banner banner banner

У суспільстві насаджується дуже небезпечна тенденція того, що запросто можна не дотримуватися Конституції

Марина Ставнійчук - заслужений юрист України. У середині 2000-х була заступником глави ЦВК. Працювала заступником глави секретаріату президента, була його представником в Конституційному суді. Голова координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства, секретар Конституційної асамблеї. Член європейської комісії за демократію через право. Керівник головного управління з питань констітуційно-правової модернізації АП. Автор багатьох наукових праць у галузі конституційного права. Має перший ранг держслужбовця. Захоплюється літературою, живописом і вирощуванням квітів

У суспільстві насаджується дуже небезпечна тенденція того, що запросто можна не дотримуватися Конституції
"112 Украина"

Наталія Влащенко

Журналіст

Марина Ставнійчук - заслужений юрист України. У середині 2000-х була заступником глави ЦВК. Працювала заступником глави секретаріату президента, була його представником в Конституційному суді. Голова координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства, секретар Конституційної асамблеї. Член європейської комісії за демократію через право. Керівник головного управління з питань констітуційно-правової модернізації АП. Автор багатьох наукових праць у галузі конституційного права. Має перший ранг держслужбовця. Захоплюється літературою, живописом і вирощуванням квітів

Влащенко: У нас сьогодні в гостях Марина Ставнійчук.

Добрий день. Чи потрібна нам нова Конституція? Якою вона має бути? Хто повинен писати цей новий суспільний договір?

Ставнійчук: Насправді ми маємо той конституційний процес, який розпочато владою. Оприлюднені зміни до Конституції в частині правосуддя, оприлюднений закон про судоустрій і статус суддів, і в принципі, повинні забезпечити через деякий час, неначебто, реформу судової влади. І мова йде про пропозиції до Конституції в частині децентралізації. Разом з тим,  конституційний процес в Україні, ініційований президентом, ні за формою, ні за змістом, не відповідає чинній Конституції - в умовах воєнного стану, зокрема, зміни до Конституції не вносяться. Ми маємо умови воєнного стану, фактичні. Влада це називає АТО. Я вважаю, що це на межі кримінального, політичного злочину - але це питання політичної відповідальності, яку на себе взяв глава держави під зобов’язання свої впродовж двох місяців завершити війну. Під необхідністю реформ, що треба рухатися вперед - цей процес розпочато. Суспільство і політикум розуміють і бачать, що не туди, не так, і не з тими. Парламентська платформа, так, як належить по Конституції - не задіяна. Ми взагалі втратили свій державний суверенітет, бо на змінах в частині децентралізації наполягала країна-агресор. Ми пішли на ці пропозиції. Суспільство розуміє, що потрібні паралельні ініціативи, які би відтворювали ті потреби, які є сьогодні, і які відкрили б перспективи для України.  

-У вас є впевненість в тому, що ваш варіант Конституції дійде до ВР?

- На сьогоднішньому етапі ні в кого ніяких гарантій немає. Є гарантії тільки в тих, хто працюють на президентській площадці. Навіть парламент виступає просто, як тупий виконавець - йому принесли документи за день до дня ухвалення відповідного рішення - вони, як кошенята голосують, з закритими очима, не встигають навіть за обсягом прочитати тих документів. Так само, практично, не здійснює справжнього попереднього контролю КС. Надзвичайно складні зміни до декількох розділів Конституції пропонуються. 

- Ви проти цих змін?

- Безумовно, тому що я вважаю, що є декілька варіантів і декілька шляхів. Сьогодні влада пішла шляхом внесення змін до Конституції, попри те, що на це є заборона в самій Конституції. Другий шлях пов’язаний з тим, що нам потрібні цілісні, системні, не точкові зміни. Візьмемо судову реформу, що вже проголосована, і статтю Конституції щодо імпічменту. Чітко передбачена стаття, що містить конституційний механізм імпічменту президента. І там задіяний Верховний суд України. А в інших статтях автори змін використовують - Верховний суд. Тобто навіть коректної процедури імпічменту конституційного вже немає. Юриспруденція - це точна наука, точна матерія, і точна сфера. Тобто, якщо це Верховний суд України, то це не просто Верховний суд. Якщо взяти питання децентралізації - то воно, дійсно, актуальне. І децентралізація влади, насамперед, центральної влади, як принцип взаємостосунків місцевої, регіональної влади, дійсно, потрібна Україні. І реформа місцевого самоврядування дійсно потрібна Україні. Якщо ми навіть візьмемо ті зміни, які стосуються всієї території України: абсолютний нонсенс, якраз, полягає в тому, що під виглядом децентралізації країні пропонується достатньо широка, ще більш розширена централізація влади. У чинній Конституції є певний баланс, в окремому розділі місцевого самоврядування, між органами місцевого самоврядування і виконавчою владою. На сьогоднішній день всі можливості органів місцевого самоврядування скоординувати свої дії з майбутніми префектами усуваються. Бо більше місцеві ради не мають права висловити недовіру префекту. А префект має право звичайного нагляду. Вони призначаються президентом, за поданням Кабміну. Причому в Конституції не виділено, які префекти - регіональні, обласні. Я вважаю, ці зміни - приклад правового нігілізму, цинізму і вседозволеності. В теперішній Конституції є градація, є система державної і виконавчої влади, а там - ні. Натомість, органи місцевого самоврядування виглядають абсолютно безправними на своїй території. Один з основних пунктів децентралізації влади полягає в тому, що виконкоми мають створюватися, як органи місцевого самоврядування. Про це зовсім побіжно сказано в розділі, який стосується місцевого самоврядування. Натомість чітко написано, що виконавчу владу в регіонах здійснюють префекти. Не говорять людям правду: виконкоми рад, вони, навіть, якщо будуть створюватися, не будуть виконувати справжніх функцій виконавчої влади, яка повинна бути забезпечена на місцях. Я вважаю, що це і втрата балансу, і те, що префекти наділені надмірними повноваженнями практичного контролю. Якщо вже починати порушувати конституційну заборону на внесення змін до Конституції, то тоді проведіть дискусію, проведіть справжню реформу децентралізації. Чітко треба розуміти, що в країні формуються тенденції до авторитаризму. Під соусом необхідності реформ, насправді, до 17-18-го року в змінах щодо децентралізації, практично, вибудовується вертикаль, де теперішні голови адміністрацій будуть суміщати свої повноваження, які вони мають сьогодні, плюс повноваження префекта. Це подвоєння сили, потужності повноважень виконавчої влади. Практично, ми виходимо на те, що ми не матимемо справжньої форми місцевого самоврядування.

-Наскільки буде небезпечно, якщо будуть проголосовані зміни до Конституції в частині особливого статусу Донбасу?

- Я вважаю, що ми вже втратили частину свого суверенітету, бо ми в конституційний процес запустили зовнішній чинник. Ми почали конституційний процес, рефлектуючи на позицію країни-агресора, і тепер ми всі зміни до Конституції проводимо під жорстким тиском Америки, європейських країн. Вони хочуть від України реформ, але і в конституційному процесі, і в великому світовому геополітичному процесі Україна, як держава, має мати свій національний інтерес. Чітко розуміти свої пріоритети і їх захищати. В мене таке враження, що є велике бажання зачистити всіх, хто може думати, в цій країні. Адже Європа наполягає на тому, що закон про люстрацію не відповідає європейським стандартам, і ці інсинуації, які є навколо цього закону, свідчать про те, що йде величезна політична боротьба за отримання влади сьогодні і отримання її на завтра. Я вважаю, що ця влада, як не одна, мала серйозні напрацювання в своєму розпорядженні, на цю владу були величезні сподівання суспільства, але маємо те, що маємо - рухаємося до авторитаризму.  

-Який у нас ресурс для авторитаризму?

- Страх. За тих умов, коли в країні немає нормального інвестиційного клімату, немає нормального зібрання і розподілу державного бюджету, коли в країні створюється поліцейська держава, - три органи, які борються з корупцією. Яку сферу не візьми, в суспільстві насаджується дуже небезпечна тенденція того, що запросто можна не дотримуватися Конституції, можна міняти закони на раз, коли треба ту чи іншу людину призначити на посаду. Коли є "покладистий" склад ЦВК - його можна не міняти два роки понад строк повноважень. Суддям КС України треба було піти відразу у відставку, щоб не підпадати під політичний пресинг, щоб не було потім піддатливості при прийнятті тих чи інших рішень. А раз можна це все, то далі можні підвищити тарифи, і соціальний стан людини не відповідає тим стандартам, які повинна гарантувати за статтею 3 Конституції держава у країні Україна. Оця тенденція, за якою в країні знівельовується право, знівельовується сама Конституція, - не можна назвати жодного органу в державі, який утворений новим складом або на нових засадах, щоб це не відбулося з порушенням Конституції.

-Ви знаєте багатьох людей, які стоять біля витоків рішень. Ви робили спробу з ними зустрітися і поговорити?

- Я вважаю, що завжди є межа, і є речі, які не можна використовувати. Всі ці люди мені не вороги, але саме через таку мою позицію я сьогодні з ними спілкуюся через шпальти газет і екрани телевізора. Я думаю, що в майбутньому в Україні справа буде за людьми, які мають позицію, бо або вона вже доруйнується, або настане той момент, коли країні потрібні будуть люди, які вміють будувати. І не за будь-яку ціну, бо мета в державотворчих процесах ніколи не виправдовує засоби. Якщо ви хочете будувати правову демократичну державу, то і засоби повинні бути відповідні. У цієї команди був такий ресурс довіри, який вони втратили, що вони могли робити те, що треба для країни, а не те, що можна для них.

- Ваше запитання?

- Чому в нас немає інформаційної стратегії? Чому ми не працюємо з територіями на сході країни, які нам конче потрібні, як українські території, для того, щоб у нас був суверенітет, для того, щоб забезпечити цілісність держави?

-Перша причина - інформаційною політикою у нас займаються непрофесійні люди. Друга причина - немає потреби у тих людей, які приймають рішення про розвиток країни. Вони не відчувають це одним із пріоритетних завдань.

- Вже деякі "попередники" не відчували під собою землі - розуміємо, чим закінчилося.   

- Українська національна забава - ми весь час ходимо по колу.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>