Зробимо це – будемо лідирувати в цілому ряді міжнародних рейтингів, не зробимо – нас чекає крах

Зробимо це – будемо лідирувати в цілому ряді міжнародних рейтингів, не зробимо – нас чекає крах
Фото з відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

В 2019 році найбільш масштабні реформи мають бути проведені у сфері інвестиційного бізнесу. Що робити? Окреслити основні принципи економічної політики Кабміну щодо реалізації нової інвестиційної стратегії та обмеження, переступати які держава не має права. Далі, держвидатки обмежити 30% ВВП, заборонити збільшення загального числа ліцензій, а також створення нових регулюючих держорганів. І головне – заборонити будь-які обмеження на рух капіталу.

Новини за темою

Для залучення довгих грошей в економіку України потрібно, звичайно, створити сприятливий інвестиційний клімат, щоб умови для бізнесу були кращими, ніж в інших країнах. Список таких умов великий, перерахую лише деякі – це правова захищеність інвестиційного бізнесу та відсутність для нього законодавчих обмежень, низькі податки і висока прибутковість, наявність кваліфікованої робочої сили та інше. Тим більше, що з усіх боків слабкій державі стали давати "обіцянки", про які ще кілька років тому навряд чи б хтось всерйоз говорив. При цьому, безумовно, жодна з них не буде активно виконуватися.

Адже всім і так ясно: відсталість нашої економіки від країн Євросоюзу просто колосальна, а з такого старту, як у нас зараз, повторити навіть польський прорив – це за межами будь-яких фантастичних розрахунків. І все ж, що в даний час Україна може запропонувати інвесторам, які, як відомо, люблять або великі ризики при низьких витратах - дешеву працю при високих ризиках, або надійні інститути - розвинені суб'єкти ринку при дорогій праці? Є ще і набір рішень, але для їх реалізації потрібні час і політична воля. А ситуація, що склалася в українській економіці, - екстраординарна.

Так, у Кабміну Володимира Гройсмана є ресурси, але криза посилюється: скорочується промислове виробництво, росте кількість трудових мігрантів, знижуються реальні доходи населення і так далі. Щоб вийти з цього важкого положення, потрібні професіонали у всіх сферах економіки, яким треба створити сприятливі умови для ефективної роботи. І щоб зробити гривню інвестиційною валютою, а також повернути довіру до місцевих банків і фінансово-промислових груп – слід показати уміння і готовність їх цивілізовано працювати, перш за все, за стандартними правилами ринку і умов конкуренції.

Пора, нарешті, чесно визнати, що ми грунтовно в'їхали в економічну кризу, вже навіть ввязли, а інститутів розвитку так досі й немає. Зокрема, Кабмін не створив Українську корпорацію розвитку (УКР). Відповідно, за даними Нацбанку, за січень-вересень цього 2018 року чистий приплив прямих іноземних інвестицій (ПІІ) склав лише 1,5 млрд дол. США, з яких 28% - це операції переоформлення боргу в статутний капітал, а для реального і стійкого підйому української економіки нам щорічно потрібно не менше 10 млрд доларів ПІІ. Більш того, останні роки держбюджет затиснутий, капіталовкладення не ростуть. Правда, трохи зростало особисте споживання (але воно в основному зростало за рахунок ренти).

Новини за темою

Словом, кошти бюджету не інвестуються в реальний сектор економіки, як і довгі гроші фактично вбитого українського фондового ринку та внутрішнього ринку спільного інвестування. Так і на зовнішніх ринках зникають джерела інвестицій в економіку України. Але найгірше тут те, що політика уряду і НБУ не вирішує, а, навпаки, загострює величезну проблему, коли гривня не є інвестиційною валютою. По-моєму міністри і законодавці щиро переконані, що інвестиції можуть бути тільки в доларах США і євро.

Тому п'ятий рік поспіль народні депутати за мовчазної згоди Кабміну категорично відмовляються приймати у Верховній Раді законопроект "Про ринки капіталу". Через що не можна створити в Києві Міжнародний інвестиційний ХАБ. А ось наші колеги з Казахстану вже створили у себе Міжнародний фінансовий центр "Астана" (МФЦА) з універсальною біржею. І тепер, по-перше, відповідно до їх комплексного плану приватизації до кінця 2018 року на IPO/SPO повинні бути виведені на біржу МФЦА три держпідприємства. По-друге, 5 листопада 2018 року Казахстан розмістив єврооблігації зі ставкою купона 2,37% на суму 525 млн євро з терміном погашення в 2028 році. А наш Мінфін, як відомо, розмістив аналогічні 10-річні євробонди на суму 1,25 млрд доларів США за ставкою купона 9,75% річних! Різницю відчуваєте?! І ці позики нам належить неодмінно віддавати.

Ось чому нам потрібна нова Інвестиційна стратегія. Це шлях до впровадження комплексної програми розвитку інвестиційної та інноваційної діяльності, затвердженої Постановою КМУ, та ефективних процесів державної участі у становленні та розвитку механізмів мобілізації інвестиційного капіталу в Україну. Де удосконалення банківської та небанківської систем, ринку капіталу і бізнесу хеджування ризиків буде підпорядковане потребам забезпечення економічного зростання та інноваційного розвитку. Передбачається, що головними завданнями майбутнього Міжнародного інвестиційного ХАБа в Києві будуть:

- фінансування проектів економічного розвитку в промисловому та аграрному секторах української економіки;

- залучення підприємствами середньо- і довгострокових інвестицій;

- забезпечення мобілізації іноземного капіталу;

- залучення довгих інвестиційних коштів на організованому фондовому ринку та ринку спільного інвестування;

- створення Міжнародного інвестиційно-біржового центру в Україні (МІБЦ), а також Української корпорації розвитку (УКР).

У свою чергу Кабінет міністрів України повинен забезпечити модернізацію національної економічної системи та спрямувати її на задоволення потреб економічного розвитку:

- створити цивілізовані правові умови для роботи іноземних та внутрішніх інвесторів;

- стимулювати активність всіх учасників інвестиційного процесу;

- забезпечити створення спеціалізованої інфраструктури та впровадження спеціальних фінансових інструментів інвестування інноваційного економічного розвитку;

- організаційно підтримати формування "точок зростання" (національних та регіональних проектів розвитку).

Якщо зуміємо все це зробити – будемо лідирувати в цілому ряді визнаних міжнародних рейтингів, що стосуються легкості ведення бізнесу, антикорупційності, привабливості для інвестицій, швидкості і глибини економічних перетворень, поліпшення ділового клімату, якості реформ законодавства, глибини лібералізації економіки. Не зробимо – нас чекає крах.

Олександр ГОНЧАРОВ,

Директор Інституту розвитку економіки України

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>