Євросоюз поставить на місце угорських та польських націоналістів

Такі автократи, як прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан і фактичний лідер Польщі Ярослав Качиньський, переконані, що їхні країни продовжать отримувати вагомі кошти від Євросоюзу, незважаючи на те, що вони кидають виклик ключовим цінностям цього блоку, наприклад, рішуче чинячи опір спробам змусити їх взяти до себе більше біженців. Однак чиновники Євросоюзу розробили доволі складний механізм для того, щоб приструнити бунтарськи налаштовані уряди: ЄС хоче отримати право позбавляти фінансування тих країн, де, на його думку, позиції диктатури закону слабшають. Водночас, якщо чиновники отримають своє, постраждалі уряди будуть змушені виділяти кошти на фінансування тих програм, які Євросоюз перестане субсидіювати

Євросоюз поставить на місце угорських та польських націоналістів

Такі автократи, як прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан і фактичний лідер Польщі Ярослав Качиньський, переконані, що їхні країни продовжать отримувати вагомі кошти від Євросоюзу, незважаючи на те, що вони кидають виклик ключовим цінностям цього блоку, наприклад, рішуче чинячи опір спробам змусити їх взяти до себе більше біженців. Однак чиновники Євросоюзу розробили доволі складний механізм для того, щоб приструнити бунтарськи налаштовані уряди: ЄС хоче отримати право позбавляти фінансування тих країн, де, на його думку, позиції диктатури закону слабшають. Водночас, якщо чиновники отримають своє, постраждалі уряди будуть змушені виділяти кошти на фінансування тих програм, які Євросоюз перестане субсидіювати

Оригінал на сторінці Bloomberg

Чиновники Євросоюзу розробили доволі складний механізм для того, щоб приструнити бунтарськи налаштовані уряди, у першу чергу уряди деяких країн Східної Європи. Євросоюз хоче отримати право позбавляти фінансування ті країни, де, на його думку, позиції диктатури закону слабшають. Водночас, якщо чиновники отримають своє, постраждалі уряди будуть змушені спрямовувати кошти на фінансування тих програм, які Євросоюз перестане субсидіювати.

Це була пропозиція, яку представила Єврокомісія у вівторок, 1 травня, разом із проектом бюджету Євросоюзу на 2021-2027 роки. Єврокомісія пропонує ухвалити бюджет у розмірі 1,1% від ВВП усіх членів блоку, тобто в розмірі 1,1 трлн євро. Ця пропозиція також покликана перешкодити націоналістичним урядам використовувати спрямовані Євросоюзом гроші для того, щоб забезпечувати собі підтримку виборців. Згідно з цим планом, витрати на підтримку сільського господарства та забезпечення економічної інтеграції скорочують на 5% порівняно з попереднім семирічним бюджетом. Крім того, частину коштів на забезпечення економічної інтеграції переорієнтують на підтримку міжнародної освіти та реформ. А це не ті пріоритети, які ставлять перед собою націоналісти в таких країнах, як Угорщина чи Польща.

Складність з тим, щоб покарати неліберальні уряди, які, на думку багатьох, відкидають цінності Євросоюзу, полягає в тому, що вони готові захищати один за одного. Позбавити того чи іншого члена Євросоюзу права голосу практично неможливо, тому що для цього треба одноголосне схвалення голів усіх інших членів блоку. Бюджети Євросоюзу теж мають бути схвалені всіма його членами. Тому такі автократи, як прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан і фактичний лідер Польщі Ярослав Качиньський, переконані, що їхні країни продовжать отримувати вагомі кошти від Євросоюзу, незважаючи на те, що вони кидають виклик ключовим цінностям цього блоку, наприклад, рішуче чинячи опір спробам змусити їх взяти до себе більше біженців.

Запропонований проект, здатний зробити фінансове покарання можливим, обходить цю перешкоду. Згідно з цим проектом, необхідно буде отримати схвалення більшості в Європарламенті й кваліфікованої більшості в Європейській раді, до складу якої входять лідери країн, тобто 55% голосів держав-членів, які представляють 65% населення Євросоюзу. Націоналістично налаштовані країни мають незначну кількість голосів, щоб протистояти цьому проекту без чиєїсь допомоги.

Загалом мета цього карального механізму полягає в тому, щоб гарантувати, що кошти Євросоюзу не буде вкрадено. Цілком логічно припустити, що в країні зі слабкою диктатурою закону зробити це дуже легко. І є маса свідчень того, що значну частину цих коштів дійсно крадуть.

Аналітичний центр Government Transparency Institute, розташований у Будапешті, підрахував у 2015 році, що грошові кошти, які було отримано від Євросоюзу, підвищують корупційні ризики по всій Європі на 3-20% залежно від країни та критеріїв оцінки. Наприклад, компанію, яка раніше належала зятеві Орбана Іштвану Тиборцу, звинувачують у тому, що вона незаконно отримала вигоду із субсидованих Євросоюзом контрактів на встановлення вуличних ліхтарів в угорських містах. Європейське бюро з боротьби з шахрайством виявило "порушення" у використанні субсидій фермерським підприємством, яке належить прем'єр-міністру Чеської Республіки Андрію Бабишу.

Новини за темою

Євросоюз припинив перераховувати кошти на конкретні проекти в кількох країнах після виявлення свідоцтв корупції. Однак нова пропозиція може призвести до створення грубішого інструменту для істотного скорочення фінансування. Якщо Єврокомісія вирішить, що та чи інша країна не розподіляє спрямовані Євросоюзом кошти належним чином або що в ній немає ефективної судової системи, здатної боротися з шахрайством, вона зможе зменшити фінансування. У цьому випадку, щоб запобігти такому, проти цього має проголосувати кваліфікована більшість лідерів країн Євросоюзу. Фактично це дасть Єврокомісії право вирішувати, хто зможе, а хто не зможе отримувати субсидії Євросоюзу, не порушуючи наявні норми, які дають країнам, чиї ВВП на одну особу є нижчими за середні показники по всьому блоку, право на отримання фінансової допомоги на інтеграцію.

Але націоналісти не зможуть скаржитися, якщо спрямовані Євросоюзом кошти закінчаться: новий закон зобов'яже їх взяти всі витрати з фінансування програм Євросоюзу на себе. Таким чином, їм доведеться двічі заплатити за свої ідеї суверенітету і посилення політичного контролю над судовою системою.

Розділ нового бюджету під назвою "Згуртованість і цінності" було написано таким чином, щоб скоротити обсяг коштів, які спрямовують східноєвропейським націоналістам. Він подвоює асигнування програми студентського обміну, створює спеціальний фонд із просування цінностей Євросоюзу і боротьби з "екстремізмом, радикалізмом і розбіжностями", а також ініціює 25-мільярдну програму реформ, під яку навряд чи потраплять експерименти Польщі та Угорщини у сфері економічної політики.

Усе це не обіцяє нічого хорошого націоналістам у цих країнах, які розраховували, що вони зможуть користуватися коштами Євросоюзу для прискорення економічного зростання. Однак вони можуть сподіватися на те, що ця пропозиція Єврокомісії буде мати негативну реакцію багатьох країн. Лідери деяких країн Західної Європи вже стурбовані тим, що закладені в новому бюджеті витрати не зменшилися, незважаючи на вихід з блоку Сполученого Королівства. Прем'єр-міністр Данії Ларс Локке Расмуссен написав у Твіттері: "Єврокомісія щойно представила проект бюджету Євросоюзу розміром на 28 країн-членів. Але ми маємо тільки 27 країн, яким доведеться його фінансувати. Зменшення Євросоюзу мало спричинити зменшення бюджету!"

Фінансово консервативні уряди північноєвропейських країн, таких як Нідерланди (чий прем'єр-міністр Марк Рютте вже назвав цей проект бюджету "неприйнятним") і Фінляндія, теж будуть стурбовані збільшенням їхніх вкладів у Євросоюз. Крім того, ймовірно, держави півдня Європи, які поряд зі східноєвропейськими країнами є потенційними одержувачами цих коштів, будуть заперечувати проти суттєвого розширення повноважень Єврокомісії у питаннях розподілу грошей.

У деяких країнах на півдні Європи політики вже заперечують проти скорочення витрат на забезпечення інтеграції. Вони "непропорційно вдарять по найбідніших районах Італії", як сказала Лаура Агеа, член Європарламенту від італійської партії "Рух п'яти зірок". Міністр сільського господарства Франції Стефан Травер пообіцяв боротися за сільськогосподарські субсидії.

У нас попереду тривалий, надзвичайно складний процес узгодження. Це хороші новини для таких лідерів, як Орбан і Качиньський: вони матимуть час на те, щоб створити ситуативні альянси і впоратися з найжорсткішими каральними пропозиціями Єврокомісії. Проте врешті східноєвропейські держави, найімовірніше, будуть отримувати менше грошових коштів, ніж раніше.

Леонід Бершидський

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...