Чи зможемо протягом року зробити нашу судову систему взірцем хоча б для пострадянських країн?

Чи зможемо протягом року зробити нашу судову систему взірцем хоча б для пострадянських країн?
Фото з відкритих джерел

Ярослав Гришин

Адвокат, правозахисник

З наявних трьох гілок влади не можна визначити, яка з них є найважливішою. За неефективної роботи однієї інші зазнаватимуть цього негативу. Судова гілка влади є арбітром суспільного життя всього соціуму. Без неї втрачені логіка подальших процесів державотворення та вся природа права.

Радянська система створила судову владу як орган, що служить державі, тобто виконує завдання керівної партії. Після здобуття незалежності традиція використовувати суди у своїх інтересах залишилася. І кожен, хто мав відношення до влади, намагався використати суд для себе. Іншими словами, українська традиція правосуддя полягає в служінні не закону, а владі. І весь парадокс у такому: щоб змінити все, сьогодні керівна партія теж має відірвати від себе цей орган і відпустити його в самостійне, незалежне плавання в океані правового поля.

Новини за темою

Суд обумовлює існування держави як такої та важливої її складової – громадянського суспільства. Корупція як явище є отруйною субстанцією, а судова корупція є найбільш руйнівною. При корупційних взаємовідносинах у судовій системі формується ринок судових рішень, де кожна справа має свій прайс і виграшна чи програшна сторона залежить тільки від купівельної спроможності учасників. Існування такого ринку підриває державність.

Водночас суспільний договір як основа законодавства втрачає цінність, порушується баланс стримувань і противаг у суспільстві, а також порушується принцип рівності перед законом, що ламає всю суспільну парадигму.

Після Революції гідності у 2014 році на хвилі реформаторських змін було створено Раду судових реформ, на яку покладали великі надії. Вона мала зламати наявну корупційну концепцію — основний отруйний інгредієнт. Де-факто її роботу так і не було розпочато.

Започаткована судова реформа минулої влади була під пильним наглядом іноземних партнерів, але і це не допомогло її проведенню. Тут переважило прагнення влади тримати суд під своєю опікою. Як наслідок, для багатьох суддів діяло "телефонне право", коли ухвалення рішень залежало від дзвінка. І вся вертикаль і впливовість сторін у справі залежала від доступу до цього "телефонного права".

Реформування проводили за принципом "згори вниз". Це і було помилкою, оскільки ефективність кожної реформи полягає в системному трансформуванні кожної ланки одночасно.

Було проведено конкурс до Верховного суду, але, за визначенням багатьох експертів, він був недосконалим. У результаті багато недоброчесних служителів Феміди отримали мантії. Реформування такої структури слід проводити комплексно в прив'язці до інших структур, таких як прокуратура, поліція, СБУ тощо, оскільки, якщо навіть реформа суду відбудеться успішно, інші органи, які не пройшли етапу очищення та перезавантаження, будуть "труїти" нову структуру своєю токсичністю. Такий самий принцип спіткає чесних суддів, які не займаються корупцією. Якщо знайдеться хтось, хто буде брати хабарі та, крім того, мати зв’язки із владою, він буде корупційним агентом, який теж отруїть інших.

Упродовж п’яти років не було проведено жодного конкурсу до судів перших, апеляційних інстанцій. Це стало початком знищення судів як функції.

Законодавство має відповідати певній функції, і від того, як її використовують, залежить результат рівняння. Наприклад, ст. 375 Кримінального кодексу "Ухвалення суддею (суддями) завідомо неправосудного вироку, рішення, ухвали або постанови".

Сама ідея такої статті є доцільною, однак на практиці це механізм усунення небажаного реагента, який заважає системному механізму рухатися своїм шляхом.

Новини за темою

Можна відверто говорити, що Адміністрація президента Порошенка прагнула мати кишеньковий суд і не допускала новий суддів не з "системи".

Варто розуміти, що суд – це також можливість скасувати акти державних органів чи припинити роботу тієї чи іншої корупційної схеми. А на ній можуть годуватись багато чиновників, і це підірве їхнє джерело наживи. Відповідно, контролювати суд було пріоритетним завданням попередньої влади.

А всю реформу зводили до камуфлювання всіх вищеперерахованих атрибутів із продовженням стійної роботи на "систему".

Сьогодні нова влада анонсувала повноцінну реформу судової системи, яка передбачає ліквідацію Вищої кваліфікаційної комісії суддів - органу, що обирав суддів на роботу. Цей орган має бути перезапущено з новим складом і новим підходом до роботи.

Вищий антикорупційний суд - новостворений орган у межах судової реформи, відбір на його керівні посади можна вважати відносно чесним. І навіть було передбачено, що міжнародні експерти мали право блокувального вето (наприклад, так, як це є у Великій Британії).

Чинний президент Володимир Зеленський заявляв, що ВАС повинен мати таку функцію. Важливо, щоб ці експерти дійсно мали блокувальний інструмент, а не просто говорили про порушення в судах, як це було з Громадською радою доброчесності, коли її члени могли говорити про недоброчесних суддів, проте жодних інструментів вплинути на це не мали.

Ми перебуваємо на перетині епох "суддів минулого", які дісталися корупційної гавані, з "суддями майбутнього", котрі чесно служать суспільству.

Для вирішення ситуації за конкурсом має бути відібрано всіх суддів кожного рівня та юрисдикції.

Іноземний досвід Грузії, країн Прибалтики, Польщі, Чехії та інших країн показує, що за рішучих реформ можна протягом року створити інституцію, яка буде відірвана від попередньої та не зможе перейняти її згубних властивостей. Так от на кону стоїть кожен новий день, оскільки після року "вікно Овертона" закриється і реформа може загрузнути.

Хай там як, а ми спираємось на політичну волю влади, від якої залежить зміна правил. І вона задає вектор подальшого розвитку подій. Хочеться вірити, що вже через рік наша судова система буде взірцем хоча б для пострадянських країн.

Ярослав Гришин

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>