83,3 млрд грн на армію. Як Міноборони витратить свій бюджет на 2018 рік?

Чи справді бюджет 2018 року - це бюджет розвитку, а не бюджет утримання? Військо отримало майже вдвічі менше, ніж просило, однак на 14,5 млрд. грн або на 20,7 % більше, ніж у 2017 році. Розгулятися на ці гроші в армії не вийде, однак багато чого зробити вдасться, наприклад, підвищити грошове забезпечення військовослужбовцям, провести реформи тощо

83,3 млрд грн на армію. Як Міноборони витратить свій бюджет на 2018 рік?
ЗСУ пресс-служба Министерства обороны

Ірина Сампан

журналістка, 112.ua

Чи справді бюджет 2018 року - це бюджет розвитку, а не бюджет утримання? Військо отримало майже вдвічі менше, ніж просило, однак на 14,5 млрд. грн або на 20,7 % більше, ніж у 2017 році. Розгулятися на ці гроші в армії не вийде, однак багато чого зробити вдасться, наприклад, підвищити грошове забезпечення військовослужбовцям, провести реформи тощо

Якось під час одного зі своїх виступів міністр оборони Степан Полторак сказав, що бюджет міністерства у 2018 році переходить з бюджету утримання на бюджет розвитку. І варто почати з того, що в Міністерстві оборони порахували, що їм у 2018-му добре було би мати 141,2 млрд грн, але у Державному бюджеті відомству виділили набагато менше від бажаного - 83,3 мільярди (2,56% ВВП). Такі цифри 112.ua отримало від МО у відповідь на офіційний запит.

"Під час чергового циклу оборонного планування Міністерством оборони та Генеральним штабом проведені розрахунки потреби в коштах на 2018 рік та визначені у сумі 141,2 млрд грн (4,3 % ВВП – 3 247,7 млрд грн)", - йдеться у листі.

Чи справді це бюджет розвитку, адже отримали майже вдвічі менше, ніж хотілося, однак на 14,5 млрд. грн або на 20,7 % більше, ніж у 2017 році (минулорічний бюджет МО складав 69,0 млрд грн). Розгулятися на ці гроші в армії не вийде, однак багато чого зробити вдасться, наприклад, підвищити грошове забезпечення військовослужбовцям.

Бюджет силових структур 112.ua

Загальний і спеціальний фонд

У проекті Державного бюджету України на 2018 рік вказано, що "видатки для Міністерства оборони України передбачено у сумі 83 314 500,0 тис. грн. (у тому числі по загальному фонду – 81 689 208,0 тис. грн., по спеціальному –1 625 292,0 тис. грн.)".

Бюджет складається із загального фонду і спеціального фонду. Всі гарантовані виплати (соціального характеру) забезпечуються за рахунок коштів загального фонду, простіше кажучи, це живі кошти, і ми впевнені на сто відсотків, що вони є і вони будуть у бюджеті. Зі спеціальним фондом складніше, він поділяється на декілька рівнів, як доходів, так і видатків. Іншими словами, це кошти, які, можливо, будуть, а, можливо, й ні. Наприклад, якщо я як бюджетна організація маю право займатися господарською діяльністю (надавати якісь послуги), я планую свій спеціальний фонд, тобто кошти, які я потенційно можу заробити, але й можу не заробити. Якщо мені затверджують мої планові показники, і я заробляю ці кошти, то частину я залишаю собі (до 20 %), а решту віддаю на міністерство. Зароблені кошти я можу витратити на потреби частини. Це і є спеціальний фонд.

От 1 мільярд 625 мільйонів гривень у бюджеті на 2018 рік і визначено як спеціальний фонд.

Куди підуть гроші. На всі напрямки розвитку армії грошей не вистачить, тому в Міністерстві оборони затверджено розподіл планових показників на 2018 рік та визначені такі основні пріоритети фінансування:

1. Утримання ЗСУ. До витрат на персонал належать: виплата грошового забезпечення, заробітної плати, одноразової допомоги із загибелі, поранення та інвалідності, харчування особового складу та закупівля речового майна. На це в наступному році планують витратити 50,6 млрд грн (60,8 %). У 2017 році це було 43,2 млрд грн (62,6 %), тобто фінансування збільшено на 7,4 млрд грн (або на 17,1 %).

У чому тут специфіка? Україна дуже багато виділяє на утримання війська, тобто не багато грошей, а багато у відсотковому відношенні від усього бюджету Міністерства оборони - аж 60,8 %. Світова практика (якщо бути точнішою, то натівська) говорить, що утримання війська – це 50% бюджету структури, і 30% - це розвиток озброєння та військової техніки (ОВТ), а 20% – це підготовка Збройних сил.

У проекті бюджету вказано, що на підготовку військових фахівців у ВНЗ, підвищення кваліфікації та перепідготовку виділено 2 млрд 847 млн. грн. З минулого року це більше на 692 млн грн. "Зазначені видатки планується спрямувати на підготовку офіцерських та науково-педагогічних кадрів, ліцеїстів, студентів за програмою підготовки офіцерів запасу, перепідготовку та підвищення кваліфікації офіцерських кадрів та державних службовців", - йдеться у поясненні.

Структура видатків 112.ua

2. Озброєння та техніка. На обладнання військ сучасними зразками озброєння та військової техніки планується виділити 16,4 млрд грн або 19,6 % від бюджету міністерства у 2018 р. Для порівняння: у 2017 році на озброєння та техніку виділили 13,4 млрд грн (або 19,5 %), тобто збільшено на 2,9 млрд грн (або на 21,6 %);

"Зазначені видатки передбачається спрямувати на відновлення боєздатності, технічне обслуговування та ремонт озброєння і військової техніки, закупівлю нової та модернізованої військової техніки, озброєння, засобів автоматизації та спеціального обладнання, а також проведення науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт з їх розробки", - йдеться у проекті бюджету.

Дуже актуальний пункт останнім часом. На утилізацію боєприпасів та забезпечення живучості та вибухопожежобезпеки арсеналів, баз і складів Збройних Сил України видатки збільшено порівняно з 2017 роком на 193 млн. грн. і вони складуть 334 млн. грн. Ці гроші підуть на знищення боєприпасів, непридатних для подальшого використання і зберігання, а також на утилізацію озброєння, військової техніки та іншого військового майна. Що цікаво, то ці кошти також мають виділятися на "створення умов, що гарантують безпеку населення і господарських об'єктів у разі виникнення аварійних ситуацій на арсеналах, базах і складах озброєння, ракет і боєприпасів Збройних Сил України".

3. Інфраструктура. До цього можна віднести відновлення непорушних запасів, створення сучасної мережі військових баз та відновлення інфраструктури. На це передбачено 4,2 млрд грн (5,1 %). Для порівняння у 2017 році на такі ж потреби пішло 3 млрд грн (4,4 %), а видатки збільшили на 1,2 млрд грн (або на 39,5 %)).

У проекті бюджету вказано, що у 2018 році на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України виділено 858 млн грн. Порівняно з 2017 роком бюджет збільшено на 106,5 млн грн.

4. До експлуатаційних витрат належать: закупівля пально-мастильних матеріалів, оплата комунальних послуг та енергоносіїв, медичне та санаторне забезпечення тощо. На це МО виділило 12,1 млрд грн (14,5 %). У 2017 році – 9,4 млрд грн (13,5 %), бюджет збільшено на 2,8 млрд грн (або на 29,5 %).

На медичне лікування, реабілітацію складу Збройних Сил України, ветеранів військової служби та членів їх сімей, ветеранів війни видатки збільшено порівняно з 2017 роком майже на 500 млн. грн. і передбачено у сумі 2,4 млрд. грн (по загальному фонду – 2 160 680,7 тис. грн, по спеціальному фонду – 222 468,6 тис. гривень).

Великим плюсом до бюджету розміром у мільйони доларів є міжнародна допомога у вигляді нелетального озброєння, гуманітарих моментів та іноземних інструкторів. Якби Україна за все це платила, то не вистачило би ні на утримання, ні на техніку. Але це вже лірика.

Напрямки фінансування 112.ua

Ріст 2014-2017 рр. У Білих книгах Міністерства оборони, починаючи з 2014 року і закінчуючи поки що 2016-м, у кожному з цих томів є висновок про бюджетування армії за цей рік.

У 2014 році це звучало так: "Зростання частки витрат на озброєння та військову техніку (на 5,7 %) було недостатньо для належного забезпечення Збройних Сил. В умовах постійного багаторічного недостатнього фінансування Збройних Сил збільшення у 2014 р. фінансового ресурсу Міністерства оборони за рахунок резервного фонду на 11,9 млрд грн не забезпечило відчутного підвищення рівня боєздатності Збройних Сил. Фінансування заходів щодо розвитку ОВТ, відновлення непорушних запасів, забезпечення системи підготовки військ (сил) здійснювалося на мінімальному рівні". 

У 2015-му так: "почалося відновлення Збройних Сил. Уперше за останні роки намітилося наближення розподілу видатків до практики провідних країн світу".

У 2016-му так: "…обсяг фінансування Міністерства оборони порівняно з 2015 р. збільшено на 8,7 млрд грн (майже в 1,2 рази), що дало змогу забезпечити потреби Збройних Сил на мінімально необхідному рівні".

2017-й ще не закінчився, однак можна сказати, що за цей рік почали активно впроваджувати стандарти НАТО, проводити експерименти, де зміни провести легше, а де необхідно зробити їх першочергово. Міністерству та й партнерам України це влітає у копієчку, однак до 2020 року оборонне відомство має показати, наскільки швидко воно може зламати потужну радянську систему управління та й навіть мислення в середині цієї системи.

Бюджет МО України 112.ua

Слід не забувати, що проводить Україна свої реформи в умовах війни. Хотілося би, щоб війна розглядалася не як виправдання повільного реформування, а як стимул зробити все швидше, зробити систему такою, щоб вона не залежала від окремих осіб, а працювала досконало сама по собі. За відточеними стандартами.

З найбільших проблем, які є у війську, – застаріла техніка, повільні темпи її ремонту та модернізації, слабкий рівень підготовки молодших командирів. І поки що ЗСУ не конкурентноспроможні як роботодавець. Умовний водій в якомусь магазині у великому місті може отримувати зарплатню більшу, ніж умовний водій БМП. І першому не треба зазнавати якихось незручностей, розставання надовго з сім'єю, і небезпеки бути під регулярними обстрілами.

І найголовніше. 5 % ВВП виділяється не на армію, як люблять про це говорити, а на усі силові відомства. По факту українські Збройні сили отримують близько 2,5 % від внутрішнього валового продукту, а у проекті (дивитися на початок статті) просили 141 мільярд гривень тільки на Міністерство оборони. Саме ця сума склала би 4,3 % ВВП і справді дозволила би бюджету утримання війська стати бюджетом його розвитку. 

Ірина Сампан

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів