Зізнання вбивці та інші історії: 5 книг на грані скандалу

У літературі ніколи не бракувало відвертого епатажу, відтак сьогоднішня актуальність книжок цього жанру свідчить про більш глибоку кризу, ніж просто про авторське бажання скандалу. Таким чином, економічні зізнання заморських правдолюбів, еміграційна проза чи навіть історія про пригоди українських мистців у Парижі може вкотре збурити суспільну увагу, змусивши до невинного, здавалося б, читання.

Зізнання вбивці та інші історії: 5 книг на грані скандалу
З відкритих джерел

Ігор Бондар-Терещенко

поет, драматург, арт-критик

У літературі ніколи не бракувало відвертого епатажу, відтак сьогоднішня актуальність книжок цього жанру свідчить про більш глибоку кризу, ніж просто про авторське бажання скандалу. Таким чином, економічні зізнання заморських правдолюбів, еміграційна проза чи навіть історія про пригоди українських мистців у Парижі може вкотре збурити суспільну увагу, змусивши до невинного, здавалося б, читання.

Віта Сусак. Українські мистці Парижа. 1900-1939. – К.: Родовід

З відкритих джерел

Завдання авторки цього альбому-монографії полягало в тому, щоби не відстоювати вкотре національну гідність малоросів, а довести, що в українському мистецтві існував навіть феномен "паризької школи". Або навпаки, що на "свято, яке завжди з тобою", яким характеризується культурний бедлам у Парижі початку ХХ століття, погуляли, серед інших, й українці. Ситуаційно це були три хвилі еміграції 1900-1918, 1918-1939, 1945-1960 років. Формально - "експресивний мальовничий колоризм" у творчості Зиґмунда Менкеса зі Львова та Василя Хмелюка з-під Жмеринки. А якщо серйозно, то самі французи були не в захваті від явища під назвою École de Paris, яке розсипалося на приїжджих румунів з одеситами. У 1920-х роках у місцевій пресі навіть спалахнула дискусія з приводу приналежності "паризької школи" до французького мистецтва. Тому коли вже навіть українська колонія в Парижі відкидала свого земляка Олександра Архипенка - видатного в майбутньому художника-скульптора, а на той час "п'яницю і розпусника", який не платить профспілкових внесків і розгулює Парижем з куплетами під гармошку, на якій йому акомпанував Фернан Леже, то що вже казати про тамтешнє французьке начальство з департаменту культури. Але все минулося, і інтернаціональна бригада зальотних малярів таки створила національне мистецтво Франції. Зокрема, українській секції цієї бригади, в якій відзначилися Олександр Архипенко, Михайло Бойчук, Соня Делоне, Василь Хмелюк, Олекса Грищенко, Хана Орлова, Володимир Баранов-Россіне тощо, присвячені окремі розділи цього дослідження.

Ґабріель Ґарсія Маркес. Скандал сторіччя. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко

З відкритих джерел

До книжкової серії Writers on Writing, в якій публікується ця збірка колумбійського класика, видана за підтримки Українського культурного фонду, увійдуть досі не перекладені українською публіцистичні твори та есеїстика всесвітньо відомих авторів та українських письменників. Зокрема щодо культового автора "Ста років самотності" та "Осені патріарха" це цілком доречно, адже Маркес від початку був газетярем. Журналістика в певному сенсі була його першим коханням і, як усі перші кохання, найтривкішим. Ця професія стала його першою опорою як письменника, тож недивно, з яким професіоналізмом виписані ці тексти. Серед яких і "Злидні письменника", і "Мій особистий Гемінґвей", і "Як написати роман?", а також "Дорожні байки" з "Магічними Карибами" та цілою колекцією з газетярського доробку. В якому справа Рудої Дженні перемежається з виступом Че Гевари, а музика Бартока лунає разом з піснями "Бітлз". "Еміліо Ґарсія Р’єра, який поділяв мою думку і є критиком та істориком кіно з дещо надприрод­ною проникливістю, особливо після другої чарки, сказав мені тими днями: "Я слухаю "Бітлз" з певним острахом, бо відчуваю, що згадуватиму їх усю решту свого життя".

Курт Воннеґут. Бойня номер п’ять. – Л.: Видавництво Старого Лева

З відкритих джерел

Цю книжку заборонили в США, хоч за своїм жанром роман американського класика є органічним сплавом історії, психології, соціології, сатири, наукової фантастики та елементів автобіографії. Нервовим центром оповіді є нищівне бомбардування Дрездена англо-американською авіацією навесні 1945 року. Але, як і в будь-якому шедеврі, зміст "Бойні номер п'ять" не обмежується описом цієї події. Використання кількох перспектив, повна відсутність статики та дидактичності, стрімкі переходи з трагічного в комічне дають змогу Курту Воннеґуту не тільки розповісти про цей епізод часів Другої світової війни, а й порушити багато базових питань людського буття. "Бойню номер п'ять" справедливо вважають вершиною творчості Курта Воннеґута та одним з найвищих здобутків американської і світової літератури минулого століття.

Джон Перкінс. Нові зізнання економічного вбивці. – Х.: Фабула

З відкритих джерел

У цій скандальній книзі описано жорстокі методи та впливові економічні організації, очолювані безрозсудними керівниками, котрі прагнуть підірвати контроль суспільства над економічною владою. Автор зробив ще один помітний внесок у світ, якому потрібні такі правдолюби, що розкрили б очі на справжні джерела політичної, соціальної та економічної влади. "Книга дає глибоке розуміння того, як економічні вбивці та шакали поширили свою владу, - зауважує один із впливових американських рецензентів. - Це дивовижна та хоробра книга, що висвітлює розрухи, з якими ми нині зіткнулися, та пропонує стратегію, як їх зупинити". Натомість сам автор більш тверезо характеризує своїх колишніх колег. "Економічні вбивці, – уточнює він, - це високооплачувані професіонали, які ошукують країни по всій земній кулі на трильйони доларів. Вони виводять гроші зі Світового банку, Агентства США з міжнародного розвитку та інших іноземних гуманітарних організацій до скарбниць величезних корпорацій і кишень кількох заможних родин, які контролюють світові природні ресурси. Брехливі фінансові звіти, фальсифіковані вибори, хабарі, вимагання, секс і вбивства — ось їхні інструменти. Вони грають у таку саму стару гру, як і імперія, але яка за часів глобалізації сягла нових страхітливих розмірів".

Ювал Ной Харарі. 21 урок для 21 століття. – К.: Book Chef

З відкритих джерел

Замість згадки про Володимира Путіна з оригінального видання автор цієї книжки пише в передмові про американського президента Дональда Трампа, що призвело до скандалу в Україні. Тож недивно, що всередині — епідемія фейк-ньюз, обрання Дональда Трампа президентом США, боротьба між Сходом та Заходом, проблема мігрантів та тероризму — кожне з цих питань лунає в телевізорі, YouTube, стрічці новин та соцмереж. Що ж робити? Книжка не пропонує простих відповідей, натомість пропонує власний погляд на те, що відбувається у світі. Тож нехай відомо, що той, хто має інформацію, володіє світом, але тепер, коли інформації надто багато, слід виокремлювати якісну та корисну. Саме тому цензура майбутнього не блокуватиме потоку інформації, а збільшуватиме його завдяки дезінформації та фейковим новинам. Для цього і написано книжку "21 урок для 21 століття", яка бореться із цими явищами в нашому житті, даючи практичні поради для подолання сучасних проблем.

Ігор Бондар-Терещенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>