ЗМІ назвали головні причини провалу судової реформи

Зокрема, на думку журналістів, громадськість не зможе контролювати суди

28 червня 2018 року набув чинності закон "Про Вищий антикорупційний суд". ВАС замкне знаменитий "антикорупційний трикутник", що включає Національне антикорупційне бюро, Спеціальну антикорупційну прокуратуру і власне суд. "Українські новини" з посиланням на видання "ДС" назвали головні недоліки і причини провалу судової реформи.

У судову реформу від самого початку закладені глибокі вади, які зводять нанівець її величезний позитив

Головний закон судової реформи - "Про судоустрій і статус суддів" - не пройшов аналіз та узгодження з Венеційською комісією. Сьогодні твердо можна сказати, що така випадковість була не випадковою. Через непомічені спочатку вади судова система потрапила під повний контроль влади, хоча в планах такого не було і близько. Про це сьогодні говорять і громадські організації (зокрема РПР), і Громадська рада доброчесності, і судді, які потрапили під пресинг влади.

Громадськість усунули від контролю над судами

Громадськість залишилася без інструментів впливу. Від контролю над судовою владою відсторонено негрантові громадські об'єднання (наприклад, "Стоп Корупція!"), моральних і духовних лідерів нації. Таким чином, під загрозу поставлено головний запит судової реформи - очікування рівного доступу до чесного правосуддя.

Новий склад Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) і Вищої ради правосуддя (ВСП) сформовано непрозоро

Люди, які відповідають за чесний і прозорий відбір суддів, самі повинні відповідати критеріям, які висуває суспільство. А це - відсутність незаконних доходів, дотримання закону й інші обґрунтовані вимоги. Інакше як можна стояти на сторожі законності, якщо закону не дотримуються самі контролери?

Влада зловживає кваліфікаційним оцінюванням

У 2016 році в Україні провели перше оцінювання апеляційних судів за досить м'якими правилами. Під час його перебігу деякі судді вирушили на додаткове навчання в школи, що фінансуються за грантові гроші. Але більшість суддів підтвердили, що по праву обіймають свої посади.

За заявою громадськості відбір суддів у ВС пройшов усупереч рекомендаціям Громадської ради доброчесності.

Закрита можливість оскаржити рішення ВРП по суті, а не по формі

Влада запросто зможе звільнити суддю ВАС, який ухвалить рішення щодо умовного Насірова або умовного Розенблата, і той не зможе оскаржити по суті. Згідно із законом "Про судоустрій" сьогодні можливо оскаржити рішення ВРП лише за процесуальними нормами - якщо хтось із членів ВРП, які брали участь у прийнятті цього рішення, не поставив підпис під рішенням (що нереально) або ВРП не мала права ухвалювати це рішення (зовсім абсурдно).

Кваліфікаційне оцінювання в Україні стало реальним механізмом, який дозволяє прибрати будь-якого суддю (з числа тих, кому належить пройти це оцінювання), який незручний владі.

Не вирішена проблема суддів, які працювали в ліквідованих Верховному суді України, Вищому адміністративному суді, Вищому господарському суді та Вищому спеціалізованому суді

Законом "Про судоустрій і статус суддів" їх новий статус не прописано ніяк. Фахівці безумовно високої кваліфікації сьогодні потрапили під звільнення або примусовий перехід у суди нижчих інстанцій, хоча в законі ці дії не передбачені.

Навіть Верховний суд тепер можна легко ліквідувати

Усуненням Верховного суду України створено небезпечний прецедент. Якщо завтра владу не влаштує Верховний суд, замість нього запросто можна буде створити "Верховний суд України". Негативні наслідки цього кроку не беруться до уваги. На місцевому рівні подібний підхід вже вдарив по населенню. Хаотичне укрупнення судів призвело до того, що в сільській місцевості люди змушені їхати сотні кілометрів лише для того, щоб подати заяву. Хоча судова реформа повинна була спростити доступ до правосуддя, впровадивши принцип "єдиного вікна" та знизивши судові збори.

Джерело: 112.ua

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів