Big Data по-українськи: Як мобільні оператори використовують дані про абонентів

Big Data називають нафтою нашого часу. Завдяки великим даним компанії можуть скорочувати витрати на залучення й утримання клієнтів, такі сфери, як медицина і юриспруденція, – підвищувати якість результату, а звичайні користувачі – отримувати послуги, коли вони їм потрібні. Великі дані – це більше не майбутнє, оскільки вони вже прийшли та охоплюють усі сфери бізнесу, держави і життя навіть в Україні. Українські мобільні оператори використовують Big Data у власних сервісах і пропонують аналітичні продукти бізнесу і державі. Якщо ви живете в Києві, Львові, Одесі або в їхніх областях, то, ймовірно, ви вже помітили на собі користь, яку місту принесли великі дані. Редакція 112.ua розповідає детальніше про сфери застосування Big Data і про те, як мобільні оператори планують розвивати новий напрям у технології

Big Data по-українськи: Як мобільні оператори використовують дані про абонентів
З відкритих джерел

Ніна Глущенко

Журналістка

Big Data називають нафтою нашого часу. Завдяки великим даним компанії можуть скорочувати витрати на залучення й утримання клієнтів, такі сфери, як медицина і юриспруденція, – підвищувати якість результату, а звичайні користувачі – отримувати послуги, коли вони їм потрібні. Великі дані – це більше не майбутнє, оскільки вони вже прийшли та охоплюють усі сфери бізнесу, держави і життя навіть в Україні. Українські мобільні оператори використовують Big Data у власних сервісах і пропонують аналітичні продукти бізнесу і державі. Якщо ви живете в Києві, Львові, Одесі або в їхніх областях, то, ймовірно, ви вже помітили на собі користь, яку місту принесли великі дані. Редакція 112.ua розповідає детальніше про сфери застосування Big Data і про те, як мобільні оператори планують розвивати новий напрям у технології

Сфера застосування

Важлива ремарка: перш ніж ми перейдемо до конкретних прикладів, важливо розуміти, що дані знеособлено, і ні оператор, ні його клієнти не знають, що, наприклад, конкретний Іван Іванович Іванов надцятого мартобря в компанії дружини і коханки вирушив з Києва на відпочинок до Одеси. Більше того, оскільки в Україні не так поширено контрактне підключення, оператори в принципі не знають, ким є їхні абоненти. Вони можуть тільки припускати з якоюсь часткою ймовірності, зважаючи на сценарії використання, ким може бути абонент – його вік, стать, дохід, наявність автомобіля тощо. При цьому самі дані замовникові не передаються – він отримує тільки аналітику.

"Київстар" і Vodafone Україна говорять, що міській владі в Україні вони надають дані безкоштовно, послуга є платною тільки для бізнесу. У Vodafone тарифи не озвучують, кажуть, що індивідуальний підхід усюди, поки немає як таких коробкових рішень. Більше того, навіть кейси глобального партнера в Україні не допоможуть – специфіка в кожній країні своя.

Інфраструктура і транспорт

Оператори "бачать", як переміщуються абоненти: містом, країною, куди їдуть за кордон. На підставі даних про переміщення людей у світі створюються і коригуються маршрути громадського транспорту, будуються автомобільні і залізні дороги.

Приклад з української практики. Світовий банк виділяє нашій країні кошти на ремонт доріг. Але цих грошей не вистачить, щоб профінансувати все – потрібно грамотно розставити пріоритети. У цьому допомагають великі дані від мобільних операторів. Аналіз показує, як саме переміщуються українці. Причому не тільки якими дорогами, а й між якими конкретними пунктами. На підставі цієї інформації можна зрозуміти, де необхідні реконструкція і розширення дороги, а де в цілому потрібна нова дорога.

Новини за темою

Ще один приклад з української практики. За допомогою операторської BigData можна відстежити, скільки людей і звідки перетинають кордон, і таким чином визначити, де є необхідність в обладнанні прикордонних пунктів і яка в них повинна бути інфраструктура.

У "Київстар" говорять, що Київ використовував великі дані для аналізу пасажиропотоку між правим і лівим берегом, а також з міст-сателітів, щоб визначити найбільш завантажені напрямки. Завдяки цьому місто оцінило потреби в транспорті. Операторські дані допомогли розробити нові транспортні маршрути, які було запущено цього року.

У Vodafone Україна та "Київстар" говорять, що Львів запитує Big Data, щоб правильно розвивати місто, будувати і організовувати транспортну інфраструктуру.

                                                   Туризм і культура

Дані про те, хто приїжджає до України і як переміщається країною, мають велику цінність для туристичної галузі. Їх можна використовувати для створення путівників (щоб направити увагу туристів на об'єкти, які чомусь не користуються популярністю), переведення їх популярними в туристів мовами, будівництва інфраструктурних об'єктів там, куди їздять люди, розуміння початку і кінця "високого сезону".

У межах України Одеська область використала Big Data, щоб зрозуміти, звідки їдуть туристи найчастіше, а де регіону не вистачає реклами, з'ясувати, скільки місяців триває сезон. Також Big Data стала одним з аргументів для того, щоб запустити потяг з Києва до Ізмаїла.

Організаторам фестивалів операторські дані допоможуть зрозуміти, хто їхня аудиторія, звідки приїхала, чим цікавиться. У Vodafone Україна говорять, що до них зверталися із запитом організатори LvivMozArt.

Інтернет речей і розумне місто

Великі дані дозволяють знаходити приховані закономірності, підходити до вирішення проблеми з несподіваних сторін і виявляти аномалії (наприклад, що якісь об'єкти споживають більше електроенергії, ніж аналогічні інші, а отже, з їхньою роботою щось не так). Інтернет речей і Big Data економлять міські бюджети і роблять міста безпечними і комфортними.

Новини за темою

В Україні в силу різних причин інтернет речей ще не дуже розвинено, особливо в "міському" середовищі. Українські агрономи вже почали використовувати датчики в полях і сільськогосподарській техніці, інтернет речей проникає в логістику і транспорт. Наприклад, у Львові функціонують "розумні" світлофори, місто подумує також про "розумне" вивезення сміття. Точково в Україні встановлюють "розумні" лічильники електроенергії. Але нам поки що далеко до масового застосування інтернету речей.

У розвинених містах датчики застосовуються у сфері ЖКГ, дозволяючи контролювати прибирання сміття – від місць скупчення і потреб регулярного прибирання до потрапляння в місця перероблення. Датчики використовують при будівництві будівель або об'єктів інфраструктури (доріг, мостів), вони збирають інформацію про стан об'єктів – сповіщають про необхідність ремонту або заміни і таким чином економлять власникам значні кошти, допомагаючи запобігти проблемі, а не займатися усуненням наслідків. Датчики, які встановлюють на полях, передають агрономам дані про стан ґрунту, що набагато спрощує догляд за рослинами і сприяє зростанню врожайності. Нідерланди, будучи скромною за розмірами країною, стали одним зі світових лідерів з виробництва продовольства. Усе завдяки технологіям у сільському господарстві.

Фінанси

Банкам операторські дані теж допомагають у роботі. Наприклад, якщо клієнт звертається до банку, щоб взяти кредит, банк може запросити в оператора аналітику за мобільним номером клієнта. Програмне забезпечення на підставі великих даних і машинного навчання може передбачити, з якою ймовірністю людина поверне кредит.

Рітейл

Великі дані операторів є корисними рітейлу одразу для двох цілей – розширення бізнесу та оптимізації витрат. Наприклад, вони можуть допомогти рітейлу зрозуміти, де саме перебуває його цільова аудиторія і де є потреба у відкритті точки. Vodafone Україна, наприклад, і сам використовує таку аналітику, відкриваючи свої фірмові магазини. Цю послугу оператор продає своїм клієнтам. Це Приватбанк, Альфа-Банк, мережі (Сільпо, АТБ, Watsons тощо) і рекламні компанії (зокрема, TNS, BigBoard).

Оптимізації витрат можна досягти шляхом того самого аналізу трафіку в торговій точці. Наприклад, торгова точка може змінювати графік роботи, підлаштовуючись під час, коли біля неї перебуває найбільша ЦА, або збільшувати кількість співробітників в години-пік.

Навіщо це потрібно операторам

В операторів є одна проблема і велика кількість даних для її вирішення. В одній з публікацій ми вже розповідали, що вони шукають нові способи монетизації того, що в них є. Наприклад, створюють месенджери та інші сервіси, продають додаткові послуги (або хоча б планують це робити) своїй аудиторії.

Новини за темою

Великі дані – це ще один актив, який можна монетизувати. І на відміну від месенджерів, страховок, книг і телебачення потреба з боку потенційної аудиторії послуги є величезною, а конкурентів не так багато. Звичайно, такими можна назвати сервіси на зразок Google або Facebook, але не те щоб вони охоче діляться тим, що знають про свої аудиторії. Максимум – допомагають в таргетингу реклами в рамках свого сервісу. Але, по-перше, в операторських даних більше зв'язку з офлайном, тому вони є корисні, наприклад, у питаннях покращення міської інфраструктури. У розвинених країнах світу, де вже щосили впроваджують інтернет речей, саме мобільні підключення використовуються найчастіше для підключення пристроїв. По-друге, складно уявити ситуацію, за якої Google ділився б із бізнесом даними про те, як поводиться власник Android-смартфона, перебуваючи поруч з його точкою, або допомагав місту в створенні сервісів Smart City.

Кадрова проблема

Але покладаючись на Big Data, українські оператори стикаються з іншою проблемою – дефіцит фахівців у галузі. Зрештою, в українських ВНЗ не вчать новій затребуваній професії, і поки вся надія переважно на тих, хто розібрався в питанні сам. Два найбільших мобільних оператори – "Київстар" і Vodafone – взялися кожен по-своєму вирішувати кадрове питання.

Vodafone Big Data Lab

Цього тижня Vodafone Україна оголосив про відкриття Big Data Labs. У рамках проекту оператор надасть свій масив даних для розробників та фахівців з великим даними. За інформацією компанії, щодня користувачі генерують 400 терабайт. Учасники проекту отримають доступ до даних 100 000 абонентів з восьми областей Західної України (дані буде знеособлено, змінено і закодовано), а також до обчислювальних потужностей для роботи з цими даними.

Оператору цікаві рішення для міста і бізнесу, а також поліпшення якості життя. Проект триватиме три місяці, запис на участь вже відкрито, відбір триватиме до 24 листопада. Учасники повинні знати про статистичний аналіз даних, мати досвід роботи з Python / R. і продемонструвати креативність. Це можуть бути незалежні IT-фахівці, студенти і корпоративні команди розробників. У рамках проекту передбачено навчання роботі з операторськими даними, хакатон та акселератор для фахівців. Проекти-переможці буде представлено перед інвесторами.

Big Data School від "Київстар"

"Київстар" для навчання machine learning і data science відкрив Big Data School. Курс орієнтовано на студентів, розробників, аналітиків і математиків, ведуть його фахівці в області великих даних. Студенти курсу отримують доступ до анонімізованих даних оператора на час навчання, а в якості курсової вирішують реальне бізнес-завдання клієнта. Випускники курсу можуть влаштуватися на роботу в компанію. У "Київстарі" хваляться, що їхнього студента і згодом молодого співробітника перекупила Google, а один з колишніх студентів і нинішніх співробітників розробив скоринг-систему для боротьби з шахрайством - продукт використовують в одному з банків.

Глущенко Ніна

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>