banner banner banner

80 тисяч – мало: На яку компенсацію можуть розраховувати сім'ї потерпілих від катастрофи "Боїнга" в Ірані

Після визнання провини в аварії лайнера Міжнародних авіаліній України Тегеран запропонував виплатити родинам українців по 80 тис. дол. Але Володимир Зеленський залишився незадоволеним запропонованою сумою. Він вважає, що ці гроші не покриють шкоду, заподіяну сім'ям загиблих

80 тисяч – мало: На яку компенсацію можуть розраховувати сім'ї потерпілих від катастрофи "Боїнга" в Ірані
112.ua

Ганна Пєшкова

Журналістка

Після визнання провини в аварії лайнера Міжнародних авіаліній України Тегеран запропонував виплатити родинам українців по 80 тис. дол. Але Володимир Зеленський залишився незадоволеним запропонованою сумою. Він вважає, що ці гроші не покриють шкоду, заподіяну сім'ям загиблих

Вдова командира збитого екіпажу Катерина Гапоненко, приміром, хоче отримувати близько 9 тис. дол. на місяць - такою була зарплатня її чоловіка. Гапоненко влаштує, якщо виплати відбуватимуться протягом 12-15 років. Це термін до повноліття дочки і передбачуваного виходу чоловіка на пенсію. Звгвлом Гапоненко очікує отримати щонайменше 1 млн 296 тис. дол.

Зеленський обіцяє тиснути на Іран, щоб виплати були більшими, а також подати до міжнародного суду. Якими зазвичай є компенсації при аваріях і що буде, якщо Україна та Іран не дійдуть згоди?

Як отримуватимуть виплати

Сім'ї загиблих отримають виплати не тільки від Ірану, але й від МАУ. Авіакомпанія несе первинну безумовну відповідальність за подію, навіть якщо вона в цьому не винна. Виплати від неї стануть першим етапом компенсацій. Згодом Іран повинен буде повернути гроші авіакомпанії.

Монреальська конвенція, до якої Україна приєдналася у 2009 році, передбачає, що авіакомпанія повинна виплатити щонайменше 22 тис. дол. страховки (550 тис. грн) сім'ям загиблих пасажирів. А ось для сімей членів екіпажу передбачено менші виплати – близько 320 тис. грн за загиблого. На страховку вплинуть такі фактори, як наявність або відсутність дітей. Максимум можна отримати 154 тис. дол., а в середньому страховка “тягне” на 30-40 тис. на сім'ю.

За першою хвилею виплат іде друга - додаткові компенсації потерпілим безпосередньо від Ірану. Саме про них нині й точаться торги. Зазвичай у таких переговорах беруть участь представники держав жертв, адвокати авіакомпанії і страховики.

Крім того, Іран повинен буде відшкодувати власнику судна збитки за лайнер і також частину коштів перевізнику – за втрату прибутку. Але це останній етап компенсації, який поки що навіть не обговорюють.

Поки що сім'ї жертв отримали тільки гроші від держави. Уряд відзвітував про виплату сім'ям по 200 тис. грн допомоги (близько 8 тис. дол.). Для порівняння: денна зарплата голови правління “Нафтогазу” Андрія Коболєва приблизно вчетверо вище. Бонус від держави покриє хіба що похорони загиблих, і то не факт: вартість ділянки на кладовищі в Києві сягає 15 тис. дол.

Але якою би скромною не була допомога України, її наявність вже досить непогано. Ця виплата є обов'язковою. Для порівняння: чотири роки тому в Єгипті впав російський Airbus A321, забравши разом із собою 224 життя. Єгипет відмовився від компенсацій, і Росія вирішила допомогти своїм громадянам. Країна виплатила по 3,5 тис. дол. – майже в 2,5 рази менше, ніж заплатила Україна.

Новини за темою

Основні ж компенсації сім'ї потерпілих чекають вже місяць. Президент МАУ Євген Дихне поки тільки відзвітував про те, що визначено суму підтримки на першому етапі, але не називав її. За умовами Монреальської конвенції, авіакомпанія має ще два місяці на платежі.

Міністр закордонних справ Канади Жан-Філіп Шампань вже попросив МАУ прискоритися. Але компанія не поспішає виплачувати приблизно 4 млн дол. МАУ по шию в боргах: зобов'язань у неї майже на мільярд гривень. Рейси урізають, а співробітники компанії активно пишуть заяви про звільнення.

У МАУ “дірку” в бюджеті пояснюють тим, що з 2012 року ціни на білети впали ічетверо. Також компанія втратила 5 млрд грн через закриття повітряного сполучення з Росією. Але причина може бути і в корупції: компанія не веде міжнародної фінансової звітності.

Крім банкрутства, що “світить” МАУ, компанії загрожує і той факт, що Іран може не повернути гроші за компенсації. Згадаймо про збитий на території так званої “ДНР” Boeing 777. Malaysia Airlines оголосила про виплату 5 тис. дол. кожній сім'ї, але ані Росія, ані "ДНР" не визнають провини. Тож авіакомпанія відшкодування коштів не дочекалася.

Не дивно, що Дихне заявив: виплат не буде, поки юридичний факт катастрофи не встановлять і не закриють кримінальну справу. Хоч Іран і визнав провину, юридичне визнання – це тривалий процес. Тож виплати можуть заморозити надовго.

Врятувати ситуацію може страхова. Глава МАУ каже, що компенсація лежить на англійській страхової компанії, з якою авіакомпанія підписала договір, але її назви не озвучує.

Адвокат Ростислав Кравець підтверджує 112.ua, що незважаючи на банкрутство МАУ, страхова може виплатити потерпілим компенсацію, а далі – розбиратися з Іраном. Очевидно, що "монреальські" умови страхування до снаги лише великим страховим, тож надія отримати гроші в термін все ж залишається.

Що ж стосується другої частини виплат, то все, звісно, впирається в сприяння з боку Ірану.

На які суми можуть розраховувати сім'ї загиблих

Після трагедії Зеленський відкрито не звинувачував Іран, так й загалом був стриманий у своєму зверненні. Багатьох це обурило, але експерти вважають поведінку Зеленського хорошою тактикою. Можливо, президент був м'який саме для того, щоб Тегеран не заморозив розслідування, передав чорні скриньки Україні і виплатив компенсації сім'ям загиблих.

Тепер же Зеленський робить заяву, в якій показує невдоволення запропонованими 80 тис. дол. на сім'ю.

Адвокат Ростислав Кравець схвалює дії президента. Він вважає, що Україна може домогтися сум приблизно утричі вище.

“Приблизний обсяг компенсації - від 200 тис. дол. і до безкінечності”, - говорить він.

А ось політолог-міжнародник Андрій Бузаров з ним не згоден.

“Потрібно було не виносити все це в публічну площину. Спершу виробити суму, а потім спільно на рівні МЗС про неї заявити. А тут виходить, Іран пішов назустріч, запропонував обсяг виплат, і тепер всі його критикують. Звісно, немає суми, в яку можна оцінити людське життя. Але цей пінг-понг є неправильним, і ситуація тільки погіршуватиметься”, - каже Бузаров 112.ua.

Найімовірніше, публічні заяви Зеленського пов'язані з його спробами показати українській громадськості, що справу взято під особистий контроль. Такі кроки для його піару вкрай важливі, адже в січні рейтинг довіри президенту вперше впав нижче 50%.

Якщо ж говорити не про форму, а про зміст, то оцінити, чи достатньою є запропонована сума, вкрай складно. Але якщо згадати, скільки історично отримували сім'ї жертв в інших катастрофах, стає зрозуміло: 80 тис. дол. дійсно мало.

Понад 30 років тому американці збили іранський пасажирський Airbus. Загинуло 290 осіб, зокрема й 66 дітей. Тоді причиною теж назвали помилку: американці прийняли лайнер за ворожий винищувач Ірану. Компенсація становила 300 тис. дол. за дорослого і 150 тис. - за дитину (враховуючи інфляцію, це 790 і 400 тис. на сьогодні відповідно).

Також 30 років тому американський Boeing 747 впав на село Локербі в Шотландії. Загинуло 243 пасажири, 16 членів екіпажу й 11 жителів села. Розслідування показало, що літак підірвали двоє лівійців, тому збитки компенсувала їхня рідна країна. Кожній сім'ї заплатили по 10 млн дол. (26 млн на сьогодні).

Російський Ту-154 було збито 20 років тому. Міждержавний авіаційний комітет зробив висновок, що причиною став пуск української ракети під час російсько-українських навчань у Криму. Загинуло 78 людей, переважно громадяни Ізраїлю. Україна виплатила сім'ям загиблих по 100 тис. дол., але так і не визнала провини (близько 150 тис. на сьогодні).

Коли ізраїльський авіалайнер у 1955 році збили болгарські вояки, Болгарія виплатила родичам по 195 тис. дол. (1 млн 877 тис.).

Найбільша сума виплат надходила від Франції - 1,5 млн  дол. (майже 5 млн на сьогодні). 40 років тому французький винищувач збив італійський літак DC-9-15. Льотчик сподівався вбити лідера Лівії Муамара Каддафі, але влучив у лайнер. Загинуло 64 дорослих, 13 дітей і 4 членів екіпажу.

112.ua

Як бачимо, універсальної компенсації немає. Все залежить від деталей розслідування. У нашому випадку помилка коштуватиме Ірану менше, ніж навмисні дії. Нагадаємо, що Генпрокуратура порушила справу щодо умисного вбивства громадян України. Якщо версія підтвердиться, компенсації можуть злетіти до небес. Але експерти здебільшого схиляються до того, що катастрофа не була вигідна Ірану, позаяк на борту були його власні громадяни.

Також багато залежить від того, чи вдасться представникам України "вибити" завершення розслідування міжнародної комісії та отримати підписи іранського уряду під цим документом. Юридичне визнання закріплює відповідальність держави за катастрофу. У випадку зі збитим Ту-154 у 2001 році Україна визнала провину в медіапросторі, але юридично так цього і не зробила, що дозволило їй зрештою не виплатити збиток авіакомпанії "Сибір".

Юридичний висновок також потрібен тому, що ситуація в Ірані нестабільна. Влада в країні може змінитися, і тоді переговори щодо компенсацій можуть бути зовсім не такими успішними, як нині.

Обіцяного 15 років чекають

Треба розуміти, що Іран, запропонувавши переговори, зробив великий крок назустріч Україні. В усіх описаних вище випадках сім'ї жертв отримували свої гроші лише через роки, і ці компенсації мали лише добровільний характер. Збиток зазвичай відшкодовують, щоб уникнути загострення скандалу. Міжнародні інститути в цьому питанні практично безсилі.

Болгарія і Вашингтон виплатили компенсації сім'ям жертв через вісім років після катастроф. При цьому юридично США не відповідали, жодних санкцій проти країни не впровадили, а командира винищувача за службу навіть нагородили. Якщо ж говорити про найбільшу компенсацію, то Лівія заплатила лише через 15 років, та йто в обмін на повне зняття економічних санкцій, що “душили” Тріполі. І це далеко не поодинокі випадки.

Сильний вітер, хмарність та пилова буря стали для екіпажу лівійського Boeing 727 фатальними. Літак збився з курсу на Єгипет й опинився на території, яка в той час була підконтрольною Ізраїлю. Ізраїльські винищувачі безуспішно намагалися зв'язатися з літаком і зробили висновок, що лайнер викрадено. Компенсації за обстріл було виплачено лише коли ООН і США засудили дії Ізраїлю у своїй резолюції. І то Ізраїль до останнього наполягав, що винен екіпаж.

Винуватці трагедій можуть і зовсім відмовитися від компенсацій. Так вчинили власті колишнього СРСР. У 1983 році над Сахаліном радянський винищувач випустив дві ракети по південнокорейському пасажирському Boeing 747. Його прийняли за американський літак-розвідник. Загинуло 269 осіб. СРСР не тільки не вибачився і не заплатив компенсації, але й виставив Південній Кореї рахунок за утримання пасажирів. Антирадянські акції не допомогли, а по довгих роках міжнародна комісія дійшла висновку, що вся вина в некомпетентності корейського екіпажу.

У торгах щодо компенсації Іран може згадати всі ці випадки і використовувати аргумент тривалих судових позовів, які чекатимуть на Україну. Але іранська влада також розуміє, що й на неї саму можуть чинити тиск. Враховуючи цю практику, готовність Ірану виплатити потерпілим компенсацію без заминок є досить позитивною.

“Сама ситуація краще, ніж могла би бути, адже Іран взяв на себе повну політичну відповідальність. Це рідкісний випадок, адже зазвичай доходить до судів. Але ми зайняли якусь не найбільш конструктивну позицію: критикуємо Іран, говоримо, що він нам щось повинен. Ми повинні виходити з можливостей вплинути на країну. Їх у нас немає. Згідно з міжнародним правом, Іран може робити що завгодно з чорними скриньками. Критикуючи, ми тільки заважаємо розслідування. У мінус відіграє й те, що нам передавали інформацію в межах розслідувань, але стався витік у ЗМІ. Через це іранці нам вже не довіряють, і все може затягнутися”, - каже 112.ua експерт-міжнародник Ілля Куса.

Куса розуміє позицію родичів жертв, але нагадує, що вони мало на що можуть вплинути. Крім того, Іран винен компенсації не тільки Україні, але й іншим країнам (наприклад, Канаді), а також своїм громадянам.

Що буде, якщо Іран відмовиться від компенсацій

Куса не розглядає варіант розриву відносин між країнами, позаяк ніяких протиріч поки немає. Країна допустила наші групи до пошуково-рятувальних робіт, надала українським експертам всі необхідні дані та піклується про свій імідж.

Але якщо країни не домовляться чи хтось із потерпілих не буде згоден із сумою компенсації, справу буде передано до суду. Також суд можливий, якщо юридично Іран не визнає провини. Принаймні такою була українська позиція.

Новини за темою

Найпевніше, судових процесів буде декілька, адже всі потерпілі не зможуть виступати як один позивач. Також якщо сім'ї загиблих вирішать оскаржити суми виплат, процеси обіцяють бути вкрай складними. За такого розкладу з'являється кілька питань.

  1. В якому суді ми будемо відстоювати права потерпілих та авіакомпанії.

За міжнародним законодавством країна, на території якої сталася катастрофа, може проводити розслідування як захоче. Тож, найімовірніше, це будуть суди Ісламської Республіки Іран.

Але Ростислав Кравець вважає, що одними лише іранськими судами все не обмежиться. За його словами, розглядати справу можуть українські та навіть канадські суди, в залежності від громадянства потерпілих. Також можна судитися за місцем реєстрації авіакомпанії.

Що ж стосується міжнародних судів, тут все складніше. Деякі експерти вважають, що справа не має стосунку до Міжнародного суду ООН, оскільки не має ознак міждержавного спору. До Європейського суду з прав людини звернутися теж не можна, адже Іран розташований за межами Європи.

  1. Як отримати кошти.

Де би не відбувався суд, рішення все одно потрібно буде реалізовувати і виконувати в Ірані. Через санкції США Іран не є учасником міжнародних платіжних систем. Він не має вільних коштів й активів. Тому переказувати гроші можна лише через деякі країни, що мають дипломатичний імунітет. До речі, питання актуальне і за умови мирного врегулювання питання.

Якщо Іран відмовиться виконувати рішення суду, потрібно буде шукати майно Ірану в інших країнах і його арештовувати. Приміром, Іран має рахунок у банку США.

Та не Іраном єдиним. Професор і доктор філології Микита Василенко нагадує, що розв'язали агресію США, убивши іранського генерала Касема Сулеймані, а Іран тільки захищався. Компенсації можна було б отримати від Штатів, але юридично для України такого механізму відшкодування немає.

Натомість простір для дій має сам Іран. Представники держави вже заявили про намір вимагати відшкодувань від США на 130 млрд дол. Шанси, що “вигорить”, Іран має: 20 років тому Білий дім виплатив гроші Китаю за удар по посольству в Югославії під час бомбардувань Белграда.

Ганна Пєшкова

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>