зростання становило від 60 коп. до 1 грн 63 коп./л, повідомляє НТЦ "Психея". За результатами моніторингу ринку нафтопродуктів на українських АЗС станом на вчора, 23 квітня, ціна бензину А-92 євро зросла на 0,24% (на 7 коп./літр) - до 27,75 грн/л, бензину А-95 євро - на 0,19% (6 коп./літр) - до 29,32 грн/л. Скраплений газ подорожчав на 0,27% (на 4 коп./л) до 13,4 грн/л.

Незважаючи на зростання світових цін на нафту і нафтопродукти, головним чинником зростання цін директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін вважає спекулятивне підняття ціни операторами, оскільки розрахунки говорять про достатню роздрібну маржу. Економічних передумов для такого подорожчання немає, зазначив він. Він прогнозує, що до майбутнього вівторка (30 квітня) бензин А-95 євро в роздробі може зрости до 30,95 грн/л, а дизель досягне позначки 30 грн/л.

При цьому світова ціна на нафту днями подолала позначку 74 дол./бар і очікується її подальше зростання. У зв'язку з цим зараз є потенціал зростання цін на автопаливо на 1 грн/л, сказав Сергій Куюн. 

Чого очікувати далі?

Прогнозувати ситуацію з цінами на автопаливо в Україні в довгостроковій перспективі експерти поки не можуть, так як це, за словами Куюна, "рівняння з кількома невідомими". "Біда не приходить одна: крім того, що сталася з відвантаженнями з Білорусі, пішли в ріст і котирування нафти. Тому в нинішньому рівнянні кілька невідомих і точно сказати, якою буде ціна, поки складно. Однозначно лише те, що вона буде рости. А ось який внесок буде від кожного з факторів, можна буде бачити тільки за фактом", - сказав 112.ua директор А-95 Сергій Куюн. 

За словами експертів, на ситуацію на ринку впливає і ажіотаж, який спостерігається в зв'язку з прийняттям РФ 18 квітня постанови № 460-25, згідно з якою забороняється ввезення в Україну сирої нафти, бітуму та бітумних сумішей, а з 1 червня експорт вугілля, бензину і дизельного палива допускається виключно з особливого дозволу російського уряду.

Трейдери поки не розуміють, чи буде це означати повне або часткове ембарго або ж дозволи будуть видаватися безперешкодно всім бажаючим, кажуть експерти. Нервозності ситуації додає і невизначеність у відношенні майбутнього білоруських поставок. Компанії-імпортери світлих нафтопродуктів можуть наростити поставки з Польщі та Литви, а також за рахунок морських поставок дизельного палива танкерами з Греції, Італії, Ізраїлю. Індії, Болгарії і Туреччини, вважають в НАУ. У цьому випадку, за словами експертів, стримуючим фактором могла б служити тільки портова та залізнична інфраструктура, що не дозволить наростити обсяги значно за короткий проміжок часу.

Але поки трейдери не поспішають переорієнтуватися на альтернативні напрями. "Трейдери поки не поспішають з поставками з альтернативних напрямків, чекаючи новин з Білорусі. На жаль, слова білоруських експортерів часто розходяться з ділом, і ніхто досі не знає, наскільки серйозні проблеми сьогодні. Багато хто не виключає, що ситуація може швидко розрядитися, як і виникла. Морські поставки, як основна заміна білоруським, дорожчі, великі ризики отримати збитки. Поки впевненості в попиті не буде, завозити великі партії не будуть", - сказав 112.ua Сергій Куюн. За його словами, фактор переорієнтації на нові поставки, якщо проявиться в травні, призведе до підвищення собівартості палива на 1 грн/л.

З тим, що трейдери поки займуть вичікувальну позицію, погоджується і Сапегін. За його словами, якщо вони зараз почнуть в авральному порядку закуповувати партії на альтернативних напрямках, вони будуть коштувати дорожче через підвищений попит і логістику. Однак, ситуація на ринку може виявитися більш драматичною, ніж це бачать комерсанти. "Я вважаю, що зараз розігрується сценарій так званої гібридної війни, згідно з яким очікується реакція України у закупівлі значних обсягів дорогого палива. Однак обмежувати постачання Росія з 1 червня не буде. На ринок піде дешевий російський ресурс. Це нанесе серйозний економічний збиток українським компаніям, у яких дорогий ресурс буде зберігатися на нафтобазах, оскільки вони не зможуть конкурувати з російським імпортом. Це призведе до відходу ряду компаній з паливного ринку, принаймні, з імпортних поставок ресурсу", - говорить Сапегін. На думку експерта, з урахуванням такого сценарію вже влітку слід очікувати надлишку пропозиції нафтопродуктів та суттєвого зниження цін на них.

Експерти вважають, що частково ситуація з підвищенням цін на автопаливо у квітні-травні може нівелюватися за рахунок нарощування переробки на вітчизняних НПЗ "Укртатнафти" і "Шебелинському" ГПЗ. Крім того, за оперативними даними, у травні збережеться високий рівень прокачування російського дизпалива по нафтапродуктопроводу "ПрикарпатЗахідтранс" — близько 280 тис. т, повідомили в прес-службі "Нафтогазової асоціації".

Що можна зробити, щоб згладити коливання?

На тлі стратегічних загроз для української економіки, які оголила нинішня ситуація, показавши, чим може обернутися для України імпортозалежність по автотопливу від Росії та Білорусі, влада демонструє безпорадність. Прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що уряд впроваджує заходи, щоб мінімізувати наслідки таких дій і знижувати залежність. "Перед нами цілий світ, треба знаходити нових партнерів", - сказав він.

Втім, далі заяв справа не йде. Як стало відомо 112.ua, вчора в Міністерстві палива і енергетики пройшла нарада, на якій обговорювалася концепція розвитку української нафтопереробної галузі, однак, ніяких реальних або нових пропозицій по поліпшенню ситуації на ній не прозвучало. "Однозначно, ситуація з дефіцитом бензину і ДП в Україні була б згладжена, якщо б в Україні був за прозорими правилами сформований державою і ефективно функціонував 90-денний Мінімальний запас нафти і нафтопродуктів (МЗНН) — (це обов'язкова умова, продиктована правилами International Energy Agency і Директивою 2009/119/ЄС. Україна повинна сформувати МЗНН до 2023 року)", - заявили 112.ua у прес-службі Нафтогазової асоціації, зазначивши, що скраплений газ не входить в МЗНН.

НАУ наполягає, що 100% створення та функціонування системи Мінімальних запасів в Україні має здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету шляхом перерозподілу акцизного податку, без підвищення його ставок (у такому випадку це не призведе до збільшення вартості нафтопродуктів на зважаючи на податкове навантаження), повідомили в прес-службі Нафтогазової асоціації. Також там зазначили, що ресурс на наповнення бюджету проекту створення Мінімальних запасів може бути отриманий за рахунок зменшення частки тіньового ринку (за рахунок збільшення відрахувань податків легальними учасниками ринку).

Однак проблема ще й у відсутності стабілізаційного запасу, який міг би бути стримуючим фактором спекулятивного зростання цін, що спостерігається зараз.

І якщо для створення Мінімального запасу нафти і нафтопродуктів Держрезервом підготовлена модель його роботи, що знаходиться на узгодженні в Кабміні, то питання створення стабілізаційного запасу в міністерських кабінетах навіть не розглядаються. А споживачу залишається констатувати зростання цін на заправках і шукати найдешевше з дорогого.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>