Єврокомісія хоче змінити законодавство для "Північного потоку – 2". Це може поставити хрест на проекті

Єврокомісія запропонувала розширити дію газової директиви на трубопроводи з третіх країн. Якщо таке рішення буде прийнято, для російського "Північного потоку – 2" - газопроводу в обхід України - воно буде означати додаткові переговори Німеччини і Росії про умови функціонування газопроводу і, отже, значне подовження термінів введення його в експлуатацію. А також необхідність встановити більш високі тарифи, ніж планувалося. У найкращому для України варіанті розвитку подій "Газпром" може опинитися перед обличчям таких викликів, що реалізація проекту опиниться під серйозним питанням

Єврокомісія хоче змінити законодавство для "Північного потоку – 2". Це може поставити хрест на проекті
Reuters

Єврокомісія запропонувала розширити дію газової директиви на трубопроводи з третіх країн. Якщо таке рішення буде прийнято, для російського "Північного потоку – 2" - газопроводу в обхід України - воно буде означати додаткові переговори Німеччини і Росії про умови функціонування газопроводу і, отже, значне подовження термінів введення його в експлуатацію. А також необхідність встановити більш високі тарифи, ніж планувалося. У найкращому для України варіанті розвитку подій "Газпром" може опинитися перед обличчям таких викликів, що реалізація проекту опиниться під серйозним питанням

Європейська комісія (ЄК) запропонувала поширити положення газової директиви Третього енергетичного пакету на газопроводи, які йдуть з третіх країн в держави ЄС (та у зворотному напрямку). Газовою директивою (2009/73/EC) регулюється доступ третіх осіб, тарифи, вимоги до анбандлінгу і прозорість.

Ще 13 вересня 2017 року про це заявив президент ЄК Жан-Клод Юнкер. Надалі комісія направила ці пропозиції до Ради та парламенту ЄС. Очільник директорату з питань енергетики Єврокомісії Домінік Рісторі, котрий приїжджав у середині квітня в Україну, розповів про те, що пропозицію про розширення директиви вже було проголосовано в Європарламенті. У березні 2018 року члени енергетичного комітету Європейського парламенту проголосували за набуття цими поправками чинності з 1 січня 2019 року. Тепер черга за Радою ЄС.

Новини за темою

Зазначу, що пропозиції і поправки зачіпають всі чинні та перспективні морські газопроводи, які йдуть в ЄС із Норвегії, Алжиру, Лівії, Марокко та Росії. В майбутньому це торкнеться і Великої Британії, після її виходу з ЄС (звільнення від умов газової директиви раніше було зроблено для Трансадріатичного газопроводу ТАР).

На газопроводи будуть поширюватися вимоги:

  • Поділ транспортування і постачання (так званий unbundling);
  • Доступ третіх сторін до газопроводів;
  • Використання рівних, обґрунтованих та недискримінаційних тарифів.

У пропозиціях зроблено застереження, що країна ЄС, яка є першою на шляху газопроводу, може прийняти рішення про незастосування газової директиви для цього газопроводу, якщо це "не буде завдавати шкоди конкуренції, функціонуванню ринку і безпеки поставок у Союзі".

Для "Північного потоку – 2" - російського газопроводу, який становить серйозну небезпеку для України і передбачає постачання газу до ЄС в обхід української ГТС, - прийняття поправок означає необхідність окремих переговорів між Німеччиною і Росією про умови функціонування газопроводу. А це в будь-якому випадку відсуне термін його введення в експлуатацію.

Новини за темою

Застосування передбаченого директивою анбандлінгу може змусити "Газпром" продати свою частку в проекті. Ще один варіант - проведення анбандлінгу держмонополіста в Росії, що на сьогодні видається фантастикою. Умова досить жорстка. Доступ третіх сторін до газопроводу. В цьому випадку може бути застосована умова, яку реалізували кілька років до газопроводу ОРАL, – резервування близько 50% пропускної спроможності. Теоретично це може дозволити в перспективі іншим російським постачальникам природного газу (наприклад, компанії НОВАТЕК), поставляти в Європейський союз природний газ за рахунок цих 50%. Економічно обґрунтовані, недискримінаційні тарифи будуть означати, що у випадку застосування газової директиви для розрахунку тарифу повинні будуть застосовуватися Регламент 715/2009, а також Регламент 2017/460, і тоді тариф може бути вищим. Наскільки мені відомо, Nord Stream 2 AG для економічної привабливості маршруту планує виключити інвестиційну складову з тарифу. Введення нових норм ЄС не дозволить "Газпрому" знизити тариф.

Якщо газову директиву таки затвердять, в кращому випадку для України "Північного потоку – 2" не буде. 50-відсоткове завантаження, необхідність продажу "Газпромом" своїх акцій третім особам, підвищення тарифів на транзит можуть змусити російського газового монополіста відмовитися від реалізації проекту. 

Що це дасть українській ГТС? Відмова від реалізації "Північного потоку – 2" дозволить зберегти значні (65-75 млрд куб. м на рік) обсяги транзиту через нашу газотранспортну систему. В разі набуття газової директиви з поправками чинності і реалізації "Північного потоку – 2" можливе збереження обсягів транзиту через нашу ГТС приблизно 45-60 млрд куб. м на рік.

Наскільки високими є шанси прийняття поправок до газової директиви? Для прийняття цих поправок в Раді ЄС необхідно голосування кваліфікованою більшістю (16 з 28 членів або підтримка країн з більш ніж 65% населення ЄС). У той же час у Раді ЄС ситуація зовсім інша. Юридична служба Ради вважає, що на точках виходу з Росії та входу газопроводу на територію Німеччини повинні діяти відповідно до законодавства Росії і Німеччини, а підводна частина газопроводу повинна бути під юридичною конвенцією ООН з морського права. Цей висновок юридична служба Ради, за інформацією Reuters, підтвердила 1 березня 2018 року, хоча і додала, що питання потребує додаткового вивчення.

Новини за темою

Треба відзначити, що тиск бізнесу на уряди країн ЄС досить великий. Майже всі найбільші нафтогазові компанії ЄС беруть участь в проектах, пов'язаних з "Північним потоком – 2". Еngie, Royal Dutch Shell, Uniper, Wintershall, OMV безпосередньо залучені в Nord Stream 2, а Fluxys, ONTRAS і Gasunie виступають як акціонери газопроводу EUGAL, який є продовженням "Північного потоку – 2" по території Німеччини (аналог ОРАL).

Комісія в рамках громадського обговорення звернулася по підтримку поправок газової директиви до компаній і громадських організацій. Тільки 12 компаній (організацій), з яких 11 польських (загалом дали оцінки 33), висловилися на підтримку цих поправок.

112.ua

Другий квартал 2018 року, мабуть, буде вирішальним у визначенні долі "Північного потоку – 2". І українським представникам слід було би, на мою думку, приділити більше уваги роботі в цьому напрямі з газовими асоціаціями (організаціями) Європи. Такими, як EFET, Business Europe, Eurogas.

Леонід Уніговський

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>