banner banner banner banner

АЗС оштрафували на мільйони гривень: Чи зупинить це зростання цін на паливо

Експерти вважають, що ринок вже вибрав потенціал для свого зростання, однак імпортозалежність і схильність зовнішніх ринків інформаційних спекуляцій і маніпуляцій не дає можливості робити довгострокові прогнози. "Ця ціна має мало спільного з попитом і пропозицією", - кажуть нам опитані експерти

АЗС оштрафували на мільйони гривень: Чи зупинить це зростання цін на паливо
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Експерти вважають, що ринок вже вибрав потенціал для свого зростання, однак імпортозалежність і схильність зовнішніх ринків інформаційних спекуляцій і маніпуляцій не дає можливості робити довгострокові прогнози. "Ця ціна має мало спільного з попитом і пропозицією", - кажуть нам опитані експерти

Антимонопольний комітет (АМКУ) оштрафував низку нафтотрейдерів на 204 млн 325 тис. 103 грн за узгоджені дії щодо підвищення цін на світлі нафтопродукти в січні 2013 року – січні 2016 року. На бензин А-95 за цей період ціни зросли з 10,78-11,6 грн/л до нинішніх 22,97-24,99 грн/л.

Новини за темою

АМКУ наклав штраф на компанії, які працюють під брендом WOG: ТОВ "Золотий екватор" - 16 млн 194 тис. 532 грн і ТОВ "ВОГ Рітейл" - 54 млн 36 тис. 332 грн. Також на 39 млн 711 тис. 226 грн оштрафовано "Альянс Холдинг (бренд SHELL), на 12 млн 529 тис. 975 грн ПІІ "Амік Україна" бренд Amic (колишній "Лукойл-Україна"), на 2 млн 533 тис. 812 грн - "СОКАР ПЕТРОЛІУМ" (бренд SOCAR), на 1 млн 438 тис. 354 грн "Паралель М ЛТД" (бренд Parallel). Найбільший штраф наклали на "Окко нафтопродукт" (бренд "Окко") - 77 млн 880 тис. 872 грн.

Штрафи після розслідування АМКУ 112.ua

Не монополісти, а картельщики

Примітно, що оштрафовані АЗС можна назвати монополістами на ринку роздрібного продажу світлих нафтопродуктів. Із близько 7 тис. автозаправних станцій, що працюють в Україні, їм належить приблизно 1,5 тисяч, зазначає директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. "При цьому одна з найбільших автозаправних мереж групи "Приват" (близько 1,6 тисяч АЗС), яка формально працює під різними брендами і "розбита" на десятки юридичних осіб, уникла штрафу.

За даними АМКУ, ТОВ "ВОГ Рітейл, "Альянс Холдинг", "Амік Україна", "СОКАР ПЕТРОЛЕУМ" "Паралель М ЛТД" і "Окко нафтопродукт", тобто практично всі оштрафовані компанії здійснюють діяльність через 1,2 тис. АЗС, або 18% від їх загального числа в Україні.

Також експерти відзначають, що, наприклад, заправки "АМІК Україна" до середини 2015 року взагалі належали російській компанії "ЛУКОЙЛ", і виходить, що її нинішні австрійські інвестори взагалі покарані за гріхи попередників. Адже компаніям закидають підвищення цін у період з 2013 по 2016 рік.

Заправки "Приват", слід зазначити, раніше потрапляли в поле зору АМКУ. Так, у 2014 році тодішній в. о. голови Антимонопольного комітету України Микола Бараш заявив, що Антимонопольний комітет має намір розслідувати діяльність нафтотрейдерів групи "Приват". "Я вам гарантую, що найближчим часом щодо трейдерів, які пов'язані з так званою групою "Приват", будуть порушені якщо не 77, то 76 справ точно", - заявив тоді Бараш. Однак реального розвитку ця загроза не отримала.

Новини за темою

Нинішні штрафи не були пов'язані з монопольним становищем кого-небудь з учасників ринку. Тому їхня "ринкова вага" і не мала вирішального значення. Компанії оштрафовані за "картельну змову", підкреслили в АМКУ.

Як комітет з'ясував наявність "картельної змови" між компаніями, до кінця, звичайно ж, незрозуміло, зауважують як експерти, так і учасники ринку, для яких рішення виглядає більш ніж непереконливо.

У тексті офіційного прес-релізу сказано лише, що "під час розслідування було встановлено, що протягом січня 2013 року - січня 2016 року відповідачі одночасно або майже одночасно (з інтервалом у кілька днів) міняли роздрібні ціни реалізації бензину марки А-95 і дизельного палива шляхом позначення цих цін на інформаційному табло на стаціонарних АЗС". Такі дії призвели до усунення цінової конкуренції між нафтотрейдерами і підштовхнули інших учасників ринку встановлювати свої роздрібні ціни на необґрунтованому рівні, і, як наслідок, це призвело до зниження конкуренції на ринку в цілому, сказали в АМКУ.

Правила професійної етики

Ще однією особливістю нинішнього накладення штрафів на операторів ринку було те, що АМКУ анонсував оголошення остаточного рішення комітету 27 жовтня. Однак у цей день цього так і не сталося. АМКУ повідомив своє рішення днем пізніше, 28 жовтня. За інформацією учасників ринку, це сталося через затримку з колективним підписанням так званих "Правил професійної етики" оштрафованими операторами. Як повідомляє галузеве видання OilNews з посиланням на одного з учасників ринку, у випадку підписання цього документа АМКУ обіцяв істотно пом'якшити санкції за результатами свого розслідування. "Підписання дозволить знизити штраф удесятеро", – цитує одного з рітейлерів видання. У прес-службі АМКУ інформацію про запропоновану комітетом "угоду" учасникам ринку категорично спростували.

Текст правил, який спочатку був засекречений, у понеділок, 31 жовтня, з'явився на сайті АМКУ. Як відзначають учасники ринку, в ньому немає нічого такого, чого б оштрафовані компанії та інші добропорядні учасники ринку не робили. "Дотримання законодавства, продажу якісного, а не "бодяжного" палива, сплата податку, дотримання екологічних норм, чесна конкуренція – оштрафовані компанії реально передовики за всіма перерахованими в документі АМКУ пунктів", - каже власник одного з регіональних мереж АЗС на правах анонімності.

Новини за темою

З нетривіальних пунктів правил, мабуть, можна виділити зобов'язання "ніколи, ні в яких ситуаціях не приймати і не пропонувати хабарі, включаючи платежі зі спрощення процедур або одержання неправомірної вигоди", а також зобов'язання компаній "не використовувати фонди і ресурси прямо або опосередковано на підтримку діяльності політичних партій, політичний кампаній, політичних кандидатів та інших пов'язаних з ними осіб".

"Мабуть, підписання цих правил було покликано внести новизну і посилити публічну позицію АМКУ, який не тільки покарав, але і провів профілактику на майбутнє. Незважаючи на формальність цих правил, на загальному тлі виходить, що раніше трейдери цього законодавства не дотримувалися", - вважає Сергій Куюн.

За інформацією АМКУ, зведення правил не підписали представники тільки однієї з обвинувачених у картельній змові мереж - "Окко нафтопродукт".

Всі до суду

Оштрафовані АМКУ компанії, на думку експертів, оскаржать рішення АМКУ в суді. "В даному випадку схиляюся до думки, що компанії будуть відстоювати свою позицію в судах", - говорить Сапегін. Такої ж думки дотримується і Сергій Куюн. "Всі без винятку підуть до суду", - каже він. Швидше за все, рішення АМКУ було прийнято, оскільки існував певний запит на нього, від суспільства, від Кабміну, і її задовольнили, призначивши відповідальних, говорить Сергій Куюн.

У травні прем'єр-міністр України Володимир Гройсман в ході години запитань до уряду на засіданні Верховної Ради заявив, що одночасне підвищення мережами автозаправних станцій цін на паливо може носити ознаки змови.

Примітно, що рішення АМКУ прокоментували лише в "Окко нафтопродукт". При цьому, правда, не уточнили, чи буде компанія оскаржувати рішення АМКУ в суді. "Окко нафтопродукт" не погоджується з ухваленим Комітетом рішенням і вважає його таким, що не відповідає ні чинному законодавству, ні практиці вищих судових інстанцій України, ні прийнятим світовим практикам розслідування "паралельної поведінки" на ринках роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів. Практика Комітету щодо притягнення до відповідальності компаній за так звану змову, якої насправді не було і яка не встановлена і жодним чином не доведена Комітетом, підриває принцип правової впевненості як однієї з фундаментальних засад сучасної демократичної держави", - заявили в прес-службі компанії.

Як АМКУ бачить український ринок палива

За результатами засідання, на якому були оштрафовані АМКУ учасники ринку, також були схвалені пропозиції до листа в Кабмін про вжиття заходів та усунення чинників, які стримують розвиток конкуренції на ринку нафти і нафтопродуктів. У листі комітет виклав своє бачення ринку нафтопродуктів.

"Ситуація на ринках нафти і нафтопродуктів (у тому числі скрапленого газу) характеризується значною ціновою нестабільністю, рівнем залежності від імпортних поставок, втратою ринкових позицій вітчизняних виробників палива, а також активізацією проявів недобросовісної конкуренції. За даними АМКУ, обсяг ринку оптової торгівлі моторними бензинами в 2015 році в Україні становив 2,034 млн т, при цьому частина бензину вітчизняного виробництва в загальному обсязі становила 31%. З семи НПЗ в Україні виробництво нафтопродуктів здійснюється тільки на Кременчуцькому НПЗ ("Укртатнафта" групи "Приват") і Шеблинському ГЗП ("Укргазвидобування") . При цьому в 2015 році на підприємстві "Укртатнафти" було вироблено близько 72% бензинів моторних та 84% дизельного палива від загального обсягу виробництва цих видів палива в Україні.

В АМКУ відзначають, що загальна потужність Шебелинського ГПЗ дозволяє переробляти 1 млн т сирої нафти на рік, а Кременчуцького – до 18,6 млн т. При цьому в 2015 році в Україні було видобуто 2,5 млн т нафти з газовим коденсатом, що дозволяє завантажити потужності діючих вітчизняних НПЗ лише на 15% від їхньої потужності.

Цікаво, що на частку в обсязі вітчизняного видобутку сирої нафти на частку "Укртатнафти" припадало 68% в минулому році, на долю "Укргазвидобутку"- 21%, інших операторів – 11%.

Україна в 2015 році імпортувала бензин з Білорусі – 44%, Литви – 20%, Болгарії – 16%, Польщі – 15%. Дизельне паливо з Білорусі (44%), Росії – 28%, Литви (10%). Більше ніж 90% зрідженого газу було ввезено в Україну з Росії та Білорусі. Бензин і дизельне паливо в країну ввозять близько 100 імпортерів. Найбільші серед них – "БІК-Україна", "Вог Трейдинг", "Альянс Ойл Україна", "Сокар Енерджі", "ОККО-Бізнес Контракт", "Укртатнафта", "Західна нафтогазова компанія", "АМІК Україна".

Новини за темою

В АМКУ вважають, що таким чином в умовах імпортозалежності українських ринків нафти і нафтопродуктів об'єктивними факторами, що впливають на формування оптових і роздрібних цін палива, є, насамперед, цінові котирування на сиру нафту і нафтопродукти, податкова і митна навантаження, що діють в Україні (акциз, податок на роздрібну торгівлю, ПДВ) і коливання курсу валют. "Разом з тим не виключено вплив суб'єктивних факторів, які призводять до необґрунтованого підвищення оптових і роздрібних цін на паливо", - зазначили в комітеті.

І експерти, і учасники ринку погодилися з тим, що саме імпортозалежність ринку пального є, мабуть, визначальним фактором у встановленні цін. "Ринок змушений реагувати на зовнішні коливання, адже маржа АЗС в ціні палива не більше ніж 5-7%, це не більше ніж 2-2,5 грн на літрі", - зазначає Сергій Куюн.

За його даними, ціна бензину А-95 в найбільших мережах нещодавно зросла на одну гривню.

За даними директора НТЦ "Психея" Сергія Сапегіна, за останні 20 днів бензин А-95 в середньому подорожчав на 59 копійок на літрі, і його індикативна ціна зараз становить 23 грн 24 коп. Бензин А-92 і дизпаливо подорожчали на 58 коп на літрі. Індикативні ціни на ці види палива становлять 22 грн 16 коп і 20 грн 32 коп відповідно.

"Зовнішні ринки схильні до інформаційних спекуляцій і маніпуляцій. Ця ціна має мало спільного з попитом і пропозицією. Сьогодні у світових медіа активно обговорюється питання щодо можливої заморозки видобутку нафти. І хоча зростання цін стримується сумнівами біржових спекулянтів у сприятливому результаті зустрічі ОПЕК в листопаді, тим не менш ціна за один барель нафти Brent поки не опускається нижче 50 доларів. Тому зараз все більшу роль будуть грати фактори середньострокового впливу, такі, як оцінка МЕА щодо профіциту нафти, незважаючи на зростання попиту на неї", - відзначає Сапегін.

На правах анонімності власник регіональної мережі АЗС повідомив 112.ua, що останнім часом спостерігався дефіцит якісного бензину А-95 на ринку, і через це зростала ціна. "Ясно, що тут же намалювалися "бодяжники" з пропозиціями, але ми з такими не працюємо. Те, що вони пропонують, можливо, і відповідає А-95 по октановому числу, але все інше – добавки, ароматизатори, там морок", - розповів він, зазначивши, що дефіцит за чутками був пов'язаний з зупинками Мозирського НПЗ у Білорусі.

На сайті заводу в повідомленні від 7 жовтня йдеться про те, що "в каталітичному виробництві бензинів будуть проводитися роботи з очищення від хлористих відкладень головної фракціонуючої колони і чищення парової турбіни компресора жирного газу на установці каталітичного крекінгу".

Новини за темою

Учасник ринку говорить, що оскільки мережа працює в сегменті low-cost, вони вартість бензину поки не піднімали. "Але ми вже відчули, як маржа скоротилася, тому, звичайно ж, піднімемо ціни", - сказав він, зазначивши, що рішення АМКУ не буде служити стримуючим фактором під час ухвалення такого рішення.

"Після винесення рішення АМКУ трейдери можуть надолужити недоотриману вигоду за період очікування рішення комітету, коли вони не ризикували, зростанням цін вносити емоційну складову в обговорення розмірів штрафів", - говорить Сапегін. За його словами, "сьогодні вже можна говорити, що в основному ринок вибрав потенціал для свого зростання. Щодо високооктанових бензинів потенціал зміни перебуває на рівні статистичної похибки. Є потенціал для зростання ціни скрапленого газу близько 65 копійок на літрі. А дизпаливо могло б подешевшати на 71 копійку на літрі".

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>