Ймовірно, російські С-300 і С-400 не зможуть збивати американські літаки F-35 і B-2

Ймовірно, російські С-300 і С-400 не зможуть збивати американські літаки F-35 і B-2
З відкритих джерел

Оригінал на сторінці The National Interest

Хоча все більш гучний і численний хор аналітиків, критиків і розробників зброї твердить про те, що технологія "стелс" поступово застаріває, деякі поінформовані конструктори озброєнь наводять причини, за якими наявні і перспективні літаки-невидимки, як і раніше, дуже важко знищити, і кажуть, що така ситуація збережеться ще на багато років.

Зенітно-ракетні комплекси С-300 і С-400, які багато хто вважає чи не кращими в світі, використовують цифрові технології для роботи у мережі, передаючи один одному дані спостереження і цілевказання на великі відстані. У нових комплексах ППО також використовується передова технологія управління для виявлення літаків в більш великому діапазоні частот порівняно з старими системами. Крім того, зараз дуже багато говорять про комплекс С-500, який нібито набагато ефективніший в боротьбі з літаками-невидимками.

Новини за темою

Багато хто вважає, що згідно з появою нових систем ППО літакам-невидимкам важче залишатися непоміченими. Але є цілий ряд причин, по яким реально знищити машину з низьким рівнем демаскуючих ознак, як і раніше, винятково складно, а то і неможливо. Про це розповів колишній конструктор озброєнь для ВВС США.

"Бістатична радіолокаційна станція в змозі виявляти малопомітні літальні апарати. Але щоб здійснити перехоплення літака-невидимки, необхідно передати дані про ціль з великої РЛС розвідки і цілевказання на РЛС перехоплення, яка встановлюється на літаку або на ракеті, і за розмірами набагато менша. Ця РЛС може стежити за малопомітним літаком, здійснивши його захоплення на автоматичний супровід. Коли дані з РЛС цілевказівки передаються на систему перехоплення, яка повинна діяти на більшій відстані, ніж дальність виявлення, якою володіє літак-невидимка, це істотно знижує ймовірність ураження малопомітної цілі. Виявити і впізнати ціль — це ще не все. Існує ціла низка її знищення, в якій кожна ланка має спрацювати безпомилково, щоб малопомітний літальний апарат був перехоплений і вражений", - розповів в інтерв'ю виданню "Уорріор Мейвен" (Warrior Maven) генерал-лейтенант в відставці Девід Дептула (David Deptula), який працює деканом Інституту аерокосмічних досліджень ім. Мітчелла.

Дептула пояснив, що на етапі переходу від наземної РЛС з дуже великою площею розкриву антени до маленької РЛС системи перехоплення ураження цілі у атакуючого виникає маса проблем.

"Навіть якщо радар може виявити ціль, після цього він повинен супроводжувати її. А коли він передає ці дані на бойову систему поразки, вона повинна запустити ракету, використовуючи РЛС набагато меншого розміру, ніж радар розвідки і цілевказання. Крім того, на дію системи перехоплення робить свій вплив технологія малопомітності, — сказав Дептула. - А малопомітність знижує ймовірність успішного перехоплення на всіх етапах".

Американський винищувач F-22 Raptor

Тим не менш, конструктори ВВС в терміновому порядку створюють технологію "стелс" нового покоління, розуміючи, як швидко Росія і Китай модернізують свої ударні системи.

В-21

У цьому році ВПС закінчили змістовний "критичний огляд конструкції" бомбардувальника нового покоління В-21 "Рейдер". Відомо, що ця робота є майже повністю секретною.

Командування ВПС назвало даний огляд ключовим кроком, для будівництва літака. Там дана оцінка технічних умов проектування, технологічних планів, обчислювальної потужності і комплексування зброї нового бомбардувальника. За словами розробників, в цій платформі технологія "стелс" буде піднята на новий, безпрецедентний рівень технічної досконалості.

Критичні огляди конструкції нової системи-21 дуже важливі для створення машини, що володіє самими передовими характеристиками малопомітності як сьогоднішнього дня, так і завтрашнього. Серед таких властивостей знижує помітність покриття і конфігурація, зменшення ефективної поверхні розсіювання, технологія придушення теплових демаскуючих ознак і багато іншого.

В есе Мітчелловського інституту "Імператив малопомітності" (The Imperative for Stealth) детально розглядаються вислови високопоставлених начальників з ВВС про те, що В-21 будуть застосовані такі передові технології малопомітності, які зможуть "у будь-який час і в будь-якому місці створити загрозу будь-якій цілі".

"Сьогодні США розробляють літак-невидимку четвертого покоління. За своїми обчислювальними можливостями нинішні конструкторські колективи багаторазово перевершують команди розробників F-117 і B-2", - пишуть в своєму нарисі генерал-майор ВПС США в відставці Марк Барретт (Mark Barrett) і полковник ВПС США в відставці Мейс Карпентер (Mace Carpenter).

Еволюція малопомітності

Технологія "стелс" працює наступним чином. Зовнішні контури літака та його теплова сигнатура проектуються так, щоб РЛС супротивника не могли його знайти. Відсутність чітких країв і країв помітного теплового випромінювання, систем озброєння на зовнішніх підвісках і інших особливостей літака, що легко виявляються, призводить до того, що РЛС дуже важко вловити відбитий електромагнітний сигнал і впізнати бомбардувальник. Оскільки швидкість світла (електрики) відома, а час проходження електромагнітного сигналу можна розрахувати, то за допомогою комп'ютерних алгоритмів можливо визначити точну відстань до ворожої цілі.

Але що стосується літака-невидимки, то відбитого від нього сигналу може взагалі не бути, або його характер буде повністю відрізнятися від реального сигналу. На радарі супротивника замість ворожого літака-невидимки може з'явитися ціль в формі птаха або комахи.

Оскільки передові системи ППО створюють підвищену загрозу для авіації, а фахівці визнають, що сьогодні літаки-невидимки набагато більш уразливі, ніж у момент своєї появи, проектувальники з ВВС все частіше розглядають малопомітність як якийсь набір ключових параметрів.

Це відноситься не тільки до компонування з низьким рівнем демаскуючих ознак, придушення ІЧ-випромінювання і малопомітних для радарів матеріалів, але до інших важливих елементах, таких як оборонні засоби радіоелектронного придушення, які діють в несприятливих погодних умовах, знижуючи акустичну сигнатуру, і проведення спільних атак з іншими літаками, що володіють меншими характеристиками малопомітності, що дозволяє відвернути увагу сил ППО супротивника.

З урахуванням усіх цих факторів проектувальники з ВВС часто говорять про те, що компонування з низьким рівнем демаскуючих ознак це лише одна складова цілого комплексу ідей, що забезпечують подолання систем ППО супротивника.

"Задіяння літаків-невидимок разом з звичайними літаками, введення супротивника в оману, придушення систем ППО і радіоелектронне придушення — все це в сукупності на порядок збільшує проблеми, що виникають у обороні противника", - пишуть автори статті.

Далі вони пояснюють, що оновлені технології "стелс" — це спроба перевершити найсучасніші багаточастотні системи ППО, а тому в них необхідно використовувати характеристику, відому під назвою "широкосмугова малопомітність".

Новини за темою

Багатодіапазонна або "широкосмугова" малопомітність призначена для відходу від низькочастотних РЛС кругового огляду і від високочастотних РЛС перехоплення. В ній особливе значення надається схемі "безхвостка" чи "літаюче крило", якою суттєво зменшена ефективна поверхня розсіювання. Саме така схема передбачена для В-21.

"Опублікована ВПС США фотографія В-21 вказує на те, що в його конструкції немає вертикальних площин управління, таких як хвіст. Не маючи вертикальних поверхонь, які відображають сигнал РЛС збоку, новий бомбардувальник має таку ЕПР (ефективна поверхня розсіювання), яка зменшує відбитий сигнал не тільки спереду і ззаду, але і боков, в силу чого виявити літак стає вкрай складно під будь-яким кутом", - повідомляється в огляді Мітчелловського інституту.

У винищувачів з характеристиками малопомітності, таких як F-22 і F-35, зовсім інша конфігурація, якою використовуються деякі площини управління, такі як хвостове оперення і крила. Оскільки за такої конфігурації F-22 і F-35 в більшою мірою уразливі для низькочастотних РЛС кругового огляду, їм для ефективного захисту від супротивника доводиться покладатися на свою швидкість, маневреність і ударні системи "повітря-повітря". З урахуванням того, що для польоту і маневрування винищувачам потрібне хвостове оперення, крила і інші елементи конструкції, вони природним чином більш помітні, ніж бомбардувальники.

Нові методи зниження помітності в тепловому (ІЧ) діапазоні пов'язані з місцем розміщення двигунів і сопел. При розміщенні двигунів всередині планера, а вихідних труб в його верхній частині тепловипромінювання машини істотно знижується. За словами авторів есе, саме така компоновка використовується у озброєнні В-2.

"Гарячі гази з двигуна можна охолодити ще більше шляхом застосування методу змішування в вихлопній системі", - йдеться в статті.

Технічний прогрес у галузі комп'ютерного моделювання також дає проектувальникам безпрецедентні переваги при конструюванні нового бомбардувальника.

"Моделювання різних аспектів взаємодії між конструкцією літака і радарами різних типів сьогодні стало набагато точнішим і реалістичнішим, що дозволяє здійснювати доведення ще на етапі проектування малопомітного літака, до переходу до будівництва та випробувань", - пишуть автори.

Новий літак проектується таким чином, щоб мати глобальне охоплення. Зокрема, він отримає потужний і великий арсенал зброї великої дальності. В-21 проектується з урахуванням того, щоб нести на борту вже існуючу зброю і атомні бомби, а також перспективні системи озброєння.

Якщо його арсенал буде таким же, як у В-2, він зможе скидати різні види ядерної зброї, високоточні авіаційні боєприпаси прямого ураження з GPS-наведенням, а може бути, навіть виробляти пуск крилатих ракет в ядерному оснащенні, які в даний час знаходяться на етапі розробки і називаються LRSO - ракета великої дальності, яка запускається поза зони ураження ППО.

Кріс Осборн

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів