Авто на "литовських" номерах: абсолютне зло чи спосіб відчути себе людиною

Водії автомобілів на іноземних номерах стали ім'ям прозивним, мовляв, порушник, шаровик і взагалі вбивця

Авто на "литовських" номерах: абсолютне зло чи спосіб відчути себе людиною
З відкритих джерел

Тетяна Святенко

Журналіст

Водії автомобілів на іноземних номерах стали ім'ям прозивним, мовляв, порушник, шаровик і взагалі вбивця

Автомобілів з іноземною реєстрацією на українських дорогах за останні кілька років стало в рази більше. В основному це машини на польських і литовських номерах. Як результат водії автомобілів на іноземних номерах стали ім'ям прозивним, мовляв, порушник, шаровик і взагалі вбивця. Втім, як п'ять років тому - водії на автомобілях з донецькою реєстрацією. Причому, якщо про "донецьких" говорили хоч зі злим, але гумором, то "литовці" стали серйозним подразником, оскільки ці машини і дешевше обходяться господарям, і все частіше стають засобом вчиненням злочинів. У всякому разі, саме ДТП і більш тяжкі злочини за участю "литовців" кидаються в очі. 

З чого все почалося

В Україну заборонено ввозити автомобілі старше 2010 року випуску, такий автомобіль розмитнити не можна. Розмитнити авто 2010 року і молодше коштує не менше половини митної вартості авто, що робить легальне завезення безглуздим. Однак, в 2014 році дозволили ввозити автомобілі з Європи транзитом на 10 днів (5 днів у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці). Таке рішення було прийнято для потреб АТО. Волонтери приганяли зі Східної Європи старі автомобілі і відправляли їх на лінію фронту для українських військовослужбовців та добровольців. Там такі машини "вбивалися" за кілька місяців, але було не шкода за рахунок низької вартості. За даними радника МВС Антона Геращенка, таких авто зараз налічується 3 тисячі і на кожне є документ про те, що воно передано армії або прикордонникам.

Кількість автомобілів з іноземною реєстрацією, так званих литовців і поляків, стала помітно більшою в усіх містах країни протягом 2015-2016 років. Відсутність реального механізму перевірки з боку митниці, чи виїхала така машина через 5 - 10 днів, призвела до того, що привозити автомобілі з Європи стало прибутковим бізнесом, до того ж вигідним для людей. Далеко не кожен громадянин України має можливість купити BMW або Audi з салону, а ось 3-4 тис. євро за пристойний "секонд хенд" з Європи цілком. Що правда подобається далеко не всім. Але, про все по порядку.

Як це працює

Я звернулася в одну з фірм, яка займається доставкою автомобілів з Європи під замовлення, і попутно отримала консультацію про те, як їздити на автомобілі з іноземною реєстрацією і нічого не боятися. Умовно маючи 5 тис. євро я попросила підібрати мені "машинку для дівчинки" без аварій і пояснити наскільки законною буде моя литовська покупка в Україні. В першу чергу мене запевнили, що це "досить законно" і мені навіть не доведеться виїжджати-в'їзджати кожні 10 днів, просто через 10 днів я стану адміністративним правопорушником і "десь через півроку митниця надішле папірець, що потрібно з'явиться і оплатити 8,5 тис. гривень штрафу". Який я за великим рахунком можу не платити ніколи, якщо не буду виїжджати на цій машині з країни або продавати її. "Моя" машина буде оформлена на фірму, їздити я буду за двіреністю. Ось мабуть і все мінуси подібного задуму зі слів продавця.

А тепер про плюси з позиції все тих же продавців таких авто. Можна вибрати абсолютно будь-яку машину. Як старше 2010 року, так і молодше, на будь-яку суму. При цьому мене запевнили, що за рахунок якості доріг, збірки, бензину, обслуговування і т.д. в європейських країнах навіть 20-літня Audi з Литви може виявитися кращою, ніж те, що є на українському ринку. А головне, гарантовано дешевше мінімум в 2 рази. Тут правда була обмовка, що від ціни все ж буде залежати, наскільки машина "бита". Ну і розмитнення "моєї" Audi в Литві буде коштувати 300 євро. До того ж, за словами продавців, поліція не має права мене зупиняти за литовські номери.

ДТП.kiev.ua

І все-таки це шахрайство?

Як пояснює гендиректор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, їздити на такому авто вигідно тільки тим, хто живе на кордоні або поруч з ним. Всім іншим доведеться виїжджати на "пересічку" кожні 5-10 днів.

"Не вірте казкам про авто комерційного призначення, на якому нібито можна їздити на тимчасовому ввезенні (польська чи литовська фірма і т.д.). У Митному кодексі сказано, що автомобіль комерційного призначення не може бути вантажопідйомністю менше двох з половиною тонн. Чи хочете ви кататися на самоскиді!? А решта авто митниця визнає не комерційними, а службовими ", - говорить Назаренко.

Також він, крім іншого пояснює, що при повній сплаті вами грошей за це авто власником його фактично вважається і буде залишатися чужа фірма з усіма витікаючими наслідками. Крім того, "фірми-аферисти, які цим займаються, як правило, мають домовленість з певною митницею про пропуск даної категорії авто (і сьогодні домовленість є, а завтра - ні). З огляду на боротьбу в Європі з фіктивними фірмами, не виключається також варіант з ліквідацією фірми і арештом її майна, включаючи автомобілі (випадки були)".

Тим часом, власники авто на європейських номерах об'єдналися в одну організацію, і усвідомлюючи всі можливі ризики, вимагають легалізувати іноземні номери на законодавчому рівні, зрівняти їх у правах з "українцями" і встановити європейські ставки розмитнення авто, тобто значно нижче, ніж діючі зараз в Україні.

Новини за темою

Об'єкт підвищеної уваги

Як розповіли 112.ua в прес-службі Державної фіскальної служби України (ДФС), всього з 2014 р. на митну територію України було ввезено 490 тис. 735 автомобілів з іноземною реєстрацією, серед яких 90 тис. 106 громадянами України, а 400 тис. 629 - нерезидентами.

Також, за даними ДФС тільки за перше півріччя 2017 р. митницями виявлено 180 випадків порушення митних правил під час переміщення через кордон України автомобілів (вилучено 183 одиниці на загальну суму понад 27,5 млн гривень). З них 161 випадок порушення митних правил під час ввезення автомобілів на митну територію України (вилучено 164 одиниці на загальну суму понад 22,9 млн гривень).

За неофіційними даними, в Україну ввезено близько 1,5 млн автомобілів з іноземною реєстрації в різних митних режимах. Але досить вийти на вулицю для того, щоб зрозуміти, що офіційна статистика не зовсім коректна, візуально автомобілів з іноземною реєстрацією багато, дороги буквально насичені такими. ДТП за участю "литовців" і "поляків ", нерідко з постраждалими, привертають багато уваги. У першу чергу тому, що такі автомобілі просто кидають на місці аварії або ж вони просто втікають з місця скоєння ДТП, що істотно ускладнює роботу поліції. За словами речника МВС Артема Шевченка, ідентифікувати людину, яка була за кермом "литовця"-порушника, оперативно неможливо. Як ми вже згадували, такі машини реєструються на фірму, а фактичного власника знайти в цьому ланцюжку дуже і дуже не просто: "Довіреність зараз не треба, за кермом може бути хто завгодно. Номер такої машини нічого не говорить поліції. У випадку з автомобілями на іноземних номерах - вони тікають з місця правопорушення. Таку машину, навіть якщо вона зафіксована на відео, і зникла з місця ДТП або наїзду на пішохода, знайти складно. До того ж власник не переймається через неї, вартість такого авто низька".

У той же час, в патрульній поліції не ведуть статистику кількості ДТП за участю авто на іноземних номерах і відповідно: "Порівняти співвідношення ДТП, скоєних на автомобілях з іноземною та українською реєстрацією, неможливо", - розповіли 112.ua в Департаменті патрульної поліції України.

Фото з відкритих джерел

Крім того, за словами Шевченка, "литовців" використовують під час здійснень тяжких і особливо тяжких злочинів. "Олеся Бузину вбили на машині з італійською реєстрацією і кинули. Як правило, в запланованому тяжкому злочині - розбій, вбивство або ще щось, використовують транспортний засіб. Машини використовують такі, якими легко пожертвувати. Легко пожертвувати тією машиною, яку можна дешево купити. Купують в Європі машину за 1,5 - 3 тис. євро, як, до того ж тут складно ідентифікувати, і йдуть "на справу", після чого машину кидають".

"У поліції підвищена підозра до цих автомобілів. Тому що треба перевірити, а чи виїжджала вона, чи нічого не порушила. Ці авто - об'єкт підвищеної уваги поліції", - говорить Шевченко. Правда, за його словами це не зовсім завдання поліції, контролювати чи виїжджав "литовець" останні 10 днів, а митниці.

Новини за темою

У Верховній Раді України зареєстрований законопроект 5567, який дозволить пом'якшити умови перебування автомобілів з іноземною реєстрацією в Україні. Його також підтримує об'єднання власників авто з європейською реєстрацією. Під текстом законопроекту поставили свої підписи більш ніж 60 народних депутатів. Але один зі співавторів проекту закону Антон Геращенко впевнений, що перш ніж робити "різкі рухи", свої висновки повинні дати Кабмін і Мінекономіки. "Потрібно політичне рішення, засноване на розрахунках Кабміну і Мінекономіки про те, якими буде плюс і мінус, знизимо ми або підвищимо оподаткування. Як це вплине на надходження бюджету, на виробництво автомобілів в Україні", - заявив Геращенко 112.ua.

"Державним органам потрібно уточнити, які машини були завезені і чому по них не сплачено податки і вимагати сплати. Тому що інформація про те, на кого була завезена машина, вноситься в базу даних, але з нею ніхто не працює", - пояснює Геращенко. 

...

У підсумку, ми прийшли до того, що митники не в змозі стежити за кожною такою машиною, поліція не може зупинити тільки за іноземні номери, а законодавці кивають на виконавчу владу. Тим часом фірми, що пропонують пригнати авто з Європи в обхід сплати податків, продовжують свою бурхливу діяльність, якою із задоволенням користується народ і криміналітет.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів