banner banner banner

Авіакатастрофа під Смоленськом: Новий етап розслідування

Через 6 років після того, як зазнав аварії літак польського президента Леха Качиньського, у Польщі знову приступили до розслідування авіакатастрофи

Авіакатастрофа під Смоленськом: Новий етап розслідування
"ТАСС"

112.ua

Редакційний блог

Через 6 років після того, як зазнав аварії літак польського президента Леха Качиньського, у Польщі знову приступили до розслідування авіакатастрофи

10 квітня 2010 року сталася найбільша серед авіакатастроф, в якій загинули перші особи держави. 6 років тому поблизу Смоленська в результаті аварії літака загинув президент Польщі Лех Качинський і ряд високопоставлених польських чиновників.

Авіалайнер Ту-154М Повітряних сил Польщі виконував рейс з Варшави. На борту перебували 96 осіб, польська делегація прямувала до російського Смоленська на жалобні заходи з нагоди сімдесятої річниці розстрілу польських офіцерів у Катинському лісі.

Літак зазнав аварії під час посадки в аеропорту Смоленська. Всі, хто знаходився на борту - 89 пасажирів і 7 членів екіпажу – загинули. Жертвами аварії стали президент Польщі Лех Качинський з дружиною Марією, керівник канцелярії президента Владислав Стасяк, голова Нацбанку Польщі Славомір Скшипек, заступник міністра закордонних справ Анджей Кремер, а також представники Збройних сил, ряд громадських і релігійних діячів Польщі.

EPA

В один день Польща втратила ключових фігур зі свого керівництва. Розслідування катастрофи продовжується і зараз. Періодично з обох сторін – російської і польської – з'являються нові заяви щодо аварії, але досі безпосередні причини трагедії невідомі.

Через рік після трагедії були оприлюднені звіти щодо розслідування. У січні 2011 року Міждержавний авіаційний комітет (МАК) оприлюднив свій звіт щодо розслідування аварії, а в липні з'явився документ Комісії державної авіації з розслідування авіакатастроф МВС Польщі. Надані документи говорять про складні метеорологічні умови, зниження нижче мінімальної висоти, зіткнення з деревами і як наслідок – удар об землю і повне руйнування. В обох звітах вказуються неправильні дії екіпажу літака. ЗМІ неодноразово писали про присутність сторонніх осіб у кабіні пілотів, які могли чинити тиск на пілотів, щоб посадити літак в поганих погодних умовах. Нібито мова йде про главу ВПС Польщі Анджея Бласика.

Верховна контрольна палата Польщі також оприлюднила доповідь, згідно з якою аеропорт "Смоленськ-Північний" не входив до польського реєстру діючих аеродромів, і літак Качинського взагалі не повинен був приземлятися.

У 2012 році члени партії "Право і справедливість" оприлюднили власну версію подій, згідно з якою аварія сталася в результаті вибуху. Парламентська група з розслідування, яку очолював депутат Антоній Мацеревич, тепер він міністр оборони Польщі, спростувала висновки слідства і заявила про можливість вибуху на борту.

Авіакатастрофа під Смоленськом 10 квітня 2010 рік "ТАСС"

Всі ці роки смоленська трагедія обросла безліччю версій - від бомби на борту авіалайнера до великої змови. Буквально нещодавно Польща відновила розслідування авіакатастрофи під Смоленськом. Розслідування було відновлено указом того ж Мацеревича. Була створена комісія, яка буде з'ясовувати причину аварії. До комісії увійшла 21 особа. Її керівником призначений інженер компанії "Боїнг" і НАСА, консультант Міжнародної організації цивільної авіації Вацлав Берчинський. До неї також увійшли чотири іноземних експерти: американський судмедексперт Майкл Байден, британський льотний інженер, консультант у сфері льотної безпеки Френк Тейлор, інженер-пілот з Данії Гленн Єргенсен та російський економіст Андрій Ілларіонов.

Пояснюючи причини відновлення розслідування, Мацеревич сказав, що потрібно знову вивчити трагедію через появу нових даних. Зокрема, він сказав, що літак зруйнувався на висоті приблизно 15-18 м над землею. За його словами, 400 звітів і карток інформації, які в день катастрофи передали до Генштабу Збройних сил Польщі, були знищені. Він також піддав критиці минуле розслідування та невключення до звіту "російської відповідальності за подію".

"Я впевнений, що результати розслідування допоможуть нам наблизитися до правди, передати військовій прокуратурі матеріали і справедливо судити відповідальних за цю страшну трагедію", - заявив міністр оборони.

Пізніше послідували його слова про "терористичний акт" на борту. Глава Міноборони впевнений, що акція була спрямована на те, щоб позбавити Польщу людей, які вели країну до незалежності. У Росії його заяву вважали безглуздою. Міністр закордонних справ Польщі Вітольд Ващиковський також висловив думку, що катастрофа літака виглядає спробою усунути польське керівництво.

Ближче до пам'ятної дати з'являються все нові дані про катастрофу. Тижневик Gazeta Polska повідомив, що Росія передала Польщі разом з жертвами Смоленської катастрофи останки інших осіб. Тут також знову спливає ім'я Дональда Туска, який в той час був прем'єр-міністром. За даними видання, Туск був поінформований, що росіяни в труну Рішарда Качоровського помістили останки іншої людини.

Партія "Право і справедливість", лідером якої є брат-близнюк загиблого президента Ярослав Качинський, вже раніше покладала на тодішнього прем'єр-міністра Польщі Туска відповідальність за катастрофу в політичному сенсі.

PAP

Важливим є той факт, що зараз партія перебуває "біля керма", тому питання розслідування смоленської трагедії набуває нового обороту. Зокрема, зараз у Польщі все більше акцентують на можливій провині Росії. Інтриги додає і той факт, що уламки Ту-154 все ще знаходяться в РФ. Згідно з російським законодавством, вони повинні залишатися в розпорядженні російських слідчих до завершення слідства. Росія обіцяє, що поверне їх Польщі після завершення всіх слідчих дій.

"Якщо росіяни тримають уламки так довго, значить, це елемент якоїсь політичної гри. Ми хочемо поїхати до Москви і відкрито запитати, чи мають німір росіяни використовувати уламки літака в польській політиці або у зовнішній політиці стосовно Польщі", - вважають в МЗС Польщі.

"РИА Новости"

Експерт Російської ради з міжнародних справ Станіслав Кувалдін вважає, що комісія з розслідування - не стільки професійний експертний орган, скільки політична структура, пов'язана з новим главою Міністерства оборони, представником партії "Право і справедливість" Антонієм Мацеревичем.

"З великою часткою ймовірності, результатом роботи підкомісії стане поява сенсаційних альтернативних версій, як це відбувалося з попередньою комісією Мацеревича, які після бурхливого обговорення будуть спростовуватися експертами. Проте якийсь час всі ці домисли виявляться втягнутими в публічний простір, ставши елементом політичного тиску. І коли за цими спекуляціями буде стояти вже не опозиція, а правляча партія, що використовує державний апарат, це, безумовно, посилить ефект. Але все ж навряд чи ситуація зайде надто далеко. Тема "смоленської змови" викликає стійке відторгнення у значної частини польського суспільства – як і будь-які змовницькі теорії. До того ж тема настільки вплетена у внутрішньополітичні розклади, що у "ПіС" не знайдеться достатньо союзників для її розкручування. Адже адресатом атак "ПіС" є не стільки Росія, скільки її політичні опоненти з "Громадянської платформи"", - зазначає він.

У "Громадянській платформі" вже заявили, що відновлення роботи комісії не призведе ні до чого хорошого.

"Не треба знову ятрити рани і пам'ять про 96 жертв. Я виступаю за те, щоб прокуратура могла закінчити розслідування, закрити слідство і зробити з нього висновки", - заявив голова партії "Громадянська платформа" Гжегож Схетина.

Публіцист Михайло Сутовский з Krytyka Polityczna також дотримується думки, що ця комісія буде мати політичну мету.

"Перш за все варто зазначити, що такого роду висловлювання навіюють думки, що в цій комісії мова йде не зовсім про з'ясування правди, дослідженні правди, а скоріше про підтвердження деяких тез, які лунають зверху. На підкомісію з розслідування Смоленської катастрофи, яка входить до складу Комісії з розслідування авіаційних подій державної авіації, не може вплинути ніхто. Вона входить в прерогативу лише міністра оборони Антонія Мацеревича. Інженер-конструктор Бачинський, який став головою цієї підкомісії, так само як і глава Міноборони, мають дуже конкретні погляди на те, які були причини Смоленської катастрофи. Вони відстоюють цю позицію вже довгий час. На мою думку, підписання цього розпорядження говорить про те, що новостворена комісія буде мати характер політичного театру, насамперед, для частини електорату партії "Право і Справедливість", для яких питання Смоленської катастрофи є дуже важливим. Я не зовсім уявляю собі можливість прийти до якихось висновків, які будуть відрізнятися від офіційної версії. Я кажу про дослідження висновків, а не про ілюстрування тез, які лунають зверху", - вважає він.

Екс-міністр оборони Польщі Томаш Шимоняк і взагалі припустив, що справжньою причиною поновлення розслідування може бути спроба звинуватити в катастрофі екс-прем'єра Польщі Дональда Туска.

Під приціл також нещодавно потрапили посадові особи з минулого уряду. Родичі загиблих подали до суду на колишнього главу канцелярії прем'єр-міністра Томаша Арабські, двох співробітників канцелярії прем'єра і двох працівників посольства Польщі в Москві, які організовували візит делегації до Смоленська.

Як би там не було, правляча партія на чолі з Ярославом Качинським зараз почала новий етап розслідування, який, як показують останні події, набирає потужних обертів і може, за твердженням Міноборони Польщі, надати нові важливі дані.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>