Закручують гайки: Які законодавчі сюрпризи чекають на росіян цієї весни

У Росії вже стало традицією - щороку законодавець підносить жителям країни черговий сюрприз у вигляді якого-небудь обмеження прав і свобод. І цей рік, можливо, не стане винятком

Закручують гайки: Які законодавчі сюрпризи чекають на росіян цієї весни
ТАСС

Павло Горін

керівник IMEE-analytics

У Росії вже стало традицією - щороку законодавець підносить жителям країни черговий сюрприз у вигляді якого-небудь обмеження прав і свобод. І цей рік, можливо, не стане винятком

У Держдумі РФ 9 січня розпочалася весняна сесія, котра, як і минулими роками, може піднести ЗМІ та користувачам інтернету кілька сюрпризів. Зазначимо, що в роботі Комітету з інформаційної політики, інформаційних технологій і зв'язку Держдуми РФ (далі – Комітет) є низка цікавих ініціатив, серед яких особливо хотілося б наголосити на таких: законопроект № 570420-7 "Про внесення зміни до статті 10-4 Федерального закону "Про інформацію, інформаційні технології та про захист інформації" (у частині уточнення вимог, що висувають до власника новинного агрегатора); законопроект № 606593-7 "Про внесення змін до статті 15-3 закону "Про інформацію, інформаційні технології та про захист інформації" і стаття 4 закону Російської Федерації "Про засоби масової інформації" (у частині уточнення інформації, поширення якої в РФ заборонено); законопроект № 608767-7 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів Російської Федерації" (у частині забезпечення безпечного і сталого функціонування мережі Інтернет на території РФ). Але про кожен з них по черзі.

Отже, законопроект № 570420-7, який цієї весни чекає вже друге читання, має буде обмежити частку іноземної участі в капіталі т.зв. новинних агрегаторів (комп'ютерна програма або інформаційний інтернет-ресурс, який відображає структуровану новинну стрічку, формовану ним добірку з новин різних ЗМІ, як правило за заданими критеріями автоматично. Нині до реєстру Роскомнагляду включено агрегатори з добовою аудиторією понад 1 млн осіб. Таких є чотири: "Яндекс.Новини", "Mail.Ru Новини", "Рамблер/Новини" і "СМИ2"). Він заборонить іноземним і міжнародним компаніям, а також іноземним громадянам мати частки в російських новинних агрегаторах, що перевищують 20%. В іншому разі агрегатори заблокують.

Новини за темою

У пояснювальній записці необхідність нововведення пояснюють тим, що власники новинних агрегаторів так само, як і ЗМІ та власники аудіовізуальних сервісів, регулярно надають інформаційний вплив на населення Росії, тому законодавство Росії має висувати до них однакові вимоги.  

Проти нововведення поки виступає тільки "Яндекс", в якому вважають, що новий закон не потрібен, оскільки в Росії вже є норми, що виключають іноземний вплив на роботу агрегаторів. У своєму відгуку компанія стверджує, що за чинним законодавством власник агрегатора новин не відповідає за поширення новин, якщо це дослівне відтворення повідомлень і матеріалів або їхніх фрагментів, які опубліковані на офіційних сайтах держорганів або в ЗМІ, що несуть відповідальність за законом про ЗМІ. Тому всі російські новинні агрегатори вже використовують матеріали тільки від зареєстрованих російських ЗМІ, а самі "Яндекс.Новини" прямо повідомляють про це в умовах співпраці.

Уточнимо, що така норма фактично буде дублювати положення, яке вже містить закон про ЗМІ. З 2016 року засновниками російських ЗМІ не можуть бути іноземні держави, міжнародні організації, іноземні юридичні особи, російські юридичні особи з іноземною участю, іноземні громадяни, особи без громадянства та люди з кількома громадянствами.

Своєю чергою вищевказані законодавчі ініціативи, по суті, перегукуються із законом від 2012 року про НКО - іноземних агентів, який, як і у випадку із законом про ЗМІ, спрямовано на посилення контролю за структурами з іноземною участю. 27 грудня 2018 року Путін підписав закон про визнання небажаними іноземних НКО, які втручаються у вибори в РФ. Згідно із законом, діяльність іноземної або міжнародної неурядової організації визнають небажаною, якщо вона сприяє або перешкоджає висуненню кандидатів, списків кандидатів, обранню зареєстрованих кандидатів, проведенню референдуму, досягненню якого-небудь результату на виборах тощо. Примітно, що цього самого дня Путін заявив, що НКО, які виграли президентські гранти та успішно реалізували проекти, мають автоматично отримувати статус "Виконавці суспільно корисних послуг".

Ще одне законодавче нововведення, яке вже цього літа може запрацювати в Росії, пропонується законопроектом № 606593-7. Ним передбачене створення передумов для посилення відповідальності ЗМІ та жителів Росії за поширення в інтернеті суспільно значущої інформації, яку влада визнає неправдивою.

Так, згідно з пояснювальною запискою, пропонується щодо неправдивої суспільно значущої інформації, поширення якої може призвести до тяжких наслідків, застосовувати наявний механізм, що діє стосовно інформації, яка містить заклики до масових безладів, здійснення екстремістської діяльності, участі в масових (публічних) заходах, які влаштовують з порушенням встановленого порядку.

Новини за темою

Тобто, іншими словами, якщо на сторінці в соціальній мережі якого-небудь активіста буде опубліковано суспільно значущу інформацію, яка буде виражати, наприклад, його незгоду з реформами, результатами виборів із закликами вийти на протест проти несправедливості (привіт Навальному?), то, на думку влади, її буде визначено як недостовірну і кваліфіковану правоохоронцями як заклики до масових заворушень або здійснення екстремістської діяльності. Те саме стосуватиметься і ЗМІ, які вирішать використовувати у себе посилання на такий пост.

При цьому законодавець стверджує, що така норма є необхідною, щоб іти в ногу з часом. Адже "Єврокомісія розробляє загальноєвропейську стратегію протистояння онлайн-дезінформації", зазначено в пояснювальній записці. А голова Комітету Леонід Левін акцентував днями, що "запропоновані ініціативи є однією з перших спроб знайти шляхи вирішення проблеми інформаційного хаосу, яка стоїть перед сучасним суспільством".

Також Комітет розглядає варіанти забезпечення безпечного і сталого функціонування мережі Інтернет загалом. Для цього законопроектом № 608767-7 планується цьогоріч встановити нові правила маршрутизації трафіку в Росії та організації контролю їхнього дотримання. Таким чином, згідно з пояснювальною запискою, створюється можливість для мінімізації передавання за кордон даних, якими обмінюються між собою російські користувачі. Передбачається можливість встановлення на мережах зв'язку технічних засобів, що визначають джерело переданого трафіку. Технічні засоби повинні мати можливість обмеження доступу до ресурсів із забороненою інформацією не тільки за мережевими адресами, а й за допомогою заборони пропуску трафіку. Простіше кажучи, влада хоче узаконити можливість на власний розсуд обмежувати доступ населення до небажаних ресурсів мережі Інтернет.

Як стверджує законодавець, відповідний проект підготовлено з урахуванням агресивного характеру ухваленої у вересні 2018 року Стратегії національної кібербезпеки США.

Слід зазначити, що перераховані законодавчі ініціативи укладаються в підписану Володимиром Путіним у 2017 році Стратегію інформаційного розвитку до 2030 року, яка припинила еру анонімності в інтернеті. Незабаром законодавець надав владі право припиняти роботу месенджерів для не ідентифікованих користувачів. Крім того, у липні 2016 року в Росії було ухвалено два законопроекти, які декларувалися їхніми авторами як такі, що мають антитерористичну спрямованість, але, по суті, розширюють повноваження правоохоронних органів. Ці нововведення, які в Росії пізніше стали називати законом Ярової, дали можливість владі приступити в 2018 році до блокування Telegram та відходу з країни Google.

Павло Горін

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>