banner banner banner

Спецконфіскація: Що збираються відбирати в українських екс-чиновників

Законопроект про спецконфіскацію передбачає звернення у дохід держави коштів, отримані злочинним шляхом

Спецконфіскація: Що збираються відбирати в українських екс-чиновників
Фото з відкритих джерел

Законопроект про спецконфіскацію передбачає звернення у дохід держави коштів, отримані злочинним шляхом

Верховна Рада України сьогодні в першому читанні прийняла за основу скандальний законопроект про спецконфіскацію. Спочатку цей законопроект ніяк не могли включити до порядку денного парламенту.

Крім того, прийняття законопроекту № 4057 "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей обігу в дохід держави коштів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов'язань України, дорогоцінних металів і/або каменів, інших цінностей і доходів від них до винесення вироку суду" передували блокування трибуни Ради, бійка депутатів і бійка за участю народного депутата Тетяни Чорновіл. Чорновіл, яка є співавтором законопроекту, в ході засідання буквально напала на позафракційного парламентарія Якова Безбаха через його відмову голосувати за включення до порядку денного законопроекту про спецконфіскацію.

Доопрацьований законопроект про спецконфіскацію, як очікується, повинен надати можливість повернення державі коштів Януковича і його соратників.

Автори документа відзначають, що протягом останніх 4 років шляхом зловживань владою було виведено близько 70 млрд дол., частину з яких заблоковано у банках інших держав. Зокрема, на рахунках колишніх українських чиновників Швейцарією заблоковано 2 млрд дол., у Великій Британії – активи Януковича на суму 17 млн євро, на Кіпрі – активи посадових осіб на суму 1,5 млн євро і 3 млн дол., владою Австрії заморожено рахунки 18 українських чиновників, Ліхтенштейну – 20 чиновників.

Крім того, заарештовано статки Януковича, які залишилися в Україні, на суму близько 127 млн дол. Також заблоковано кошти 19 компаній-нерезидентів, які були пов'язані з оточенням колишнього президента, на суму 1,34 млрд дол., у тому числі на депозитних і поточних рахунках – 378,42 млн грн і 159,85 млн дол. і на рахунках, відкритих у цінних паперах, – 1,49 млрд грн і 1,02 млрд дол.

При цьому ключовим тут є можливість конфіскації/повернення державі до вироку суду в тому випадку, коли корупціонер переховується від слідства, помер або за інших умов.

Передбачається, що КПК України повинен бути доповнено новою главою, в якій передбачається обіг у дохід держави коштів, облігацій та інших цінностей у кримінальних провадженнях за трьома статтями Кримінального кодексу України: частинами другою-п'ятою статті 191 ("Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем"), статтями 255 ("Створення злочинної організації"), 368 ("Прийняття пропозиції, обіцянки або одержанням неправомірної вигоди службовою особою"). Спочатку пропонувалося шість статей Кримінального кодексу.

Що ж підлягає конфіскації? 
1) Грошові кошти, валютні цінності, державні облігації України, казначейські зобов'язання України, дорогоцінні метали, камені та інші цінності, в тому числі ті, що перебувають на банківських рахунках чи на зберіганні в банках або інших фінансових установах;
2) доходи від грошових засобів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов'язань України, дорогоцінних металів, каміння та інших цінностей.

Конфіскація в ході досудового розслідування злочинів, якщо:

1) власника зазначених коштів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов'язань України, дорогоцінних металів, каміння та доходів від них не встановлено;

2) власником грошових засобів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов'язань України, дорогоцінних металів, каміння та інших цінностей і доходів від них є підозрюваний або треті особи, яким ці грошові кошти та інші цінності і доходи було передано підозрюваним до порушення кримінального провадження або під час його проведення, однак ані він, ані зазначені особи не можуть довести законність їх походження, а їх розмір не відповідає задекларованим (офіційним) доходам цих осіб.

Конфіскація коштів і цінностей до винесення вироку суду в разі:

1) приховування підозрюваного від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошення його в розшук (державний, міждержавний або міжнародний) і перебування в ньому строком понад шість місяців;

2) закриття кримінального провадження у випадку, якщо підозрюваний, обвинувачений помер, або стосовно кримінального правопорушення, щодо якого не отримано згоди держави, яка видала особу (пункти 5 і 8 частини першої статті 284 цього Кодексу).

Законопроектом надається право протягом одного року звернутися до суду з позовом про повернення коштів або цінностей, які були конфісковані, однак за умови доведення законності їх придбання.

Законопроект був прийнятий з поправкою, озвученою нардепом від "Самопомочі" Оленою Сотник, згідно з якою при розгляді провадження щодо спрямування в дохід держави цінностей, грошей, цінних паперів повинно бути доведено обставину, що кошти були передані третім особам від підозрюваного у незаконний спосіб. Таким чином, за словами Сотник, буде чітко окреслено коло третіх осіб, у яких можуть вилучити кошти. Також із закону було виключено формулювання "інші цінності".

Новини за темою

Незважаючи на те, що законопроект пройшов перше читання, думки депутатів розділилися. Зокрема, заявлялося про те, що такий механізм може передбачати конфіскацію коштів будь-якої людини і вводить презумпцію винності.

Нардеп від БПП Сергій Лещенко зазначив, що законопроект вимагає дуже серйозного доопрацювання до другого читання.

"Норми закону не повинні стосуватися підприємців, пересічних громадян, а лише корупціонерів, тих, хто краде гроші, тих, хто зловживає владою", - зазначив він.

Спікер Ради Володимир Гройсман пообіцяв, що після прийняття законопроекту за основу буде створено робочу групу, яка ґрунтовно доопрацює документ перед другим читанням.

Новини за темою

Лідер Радикально партії Олег Ляшко вважає, що закон викликав гарячі дискусії через те, що нардепи побоюються самі потрапити під його дію.

"Частина депутатів не підтримує цей закон, тому що вони розуміють, що цей закон може стосуватися й їх. Так, цей закон стосується не тільки оточення Януковича і самого Януковича, цей закон стосується кожного, хто, зловживаючи владою, краде народні гроші, привласнює їх, виводить в офшорні компанії, хто збагачується на владі. Цей закон буде діяти стосовно державних чиновників, які обкрадають народ і державний бюджет", - заявив він.

У "Народному фронті" підкреслюють, що відчужені гроші повинні бути спрямовані на обороноздатність країни.

"Ми пропонуємо такий варіант: списати ці гроші за окремим законом до бюджету України, зміцнити на них обороноздатність країни, купити більше танків, гармат, краще спорядити наших солдатів та офіцерів на сході, а потім, якщо пани Янукович і компанія доведуть, що вони отримали гроші законним шляхом, нехай доводять це в судах", - вважає нардеп.

Даний закон у разі прийняття в цілому, буде діяти протягом двох років з дня набрання чинності.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>