Яка субмарина краща: американська "Вірджинія" чи російський "Сєвєродвінськ"?

Після 20 з гаком років підводного домінування Америки з морської безодні піднявся новий суперник — російська субмарина під назвою "Сєвєродвінськ"

Яка субмарина краща: американська "Вірджинія" чи російський "Сєвєродвінськ"?

Після 20 з гаком років підводного домінування Америки з морської безодні піднявся новий суперник — російська субмарина під назвою "Сєвєродвінськ"

Оригінал сайт The National Interest

Після холодної війни підводний флот США став безперечним володарем морських глибин. Елітні, повністю атомні підводні сили Америки спостерігали за тим, як субмарини їхнього колись грізного радянського противника тихо іржавіють біля причалів, оскільки нова країна Російська Федерація була не в змозі їх обслуговувати і ремонтувати.

Але після 20 з гаком років підводної переваги Америки з морської безодні піднявся новий суперник. Ми його трохи знаємо, бо процес його створення тривав майже два десятиліття, і це вельми незвичайний виклик американській військово-морській перевазі, хоча цей суперник має багатий і смертельно небезпечний родовід. Тож яким є цей новий-старий вискочень, російський підводний човен проекту "Ясен", на тлі основи підводних сил Америки — субмарини типу "Вірджинія"?

Новини за темою

Концепцію човна проекту "Ясен" розробило на початку 1980-х років центральне конструкторське бюро "Малахіт", яке входило до трійки головних КБ з проектування підводних човнів. Будівництво першої субмарини під назвою "Сєвєродвінськ" розпочали в 1993 році на підприємстві "Севмаш", але через брак фінансування воно тривало майже 10 років. "Сєвєродвінськ" спустили на воду в 2010 році, а до складу флоту човен увійшов у 2013 році.

Човен проекту "Ясен" завдовжки 120 м, водотоннажність становить 13 800 т. Екіпаж субмарини лише 90 осіб, і це набагато менше, ніж у американських аналогів, що свідчить про високий ступінь автоматизації. Зовні човен нагадує субмарину більш раннього проекту "Акула", але бойова рубка в нього розташована набагато ближче до носа. А ще цей човен має горб, де розміщено установки вертикального пуску. Як пише авторитетне видання Combat Fleets of the World, "Сєвєродвінськ" оснащено ядерним реактором ОК-650КПМ потужністю 200 МВт. Він забезпечує човну швидкість до 16 вузлів у надводному положенні і 31 вузол — у підводному, а також має тривалий термін служби, який відповідає періоду експлуатації субмарини. Згідно з іншими джерелами, субмарина має трохи більшу швидкість, 35 вузлів, вона може також безшумно йти під водою на швидкості 20 вузлів.

Субмарина "Северодвинск" РИА-Новости

"Сєвєродвінськ" має гідроакустичний комплекс "Іртиш-Амфора" з габаритною сферичною антеною, гідроакустичні антенні решітки по бортах і буксовану антенну решітку для пошуку в задній півсфері. На човні встановлено радіолокаційну станцію МРК-50 "Альбатрос" для навігації та надводного пошуку. А ще він має комплекс радіоелектронного забезпечення/протидії.

Озброєння підводного човна складається з чотирьох стандартних торпедних апаратів діаметром 10 533 мм і чотирьох торпедних апаратів діаметром 650 мм. У них можуть розміщувати самонавідні торпеди і ракети 3M54 "Калібр" у протикорабельній, наземній і протичовновій версіях. Для більшого посилення вогневої міці "Ясени" оснащено системами вертикального пуску ракет позаду рубки. У них розміщено надзвукові протикорабельні ракети П-800 "Онікс" з прямоточним повітряно-реактивним двигуном.

Новини за темою

Підводний човен типу "Вірджинія" розробляли як недорогий варіант на заміну недовговічній субмарині "Сивулф". Цей човен мав прекрасні характеристики, але його вартість була неймовірно високою. Щодо цього "Вірджинія" стала доволі успішною і перетворилася на головний корабель підводних сил ВМС США.

Завдовжки 115 м, "Вірджинія" лише на 5 м коротша за "Ясен". Однак має вдвічі меншу водотоннажність. Екіпаж човна — 113 осіб, а як силову установку вона використовує ядерний реактор GE S9G, який приводить у дію не звичайний ґвинт, а дві турбіни і гребний ґвинт у кільцевому обтічнику. Швидкість човна в надводному положенні становить 25 вузлів, а під водою — 35. На швидкості 25 вузлів "Вірджинія" працює так само безшумно, як і човен типу "Лос-Анджелес", що стоїть біля стінки.

субмарина "Вірджинія" Енциклопедія озброєнь

Як і в російського човна, головна гідроакустична станція на субмарині "Вірджинії" є сферичною, вона розташована в носовій частині. Але, починаючи із серії "Блок III", гідроакустичну станцію BQQ-10 замінили на широкоапертурну, яка є також у носовій частині. Їх доповнюють антенні решітки з правого і лівого бортів, які належать до типу легких широкоапертурних. Вони складаються з двох комплектів оптоволоконних акустичних датчиків по три в кожному. Такі антенні решітки ефективно виявляють дизель-електричні підводні човни противника. З корми пошук і виявлення здійснює буксована пасивна антенна решітка TB-29(A). І нарешті, високочастотна гідроакустична антенна решітка в рубці та передній частині дає можливість "Вірджинії" виявляти міни та ухилятися від них.

Цей човен має лише чотири 533-мм торпедні апарати, що забезпечують пуск важких самонавідних торпед Mk.48 (ADCAP), які застосовують проти надводних кораблів і підводних човнів. Він на озброєнні також має протикорабельні ракети UGM-84 "Саб-Гарпун". У ранніх версіях субмарини у вертикальних пускових установках використовували 12 ракет "Томагавк", але в серії "Блок III" їх змінили дві пускові установки револьверного типу з тією самою кількістю ракет. На човні "Вірджинія" серії "Блок V" кількість пускових установок буде збільшено, і тоді кожна субмарина зможе мати на борту до 40 "Томагавків".

Новини за темою

Хто ж переможе у разі прямого зіткнення між "Вірджинією" "Блок III" і "Сєвєродвінськом"? Обидва підводні човни стали піком технічної думки і розвитку технологій у своїх країнах, вони мають приблизно однакові сили. "Сєвєродвінськ" трохи повільніший, але він може глибше занурюватися. "Вірджинія" швидша, але, як повідомляє видання Combat Ships of the World, її корпус випробовували на максимальній глибині 488 м. Вона напевно має низку переваг у гідролокації, що пояснюється установкою широкоапертурних ГАС.

Щодо озброєння, то два човни є приблизно рівними, хоча "Сєвєродвінськ" має протикорабельну версію ракети 3M54 "Калібр", що дає можливість йому швидко завдавати удару легкою торпедою, яку ракета доправляє до цілі. Цим вона чимось нагадує американську ракету підводного пуску "Саброк", яку зняли з озброєння.

Новини за темою

"Вірджинія" є не такою шумною, як російський підводний човен, вона має кращу гідролокаційну станцію. Під час підводної війни це поєднання дуже до речі. На користь "Сєвєродвінськ" свідчить те, що він, маючи протичовнові ракети, швидше реагує на цілі, які раптово з'являються. Втім, упродовж найближчого майбутнього ефективність ГАС "Вірджинії" буде підвищено за рахунок регулярного оновлення програмного забезпечення. На "Сєвєродвінську" таке навряд чи можна зробити, та й непросто буде вжити заходів зі зменшення шуму цього човна. Загалом перевагу слід віддати "Вірджинії".

У довгостроковій перспективі суперництво між двома субмаринами може привести до включення до їхнього складу автономних підводних апаратів та інших зразків нової техніки. Після закінчення холодної війни і навіть після 11 вересня Сполучені Штати не приділяли особливої уваги суперництву підводних човнів. Але, оскільки США наразі знову надають підвищеного значення суперництву між великими державами, американські субмарини напевно знову обженуть своїх російських конкурентів.

Кайл Мізокамі

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...