Пивоварський: У міністерстві крадуть зазвичай 2%

АНДРІЙ ПИВОВАРСЬКИЙ - міністр інфраструктури України. Навчався на історичному факультеті Київського національного університету імені Т. Шевченка. Закінчив школу Флетчера університету Тафтса (США), де отримав ступінь магістра в галузі міжнародного бізнесу та фінансів. В минулому працював генеральним директором групи компаній "Континіум". До цього був інвестбанкіром в компанії Dragon Capital і міжнародній фінансовій корпорації. Захоплюється історією і футболом. Любить подорожі та книги Бориса Акуніна. Одружений, має двох доньок

Пивоварський: У міністерстві крадуть зазвичай 2%
112.ua

Наталія Влащенко

Журналіст

АНДРІЙ ПИВОВАРСЬКИЙ - міністр інфраструктури України. Навчався на історичному факультеті Київського національного університету імені Т. Шевченка. Закінчив школу Флетчера університету Тафтса (США), де отримав ступінь магістра в галузі міжнародного бізнесу та фінансів. В минулому працював генеральним директором групи компаній "Континіум". До цього був інвестбанкіром в компанії Dragon Capital і міжнародній фінансовій корпорації. Захоплюється історією і футболом. Любить подорожі та книги Бориса Акуніна. Одружений, має двох доньок

Влащенко: Сьогодні у нас в гостях міністр інфраструктури уряду України Андрій Пивоварський.

Вітаю, Андрію Миколайовичу. 11 грудня ви подали у відставку. Але спочатку парламент не розглядав вашу відставку, а потім ви передумали, разом з іншими членами уряду, які теж подавали у відставку. Чому ви, особисто, передумали?

Пивоварський: Те, що зробив Айварас, і це не тільки моя точка зору, відкрило нові можливості істотно прискорити проведення реформ у країні. Слова Айвараса мали ефект бомби, що розірвалася. У цій ситуації система розшевелилася, система почала думати, що щось не те. Світове співтовариство дуже різко відреагувало на заяву Айвараса, і наступні кроки світового співтовариства могли б бути досить негативними для України. У цій ситуації дуже довго радилися і всередині самого Кабміну, і всередині меншої групи людей. Айварас теж у цій групі був, ми довго обговорювали цю ситуацію, і було прийнято рішення, що все-таки це унікальний шанс. І міністри, так звані технократи, зробили заяву: "Ми готові повернутися в разі, якщо будуть виконані певні умови". Умови ми чітко заявили: приватизація, справедлива зарплата для держслужбовців, судова реформа, реформа медицини і т. д. І не через півроку-рік, а зараз. Тому що немає ніяких причин чекати – законодавство розроблене, Кабмін готовий працювати, готовий приймати рішення.

- Багато експертів ставлять питання: а що, власне, заважало Кабміну протягом більш ніж року робити реформи?

- До мене багато людей приходило за рік. Багато людей називали, що вони від того, того і т. д. І завжди була одна відповідь: нехай цей, від кого ви прийшли, мене набере. Практично ніколи більше ніхто не дзвонив, крім депутатського корпусу. Депутатський корпус дзвонив часто. Проводити приватизацію заважає неприйняття депутатами законів, які дозволили б вивести зі списку певні стратегічні активи, які жодним чином не є стратегічними, але 24 роки дояться регіональними елітами, центрального рівня елітами. Ми не можемо почати масову приватизацію, поки в списку стратегічних об'єктів буде навіть якийсь маленький готель у дивному містечку.

- Дуже рідко міністри приходять до ВР з тим, щоб переконати у необхідності термінового прийняття тих чи інших законів.

- Ходимо, пояснюємо, переконуємо. На що неформально пояснюють: "бджоли проти меду не можуть летіти". За 24 роки утворилися якісь еліти, які ніколи не займалися бізнесом, ніколи не створювали робочі місця, ніколи не ризикували власним капіталом, не мали відносин з банками. Все, що вони зробили – створювали "прокладки", які працювали, щось постачали на держкомпанії або призначали своїх людей на держкомпанії, таким чином проводячи квазіприватизацию. Навіщо купувати актив, якщо можна поставити свою людину і робити там все що завгодно, приймаючи рішення, що виробничі цехи краще розпиляти на металобрухт, ніж взяти кредит, модернізувати, влити оборотки, створити нові робочі місця і щось робити?

- Хто є яскравим представником цих квазіеліт?

- Їх безліч. Якщо я зараз назву прізвища – ці прізвища підуть до суду. І, черезте що у нас "справедливі" суди, у мене будуть великі проблеми. Але вирішити проблему приватизації можна, якщо ці еліти, так звані, витратять свої власні гроші (повернуть гроші з офшорів), викуплять ці підприємства і приймуть рішення: хочуть розпиляти – нехай розпиляють, конкуренція створить нові десь підприємства. Але не можна продовжувати так робити, що хтось доїть підприємства, а потім за рахунок цих грошей бореться з Кабміном за те, щоб не проводити приватизацію. І переконує депутатів не голосувати за закони.

- Чи не здається вам, що треба реформувати не тільки галузі, але й міністерства? Що потрібно зробити для того, щоб у вашому відомстві працювали саме ті люди, які будуть працювати ефективно?

- За штатним розкладом в моєму міністерстві – 262 людини. Реально зараз працюють 250, але після того, що відбулося 16 лютого в парламенті, дуже багато людей написали заяви. Я їх не підписую, тому що, якщо я їх підпишу, міністерство просто зупиниться. Суттєво зменшити кількість вже неможливо. Потрібно працювати з якістю. Якщо подивитися на аналогічне міністерство в Польщі, то в них працює близько 900 осіб. Це не означає, що нам треба набирати 900 - нам необхідно працювати з якістю тих людей, які знаходяться в міністерстві. Для того щоб поліпшити якість - нам потрібнезбільшення зарплат. Якщо ми збільшимо зарплати – ми надамо додаткову мотивацію для старих людей більш якісно працювати. Не всі люди, які 10-15 років працюють у міністерстві – корупціонери. Багато з них – якісні держслужбовці, з дуже великим багажем знань. Їх треба мотивувати. Коли кажуть, що в міністерстві корупція – крадуть, зазвичай, 2%. Багатьох людей не допустили навіть до процесу – вони рухають папери. Але від того, з якою швидкістю рухають папери, яка якість цих паперів, залежить швидкість прийняття рішень. Збільшення зарплат дозволить залучити нову кров в міністерство, розмішати стару і нову кров.

- Ви говорили приблизно про 1000 доларів зарплати. Невже ви думаєте, що їм вистачить цієї суми для того, щоб не було спокус?

- Середня зарплата держчиновника в Польщі - 700-800 євро. Рівень міністра, заступника міністра, можливо, більший. Але у держслужбовців є ще соціальні пакети. А це дуже важливо. Коли я говорив, що треба підвищувати соціальні стандарти, я мав на увазі не тільки зарплату, але й соціальний пакет. За 24 роки сталася дуже сильна девальвація в системі оплати. Багато держслужбовців за рахунок корупції отримували 5-10 тис. доларів на місяць. Абсолютно незаслужено, чисто за рахунок корупції. У ринковому секторі ці люди не були б навіть аналітиками.

- У ЗМІ писали, що проти вас порушено кримінальну справу щодо лінії зарплат у конвертах.
- Влітку минулого року, після того як я поміняв декількох керівників великих компаній, на мене три місяці йшла масована піар-атака. Застосовувалися всі інструменти – як при будь-якій "заказусі". З'явилися статті про зарплати в конвертах, і на підставі цих статей шановний депутат подав запит до НАБУ. У зв'язку з тим, що запит був зроблений, НАБУ зобов'язано відкрити процес. Процес був відкритий щодо мого міністерства і по Міністерства сільського господарства. Всі ми, включаючи аудиторські компанії, ходили на допити до НАБУ і там давали свідчення. Це нормальний процес, але коли я запитав, на підставі чого це було зроблено, виявляється, на підставі газетної статті. А ця газетна стаття нічим не підкріплена.

- Саакашвілі звинувачував вас, що ви занижуєте тарифи на залізничні перевезення на користь Ахметова. Наскільки вся ця система не дає преференцій великим бізнесменам?

- Якщо проаналізувати мої виступи за останні 15 місяців, то можна побачити, що я був тим апологетом, який почав говорити про системні зміни в тарифоутворенні на залізниці Моє міністерство розробило законопроект, який відокремив би тарифоутворення від "Укрзалізниці" і який необхідно передати в руки незалежного органу – НКРТ. Законопроект у ВР – потрібно, щоб проголосували за це. В минулому році ми підняли тариф на 30%, в цьому році - ще на 10%. Можете подивитися, скільки публічних атак на мене було піднято через тарифи. Я розмовляв з Міхо після його звинувачення, не особисто в мій бік, а в бік міністерства, і він сказав: "Історично так було". Але є мій період, а є не мій період. Дійсно, якщо за 24 роки подивитися на те, яким чином підвищувалися тарифи на залізничні перевезення, і порівняти їх з підвищенням цін на промислові товари, подивитися на інфляцію, природно – тарифи відстають. Але останні 15 місяців міністерство каже: потрібен незалежний орган, який буде формувати тарифи, і потрібно привести тарифи до економічно обґрунтованих рівнів.

- Основне звинувачення, яке вам закидають, що ви, нібито, не змогли провести деолігархізацію галузі.

- У минулому році ми провели лібералізацію ліцензування, лібералізацію видачі різних дозволів, передали ряд функцій на місця. Не може міністерство або транспортна інспекція видавати дозволи на пасажирські перевезення в якомусь районному центрі.

- А ліцензії стали дорожчими?

- На пасажирські перевезення, а це адміністративна послуга, вартість від 50 до кількох сотень гривень. Ми видаємо книжки ЄМКТ, які дозволяють нашим перевізникам їздити по Європі упродовж року. Така книжка коштує близько 1000 гривень.
- Експерти кажуть, що якісь шматки "Укрзалізниці" вже віддані у приватні руки і навіть іноземним компаніям. Це правда?

- Неправда. "Укрзалізниця" не приватизується і не буде приватизуватися. Це навіть не обговорюється. В "Укрзалізниці" є деякі непрофільні активи, наприклад якийсь міні-готель, і "Укрзалізниця" може прийняти рішення про його продаж. Є такі активи, як стивідорні компанії, наприклад, які у портах працюють на інфраструктуру порту. У всьому світі це приватні компанії, а у нас – як приватні, так і державні. Приватники набагато ефективніше використовують робочу силу, інфраструктуру, платять більше податків. Стивідорні компанії необхідно приватизувати, але не через продаж, а через концесію, як це робиться у всьому світі. Дунайське пароплавство необхідно приватизувати – воно жодним чином не стратегічне для держави. І є ще безліч активів, які необхідно продати для того, щоб створити конкуренцію. Є таке підприємство "Укрінтеравтосервіс". Воно в списку стратегічних, але 99,9% населення про нього не чули. Це автошколи, які надають довідки, що людина пройшла заняття в автошколі. Багато нерухомості, що здається в оренду, в тому числі в центрових локаціях в обласних центрах. У центрі Одеси така оренда може бути 10 гривень за квадратний метр.

- Ви працювали в DragonCapital. ЗМІ писали про те, що велика кількість експертів, з DragonCapital у тому числі, співпрацюють з сьогоднішнім Міністерством інфраструктури і що на всі ці експертні види робіт пішло дуже багато грошей.

- Ні копійки. Більш того, Dragon Capital не був найнятий міністерством ні на які роботи. З Dragon Capital у мене було двоє людей, які допомагали мені.

- Яка загалом сума пішла на експертне середовище?

- Нічого. Те законодавство, яке ми розробили, було зроблено а допомогою грошей ЄС, і євроексперти були. Кілька основних проектів, які ми використовували, починалися в 13-14-му році. За цей час пішло близько 1млн євро, але за це платив ЄС, і вони самі вибирали експертів.
- Ви ліквідували "Укравтодор"?

- Ні, ліквідований один з підрозділів "Укравтодору". У травні минулого року уряд ухвалив концепцію реформування "Укравтодору", яка пропонує децентралізацію його функцій. Ми розриваємо монополію "Укравтодору". Для того щоб децентралізувати функції, треба було провести інвентаризацію. 15 березня завершують інвентаризацію, і після цього почнеться сам процес.

- Коли українці побачать, що в Україні почали будувати дороги?

- Щодо Києва – це відповідальність мера. А що стосується доріг загальнодержавного значення, та програма, яка зараз запущена, за умови її адекватного фінансування, за 5-7 років дасть свій результат. Але для того, щоб відремонтувати всю поверхню загальнодержавних доріг, необхідно близько 30 млрд гривень на рік. У минулому році нам виділили 3,4 млрд, в цьому році трохи більше ніж 6 млрд гривень. Ми домовилися зі Світовим банком про великий проект на 580 млн доларів на кілька років, ми працюємо з європейським банком, з європейським "Інвестбанком", але цього недостатньо. ЄС щороку мільярди євро закачує в дороги.

- У нас же теж дуже дорогі дороги – гроші в дороги просто закопуються.

- Ті тендери, які ми провели в минулому році, в деяких випадках, в доларах, в три рази дешевші, ніж було раніше. Десь ми робили за 300 тис. дол. кілометр, а раніше та ж технологія була мільйон доларів.

- Чи хочете ви повернутися в бізнес?

- Абсолютно.

- Ваше запитання?

- Що б ви на моєму місці зробили?

- Якщо ви вже взяли на себе цю відповідальність – годі сумніватися і робіть все якомога швидше. Тому що, я впевнена, що і як робити – ви знаєте.

Дякую, Андрію Миколайовичу.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>