Автогаз пішов у ріст: Чому в Україні дорожчає автомобільне паливо

Після відносно недовгого періоду затишшя ринок автомобільного палива в Україні знову почало штормити. Драйвером чергового витка підвищення цін став найбільш схильний до волатильності сегмент – ринок автогазу. Ціни на нього впевнено кинулися до позначки 14 грн/л. Передумов для їх зниження щонайменше до кінця квітня немає. А ось чи виросте ціна за 14 грн/л, залежатиме від обсягу наповнення ринку ресурсом. Услід за автогазом в Україні почав дорожчати і бензин. Стабільність зберігають тільки ціни на дизпаливо

Автогаз пішов у ріст: Чому в Україні дорожчає автомобільне паливо
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Після відносно недовгого періоду затишшя ринок автомобільного палива в Україні знову почало штормити. Драйвером чергового витка підвищення цін став найбільш схильний до волатильності сегмент – ринок автогазу. Ціни на нього впевнено кинулися до позначки 14 грн/л. Передумов для їх зниження щонайменше до кінця квітня немає. А ось чи виросте ціна за 14 грн/л, залежатиме від обсягу наповнення ринку ресурсом. Услід за автогазом в Україні почав дорожчати і бензин. Стабільність зберігають тільки ціни на дизпаливо

Автогаз пішов на 14 грн за літр

Після відносно нетривалого зимового періоду стабілізації на ринку автопалива, що настав після чергового витка підвищення цін восени, ціни на стелах українських АЗС знову поповзли вгору. Знову дорожчає автогаз. За даними цінового моніторингу роздрібного ринку "Консалтингової групи А-95", середня роздрібна вартість зрідженого газу в Україні зросла впродовж останньої доби на 3 коп./л, до 13,14 грн/л. На станціях SOCAR і KLO автогаз подорожчав на 14 і 15 коп. відповідно, до 13,65 грн/л і 13,49 грн/л. Підвищили ціни на 2–20 коп./л й інші мейджори ринку: Shell, Glusco, "Автотранс", UPG, "Надія", Marshal, SUN OIL, Mango. Загалом роздрібна вартість автогазу з кінця лютого збільшилася на 2,80 грн./л, або на 26,9%.

Як відомо, автогаз – сегмент паливного ринку, який найбільш схильний до цінової волатильності. У грудні – лютому на ринку був великий надлишок ЗВГ. Ціна провалилася до 10 грн/л, тобто нижче економічно обґрунтованого рівня. Однак трейдери були змушені продавати ЗВГ собі в збиток, розуміючи, що якщо цього не зробити, сьогодні-завтра ціна буде ще нижчою. Виробників до реалізації продукції навіть за низькою ціною підштовхувала загроза затоварення. "Ринок ЗВГ почало лихоманити ще на початку року: за нашими підрахунками, в цей період постачання перевищували споживання на 20-25%. Це, своєю чергою, змусило внутрішніх виробників ставити ціни нижче імпортного паритету, щоб уникнути накопичення надлишків товару", - розповів керівник напряму реалізації зріджених вуглеводів СП "Полтавська газонафтова компанія" Артем Поставний. Як наслідок, за його словами, всі імпортери зменшили постачання (це відбувалося в лютому – березні), завдяки чому ситуація поступово стабілізувалася. У другій половині березня на ринку почав відчуватися легкий дефіцит автогазу. Ціни відреагували на нього зростанням на 15-18%.

Новини за темою

Варто наголосити, що визначальним фактором ціни на українському ринку дотепер залишається імпорт, на який припадає до 77% від загального балансу ЗВГ. Ресурс завозиться переважно з Російської Федерації та Республіки Білорусь. "Ціна на внутрішньому ринку України більше залежить від імпорту, оскільки, як вже було зазначено, внутрішнього виробництва недостатньо для забезпечення попиту. Тому позитивним фактором могли би  стати квоти на імпорт. Це дозволяло би уникати значних коливань на ринку і сприяло би створенню більш цікавих умов для внутрішніх виробників", - сказав директор з операційної діяльності представництва "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" Володимир Стецюк.

Найбільші вітчизняні гравці торік знизили обсяги виробництва скрапленого газу. Кременчуцький НПЗ у 2018 році знизив випуск скрапленого газу на 13%, до 87 тис. т. Також обсяги виробництва скоротила "Укрнафта" (на 5,1%, до 110,3 тис. т). Найбільший виробник LPG "Укргазвидобування" мінімально зменшила випуск - на 0,5%, до 164,8 тис. т. Приватні видобувні компанії наростили виробництво на 17,6%, до 34,6 тис. т, але загалом їхня частка залишається невеликою і поки що значно не впливає на ринок. Найбільші серед приватних виробників: "Гео Альянс" (у 2018 році виробив 17,4 тис. т LPG, що на 16,8% більше, ніж у 2017-му), Полтавська газонафтова компанія (збільшила випуск на 4,1%, до 10,3 тис. т), "Регал Петролеум" (збільшила випуск на 50%, до 6,9 тис. т пропан-бутану).

Зазначимо, що ряд великих компаній заявили про плани щодо будівництва нових потужностей з виробництва автогазу: зокрема, Burisma, "Океан" ("ДТЕК Нафтогаз") і "Укрнафтобуріння". Проте, за оцінками експертів, навіть якщо ці проекти буде реалізовано в стислі терміни, кардинально вплинути на ситуацію на ринку вони не зможуть. Україна ще багато років буде залежною від імпортного постачання, вважає CEO GT Group (компанія торгує автогазом) Владислав Колодяжний. "Навіть якщо всі заявлені проекти буде реалізовано, ефект від їх надходження на ринок нівелює зростання ринку, який у найближчому майбутньому складатиме щонайменше 7% на рік (прогноз на 2020 р.: обсяг споживання в Україні без урахування нафтохімії складе 2 млн т). Перекрити такий обсяг українські виробники не зможуть. Максимум на що можуть розраховувати заявлені проекти – до 5% від усього обсягу ринку", - сказав він.

Важливим чинником, який впливає на ціну ЗВГ в Україні, досі залишається й дефіцит резервуарних потужностей. Через недостатню наявність потужностей для зберігання ЗВГ цей ринок важко переносить навіть невеликі збої в постачанні, особливо в пікові сезони, і схильний до цінових стрибків, зазначає експерт ринку автогазу Артем Куюн.   

Нині ринок знову опинився в ситуації невеликого дефіциту, і як операторам вдасться пройти між Сциллою і Харибдою, не допустивши різкого ривка цін, - найбільша інтрига на ринку.  "Ми прогнозуємо попит на автогаз у квітні на рівні 130-135 тис. т. і пропозицію у розмірі 120-125 тис. т. Тобто про глобальний дефіцит поки не йдеться. Але баланс попиту і пропозиції на межі, тому можливе певне напруження на ринку: якщо ніяких непередбачених збоїв не буде, то пройдемо цей період спокійно. У будь-якому випадку вже сьогодні є підстави для зростання середньої ціни автогазу до кінця місяця до 13,8-14 грн за літр", - каже Артем Куюн.

За словами експерта, той рівень ціни на автогаз, на який ринок вийшов нині, вже дозволяє ввозити невеликі партії морем. Говорити про великі обсяги можна в разі продовження зростання до кінця квітня. Ціна – не єдиний фактор впливу на диверсифікацію постачання автогазу до країни. Імпорт з альтернативних напрямків здебільшого стримується можливостям інфраструктури, переважно залізничної.

Услід за автогазом почав дорожчати бензин

Примітно, що автогаз, який традиційно вважають "соціальним видом палива" і який, як відомо, є більш дешевою альтернативою бензину, спровокував зростання цін на цей вид палива. За даними учасників ринку, структура споживання палива на українському ринку за останні 5 років суттєво змінилася: споживання бензинів впало більш ніж удвічі, тоді як споживання газу зросло більш ніж удвічі. Також зросло споживання дизпалива більш ніж на 25%.

"Гадаю, що причину нинішнього подорожчання бензинів слід шукати у співвідношенні цін на скраплений вуглеводневий газ і високооктановий бензин, який сьогодні становить 48% і наблизилася до рівня, коли автогаз втрачає свою економічну привабливість для споживача", - каже директор Науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапегін.

За словами експерта, роздрібні ціни на високооктановий бензин А-95 за останній місяць змінилися лише на 1,2% і становлять у середньому по Україні 29 грн 06 коп. за л, чого не скажеш про оптові ціни, що виросли за місяць на 11%.

НТЦ Психея

Схожа картина і з бензином А-92, роздрібні ціни на який зросли за місяць всього на 1,1% і склали в середньому 27 грн 48 коп. за л, тоді як опт за цей час подорожчав на 12,3%.

"Найближчим часом роздрібні ціни на бензини можуть прискорити своє зростання. Причому темпи цього зростання можуть становити близько 25 коп./л на тиждень. Тобто вже в травні ми можемо побачити середньоукраїнський індикатор на бензин А-95, який перевищує 30 грн/л", - сказав Сапегін, зазначивши, що лідерами за рівнем максимальної ціни бензину є Луганська, Донецька області та Київ.

Як і в інших видах автопалива, потреба в бензині в Україні закривається за рахунок імпортного постачання. Дотепер основним постачальником цього виду палива була Білорусь, також бензин постачали з Литви та Польщі. При цьому у 2018 році відновилося постачання бензину в Україну з Росії, але поки їх обсяги незначні.

Стабільна соляра

На тлі зростання цін на автогаз і бензин ціни на дизпаливо, які не менш ніж бензин схильні до впливу котирувань нафти і курсу гривні, зберігають стабільність. "Аналіз даних показує, що нафта Brent подорожчала на 6%, до 70,61 дол за барель. Гривня після деякого ослаблення наприкінці березня щодо долара знову зміцніла. Оптові ціни на дизпаливо на кордоні України після 3%-го зростання за останній тиждень повернулися практично до вихідного рівня і становлять 658 дол./т на умовах CPT. Одночасно з підвищенням температури повітря спостерігається зменшення щільності палива, що є фактором зниження ціни", - говорить Сапегін. Таким чином, роздрібні ціни на дизпаливо за місяць практично не змінилися і становлять 28 грн 59 коп./л.

Зазначимо, що в Україні ринок дизпалива, як автогазу і бензину, є досить імпортозалежним. Минулого року імпорт ДТ зріс на 10,7%, до 5,81 млн т, побивши абсолютний рекорд. Найбільшим постачальником дизпалива в Україну в розрізі країн стала Росія, яка потіснила багаторічного лідера в цій області – Білорусь, повідомляє видання "Нафторинок".

НТЦ Психея

На тлі зростальних обсягів імпорту виробництво дизпалива в Україні скорочувалося. Так, торік обсяги виробництва дизпалива в країні скоротилися на 13,8%, до 610 тис. т. Зокрема, найбільший в Україні виробник, Кременчуцький НПЗ ("Укртатнафта"), у 2018 році скоротив випуск ДТ на 13,9%, до 525 тис. т. Ще один в Україні завод, що працює, Шебелинський ГПЗ (входить до структури "Нафтогаз України"), також скоротив обсяги виробництва дизпалива торік на 12,7%, до 85 тис. т. Обсяги виробництва ДП на українських підприємствах минулого року були найбільш мінімальними з 2000-х, зазначали експерти.

Однак поки приводу для хвилювання щодо цін на соляру в Україні немає. "Якщо говорити про майбутні ціни, то хотілося би трохи заспокоїти аграріїв і перевізників. Економічний прогноз оптових цін на найближчий тиждень, що враховує основні фактори ціноутворення, свідчить про стабілізацію дрібнооптових цін на дизпаливо на поточних рівнях з невеликим потенціалом зниження до кінця тижня, в межах одиниць копійок. Надалі з економічних причин ціна може почати рости з темпом до 10 коп./л на тиждень", - сказав Сергій Сапегін. 

Протягом найближчого тижня роздрібна ціна дизпалива також збереже стабільність, прогнозує Сапегін: "Надалі слід враховувати як фактор зростання і сезонний попит, що збільшується, і можливе втручання в ціноутворення політичної складової. Лідерами за рівнем роздрібної ціни на дизпаливо є Луганська, Івано-Франківська області та Київ".

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>