З чого має складатися середньострокова стратегія економічного розвитку України

Ключовим завданням стратегії економічного зростання має бути забезпечення розвитку національної економіки темпами вищими за середньосвітові. Бажаними є вже озвучені 5-7% щорічного приросту реального ВВП України

З чого має складатися середньострокова стратегія економічного розвитку України

Ключовим завданням стратегії економічного зростання має бути забезпечення розвитку національної економіки темпами вищими за середньосвітові. Бажаними є вже озвучені 5-7% щорічного приросту реального ВВП України

Оригінал на сторінці Богдана Данилишина у Facebook

Учора був присутнім на засіданні українського уряду, де розглядали "Звіт про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету міністрів України у 2017 році". Уряд розпочав цілий ряд реформ, які за їхньої правильної координації і спрямованості можуть суттєво змінити як інституційну форму взаємовідносин держави і суб’єктів господарювання, так і сформувати новий структурний каркас економічного розвитку. Загалом позитивно оцінюю зусилля уряду щодо забезпечення реформування економічних відносин у країні. Кабінет міністрів у рамках політики економічного зростання напрацював низку ініціатив, запровадження яких дозволить суттєво прискорити розвиток ключових галузей економіки, насамперед галузей промисловості, аграрної сфери, а також залучити інвестиції та інновації в економіку та життя громадян.

Проте, на наш погляд, уряду не слід забувати, що в Україні сформувалася економічна модель, якій властиві три особливості: експортна орієнтація, значний рівень імпортної залежності та відносна нерозвиненість внутрішнього ринку.

При цьому співвідношення експорту товарів та послуг (так само як і їхнього імпорту) до ВВП коливається навколо 50%.
Водночас показник чистого експорту залишається від’ємним. Так, якщо у 2016 р. він становив -5,5 млрд дол., то у 2017 р. – вже -6,8 млрд дол.

Важливим фактором є від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі товарами, що збільшилося у 2016-2017 рр. від -6,9 млрд дол. до -9,2 млрд дол.

Отже, як очевидні способи прискорення економічного зростання слід розглядати такі заходи короткострокового (2020-2025 рр.) стимулювання, як:
- реструктуризація експортної діяльності;
- зниження імпортозалежності;
- розвиток внутрішнього ринку.

Реструктуризація експортної діяльності – короткостроковий аспект

Враховуючи наявні ринкові переваги у виробництві товарів сільськогосподарського походження, основну увагу насамперед варто сконцентрувати на нарощуванні випуску високотехнологічної продукції, вартість якої на зовнішніх ринках може бути у п’ять-шість разів вищою за вартість необробленої сировини. Це, наприклад, стосується переходу від експорту звичайного зерна до експорту вироблених з нього лактозних сиропів, амінокислот, клейковини, біодобавок, у тому числі біопластику, вітамінів тощо. Аналогічні можливості є й щодо експорту вироблених зі звичайного молока високотехнологічних сироваток.

По-друге, необхідно поглиблювати наші взаємовідносини з ЄС в рамках ЗВТ, тобто домагатися пом’якшення умов доступу української продукції до внутрішнього ринку Європи шляхом збільшення чинних квот та зменшення чинних тарифних обмежень.

По-третє, необхідно забезпечити повноцінне виконання "Укрексімбанком" своїх "профільних" функцій відносно підтримки вітчизняних експортерів з одночасним практичним запуском Експортно-кредитного агентства.

Новини за темою

Зниження імпортозалежності – короткостроковий аспект

Упродовж 2017 р. товарний імпорт в Україну збільшився на 8,5 млрд дол., з яких майже половина (3,9 млрд) припадала на приріст імпорту мінеральних продуктів (насамперед нафти та нафтопродуктів, кам’яного вугілля, антрациту, брикетів тощо). Це стало додатковим чинником збільшення енергетичної залежності національної економіки. При цьому протягом 9 місяців 2017 р. вартість імпорту кам’яного вугілля з РФ збільшилася до відповідного періоду 2016 р. на 67,6%, а його фізичних обсягів – на 20,9%. Це вимагає якнайшвидшого географічного перепрофілювання імпортних поставок енергоносіїв з одночасним зниженням енергоємності національної економіки.

Розвиток внутрішнього ринку – короткостроковий аспект

Прискорене економічне зростання неможливе без першочергового вирішення накопичених проблем на митниці, через які "сірий" та "чорний" імпорт пригнічує виробництво в Україні власних товарів-аналогів.

По-друге, доцільно створити своєрідний фонд розвитку, який би формувався з кількох джерел фінансування (бюджетних, приватних, іноземних, донорських тощо), був спрямований на освоєння сучасних виробничих технологій та перебував під контролем наглядової ради з поважних українських та іноземних учасників.
По-третє, впровадження такого Фонду вимагає чіткого визначення перспективних технологій, а також механізмів та інструментів їхньої підтримки: податкових, бюджетно-фінансових, кредитних, валютних тощо. На жаль, сьогодні такого переліку технологічних пріоритетів і системи їхньої цільової підтримки в країні де-факто не існує.

Проте в реальності є інші явища, коли держава накопичує протягом року кошти на власному казначейському рахунку в НБУ, а потім "вкидає" до 50 млрд грн на ринок упродовж двох-трьох тижнів перед новорічними святами, як це, наприклад, відбулося у 2017 р.

Результат: знецінюється гривня, зростає інфляція, Національний банк підвищує облікову ставку, дорожчають банківські кредити і стає незрозумілим, яким чином вони можуть підтримати економічне зростання, якщо їхня вартість починає сягати 18-20% річних (в національній валюті).

Інвестиції

Осучаснення національної економіки неможливе без надходження прямих іноземних інвестицій, які прямо пов’язані з імпортом новітніх технологій.

Нарощувати капіталовкладення мають як держава, так і національний бізнес. Останні мають бути у цьому аспекті позитивним зразком, демонструючи ефективну співпрацю у вигляді вдалого державно-приватного партнерства під час реалізації спільних проектів розвитку.

Новини за темою

Збереження трудового потенціалу країни

Без реалізації зазначених заходів, спрямованих на технологічну модернізацію виробництва, буде неможливим ані досягнення прискореного зростання національної економіки, ані збереження її трудового потенціалу. Адже якщо упродовж 2015-2017 рр. з країни виїхали і не повернулися до 800 тис. трудових мігрантів, то у 2018-2019 рр. до них можуть приєднатися ще 500 тис. осіб.
Негативні наслідки втрати найбільш активних, професійно підготовлених та цінних працівників відзначають вже не лише вітчизняні експерти, але й провідні західні центри (зокрема, Atlantic Council). Необхідно зазначити, що на наявній сировинній базі вітчизняного виробництва утримати перспективну молодь у країні нам навряд чи вдасться. Тим більше, що найближчі сусіди здатні пропонувати їй більш цікаві умови праці.

Новини за темою

Середньострокова стратегія економічного розвитку на засадах технологічної модернізації

У принципі, усі зазначені питання є взаємопов’язаними між собою. Тому їх варто об’єднати в єдину стратегію економічного розвитку на нових технологічних засадах. Остання має бути розрахована на середньостроковий період, наприклад, 2019-2025 рр. Її розробку доцільно доручити Кабінету міністрів України із залученням Національного банку України, НАН України, а також представників експертного середовища.

Така стратегія технологічної модернізації має пов’язати в єдиний комплекс виробництво реального сектору з діяльністю профільних наукових установ та прикладних виробничо-дослідних центрів, якого на сьогодні не існує. Розробку такої стратегії слід ініціювати вже у 2018 р., щоб до 2019 р. можна було мати не лише її узгоджений зміст, а й починати його практичне впровадження.

Ключовим завданням такої стратегії економічного зростання має бути забезпечення розвитку національної економіки темпами вищими за середньосвітові. Бажаними є вже озвучені 5-7% щорічного приросту реального ВВП України.

Богдан Данилишин

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

 

відео по темі

Новини партнерів

Загрузка...